Finns det fler preppers här?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Finns det fler preppers här?

Inläggav Richard » 2020-12-08 17:42:20

Jag intresserade mig för ett tag sen en del för s.k "prepping", alltså från engelska prepare, förbereda. Att vara förberedd på en samhällskris. Innan coronautbrottet skrattade en del åt en o sa typ;
-Tror du atombomben slår ner snart?
-Har det kommit zombies än?

Men t.ex vid ett längre strömavbrott, så är det en god ide att ha ett stormkök o konserver. Hur många har ens ett förråd med vatten? Jag själv är beredd på en kris på ett par veckor. Mina grejer jag samlat på mig är dessa;
https://www.richardhandl.com/prepping/

Coronakrisen har inte påverkat mig jättemycket inom krisberedskapsområdet. T.ex var det ju en period som folk bunkrade toapapper, vilket jag inte vet varför... Det finns ju viktigare saker. Om man skulle behöva lämna hemmet, så kan det vara bra att läsa på lite om överlevnad i t.ex skogen. Jag bor i en mindre stad, men säg att staden hotas av en atombomb inom några timmar. Då vet jag vad jag ska ta med, o så snor man en bil, eller i värsta fall en lådcykel så att katterna också får komma ned.

Finns här några mer som är intresserade av prepping? Jag tror inte det finns zombies, men en god ide är att man kan låtsas att det blir en zombiekatastrof. Så är man förbered på det mesta. Är det nått jag saknar av det jag har på sidan? Ett tält har jag inte ännu. Men det finns väl hyfsade på t.ex Biltema.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Finns det fler preppers här?

Inläggav Nisse1982 » 2020-12-08 22:10:46

Japp, har preppat litegrann faktiskt. Bor i lägenhet så det finns ju begränsningar för vad man kan och inte kan göra. Blir svårt att bunkra upp i en egen jordkällare, börja odla sin egen mat i ett växthus, etc men lite mat och några överlevnadsgrejer har jag.

Fick en broschyr i posten för något år sedan som staten skickade ut att de ville att folk skulle ha en del grejer hemma om det uppstår någon form av nödsituation i landet, typ krig eller att infrastrukturen havererar pga vad vet jag. Tycker folk gick till överdrift med att hamstra toapapper när pandemin bröt ut. I hyllorna såg man dessutom att enbart det mjuka, ultra soft toapapperet var slut och det vanliga basic hårda papperet fanns det gott om rullar kvar av :-)018
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Finns det fler preppers här?

Inläggav notwoodstock » 2020-12-09 5:59:38

Jag bunkrar, men vill inte bli så extrem. Är med i Civilförsvaret.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Finns det fler preppers här?

Inläggav Lynx-66 » 2020-12-09 11:44:44

Jag kan inte kalla mig prepper direkt, men ser till att ha lite "bra att ha-saker" om det händer nåt skit.
Inget ätbart iofs, så svälter väl ihjäl medans jag vevar laddning till elektroniken :lol:
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Finns det fler preppers här?

Inläggav Richard » 2020-12-09 20:44:54

Jag bor också i lägenhet, så det begränsar som sagt en del.

Hade jag haft hus hade jag t.ex. satsat på ett dieselaggregat o liknande grejer.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Finns det fler preppers här?

Inläggav Huggorm » 2020-12-09 21:35:40

Jag är nog den värste preppern här på forumet. Jag har ju byggt stugan för att fungera utan ström och jag har lite odlingsmark och annat man kan behöva. Men jag är värdelös på att bunkra mat för det är så tråkigt att handla att jag gör slut på det bunkrade också
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Finns det fler preppers här?

Inläggav antonius » 2020-12-09 22:27:21

Huggorm skrev:Jag är nog den värste preppern här på forumet. Jag har ju byggt stugan för att fungera utan ström och jag har lite odlingsmark och annat man kan behöva. Men jag är värdelös på att bunkra mat för det är så tråkigt att handla att jag gör slut på det bunkrade också


Bra där, vi bugar för Kung Prepp... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Finns det fler preppers här?

Inläggav slackern » 2020-12-09 22:48:50

Huggorm skrev:Jag är nog den värste preppern här på forumet. Jag har ju byggt stugan för att fungera utan ström och jag har lite odlingsmark och annat man kan behöva. Men jag är värdelös på att bunkra mat för det är så tråkigt att handla att jag gör slut på det bunkrade också


Du får bli mormon och bygga dig en jordkällare/bunker och börja bunkra hinkvis med ris och bönor, lär du ju kunna överleva ett bra tag på.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Finns det fler preppers här?

Inläggav antonius » 2020-12-10 5:38:21

slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag är nog den värste preppern här på forumet. Jag har ju byggt stugan för att fungera utan ström och jag har lite odlingsmark och annat man kan behöva. Men jag är värdelös på att bunkra mat för det är så tråkigt att handla att jag gör slut på det bunkrade också


Du får bli mormon och bygga dig en jordkällare/bunker och börja bunkra hinkvis med ris och bönor, lär du ju kunna överleva ett bra tag på.


Ohh, tänk vad fint, köra omkring med en liten häst och en sån där liten vagn Amish folket brukar ha, och så kan man ha en sån där bredbrättad hatt... :-)005

amish.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Finns det fler preppers här?

Inläggav notwoodstock » 2020-12-10 7:56:52

Jag har mat för en månad, kanske.

Men medicinen jag får är delvis Apodos, som är ny en gång i månaden. Måste ju ha sådant att fungera, också.

Någon kanske kan länka in de trådar som redan finns här på AF?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Finns det fler preppers här?

Inläggav Lynx-66 » 2020-12-10 9:20:32

Jag kommer erbjuda mina verktyg mot en burk Bullens :)
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Finns det fler preppers här?

Inläggav slackern » 2020-12-10 17:40:02

Tydligen är det väldigt inne och trendigt att syssla med det i dessa tider.

Why 'preppers' are going mainstream

https://www.bbc.com/news/business-55249590

Fast det här tycker inte jag är något konstigt i Sverige där i vart fall jag är uppvuxen under kalla krigets slutskede.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in