Vad gör ni på dagarna och hur försörjer ni er? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad gör du på dagarna?

Vanligt jobb
11
19%
Jobbar på Samhall
1
2%
Arbetslös
6
10%
Arbetsmarknadsåtgärder via Arbetsförmedlingen (arbetsträning etc.)
2
3%
Studerar
6
10%
Går på dagverksamhet
11
19%
Sjukskriven
4
7%
Sjukpension/förtidspension/motsv.
16
28%
Ålderspension (är över 65)
1
2%
 
Antal röster : 58

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Marjatta » 2020-11-02 15:10:03

Eg. är det ju två olika frågor hopbakade. Vad man konkret gör på dagarna, och hur man betalar sin hyra och andra utgifter.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav RapeRegs » 2020-11-02 15:11:15

Jag tror inte jag någonsin svarat på en omröstning här på forat. Kanske i början av min tid. När jag var seriös och enträget omtänksam.

Those were the days.

Hursomhelst tycker jag att ni bör lägga till "skapar meningslösa omröstningar" som alternativ.

RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Marjatta » 2020-11-02 15:21:46

RapeRegs skrev:Hursomhelst tycker jag att ni bör lägga till "skapar meningslösa omröstningar" som alternativ.


Kanske även "Dissar andra på heltid"?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Alien » 2020-11-02 15:51:16

Marjatta skrev:Eg. är det ju två olika frågor hopbakade. Vad man konkret gör på dagarna, och hur man betalar sin hyra och andra utgifter.

Ja, därför borde det funnits möjlighet att rösta på två alternativ.

Men det är inte så lätt att skapa omröstningar, övning ger färdighet. Du bör alltså träna genom att skapa flera "meningslösa" omröstningar. :-)005
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Marjatta » 2020-11-02 16:58:42

Alien skrev:Ja, därför borde det funnits möjlighet att rösta på två alternativ.


Det gör det. Man kan rösta på två alternativ. Men grötigt blir det, onekligen.

Alien skrev:Men det är inte så lätt att skapa omröstningar, övning ger färdighet. Du bör alltså träna genom att skapa flera "meningslösa" omröstningar. :-)005


Problemet här är nog allra mest att jag faktiskt inte vet hur en bra uppsättning alternativ att rösta på skulle se ut. Någon som har koll på floran av sjukersättning m.m. gör det bättre.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav slackern » 2020-11-02 22:24:02

Spelar RDR2. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Richard » 2020-12-08 21:36:57

Jag går på daglig sysselsättning tisdag o torsdag, samt studerar matte på måndag o onsdag. Men jag är ändå sjukpensionär. Får studera 12,5%, men har precis börjat plugga matte enbart på egen hand, alltså jag går inga kurser eller så men är med på kommunens program för studier o läser in gymnasiematten.

Sen om det skulle bli lyckat, så kanske jag tar några kurser "på riktigt". Har alltid tyckt att det är intressant med kemi o fysik, men då måste man givetvis kunna matematik för att förstå allt.

Fast samtidigt känns det som om man börjar bli för gammal (är 40 år), så något 5-årigt fysikprogram blir det nog inte i framtiden. :(
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Alien » 2020-12-08 22:26:21

Marjatta skrev:
Alien skrev:Ja, därför borde det funnits möjlighet att rösta på två alternativ.


Det gör det. Man kan rösta på två alternativ. Men grötigt blir det, onekligen.

Nej, röstar jag på ett alternativ och tänker rösta på ett till, så försvinner det första.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Marjatta » 2020-12-09 0:19:58

Alien skrev:
Marjatta skrev:
Alien skrev:Ja, därför borde det funnits möjlighet att rösta på två alternativ.


Det gör det. Man kan rösta på två alternativ. Men grötigt blir det, onekligen.

Nej, röstar jag på ett alternativ och tänker rösta på ett till, så försvinner det första.


Även om du inte trycker på Rösta-knappen emellan? Isåf gjorde jag en miss.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Furienna » 2020-12-09 0:32:10

Jag är mest hemma, särskilt nu med den otäcka pandemin.
Jag har lyckligtvis sjukpension, men vill också bli författare.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav BellaBelle » 2020-12-09 1:48:53

Furienna skrev:Jag är mest hemma, särskilt nu med den otäcka pandemin.
Jag har lyckligtvis sjukpension, men vill också bli författare.


”Arbetar du” för att ”bli författare” nu? Skriver och så?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav sussi83 » 2020-12-09 3:25:23

Söker jobb och hjälper familj i riskgrupp med ärenden pga corona såklart.
Det känns verkligen segt på det viset, inga egna aktiviteter att gå på längre, förut kunde man iaf sucka i kapp med andra fast man aldrig pratade.

På det sättet kan det vara bra med "lite mer autism" för man kan vara ganska nöjd med att sysselsätta sig själv men då gäller det förståss att man trivs med det man gör. Själv har jag inte tålamod med många saker som andra gillar, film och böcker tex men man kanske lär sig.
Sjukersättning måste nog för många kännas som husarrest precis som corona ställer till för många andra, det är det jag sagt tidigare att folk upphör som egna individer.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Furienna » 2020-12-09 4:58:57

BellaBelle skrev:
Furienna skrev:Jag är mest hemma, särskilt nu med den otäcka pandemin.
Jag har lyckligtvis sjukpension, men vill också bli författare.


”Arbetar du” för att ”bli författare” nu? Skriver och så?

Absolut. Jag skall ju bara bli klar någon gång också...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav BellaBelle » 2020-12-09 12:51:14

Furienna skrev:
BellaBelle skrev:
Furienna skrev:Jag är mest hemma, särskilt nu med den otäcka pandemin.
Jag har lyckligtvis sjukpension, men vill också bli författare.


”Arbetar du” för att ”bli författare” nu? Skriver och så?

Absolut. Jag skall ju bara bli klar någon gång också...


Toppen!

Vad ”hindrar” dig från att bli klar? Hoppas det är ok fråga.

(Jag läste precis om Jakob Hellman, han har väl iofs ingen AS-d vad jsg vet. Men att han hade jättesvårt bli klar med sin andra skiva, men kunde inte riktigt förklara varför).

Jag har flera kjolar som aldrig blev klara. Och en klänning. Samt fyra byxdressar. :x icon :-)063 :roll:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav BellaBelle » 2020-12-09 12:55:13

Hm... att jobba etc är på dagarna är ju som en bestämd aktivitet. Arbetet. Att inte jobba - då har man eller har inte något annat att aktivera sig med. :-)063
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Chrilleb » 2020-12-09 15:42:46

Jag jobbar med teater om dagarna, fast nu är det på distans och inte på plats på jobbet. Jobbar 3 gånger i veckan till en början.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Richard » 2020-12-09 18:21:26

Chrilleb skrev:Jag jobbar med teater om dagarna, fast nu är det på distans och inte på plats på jobbet. Jobbar 3 gånger i veckan till en början.

Låter som ett kul jobb. Är du skådespelare?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav antonius » 2020-12-09 18:23:45

Letar gratis VPN-tjänster...
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Konstlad » 2020-12-09 18:52:33

Sitter och latar mig hela dagarna på ett HVB-hem ute i skogen. Ska egentligen utföra aktiviteter efter ett schema jag har men det känns meningslöst. Aktiviteterna består av skyddad verkstad och diska. Finns ingenting att göra här...
På onsdagarna praktiserar jag i ett stall från kl 08 till 14. Jag mockar hästskit, lotsar och borstar dem och dylikt. Det går så pass bra så jag vill utöka det till två gånger i veckan. Eventuellt kan de ge mig anställning.

Annars så väntar jag på att få min dator lagad. Jag behöver den för att spela in musik till ett black metal projekt jag har och det är nog det mest givande jag gör om dagarna. Soundet jag skapar är oftast avsiktligt dåligt och låter mycket lo-fi.

Annars kanske jag ritar om jag känner att jag har flow. Skissar mest med blyerts dels för att jag är duktig på att skugga men också för att jag gillar känslan. Vad jag målar brukar oftast bli ödsla landskap eller skumma figurer. Vill kunna göra det lika bra som Theodor Kittelsen gjorde det!

Eventuellt så kommer jag börja träna igen. Brukade köra 45 armhävningar och 75 crunches om dagen. Balanserade detta med ett träningsschema som tar underkropp och rygg.
Skulle däremot vilja börja med thaiboxning igen. Är den enda sport som jag gillar att utöva.

Hoppas jag får flytta snart till en stödlägenhet inne i stan. Skulle vara motiverande att komma loss från det här dårhuset!
Konstlad
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2020-11-24

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav Baba Jaga » 2020-12-18 19:59:00

Ensam i min kategori som vanligt ... fick Aspergerdiagnos först vid 63.
Jag läser, skriver, målar, går i skogen, lär mig saker på nätet, möblerar om, ser på tv, odlar saker och tänker.
Och mår bättre än jag någonsin gjort, eftersom jag får göra vad jag vill på dagarna numera.
Behöver inte tampas med en yrkesroll längre, hålla föredrag, stötta praktikanter eller gå på firmafester. Och äldre damer kan ju gott få vara lite excentriska ...
Tycker det är nära ett mirakel, att man kan få 20 år på slutet (kanske 30 om jag lever supersunt!) med en garanterad inkomst oavsett vad man gör på dagarna! Och utan ett enda j-a krav!
Hoppas ni orkar hålla i och kämpa, ni som är yngre! Ni kommer också att gilla det här, jag lovar! :-)154
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav sussi83 » 2020-12-18 20:14:56

Baba Jaga skrev:Ensam i min kategori som vanligt ... fick Aspergerdiagnos först vid 63.
Jag läser, skriver, målar, går i skogen, lär mig saker på nätet, möblerar om, ser på tv, odlar saker och tänker.
Och mår bättre än jag någonsin gjort, eftersom jag får göra vad jag vill på dagarna numera.
Behöver inte tampas med en yrkesroll längre, hålla föredrag, stötta praktikanter eller gå på firmafester. Och äldre damer kan ju gott få vara lite excentriska ...
Tycker det är nära ett mirakel, att man kan få 20 år på slutet (kanske 30 om jag lever supersunt!) med en garanterad inkomst oavsett vad man gör på dagarna! Och utan ett enda j-a krav!
Hoppas ni orkar hålla i och kämpa, ni som är yngre! Ni kommer också att gilla det här, jag lovar! :-)154

Jag har dock aldrig blivit bjuden på firmafest, fått hålla föredrag, eller haft bra ekonomi och allt det andra. Svårigheter jämt hela vägen vad det än varit och jämt utmattad och orkeslös.
Så det ska vara något att kämpa för när man är ung att bli gammal?

Vilket jävla skämt, jag blir så upprörd när jag läser detta att man har lust att köra upp det i någons skithål.
Dessutom kommer min pension vara så usel att man ändå inte kan prata om någon frihet.


Alien
Medlemmar måste få berätta om sina liv utan att utsättas för påhopp som - Vilket jävla skämt, jag blir så upprörd när jag läser detta att man har lust att köra upp det i någons skithål.

Tänk på dessa forumregler:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

Detta är ett påpekande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav sussi83 » 2020-12-18 21:13:24

Jag kollar mycket på Youtube och tv, ibland en kortis ute om man ska till affären.
Skriver lite i grupper.
Sånt.

Hjälper föräldrar och sliter arslet av mig mentalt för att få en vettig inkomst.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav antonius » 2020-12-18 22:51:29

förbannar att man inte var född Rockefeller
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad gör ni på dagarna?

Inläggav slackern » 2020-12-18 22:59:49

sussi83 skrev:
Hjälper föräldrar och sliter arslet av mig mentalt för att få en vettig inkomst.


Vad innebär det att du letar efter ett arbete med ljus och lyckta eller att du tar dom timmarna du kan?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in