Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Inläggav Kahlokatt » 2009-10-24 20:14:08

http://www.lonelyplanet.com/travelblogs ... tId=356635

I Sverige skulle man aldrig få öppna ett katt-café (miljöskydd, allergi, etc.), men ser de inte ut att ha det bra, sötnosarna? *Jollrar*
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:21:40, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Jag vill flytta till Japan!

Inläggav alfapetsmamma » 2009-10-24 20:17:25

Kahlokatt skrev:
I Sverige skulle man aldrig få öppna ett katt-café (miljöskydd, allergi, etc.)


Well, de här har ett hundkafé, så helt omöjligt är det nog inte...

http://himmelskahundar.se/
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:21:40, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Jag vill flytta till Japan!

Inläggav ufo » 2009-10-24 20:19:39

Kahlokatt skrev:I Sverige skulle man aldrig få öppna ett katt-café (miljöskydd, allergi, etc.), men ser de inte ut att ha det bra, sötnosarna? *Jollrar*

Jo det tror jag nog.
Ett av mina favoritkafer brukar tom ha några hönor som springer löst.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 22:21:40, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Jossan » 2009-10-24 20:22:51

Här finns ett hundcafé till: http://www.smalltobig.se/Shop/Index.php
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 22:21:40, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-10-24 20:55:32

Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 22:21:40, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav nitro2k01 » 2009-10-28 1:37:04


De har lite mer respekt för katter i Japan. Kolla t ex Tama, tågkonduktören.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Inläggav Alien » 2020-12-13 14:59:49

Ah, kattkaféer, det vore nåt! Det allra första kattkaféet öppnade i Taiwan. Men det är Japan som är mest känt för sina kattkaféer.

https://www.google.com/search?q=%E7%8C% ... 6&tbm=isch

TT/GP skrev:Kattkaféet Mocha erbjuder en fristad från Tokyostadsdelen Akihabaras hektiska tempo.

Några av besökarna försöker vinna de svårflörtade djurens uppmärksamhet. Andra sitter lugnt och läser med en katt i knät. Ett ungt par på dejt tar en selfie.

Med designad inredning, högre priser och raskatter tillhör Mocha de mer exklusiva av Tokyos över hundra kattkaféer. Några kilometer bort och i andra änden av spektrat finns inrättningar som Asakusa Nekoen, vars ägare Takako Saito inte har mycket till övers för konkurrenten.

– De bryr sig inte om katterna, för dem är det bara affärer. De använder katterna för att tjäna pengar, fnyser hon.

De 17 katter som för närvarande huserar på hennes eget kafé har alla räddats från gatan. Och hennes gäster har möjlighet att adoptera dem – 300 katter har fått nya ägare sedan Takako Saito slog upp portarna för tio år sedan.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... 1.22805942

Varför finns det ett behov av kattkaféer?

– Människor har fullt upp hela tiden. De överanstränger sig varje dag på jobbet. Katterna hjälper dem att slappna av.

Kulturantropologen Amanda Robinson säger:
– Kattkaféerna fungerar som en plats för närhet och social anknytning. På sina arbetsplatser är människor hypermedvetna om att de alltid måste säga rätt sak, på kattkaféer har du inte den typen av press.

Hon är kulturantropolog vid amerikanska Harvarduniversitetets Japaninstitut och har ägnat 18 månaders fältstudier åt frågan om varför så många Tokyobor betalar för att mingla med missar.

En del av svaret handlar om samhällsutvecklingen. Dagens unga vuxna är inte garanterade samma ekonomiska trygghet som föräldragenerationen. Och i ett land där livet i hög utsträckning kretsat kring arbetsplatsen är de inte heller garanterade samma vänskapsrelationer. Osäkert anställda var överrepresenterade bland de kafébesökare Amanda S Robinson mötte.

Varför skaffar de inte egna katter? Jo, i Japan är ofta husdjur inte tillåtna i lägenheterna. Dessutom innebär det krävande arbetslivet att de inte har tid att ta hand om egna katter.

Här hemma kan man besöka det lokala katthemmet en gång i veckan och gosa med hemlösa katter. Men det ligger rätt avsides om man inte kör bil.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Inläggav Zia1985 » 2020-12-13 15:12:43

Surbrunnsgatan - Java Whiskers

https://javawhiskers.se/
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Inläggav ShakeItOut » 2020-12-13 15:26:09

Jag följer "Java Whiskers Sverige" på Facebook. Finns i Stockholm. Verkar supermysigt! De omplacerar katter som söker nytt hem också så om man blir kär kan det finnas chans till att få en ny familjemedlem :D Läggs ut mycket filmer och kort där katterna verkligen njuter.

edit: ser att du postade om det men postar hela min
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Inläggav Alien » 2020-12-13 15:31:30

Ja, dit kan stockholmare gå.

Men man betalar inträde på 150 kr. Ingår fika el tillkommer det?

Kaféet öppnar den 16 februari och för 150 kronor i timmen kommer den som vill kunna fika och mysa med katterna i den rymliga kafélokalen som anpassats med lek- och klätterytor från golv till tak. För den som inte vill ha katterna på skinnet går det att fika i entrén utan avgift och titta på djuren genom en glasvägg. Eftersom katterna kommer från ett katthem kommer de också kunna adopteras.
---
Kaféet öppnar den 16 februari och för 150 kronor i timmen kommer den som vill kunna fika och mysa med katterna i den rymliga kafélokalen som anpassats med lek- och klätterytor från golv till tak. För den som inte vill ha katterna på skinnet går det att fika i entrén utan avgift och titta på djuren genom en glasvägg. Eftersom katterna kommer från ett katthem kommer de också kunna adopteras.
https://www.dn.se/sthlm/senaste-koncept ... -pa-kopet/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Inläggav Alien » 2020-12-13 15:39:49

Problemet är att man för dessa 150 kr bara får vara kvar i en timme. Har man otur är ingen katt på myshumör då. Det hände Amelie:

Mitt i Stockholm 7 jun 2019 skrev:Förväntansfull och sugen på att klappa päls gick hon till Java Whiskers. Men något kattmys blev det inte tal om.

– Först såg jag inga katter alls. Till slut kom det fram två stycken, men de ville absolut inte bli klappade. När vi försökte leka med dem slog de lite slappt med tassarna, sedan kröp de in under en soffa, säger Amelie som inte lyckades vidröra en enda katt den första halvtimmen.

Efter ytterligare en halvtimme lämnade hon i besvikelse.

– Katterna var väldigt osociala. Jag hade sett fram emot kurr i knät, men det var inte ens nära. De kändes socialt slutkörda, helt introverta, säger hon.
https://www.mitti.se/nyheter/sveriges-e ... 3XcgLok4w/

Katterna kanske redan fått tillräckligt med umgänge med främmande människor? Enligt en av ägarna händer det bara om barn varit där.

Enligt honom kan det dock finnas en förklaring till Amelies misslyckade besök. Hon skulle kunna ha haft otur att kommit efter en stor barngrupp. Tidigare tilläts barn under 10 år vara på fiket. Men det fungerande inte.

– Barnen följde inte reglerna vi hade, så därför är barn inte tillåtna längre. Efter att barn varit på kaféet kunde det hända att katterna var trötta. Det fungerande helt enkelt inte och därför har vi infört nya regler, säger Jon Bäcklund.

Ja, dagens barn är inte vana att lyda, de gör som de vill.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Inläggav Zia1985 » 2020-12-13 15:47:28

Är det inte därför folk gillar katter? För att dom är självständig och inte lika "på" som hundar?
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Inläggav Maggi » 2020-12-13 16:06:11

Alien skrev:Ja, dagens barn är inte vana att lyda, de gör som de vill.


Dagens vuxna är rädda att säga ifrån ordentligt, barnen kan ju bli sårade! Klart ungarna skiter i lama tillsägelser.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Inläggav Alien » 2020-12-13 16:18:38

Zia1985 skrev:Är det inte därför folk gillar katter? För att dom är självständig och inte lika "på" som hundar?

Inte om jag betalat 150 kr för att träffa dem! Då vill jag ha sociala och keliga katter.

Jag tycker om katter just för att de är så gosiga och mjuka ibland. Samtidigt som de kan dra sig undan ibland.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag vill flytta till Japan! (Japanskt katt-café)

Inläggav Zia1985 » 2020-12-13 16:53:25

Alien skrev:
Zia1985 skrev:Är det inte därför folk gillar katter? För att dom är självständig och inte lika "på" som hundar?


Jag tycker om katter just för att de är så gosiga och mjuka ibland. Samtidigt som de kan dra sig undan ibland.


Från hemsidan, villkor för vistelse på kattcaféet:

All kontakt sker på katternas villkor.


Du vet alltså att du inte kan tvinga katterna till något dom inte är intresserade av, så risken finns att du inte kommer få kela.
Kan du inte leva med det så går du inte dit.
Slut på trams.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in