Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Ericus » 2020-12-09 19:37:05

Oavsett vaccin eller inte vaccin så kan inte den enskilde enligt lag påtvingas något mot sin egen vilja. Ett informerat samtycke krävs.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alien » 2020-12-09 20:24:06

Jag såg första avsnittet av Vaccinkrigarna. Diza ville ha kunskap och sökte den på nätet. Men på nätet kan man ju hitta vilka stolligheter som helst.

De där Polly och Jonathan hade fått en autistisk son och var övertygade om att det var vaccinets fel. Det är ju ingen legitimerad läkare som säger det. Orsaken är oftast genetisk, dvs det kommer ifrån dem. Men det vill inte föräldrarna tro på.

De hade en svart buss där alla som själva blivit sjuka/förlorat någon pga vaccin fick skriva sitt namn. Bussen var full av namn. Deras nya film Vaxxed 2 var full av sorgliga berättelser. Men som vän av vetenskap och fakta anser jag att hur sorgligt det än är så är det inget argument för trippelvaccinets farlighet.

Mässling är farligt. För 75% av dem som får mässling går det bra. Men för 25% går det illa. Tänk bara på Mary i Lilla huset på prärien. Hon fick mässlingen och
Spoiler: visa
hon blev blind

Påssjuka kan göra pojkar sterila. Röda hund kan skada gravidas foster.

En amerikan påstod att ingen som låtit bli att vaccinera sina barn ångrade sig. De vars barn blev sjuka och dog el fick men för livet, de ångrade sig säkert. Ingen som fick vaccinet var riktigt frisk var ett annat idiotiskt påstående.

Antivaxxarna föraktar vetenskap och forskning och drivs helt av sina känslor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alien » 2020-12-09 21:19:44

Den där artikeln om att vaccinationen skulle medfört autism står det om i denna tråd: vacciner-och-autism-lancet-drar-tillbaka-autismlarm-t243.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Richard » 2020-12-09 21:26:11

Finns gott om konspirationsteorier när det gäller vaccin. Att det är Bill Gates som injicerar ett microchip som reagerar på 5G-strålningen o sånt trams!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav sussi83 » 2020-12-09 21:49:03

Vaccin ger biverkningar ibland precis som mediciner, finns psykmediciner som förstör både lever och ger diabetes. De som fick narkolepsi av vaccinet för svininfluensan har fått livslånga skador som gör att de inte kan ta körkort och behöver rehabilitering genom hela livet kanske.
I min klass gick en mamma vars barn fick hela livet förstört på grund av detta, han kunde somna lite var stans och behövde övervakning.
Vet inte om autism behöver vara värre? Uppenbarligen finns isf fler risker.
Detta var ett vaccin som skulle vara bra men inte nödvändigt om man hade ett bra immunförsvar, de fick ersättning har jag för mig men det var för att vaccinet kom ut för tidigt på marknaden.

Det man pratar om när det gäller autism är vacciner som används i årtionden vad jag förstår och ändå har väl inte autism ökat med antalet vaccinationer?
Isf borde det finnas forskning på området som bekräftar att så är fallet, men är övertygad att även vaccin kan ge biverkningar.

Ger man alvedon eller antibiotica till ett barn vid feber så vet man inte heller hur biverkningarna slår, minns att jag själv blev riktigt dålig av en variant jag tydligen var allergisk emot.
Man ger mediciner för att hjälpa.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav sussi83 » 2020-12-09 22:15:59

Alla föräldrar som väljer att vaccinera sina barn tar samma risk,fast den torde vara ganska liten, det de gör som vägrar ge barnen sprutorna är ju att utsätta andra för fler risker än vad som är motiverat?
Vi vill inte ha tillbaka alla folksjukdomar igen, det finns massor med människor som dör i världen pga brist på vaccin.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alien » 2020-12-10 0:35:37

Trippelvaccinet el MPR-vaccinet får barnen när de fyllt 18 månader. Det har funnits sedan 1970-talet så det är beprövat. Svininfluensan och narkolepsin är inte jämförbart.

Barnakuten 22 september, 2020 skrev:MPR-vaccinet är ett så kallat levande vaccin, som innehåller försvagade vaccinvirus av tre sorter (mässlingsvaccinvirus, påssjukevaccinvirus och röda hund-vaccinvirus). Vaccinvirus kan till skillnad från vilda sjukdomsvirus inte orsaka farlig sjukdom, åtminstone inte hos den som har ett normalt fungerande immunförsvar. Vaccinviruset har inte heller förmåga att sprida sig vidare mellan människor.

Biverkningar av MPR-vaccin
Vaccinvirus kan däremot ge en liten minimässling, minipåssjuka eller mini-röda hund hos den som blir vaccinerad, en till tre veckor efter vaccinationen. Då kan den vaccinerade få lite feber, utslag, ledvärk eller svullna lymfkörtlar.

Enstaka barn har fått hjärnhinneinflammation efter MPR-vaccination, men man har inte blivit säker på att vaccinviruset var orsaken. Det är färre än ett barn av en miljon vaccinerade som fått hjärnhinneinflammation efteråt. Av dem som får mässlingssjukdomen är det en på tusen som får hjärnhinneinflammation, som säkert beror på mässlingen.
https://www.barnakuten.nu/trippelvaccin ... pr-vaccin/

Smittkoppor hade en dödlighet på 20-30%. Redan på 1800-talet vaccinerades barn mot smittkoppor. Det antecknades i kyrkböckerna. Det var ändå många barn som dog i smittkoppor eftersom de inte hunnit vaccineras. År 1980 var sjukdomen utrotad. Ett exempel på vaccineringens välsignelse.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alien » 2020-12-10 0:57:52

BellaBelle skrev:Undrar iofs om detta att serien sänds just nu inte beror så mycket på oro för autism, utan för att (indirekt?) propagera för vaccin mot Corona?

(OT, men: Asperger i sig är ju ingen riskgrupp, men många med Asperger kanske tillhör en riskgrupp?)

Det tar ju lång tid att spela in en sådan dokumentär så jag tror knappast att det har med coronaviruset att göra.

Att barn riskerar smittas av mässling när antivaxxarna breder ut sig är orsak nog att sända serien. Ja, det är orsak nog att ljuga och wallraffa.

Dagens Medicin 8 Februari 2019 skrev:Förra året smittades 82 596 européer, både vuxna och barn, av mässling i 47 av regionens 53 länder, skriver Världshälsoorganisationen (WHO) i ett pressmeddelande. Det är den högsta siffran detta årtionde och tre gånger fler än 2017 och hela 15 gånger fler än 2016. Runt 60 procent blev inlagda på sjukhus och 72 människor dog.
---
I Sverige är skyddet mot mässling och andra smittsamma sjukdomar, som röda hund eller påssjuka, generellt sett högt med en täckningsgrad på över eller runt 95 procent. Men trots det har även Sverige drabbats av mindre utbrott. Förra året smittades totalt 38 personer av mässling i Sverige, varav tolv personer smittades i ett utbrott i januari.
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyhet ... de-72-liv/

Speciellt farligt är det för barn som har försvagat immunförsvar att bli smittade.

Expressen 12 mar 2019 skrev:Inget vaccin, ingen skola.

I alla fall om du bor i Italien.

En ny lag säger att barnen måste visa upp bevis på att de är vaccinerade innan de får komma till skolan, skriver BBC.

Det nya beslutet kommer efter en het debatt som blossat upp i landet efter att en åttaårig pojke, sjuk i cancer, tvingats stanna hemma från skolan.

Pojken hade genomgått ett flertal leukemibehandlingar och därmed fått ett försvagat immunförsvar.

Eftersom flera elever i hans klass och i skolan var ovaccinerade kunde han inte komma dit utan att riskera sin hälsa.
https://www.expressen.se/nyheter/ovacci ... l-skolan-/

Men det råder skolplikt i Italien. Så man måste använda en annan metod än att bara förbjuda barnen att komma till skolan.

För barn mellan 6 och 16 år gäller skolplikt i landet. De kan därför inte uteslutas från skolan.

Däremot riskerar föräldrarna till en elev som skickas ovaccinerad till skolan böter på upp till 500 euro, motsvarande ungefär 5000 kronor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav sussi83 » 2020-12-10 1:43:47

Inte nog med att man kan smitta andra i sitt eget land så reser folk mer än förut, det är därför inte en säkerhet att veta att de flesta är vaccinerade i Sverige.
En smitta kommer aldrig kunna bli isolerad på samma sätt som förut så på det sättet en hotfull bild för smittspridning.
Rent krasst så har det väl hänt lite utbrott här och var förut som kontrollerat befolkningsmängden och då har den stannat där.
Människors trångboddhet och nära leverne med vilda djur kommer hela tiden vara källan till massutbrott av olika virus, länder har ett helt annat ansvar nu att inte bara tänka på sin egen kultur för allt är så tätt länkat i världen.
Varför skulle inte mässlingen och andra sjukdomar kunna göra comeback om länder inte håller på vaccinationer?
Det skulle ske på ett kick.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Julianus » 2020-12-10 2:32:57

Vaccin ger bara biverkningar.

Kommer ni inte ihåg vad som hände 2008-2009? Folk vaccinerade mot svininfluensan, slutade med att flera stycken fick narkolepsi och är utan ersättning.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alien » 2020-12-10 2:54:10

Nämn något läkemedel el vaccin som inte ger biverkningar.

Vaccin förhindrar t ex mässling/påssjuka/röda hund. Vaccin har utrotat smittkoppor.

Vaccinet mot svininfluensan gav narkolepsi, men det betyder inte att alla välbeprövade vacciner plötsligt blir farliga.

Outi Vaarala skrev:Risken för narkolepsi och vaccinet Pandemrix
---
Epidemiologiska undersökningar har obestridligen visat att risken för narkolepsi är kopplad
till vaccinet Pandemrix som användes för att bekämpa H1N1-pandemin influensasäsongen
2009–2010. Denna risk har kunnat ses i alla länder som gav betydande mängder Pandemrixvaccinationer. De som insjuknat i Finland har nästan utan undantag riskgenotypen HLA-DQ6,
och risken att insjukna är av storleksordningen 1/2000 för vaccinerade personer med denna
genotyp.
Risk för narkolepsi har inte kunnat kopplas till övriga H1N1-vacciner, och vår forskning
tyder på att narkolepsirisken har att göra med tillverkningsprocessen för vaccinet Pandemrix.
Pandemrix har inte observerats öka risken för andra autoimmuna sjukdomar.
https://www.fls.fi/Site/Data/884/Files/ ... 215_08.pdf

Det är alltså personer med en viss riskgenotyp som fått narkolepsi.

Är du inte själv vaccinerad med trippelvaccinet MPR?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Heidi79 » 2020-12-10 8:46:44

BellaBelle skrev:Höhö, om man redan har autism kan man då få ännu mer autism av en vaccination?


Inte vet? kan man? :-)063

Kan iaf varierea lite hur autistiskt jag e. Å märks på hur bra klarar prata :-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Marjatta » 2020-12-10 19:25:05

Mitt intryck av antivaxxrörelsen efter två avsnitt av Vaccinkrigarna är att det handlar om en smått sektartad religiös rörelse.

Smått roande hur de lyfter fram den ökande diagnostiken av autism som bevis på en epidemi orsakad av vaccin.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav sussi83 » 2020-12-10 20:09:18

Marjatta skrev:Mitt intryck av antivaxxrörelsen efter två avsnitt av Vaccinkrigarna är att det handlar om en smått sektartad religiös rörelse.

Smått roande hur de lyfter fram den ökande diagnostiken av autism som bevis på en epidemi orsakad av vaccin.

Jag tror många föräldrar har svår att leva med den kärlek de känner för sina barn, vissa blir så beskyddande att utvecklingen hämmas.
En person med autism kan ha ett helt okej liv, undrar om de gjort fostervattenprov under graviditeten för andra åkommor?
Känns ju i vilket fall värre om barnet får bli allvarligt sjukt istället.
Autism dör man inte av.

De har någon gemensam tro iaf som verkar hålla dem samman.
Men undrar hur de hade reagerat om barnet föddes "operfekt"?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-10 21:17:54

Vi har utrotat smittkoppor och är mycket nära att utrota polio.
Smittkoppor var förut så vanligt att det sågs som en barnsjukdom, men kunde leda till blindhet, dövhet och t.o.m. döden. Överlevande fick hemska ärr.
1464727.jpg


Polio är en förfärlig sjukdom som ofta leder till livslångt lidande. Utan vaccin skulle vi fortfarande få oroa oss för den.
Children in an iron lung before the advent of the polio vaccination, 1950.jpg


Jag har så fruktansvärt svårt att förstå vaccinmotståndare. :-)051
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Marjatta » 2020-12-11 10:42:58

Ericus skrev:Oavsett vaccin eller inte vaccin så kan inte den enskilde enligt lag påtvingas något mot sin egen vilja. Ett informerat samtycke krävs.


Det är bra. Vi ska inte börja kräva att folk vaccinerar sig. I vissa länder måste man ha vaccinerat barnen för att de ska få gå i skola, inte här. (Vi har ju skolplikt, har de då inte det i dessa länder? Jag förstår inte riktigt.)

En gråzon torde uppstå om länder framöver komma kräva att man är coronavaccinerad för att man ska få resa in i landet. Men vi vet väl inte om det blir så, eller?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Marjatta » 2020-12-11 10:49:16

Kahlokatt skrev:Jag har så fruktansvärt svårt att förstå vaccinmotståndare. :-)051


Det är väl som också sägs i del två av Vaccinkrigarna. När man har glömt bort hur farliga de sjukdomar var, som man helt eller nästan helt vaccinerat bort, kan man börja oroa sig för själva vaccinerna.

Är det den berömda hjärnlungan på nedersta bilden, Kahlokatt? Ser bisarrt ut.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alien » 2020-12-11 13:41:29

Jag skrev ju i inlägget post1624883.html#p1624883 att Italien bötfällde de föräldrarna. (Brist på) Pengar får föräldrarna att vaccinera barnen.

Ett annat sätt jag kan tänka mig vore att det ovaccinerade barnet fick sitta långt från de andra och inte fick leka med dem. Det vore förstås för grymt. Men föräldrar skulle kunna uppmana sina barn "lek inte med X, hen är ovaccinerad". Men vilka som är ovaccinerade är säkert sekretessbelagt, såvida inte föräldrarna är högljudda vaccinmotståndare.

Förskolan är inte obligatorisk så där kan man ha vaccinationsplikt.

I Tyskland riskerar du böter på 27 000 kronor och indragen förskoleplats om du vägrar att vaccinera dina barn mot mässling.
– Jag vill utrota sjukdomen, säger hälsominister Jens Spahn (CDU) som har lagt fram ett lagförslag om vaccinationsplikt.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vacc ... ntar-boter

Helt rätt tycker jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Marjatta » 2020-12-11 14:10:51

Alien skrev:Jag skrev ju i inlägget post1624883.html#p1624883 att Italien bötfällde de föräldrarna. (Brist på) Pengar får föräldrarna att vaccinera barnen.


Så böterna är för att skicka barnet till skolan ... vilket de måste göra. Känns väldigt ologiskt.

Alien skrev:
I Tyskland riskerar du böter på 27 000 kronor och indragen förskoleplats om du vägrar att vaccinera dina barn mot mässling.
– Jag vill utrota sjukdomen, säger hälsominister Jens Spahn (CDU) som har lagt fram ett lagförslag om vaccinationsplikt.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vacc ... ntar-boter

Helt rätt tycker jag.


Tycker inte jag, eftersom tvång inte är bästa sättet att leda och styra folk då det väcker känslor av trots. Frivillighet är mer effektivt. Vi har väldigt höga vaccinationssiffror i Sverige helt utan tvång. Man ska inte ändra på vinnande lag.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alien » 2020-12-11 15:57:38

Antagligen kräver skolan att man lämnar ett intyg på att barnet är vaccinerat. Gör man inte det, så får man betala böter.

Det där med frivillighet tror jag inte på. Om folk skulle göra det rätta av sig själva behövs inga lagar alls. I Sverige har man försökt med frivilliga restriktioner när det gäller coronaviruset. Hur bra har det gått?

När det gäller MPR-vaccinering av barn så har föräldrar enligt traditionen litat på läkare och vetenskap. Men nu med internet tycks stolligheterna spridas hej vilt.

82 596 fall av mässling registrerades i Europa under 2018, enligt Världshälsoorganisationen WHO. Det är tre gånger så många som året innan och femton gånger fler än 2016, då det lägsta antalet smittade noterades. 72 barn och vuxna dog i den smittsamma virussjukdomen under förra året i Europa.

Sverige är bland de fyra länder som klarar vaccinationsmålet på 95 procent av befolkningen. De övriga tre är Ungern, Slovakien och Portugal.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vacc ... ntar-boter
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Marjatta » 2020-12-11 16:13:44

Vad gäller vaccineringar i Sverige har frivillighet bevisligen hittills fungerat mycket, mycket bra. Vad jag vet ligger vi i topp vad gäller vaccinering mot barnsjukdomarna. Inte tror jag vi vaccinerar mindre mot flunsa än övriga EU heller. Tvärtom undrar jag om det kan vara skälet till att vi inte behövde skapa extra-influensasjukhus vid en tuff flunsa för nåt årtionden sen, som England gjorde. Att vi vaccinerade mot svinflunsan på befolkningsbasis, till skillnad från de flesta andra länder som bara siktade på riksgrupper, berodde säkerligen till stor del på svenskarnas goda vaccinvillighet.

Vad gäller åsikten att det är våra "slappa" åtgärder som till till sämre smittskydd är det ett obevisat påstående. En åsikt. Genom att körsbärsplocka länder att jämföra med kan man komma fram till vad som helst. (Det är iofs lite off topic när vi diskuterar vaccinering. Är grundligt less på coronadebatt och hysteri. Kommer inte att nappa på folk som vill diskutera det ämnet, som redan har minst två egna trådar.)

https://www.lakemedelsvarlden.se/bloggi ... t-for-mer/
Tvång kan leda till mindre vaccinering i stället för mer
När årets Som-undersökning publicerades häromdagen, gav resultatet av frågan om att göra vaccinationsprogrammet för barn obligatoriskt stort medialt genomslag. 74 procent av de 1 706 som svarade på den frågan ansåg nämligen att ett obligatoriskt vaccinationsprogram var ett mycket bra eller ganska bra förslag.

Stödet för förslaget var högst bland de äldre. Men bland personer i åldrarna 16-29 år var det fortfarande 67 procent som var positiva.

Och visst är resultatet intressant, men hoppas innerligt att det inte bidrar till att lagstiftarna på allvar börjar fundera på att införa vaccinationsplikt i Sverige. En sådan riskerar troligen att öka avståndet mellan vården/samhället och dem som tvekar att vaccinera. Detta kan minska möjligheten att nå fram med kunskap till dem som är oroliga och funderar över vaccinernas säkerhet. Slutresultatet kan på sikt bli mindre vaccinering i stället för mer.

Experterna på bland annat Folkhälsomyndigheten och inom barnhälsovården vet nog vad de talar om när de avråder från att göra barnvaccinationsprogrammet obligatoriskt. De är rädda att detta skulle förstöra det förtroende som skapat den jämförelsevis mycket goda vaccinationstäckning som vi har i Sverige. Att införande av ett tvång skulle kunna sätta i gång en nedåtgående spiral där allt fler föräldrar tvekar att vaccinera sina barn. Det brukar sägas att man inte ska ändra på ett vinnande koncept och här har vi ett lysande exempel på ett sådant.


Helene Wallskär som skrivit är förvisso medicinjournalist, inte specialist, men det hon refererar är den gängse åsikten i "branschen".

Därmed har jag sagt mitt i även detta ämne.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Kahlokatt » 2020-12-12 17:15:37

Marjatta skrev:
Kahlokatt skrev:Jag har så fruktansvärt svårt att förstå vaccinmotståndare. :-)051


Det är väl som också sägs i del två av Vaccinkrigarna. När man har glömt bort hur farliga de sjukdomar var, som man helt eller nästan helt vaccinerat bort, kan man börja oroa sig för själva vaccinerna.

Är det den berömda hjärnlungan på nedersta bilden, Kahlokatt? Ser bisarrt ut.


Japp, det är en järnlunga.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Marjatta » 2020-12-13 0:18:26

Bisarr felstavning av mig :p
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Leibniz » 2020-12-13 1:13:00

Intressant dokumentärserie. Tyvärr också rätt hårt vinklad eftersom man försöker få det till att vaccin endast har lätta biverkningar.

Det är inte bara svininfluensavaccinet som gav svåra biverkningar utan det finns många fler exempel. När vaccin bevisligen kan ge andra sjukdomar, så är det inte så långsökt att folk tror att det finns en koppling till autism.

Man skjuter in vaccinet när immunsystemet och hjärnan är under utveckling. Nu för tiden vet man att immunförsvaret till stor del sitter i tarmarna och har en koppling och kommunicerar med hjärnan.

Som för alla mediciner har man väldigt dålig koll på vad som händer i kroppen och biverkningarna kommer man ju fram till genom djurförsök och att försökspersoner får testa helt enkelt.

Det är ganska troligt att det är någon kemikalie som är orsaken till autism och det är väl ett par tusen olika kemikalier som människan har tagit fram sedan början på 1900-talet. Det behöver inte vara vaccin som är orsaken utan det skulle lika gärna kunna vara någon annan vanlig hormonstörande kemikalie som finns i folks hem, typ diskmedel.

https://sverigesradio.se/artikel/6256062
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Återgå till Aspergare och vården



Logga in