Aspergare som mobbar andra (aspergare) [avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergare som mobbar andra (aspergare) [avdelad tråd]

Inläggav Quagmire » 2020-12-20 14:06:27

Jossie94 skrev:Låter ju som om ni varit mobbare tidigare eller något om ni nu måste driva mer någon som bara är ärlig och förklarar saker. Men var som barn och driv med mig, det märks ju att ni inte har växt upp isf om ni är tvungna att göra narr av en annan människa.


Det är tyvärr vanligt att aspergare mobbar. Jag försöker förklara detta hela tiden; att vi har en empatistörning vi måsta ta ansvar för så att den inte går ut över andra.


Alien
Diskussionen är avdelad från denna tråd: vad-anser-ni-ar-normalt-t57005.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Lightworker » 2020-12-21 10:27:55

Quagmire skrev:Det är tyvärr vanligt att aspergare mobbar. Jag försöker förklara detta hela tiden; att vi har en empatistörning vi måsta ta ansvar för så att den inte går ut över andra.


Näe, snarare mycket vanligare att Aspisar BLIR mobbade, än mobbar tror jag! Fast det finns väl båda delarna.
Lightworker
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2020-03-05

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-12-21 10:57:01

Lightworker skrev:
Quagmire skrev:Det är tyvärr vanligt att aspergare mobbar. Jag försöker förklara detta hela tiden; att vi har en empatistörning vi måsta ta ansvar för så att den inte går ut över andra.


Näe, snarare mycket vanligare att Aspisar BLIR mobbade, än mobbar tror jag! Fast det finns väl båda delarna.


Nog både och, ja. Tror det inte är helt ovanligt att aspergare mobbar utan att förstå att de gör det. Att de missförstår offrets besvärade skratt för äkta, att det bara är kul skämt och lugnt att köra på. Har sett den situationen en gång.

F.ö. är det rätt vanligt att samma människor har erfarenheter både av att mobba och bli mobbade.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav nallen » 2020-12-21 11:11:15

Marjatta skrev:Tror det inte är helt ovanligt att aspergare mobbar utan att förstå att de gör det.

Mobbing förutsätter väl ändå uppsåt? Därmed är det omöjligt att "mobba" omedvetet.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-12-21 11:26:12

nallen skrev:
Marjatta skrev:Tror det inte är helt ovanligt att aspergare mobbar utan att förstå att de gör det.

Mobbing förutsätter väl ändå uppsåt? Därmed är det omöjligt att "mobba" omedvetet.


Den definitionen har jag aldrig hört. Tror inte alls du har rätt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav RapeRegs » 2020-12-21 12:06:03

Marjatta skrev:
nallen skrev:
Marjatta skrev:Tror det inte är helt ovanligt att aspergare mobbar utan att förstå att de gör det.

Mobbing förutsätter väl ändå uppsåt? Därmed är det omöjligt att "mobba" omedvetet.


Den definitionen har jag aldrig hört. Tror inte alls du har rätt.


Skolverkets definition: upprepade kränkningar eller trakasserier där någon eller några medvetet och med avsikt tillfogar eller försöker tillfoga någon annan skada eller obehag.

Definitionen av mobbning varierar i olika studier. Ibland stämmer den överens med Skolverkets definition, men ofta med tillägget om att det är ojämlika makt-förhållanden mellan den som mobbar och den som utsätts. I andra fall avses enstaka illasinnade eller illagörande handlingar. I en del internationell forskning används begreppet mobbning för att beskriva sådant som enligt de definitioner som används i Sverige är kränkande behandling eller trakasserier


Källa: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65abd9/1553965351269/pdf3138.pdf
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav sussi83 » 2020-12-21 12:26:05

Mobbning är också en subjektiv upplevelse.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad anser ni är normalt?

Inläggav antonius » 2020-12-21 13:44:20

nallen skrev:
Marjatta skrev:Tror det inte är helt ovanligt att aspergare mobbar utan att förstå att de gör det.

Mobbing förutsätter väl ändå uppsåt? Därmed är det omöjligt att "mobba" omedvetet.


Nu fungerar det ju inte riktigt så, alla flockdjur människan inräknad har ett beteende med en hackordning och det bygger ju på att man slickar uppåt och sparkar neråt, det är alltså genetiskt betingat. Så rester av det beteendet i vår urbana miljö finns fortfarande, och däri ligger såklart all typ av ett sk bullying-beteende. Är orationellt hos moderna människor och ofta kontraproduktivt, och man vet inte ens varför... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kidzi » 2020-12-21 13:52:28

Tror aspies blir mobbade mer än de mobbar. Men alla är inte likadana. Tror man måste ha illvilligt uppsåt för att det ska vara mobbning.

Ibland är det gränsfall för vad som är mobbning man hade inget uppsåt man skojade som med andra och personen anser sig mobbad. Men i andra fall är det glasklart som en ex kompis i mellanstadiet och högstadiet som alla gav sig på och skrek hemska saker till dagligen. Samt hade sönder hennes kläder om de såg att hon fått nya. Hennes föräldrar hade inte mycket pengar så hon fick vara klädd i trasor sedan. De kastade henne i lerhögar med och kastade isbollar så hon fick svart runt ögonen. De kunde slå till efter skolan när hon hoppade av bussen. Spöa henne. Lärarna tyckte hon skulle igga mobbarna. Och att det som skedde utanför skolan inte var deras fel.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-21 14:00:12

Jag ser det mer som en ond cirkel. Att man måste ha blivit mobbad först för att kunna få det beteendet. Man kan säkert också börja mobba också men jag menar bara att om man har blivit mobbad innan så finns det ju en ”anledning” till att personen vill mobba genom att hämnas på andra. Det går oftast ut på personer som har liknande utstrålningar som den blev mobbad och nu mobbar. Då ser ju mobbaren att offret är mobbad nu och då är de ju lättare att gå på en svag person än någon som är stark och självsäker och populär.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-21 14:01:07

Vissa tyckte tex att det jag var med om inte var mobbning..
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav antonius » 2020-12-21 16:43:40

Lärare idag är så hårt ansatta, från alla håll och får inte göra så mycket heller, det finns de som tycker det är normalt, en del av vardagen att en del blir utstötta, svaga skall sållas bort, som fågelungar som knuffar ut varann ur boet. Men sen står alla där och gapar när det blir en ny skolskjutning, eller något annat hemskt när en som plågats i åratal får kortslutning och vill hämnas på hela världen med farsans shotgun... :roll:
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad anser ni är normalt?

Inläggav sussi83 » 2020-12-21 18:37:47

Kidzi skrev:Tror aspies blir mobbade mer än de mobbar. Men alla är inte likadana. Tror man måste ha illvilligt uppsåt för att det ska vara mobbning.

Såhär kan man väl säga, ger man sig på någon som man vet inte kan försvara sig så tycker jag det räknas som mobbning. Gränsar faktiskt till misshandel tycker jag.
Att intala sig att man inte gaddar ihop sig för att inte göra någon illa är ju bara självbedrägeri, det är en sådan sak som man rationalliserar som vuxen men som skulle skett på samma sätt i en sandlåda.
Man vet att kasta öknamn och förstöra andras kläder ligger i den barnsliga delen av reptilhjärnan så det gör man inte, det skulle ju fungera som bevis och det är inte acceptabelt i ett modernt samhälle.
Däremot är den mänskliga hjärnan bra på att upptäcka avvikelser hur gammal man än är, kanske undantag väldigt gamla personer som känner sig försvagade.
Det gör ju att man måste mobba mer sofistikerat för att andra ändå ska kunna köpa det man gör, det första är ju att få andra att tycka samma sak som man själv gör, personen man märkt som offer behöver andra se som mindre värd och därför måste offret hela tiden jobba för att den bilden helt inte ska infinna sig.
Att offret ska vara evigt tacksam till exempel, i den miljön kan även den uslaste av människor blåsa upp sig till något stort, eftersom man inte möter på motstånd.

En person som befinner sig lägst ner i hackordningen för man inte förstår eller kan försvara sig anses dock av de flesta som en fredad person.
Det finns ingen poäng med att hacka vidare eftersom personen inte kan utgöra ett hot och rubba ordningen som sådan, därför ska man inte försöka ta någon plats och förstå så mycket för då ska andra picka till personen fast man inte gjort något fel egentligen.
Detta gör att personer med autism kan bli svårplacerade för de rör sig i ordningen på ett oväntat sätt iom ens ojämna begåvning.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-21 18:52:47

Jag har fått intrycket att majoriteten av alla aspergare har blivit mobbade, medan det är mycket ovanligare att man själv har mobbat, och i sådana fall bara som medlöpare, aldrig som ledare.
Jag blev mobbad under hela grundskoletiden (även om jag hade vänner också) och gick utan vänner under halva gymnasietiden (fast jag blev inte mobbad).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad anser ni är normalt?

Inläggav nallen » 2020-12-21 19:07:49

antonius skrev:bullying-beteende

Trakasserier "bullying" är inte detsamma som "mobbing".
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad anser ni är normalt?

Inläggav sussi83 » 2020-12-21 19:36:18

nallen skrev:
antonius skrev:bullying-beteende

Trakasserier "bullying" är inte detsamma som "mobbing".

Lite som att jämföra slag med knuten näve och öppen handflata, beteendet är ju det som spelar roll.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-21 20:10:58

nallen skrev:
antonius skrev:bullying-beteende

Trakasserier "bullying" är inte detsamma som "mobbing".


Bullying betyder ju mobbning. Vad menar du att det skulle vara för skillnad?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Aspergare som mobbar andra aspergare [avdelad tråd]

Inläggav Kidzi » 2020-12-23 10:39:15

Nallis vet att jag menar med mobbning, både när det är en person som gör det hela tiden och kanske blir tittad på i smyg bara, och när mobbaren drar med sig andra.

Vi har inget jättebra ord för det.

Lätt så att 90 % minst av aspergare jag pratat med. Som blivit mobbade. Av samma person med eller utan anhang och ofta av flera personer.

Jag minns mer saker folk gjorde som var farligt än att retas, sedan blev retandet ett gytter, ofta samma ord så svårt att veta hur många gånger man blev kallad något. Men skulle gissa att jag råkade ut för något fysiskt varannan vecka och varje dag blev kallad öknamn kanske 30 ggr. Eftersom min kompis var så mycket värre mobbad trodde jag först att jag inte blev mobbad. Men jag vet att det inte var en dag på 2 år utan ett enda elakt ord.

Tror ni att 90 % av alla aspergare har mobbat någon?

Det tror inte jag.

Jag har aldrig mobbat för att göra någon illa förutom när någon kallade mig elefant och då kallade jag honom apa. Men det var få gånger de fick mothugg.

När jag var yngre kunde jag säkert råka någon att må dåligt utan uppsåt. T ex något som var en hemlighet men jag tyckte inte det var pinsamt utan vara vanligt och jag råkade försäga mig,

Eller kanske skröt för jag hade klarat en skoluppgift bättre.

Eller råkat skratta åt någons felstavning för att den blev ett roligt ord, samma när jag råkade skratta åt klasskompisen som läste urin-vånare.

Jag förstod inte att det tog hårt på andra att vara sämre för jag tänkte att nästa gång är de bättre och jag såg det aldrig som en stege.

Sedan tyckte jag att konstiga saker var jättepinsamma, så jag kunde inte relatera vad de tyckte var pinsamt för jag tyckte inte så. T ex tyckte jag det var jättepinsamt att någon hade berättat att man kräkts.

Men vi hade en liten by med kompisuppfostran och intelligenta människor som tog hand om varandra och också försökte lära folk att vara snällare. Riktigt pedagogiska var de. De var bara 9 men de lärde mig att inte aspigt stirra ner i gatan när jag gick.

Synd att de växte upp.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Aspergare som mobbar andra aspergare [avdelad tråd]

Inläggav Kidzi » 2020-12-23 10:55:37

Jag tror en som mobbade på högstadiet var aspergare. Han var nörd och med i någon naturförening. Min kompis då var med och ville jag skulle med en gång.


I skolan visste alla lärarna att folk mobbades. Men en lärare var ledare för föreningen. Och även om det mobbades i hans klassrum så denna killen mobbade inte på föreningen. Han var helt vanlig.

Jag förstod inte varför han mobbade. Han verkade fel typ. Han var inte som en annan kille psykopatisk. Han såg inte bra ut, verkade mjuk och jättetöntig. Han verkade gilla ämnen som jag gillade så jag hatade honom fast jag önskade att han blev vettig.

Men han hade hemska mobbningsgrejer han tänkt ut. Under bildlektionen kunde han gå och hämta en kamera och blixt och smög sig på och sedan sköt blixen rakt in i ens ögon på ca 5 cm avstånd. Det gjorde skitont i ögonen och man kunde glömma att måla på hela lektionen nästan. Man såg bara efterbilder av blixten. Han gjorde andra sjuka grejer som jag glömt.

Men han var inte med i en grupp. Verkade inte ha kompisar. Han kanske mobbade för att han mådde bra av det eller för att han var rädd att bli mobbad.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Aspergare som mobbar andra aspergare [avdelad tråd]

Inläggav nallen » 2020-12-23 13:40:26

Kahlokatt skrev:
nallen skrev:
antonius skrev:bullying-beteende

Trakasserier "bullying" är inte detsamma som "mobbing".


Bullying betyder ju mobbning. Vad menar du att det skulle vara för skillnad?

Min språkkänsla säger mig att "bullying" snarare är att jämföra med trakasserier, av vilket "mobbing" bara är ett subset. För all del kan min mitt språköra ta fel.

EDIT: trakasserier är dåligt oavsett vilken form det tar, mobbing eller inte. Men jag tror inte att det finns något att vinna på att göra språket mindre specifikt genom att kalla lite vad som helst för "mobbing". Jämför med hur ordet "våldtäkt" blivit närmast meningslöst nu när det kan betyda vad som helst från "gängknullad i duschen fastän jag spräckte käken på två av dem när jag försvarade mig" till "min nya pojkvän var alldeles för ivrig".
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Aspergare som mobbar andra aspergare [avdelad tråd]

Inläggav Paladinen » 2020-12-23 15:58:39

Skall man generalisera så tror jag att aspisar oftare blir mobbade än dom står på andra sidan staketet och är mobbare. Det fungerar ju ofta som så att om du är avvikande på något sätt socialt , eller klädmässigt eller religiöst, beteendenmässigt eller vad det nu må vara så blir du en måltavla.

Jag har själv varit på båda sidor om planket . Jag var mobbad i större delen av grundskolan årskurs 1-6 men när jag började 7:an så fanns det en kraftigt överviktig person i klassen som blev klassens hackkyckling och alla mobbade hen och så även jag , jag vet att det är fegt men jag ansåg på den tiden att hellre hen än mig och om jag är med och mobbar så får jag iaf vara en del av gemenskapen och blir inte själv mobbad.

Sedan är det ju också en fråga av vad för substans man väger in i ordet mobbning , när jag växte upp under 80-90talet så fanns det så kallat grabbkodat beteende som då sågs som normalt bland killar men som idag säkert skulle ses som mobbning eller kränkning..
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Aspergare som mobbar andra aspergare [avdelad tråd]

Inläggav Richard » 2020-12-23 17:55:33

Jag var med o mobbade ett par stycken i grundskolan, något jag verkligen ångrar idag. Man förstod ju inte då hur dåligt folk mår av mobbning. Man tyckte det var kul att retas, men jag misshandlade dock aldrig nån fysiskt.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Aspergare som mobbar andra (aspergare) [avdelad tråd]

Inläggav whatnow » 2021-02-13 16:31:46

Tror att många aspergare är så inne på sitt sätt att göra saker så när någon gör annorlunda eller "fel" så kan det lätt bli att man ifrågasätter på ett mindre snällt sätt.
"Men, vad håller du på med? Är du dum? Du fattar ju inte, ge hit!"
Något man får lära sig utveckla lite till att försöka hjälpa snarare än att bli otålig och skälla på.
whatnow
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2021-01-05

Aspergare som mobbar andra (aspergare) [avdelad tråd]

Inläggav Kidzi » 2021-02-13 18:56:02

Vad gäller forummobbning är aspergaren i ett helt annat läge. När han inte klarar det sociala kan han bli ett troll och går in för att göra illa så många som möjligt. Särskilt när trollande när väldigt nära att vara seriös så vet inte mottagaren, vare sig AS eller NT om det är allvar.

Därför kan en enda aspergare förstöra för massor. Har sett det hända på sajten som är ett psykologiskt experiment. En regel var att inte skada själva sajten men aspergaren postade maniskt grovt kriminella saker för att få sajten stängd. Det hände dock inte men ganska många tröttnade och tog paus.

IRL skulle en avvikande aldrig kunna få den makten om det inte är en psykopat. Andra skulle bara slå tillbaka för att de är många. På internet kan man göra sig större än en person. Där handlar det mer om hur många inlägg man gör.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in