Vad anser ni är normalt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-20 14:52:02

Jag trodde ju inte detta forumet var på dagisnovå gällande vissa saker.. men ja vuxna mobbar och jag trodde inte att aspergare mobbade inte med flit iaf, tror däremot de kan lätt bli så då man saknar empatin förmågan eller har en sämre sådan. Jag kan ju tänka mig in i andras situationer till en viss del men har ju svårt för det också. Det är ju sådana sociala svårigheter jag har och driv och skämt (avancerade) eller rättaresagt när de är otydliga. Jag fattar ju om man på något sätt hintar att man skojar. Annars är det ju väldigt svårt att fatta saker som man bara ska förstå bara sådär. Det är ju då man generaliserar vilket jag har gjort men då blir det fel på något sätt.

Och att jag vart väldigt utlämnade, jag är nog inte den enda för kollar man runt på forumet så kan man hitta en del som varit väldigt utlämnande och ärliga om saker och ting. Jag har mest skrivit dem viktigaste sakerna och sedan när jag trodde att ni inte förstod pga att jag kände att vi missförstod varandra, så har ni förstått allting från första början. Jag tänkte väl när ni sa att ni gjorde det att hur ni kunde göra det när jag inte sagt så mycket om det...

Jag trodde också att alla standard (vanliga) diagnoser var i samma kategori och visste inte att adhd var ett undantag.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-12-20 18:10:38

Quagmire skrev:Det är tyvärr vanligt att aspergare mobbar. Jag försöker förklara detta hela tiden; att vi har en empatistörning vi måsta ta ansvar för så att den inte går ut över andra.
Quagmire skrev:Det är ju heller inte särskilt svårt att göra narr av en person som uppenbart mår dåligt över en sak och är så utlämnande som du varit. Få vuxna skulle ta tillfället i akt och elda på.


Kanske bättre att faktiskt vara insatt istället med din agenda, TS är inte oskyldig till att folk tröttnat. Svarar man snällt och faktiskt bryr sig, skriver långa inlägg men bara får påhopp och ilska tillbaka så tar mångas ork slut. Varför ska man fortsätta svara på sånt? Men även när vi inte orkar svara blir TS jättearg. Vad vi än gör är fel.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-12-20 18:23:49

Ja, vi är jävligt triggade... Nej, det är du som flippat ut när folk mestadels varit trevliga (efter 1000 inlägg om samma saker har väl några tröttnat mer än andra). Du har låg självinsikt och istället tar du ut det på andra. Helt absurt. Vi måste svara på ett inlägg där du maler på för tjugonde gången om samma för annars "fattar vi inte hur forum fungerar" (fast du inte gör det), hjälper man dig att hitta när en serie producerades så är det fel för du minns visst att den visats innan den var inspelad etc. Svårt att förstå hur forum fungerar, att misstänka att någon svarat dig med ett svar som man inte ens i sin vilda fantasi kan härledas annars än till TS, att missa enkla skämt.

Det är inte konstigt att ha svårt för ironi men det är fel att kalla folk här som har betydligt lättare för dessa saker för triggade när du är den som skriker högst och inte egentligen vill diskutera. Du vägrar ta stöd med t.ex HAB trots att detta är jättestora problem för dig men du tycker att de är små.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Gunshoot » 2020-12-20 18:49:37

Heidi79 skrev:
Gunshoot skrev:Nu handlar inte denna tråd om mig, men VA FAN!!!!!!!!! Jag har grav autism enligt en läkare, och jag kan kommunicera normalt, kan ta hand om mig själv, och vet hur man använder toa. Jag känner mig jättekränkt av denna läkare, som klumpar ihop mig med en sådan person.


Va då? Ja har också grav autism enligt vården.

Jag var nestan fem år utan språk. Nu kan prata..men har språk störning. Iaf inte kan kommunisera normalt.

Ja bor i samma hus mina föraldrar för inte kan ta hand själv mig om..

Toa? ja vet hur en toa fungerer i teorin. I praktiken inte jag klarar av det.

Tycker mig kränkt ska klumpas ihop en sådan person du e. :evil:


Patetiska missfoster, vad gör du på aspergerforum? Du kan inte ens skriva(eller tala rent).

Alien
Det är helt oacceptabelt att kalla någon för "patetiska missfoster". Sådana påhopp vill vi inte ha här. Det bryter mot dessa forumregler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Det är heller inga krav på att vara perfekt på stavning för att få vara här. Du får en varning för detta. Tänk på hur du uttrycker dig i framtiden, annars kan du beläggas med förhandsgranskning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Vad anser ni är normalt?

Inläggav WallE » 2020-12-20 18:54:20

Men usch vad är detta för ställe
WallE
Bannad
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2020-12-20

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-20 20:11:04

Va är detta för dagis fasoner? Jag förstår om ni tröttnade men jag sa att vi missförstod varandra bara, ingenting mer än så. Så jag måste ta hjälp av hab för att andra tycker det? Jaha så det är så det funkar...jag tyckte de va enklare att få tips och råd här eftersom de är både smidigare. De är väldigt lång vänte tid på Hab. Och hon/han får ju vara här på asperger centrum om hon/han vill. Varför ska du kränka någon som förmodligen behöver mer hjälp och stöd? Någon kanske har sagt att detta forumet är bra och rekommenderade det? Vad vet jag men det där va ju inte schysst!
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-20 20:13:26

Och det enda jag menade var att jag inte hade lika grav diagnos som sådana personer som du kallar för missfoster. De är verkligen inga missfoster, de är människor och behöver bara annan typ av hjälp och stöd.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-20 20:51:09

Ja och ni tycker att jag inte har en lätt diagnos för ni utgår från er själva. Jag utgår ju från att alla har olika diagnoser och olika förutsättningar och behov. Jag har ju inte sagt att ni inte får tycka så, jag bara sa att det inte var så för mig.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav sussi83 » 2020-12-20 23:06:20

Jossie94 skrev:Men vadå ingen har sagt jag har grav diagnos?? :-)063 :? Det har ni ju visst sagt. Kanske inte exakt dem orden men i princip så har ni gjort det för varför skulle jag annars rabbla upp varför jag inte anser att jag har en grav diagnos.

Om du fick ställa en konkret fråga vilken skulle det vara?
Som du tror andra kan hjälpa dig med.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-20 23:48:59

Jag fattar ju om folk rekommderar hab men jag skulle mer säga att man bara säger det för att man inte orkar engagera sig. Hade man däremot försökt ge hjälp så hade man också kunnat säga mer konkreta tips än att bara sök hjälp. Jag kan söka hjälp men de är lång vänte tid och jag vill bara bolla med någon.

Men jag förväntade mig inte att folk skulle go bananas på att jag sa att jag hade en lätt diagnos. Det är precis likadant som de där jag sa om den där konstiga händelsen i gymnasiet.

När jag sa en grej som en rolig grej, som folk gör i den åldern. Det kan vara att man ska träffa en kille, man ska göra något roligt i helgen. Man vill bara säga det. Då förväntar man ju sig inte att folk ska bli mammiga eller reagera negativt. Typ att Petra ska träffa en kille i helgen eller åka till Spanien, då kan inte Stina och Lisa bara nej gud vad tråkigt. Så säger man ju inte. Utan en normal reaktion är ju Åh vad kul! Grattis. Eller Åh vad roligt gumman...

Så det är ju inte så konstigt att jag reagerar negativt när folk blir hysteriska på att man säger tex att himlen är blå eller att det ska bli fint väder i helgen, alltså man bara påpekar saker. Det trodde jag att man kunde göra utan att det skulle bli fel. För det finns ju inget fel med det, utan det är isf folket det är fel på som reagerar som om jorden skulle gå under om man sa att man skulle hitta på något kul i helgen. Det är det som är konstigt. För att folk måste fatta att man inte är 10 längre. Man behöver inte kompisar som är barnvakter eller mammiga.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kidzi » 2020-12-20 23:49:51

Jossie trodde att alla vi hade grav autism trots att man måste ha rätt mild autism för att få kallas aspergers. Vad vill hon ens på ett forum där hon anser sig vara övermänniska och trodde att alla vi var idioter? Kan inte se någon annan anledning än att hon hade någonslags plan att utnyttja handikappade människor. För hon kan ju inte få svar utav de som är gravt handikappade.

Nu började hon istället få bra och hövilga svar av många, trots att hon struntade i att läsa och läste hon så missförstod hon allt. Och drog sedan igång med monologer. Så talar min ex kompis som har lägre fungerande autism. Jag fick lära henne att samtala, att prata fram och tillbaka, hon trodde också att ett samtal bara var att man sa samma saker hela tiden.

Jag har varit vänlig länge medan Jossie har slängt skit på mig. Jag har försökt att hjälpa. Men man orkar inte att få skit på sig hela tiden. Och hon anser sig vara mobbad. Ja, stackars, om man retar upp hela forumet och trycker på allas ömma tår så kanske folk bara råkar bli lite sura och då kan man gråta om att man blir mobbad. Det är bara manipulation. Säg inte att folk som har lite gravare autism inte kan det, min fd kompis var mästare på manipulation.

Vi är inte terapeuter, så jag råder Jossie att ta kontakt med Hab eller en psykolog som kan autism. Sedan kan hon be att få sin autism graderad. Psykologen kan också förklara saker som hon inte vill höra av oss.

Igen, de flesta av oss är närmare NT än grav autism. Det betyder inte att det inte finns problem. Men erkänner man inte sina problem och jobbar på dem, kommer man bara använda hela livet för att lura sig själv. Tänk att man snart ska dö och man är glad för att man lurat de flesta att man var NT för det var ens livsmål. Riktigt jävla sjukt.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kidzi » 2020-12-20 23:55:39

Jossie94 skrev:Men jag förväntade mig inte att folk skulle go bananas på att jag sa att jag hade en lätt diagnos.


Folk blir arga för att du beter dig riktigt illa.

Dessutom är det trist med en människa som tror att alla på AF är kloner av en enda individ, vi får inte ens vara enskilda personer! Det var sådant man sysslade med i koncentrationslägren, det är ett sinnessjukt kraftigt vapen.

Samtidigt som hon aldrig diskuterat om något annat än sig själv. JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAG JAG. Och sedan blir sur när vi inte vill diskutera henne mer.

Det är jobbitr att prata med någon som inte ens fått bejsik uppfostran.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-21 0:01:01

Jag har inte slängt skit på folk jag har förklarat saker ur min synvinkel. Om en lärare säger till mig att de med downs tänker som ett barn, skulle jag ha sagt emot läraren då att den lär ut fel då? Jag tänker ju mer logiskt att läraren borde ha koll på vad den lär ut till sina elever. Jag har varit mobbad ja. I gymnasiet. Jag anser att folk är elaka här på nätet.

Men ni ser ju bara allt fel jag gör och säger. Ni förstår ju inte ens vad jag försöker säga och sedan påstår ni att ni förstår. Om ni nu förstår, så varför fortsätter ni att ifrågasätta och säga att jag ska söka hjälp och har en grav diagnos? varför kan folk bara inte fatta ATT JAG HAR INGEN JÄVLA GRAV DIAGNOS?!! Ja nu räcker det fan. Nu vill jag inte kasta skit på någon men det finns en person här som jag anser har en grav diagnos och det fick jag ju bekräftat eftersom en personen kallade den för missfoster. Så den personen om något
verkar ju förstå att jag inte har en grav diagnos. Plus att alla verkar ha fattat att jag inte har en grav diagnos.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-21 0:04:04

Jag har ju lika lätt diagnos som er. Jag TRODDE att folk här hade väldigt grava diagnoser. Men nu verkar det vara rätt blandat eller mestadels många med lätta diagnoser och är som NT.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-21 0:06:00

Det är så roligt att bli anklagad för saker som inte ens stämmer :) Om någon säger att den tror på spöken, ja låt den personen få göra det då? Om någon säger att den är deprimerad, låt den få vara det då? Vad är problemet?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-21 0:06:40

INGEN har sagt att du har en grav diagnos. Vi har fattat att du inte har det. Är man på det här forumet så har man förmodligen en mild diagnos. Folk menar bara att du blundar för att du har vissa problem. Det betyder INTE att du har en grav diagnos, bara att du kanske behöver mer hjälp än du skulle önska. Men det är inget att skämmas för!

Varför tjatar du om det där med spöken hela tiden? Att se spöken är möjligen ett tecken på schizofreni; det har definitivt inget med autism att göra.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-21 0:08:29

Jag har ju svårt med vissa saker i sociala sammanhang har jag ju redan sagt. Sedan tänker inte jag nämna en hel bok om vilka svårigheter det är.

jag har svårigheter ja men inte så många som folk tror. Förlåt att jag inte visste att man måste ha en lätt diagnos för att vara här, det var ju ingenting självklart.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-21 0:09:59

Ja men då var det väl det som de på den där DVN hade då. Vilket jag skulle säga är väldigt gravt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-21 0:14:46

Man måste inte ha en lätt diagnos för att vara här, men det förutsätts liksom att man ska kunna delta i ett normalt samtal. Folk med grava diagnoser lär inte söka sig hit.
Jag lovar att vi är lika olika som NTs och har problem med vitt skilda saker.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kidzi » 2020-12-21 0:15:12

Jossie94 skrev:Plus att alla verkar ha fattat att jag inte har en grav diagnos.


Alla har olika problem med sin diagnos. Ditt problen verkar vara kommunikation.

Men för att få en diagnos måste du ha några problemområden, annars hade du inte fått diagnos.

Ingen som säger att du har en nivå 3-diagnos. Du har troligen en nivå 1-diagnos som de flesta här. Vilket folk förklarat för dig. Men ändå påstår du att du är mer NT än alla här. Det finns en skillnad mellan att ha en grav diagnos, det har du inte, och att ha en mildare diagnos än genomsnittet här, det har du inte.

Vad trodde du egentligen at du skulle få ut av forumet?

Och jag tar inte parti för dem som är elaka, jag vet, det finns ett par stycken. De borde falla ut för en trappa eller något.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-21 0:19:59

Jag kan ju också ha missuppfattat diagnoser psykoser sjukdomar osv. Men jag är ju inte heller något proffs. Jag har bara läst psykologi man läste i gymnasiet och sedan träffat på folk som haft bipolär, förmodligen mer psykiska svårigheter och både väldigt grava diagnoser och lätta. Jag har träffat blandat helt enkelt. De på asperger skolan var de flesta väldigt introverta, iaf i den klassen jag gick i. Sedan fanns det några som var väldigt hyper i sin diagnos, pratade konstant osv.

Just nu har jag ingen aning faktiskt, för att det blev helt fel från första början. Jag fick en fel bild av forumet från början och sedan fattade ni saker som jag trodde att ni inte förstod alls. Jag har inte problem med kommunikation på det sättet att jag inte kan prata, det kan jag. Är väldigt social. Men ja jag har svårigheter som är att missförstå saker och svårigheter med ironi och skämt som inte är så tydliga. Som tex att man säger att man gillar en tröja med ett allvarligt tonläge, men personen driver men kunde lika gärna ha velat köpa den där tröjan.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-12-21 0:26:54

Nej jag menade att jag har en lätt diagnos, sen visste jag ju inte hur grava eller lätta diagnoser ni hade, men nu fattade jag att de flesta här hade lätta diagnoser men vad jag vet så är inte det något som man kan fatta bara sådär. Så det där var faktiskt otydligt, hur skulle jag veta att folk här har lätta diagnoser?

Det är första gången jag använder Aspergerforum. Alltså vet om att sidan existerar, så detta forum är nytt för mig eftersom jag har inte fått information att den funnits tidigare. Den verkar ha funnits i några år. Så jag testade bara för att jag har ju en diagnos och trodde jag skulle få en förståelse från folk för att man är i samma båt.

Jag har ju varit inne här ett antal månader men menar mer att jag är nybörjare på sidan. Jag har ju inte vetat om att den har funnits innan, så jag blev tipsad om den.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav sussi83 » 2020-12-21 0:32:14

Jossie94 jag erbjuder vägar ur resonemanget men dem vill du inte nappa på, om man ska kunna diskutera sakligt så är det bra att kunna göra det från båda håll och försöka att inte reagera känslomässigt.
Jag blir inte irriterad men jag känner att diskussionen inte leder fram till något för det som blivit viktigt har blivit att gå i självförsvar.
Det är inte så viktigt att man fungerar exakt lika men jag tror alla vill få frågor att besvara, din rubrik tex handlar om vad vi anser är normalt.
Kan du stolpa upp några saker du tycker är normala och "onormala" (onormalt brukar vara sådant som inte har med för kränkande saker att göra, tex att det är onormalt att sitta i rullstol) i din värld så kan vi utgå ifrån dem istället.
Senast redigerad av sussi83 2020-12-21 0:34:11, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Kidzi » 2020-12-21 0:33:18

Heidi79 skrev:
Jossie94 skrev:Det är ju bara så det är. Alla behöver inte personal dygnet runt eller hjälp med matlagning eller gå på toaletten osv.


E arg nu.. å möjligen inte borde skrivit.. fast nu e provoserat. :evil:

Efter va gunshot skrivit har grupp boende. Som personal dygnet runt. Å måste hjälp dusch.. å mat lagning å allra mesta. Å i mupp grupp på DV. Å omyndig förklarad. å just från psyket. Åså kallar mig hon freak. När hon e själv,


Fast du är som alla autister bra på vissa saker och dålig på andra. Du kanske inte är bra på matlagning eller tolka kroppens signaler vad gäller dags att toa. Men du har en DV där du får arbeta på riktigt, ganska tungt arbete vad jag förstår. Sedan trots språkstörningen förstår man ändå precis vad du säger, skulle säga att du är bra på att uttrycka dig.

Jossie kanske är OK på att laga mat och sådana saker. Men du är bättre än henne på att uttrycka dig.

Som sagt, det är så autism funkar. Alla med autism är bra och dåliga på olika saker. Det är svårt att hitta någon som är bra på precis det man är bra på och dåligt på det man är dålig på.

Sedan tycker inte jag att någon ska kallas freak eller mupp. Man får kalla sig själv saker om det är på skoj, men man får inte kalla andra sådana saker.

Jag minns när vi hade gamla chatten, det var alltid trevligt att prata med dig.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in