Exekutiva funktioner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Exekutiva funktioner

Inläggav Quagmire » 2020-12-14 15:05:09

De exekutiva funktionerna sägs ju vara chefsegenskaperna, och dom intellektuella egenskaper som är högst uppe i pyramiden.

Vi med autism behöver ju ofta någon som "tänker åt oss", visst kan vi ha bra minne (inom vissa områden), bra allmänbildning eller vad det nu kan vara. Men vi har svårt att navigera oss på ett effektivt och ändamålsenligt sätt. Som jag har fattat det så skiftar nt sin perception snabbt och otvunget från micro till macro (eller omvänt) för att skapa begriplighet. Det är exempelvis svårt att skapa AI robotar därför att det krävs målinriktad skiftning av perception.

Hur tänker ni kring EF och varför NT är så mycket mera funktionella?
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Exekutiva funktioner

Inläggav antonius » 2020-12-14 15:57:21

När jag har en kollega som jag funkar med är jag effektiv så in i helsicke, men får jag en störig besserwisser med mig som bara sitter och leker med smartfånen, blir det bara skit och då går jag direkt till arbetsledning och ber dem inte sätta den personen på mitt skift. Antagligen har NT fler "verktyg i skåpet" för att klara av att hantera vissa individer, men å andra sidan har jag sett att det blir som att de gaddar ihop sig och bägge blir mindre effektiva, men har kanske trevligt tillsammans på lunchen.

Så kontentan är att en autist kan öka sin prestation remarkabelt med rätt bollplank, men blir helt avslagen och förlamad med en som personkemin inte stämmer med. Var kanske inte vad som efterfrågades... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Exekutiva funktioner

Inläggav Quagmire » 2020-12-14 16:03:53

Det tråkiga med arbetsmarknaden är ju att den går mot mera automatisering. Jobb inom transport, lager, juridik (inte dom "bästa advokaterna") osv kommer ju att försvinna till stor del (osäkert hur lång tid det kommer att ta). Så vi som inte kan tänka kommer ju att lämnas åt vårat öde, som en bortglömd trasdocka i någon smutsig skrubb.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Exekutiva funktioner

Inläggav Quagmire » 2020-12-14 18:49:03

Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Exekutiva funktioner

Inläggav aspergerseasd » 2020-12-20 20:11:44

antonius skrev:När jag har en kollega som jag funkar med är jag effektiv så in i helsicke, men får jag en störig besserwisser med mig som bara sitter och leker med smartfånen, blir det bara skit och då går jag direkt till arbetsledning och ber dem inte sätta den personen på mitt skift. Antagligen har NT fler "verktyg i skåpet" för att klara av att hantera vissa individer, men å andra sidan har jag sett att det blir som att de gaddar ihop sig och bägge blir mindre effektiva, men har kanske trevligt tillsammans på lunchen.

Så kontentan är att en autist kan öka sin prestation remarkabelt med rätt bollplank, men blir helt avslagen och förlamad med en som personkemin inte stämmer med. Var kanske inte vad som efterfrågades... :-)063

Detta var bra skrivet. Jag har liknande tankar.
aspergerseasd
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-12-20

Exekutiva funktioner

Inläggav Heidi79 » 2020-12-20 20:22:08

Quagmire skrev:Hur tänker ni kring EF och varför NT är så mycket mera funktionella?


Vet enligt vården e dålig på dom e grund stora delar mitt behov i hjälp..
Fast e svårt vita va betyr direkt
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Exekutiva funktioner

Inläggav antonius » 2020-12-20 21:08:45

aspergerseasd skrev:
antonius skrev:När jag har en kollega som jag funkar med är jag effektiv så in i helsicke, men får jag en störig besserwisser med mig som bara sitter och leker med smartfånen, blir det bara skit och då går jag direkt till arbetsledning och ber dem inte sätta den personen på mitt skift. Antagligen har NT fler "verktyg i skåpet" för att klara av att hantera vissa individer, men å andra sidan har jag sett att det blir som att de gaddar ihop sig och bägge blir mindre effektiva, men har kanske trevligt tillsammans på lunchen.

Så kontentan är att en autist kan öka sin prestation remarkabelt med rätt bollplank, men blir helt avslagen och förlamad med en som personkemin inte stämmer med. Var kanske inte vad som efterfrågades... :-)063

Detta var bra skrivet. Jag har liknande tankar.


Tack! är väl egentligen självklarheter, om folk bara får fundera... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Exekutiva funktioner

Inläggav sussi83 » 2020-12-20 23:36:32

Spelar det någon roll?
Samhället kommer ställa samma krav ändå, så även om man har svårigheter så blir man tvungen att hitta sätt för att få det att fungera så bra det går, man vill såklart också själv kunna ha ett jobb.
Men det förutsätter att man får en ärlig chans också, jag har inget drömjobb egentligen men belöningen att få ett vanligt arbete överskuggar såklart allt.
Det finns arbete så länge staten betalar ut bidrag, finns massor med uppgifter som behöver göras med handkraft.
Att det inte kan finnas saker man är bra på är ju bara BS, jag kan rent spontant tänka på några saker som skulle kunna fungera om man fick ner lite kunskaper på papper, men man ska ju alltid jobba smart så det första steget är ju att faktiskt förstå hur man fungerar, sedan kan man börja fundera vidare.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Exekutiva funktioner

Inläggav sussi83 » 2020-12-21 2:20:47

Om man ska utgå ifrån videon så blir väl följderna att man tar mer tid på sig till en början, att man har svårt med fler bollar i luften, konflikter, och mer behov av handledning.
Konsekvenserna kan bli att man blir ineffektiv och dessutom en knepig arbetskamrat

Självständiga uppgifter blir nog bäst utan så mycket inblandning av andra, inte knö in en i en hop med folk utan man får möjlighet ibland.
Man kan nog bli effektiv efter en egen analys men att folk suger livet ur en är en annan sak.
Har nog ganska bra principer när det kommer till arbete men så går jag inte dit för att få vänner heller. Jag vet att sådant kan uppfattas som kritik eller att folk känner sig otillräckliga eller misstänksamma, men jag är inte där för att umgås så vad skulle jag värdesätta annat än mina resultat?
Jag vet att det går emot vad folk anser är bra men jag känner mig själv.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Exekutiva funktioner

Inläggav Kidzi » 2020-12-21 2:37:50

Inne i skallen funkar det. Men när det ska ta steget ut i världen så blir bra organisation till kaos.

Vet inte om det hör till exekutiva funktioner men en sak som jag är ganska bra på är att tala med mig själv när något händer. Min kompis som har drag av autism måste tala om problemet med en gång. Även om klockan är 2 på natten. Hon kan inte hålla fast i oro ensam, hon måste ha stöd nu. Och om det är något som hon kanske inge börde berätta så märker man på henne att hon håller saker hemlig, hon är helt tyst och avständ och låtsas svara på vanliga frågor men det blir inget vettigt.

Jag vet hur lång tid allt tar så kommer inte för sent. Jag känner på mig när 10 minuter har gått på minuten. Om jag inte glömmer. Men jag har inget tidssinne för vilket år eller årstid något var eller om det var 2 veckor eller 4 månader sedan.

Glömmer skitmycket.

Jag önskar att jag kunde ha en slags hushållerska. För inga tekniska redskap hjälper.

Jag vet hur man gör en massa grejer, t ex är bra på att städa. Men inte blir det städat av det.

Det är mystiskt att kunna det man inte kan.

Som en boendestödjare sa, hur kan du städa bättre än vi, vi trodde du var handikappad på det? Typ punktvis förståndshandikapp. Att jag inte såg smuts trodde de.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Exekutiva funktioner

Inläggav sussi83 » 2020-12-21 4:10:29

Autister brukar annars vara duktiga på detaljer, vara noga men så får man ibland inte ihop allt ändå.
Livet med handikapp.

Om det man lever med är ett hinder eller ej borde vara synligt för omgivningen när det blir problem.
Om till exempel majoriteten blir irriterade på en arbetsplats, för att man är sig själv, så har man ett typ av svar.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Exekutiva funktioner

Inläggav Kidzi » 2020-12-21 4:22:31

Aspergers och ADD kan ibland vara en bra kombo. Man råkar göra fel en massa så att man tränas mer i det sociala. Även om man inte är hyperaktiv är man mer aktiv än den passiva typen av aspergare som inte lär sig för gör inga misstag.

Men vad gäller att få saker gjorda suger det. Aspergers har svårt att acceptera ett hafsverk. ADD vill helst inte göra något jobbigt alls. Så kanske man börjar med ett stort projekt som blev för jobbigt och då får man vatten på sin kvarn som ADD att allt är jobbigt och meningslöst.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in