För många val/konsumtion

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

För många val/konsumtion

Inläggav jahaja » 2020-12-01 22:48:27

Jag förstår inte hur folk kan hitta saker som funkar för dem, typ kläder, mat, hudvård, hårvård, möbler, tekniksaker och andra saker. Jag kan sitta i timmar och göra research på olika produkter, märken, dess innehåll, recensioner. Jag har testat så mycket av allt, i den mån jag haft råd, men det är alltid något som inte passar med produkten.

Jag önskar att det inte fanns så många val. Jag vill inte ha alla dessa val när det blir fel gång på gång ändå. Jag har försökt att reda ut mina behov och bytt till något som kan passa bättre men det blir som bäst drägligt, och det är sällan. Jag har försökt sänka mina krav men det fungerar inte heller.

Och ja, jag är deprimerad och har varit det länge. Jag har inte ångest utan bara livsleda. Är väldigt trött på att existera.

Är det någon som har samma problem eller kan bidra med sina tankar kring detta?
jahaja
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2020-12-01

För många val/konsumtion

Inläggav Marjatta » 2020-12-02 9:31:11

jahaja skrev:Jag förstår inte hur folk kan hitta saker som funkar för dem, typ kläder, mat, hudvård, hårvård, möbler, tekniksaker och andra saker. Jag kan sitta i timmar och göra research på olika produkter, märken, dess innehåll, recensioner. Jag har testat så mycket av allt, i den mån jag haft råd, men det är alltid något som inte passar med produkten.


Att ha svårt att göra val i livet i övrigt känner jag igen. Inte riktigt vad gäller konsumtion, dock.

Det låter som ett mönster som inte är helt sunt. Kanske söka hjälp för att komma ur det? KBT?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

För många val/konsumtion

Inläggav Huggorm » 2020-12-02 9:39:05

Det som är bra med alla dessa valmöjligheter är att det oftast blir lika bra oavsett vad man till slut väljer
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

För många val/konsumtion

Inläggav Zia1985 » 2020-12-02 10:55:49

jahaja skrev:Jag kan sitta i timmar och göra research på olika produkter, märken, dess innehåll, recensioner.

Så är det för mig också.
Tycker det kan va ohyggligt att behöva läsa om 30 olika tvålar för att hitta någon som jag kan tänka sig att testa. Men känslan när jag sen väl hittar rätt, är fantastisk.

Skönt det vore om det fanns lagom med alternativ. :lol:
Ta tandkräm. Har äntligen hittat två(!) som jag inte upplever som obehagliga att använda (ofta är dom alldeles för starka, och med dessa två gillar jag t o m smaken(!)). Hade det funnits 3 st. på marknaden att välja mellan så hade jag kanske inte hittat någon jag tyckte om smaken på. Hade det funnits 1000 st. att välja på (vilket det kanske finns) så hade jag nog aldrig hunnit hitta nån som passar mig. Men säg att det fanns 15 st. Det är en hanterbar mängd. Det skulle ta några år att prova igenom dom (gillar inte att slänga saker, så om den inte är olidlig så kommer jag använda klart den, även med visst obehag), men det är genomförbart och det ökar chanserna att det finns något som är bra.
Men ja, lagom.. :)
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

För många val/konsumtion

Inläggav Kidzi » 2020-12-02 11:04:44

Sjukaste är när man läser innehållet och man hittar två identiska. Det brukar vara ett märke och butikens eget märke. Så massor av de billigare varorna är alltså identiska med en annan vara. Tror det var ICA:s och Barnängens tvål senast som var precis samma.

Kul när folk säger de köper inte butikens vara men så tar de det andra märket som man vet är samma. Min kompis bakar bröd och de bakar sitt märke undercover till flera butiksmärken.

Annars har jag hittat mina favoriter nu så det är inte ofta jag ändrar mig. Vad gäller rena basvaror tar jag det billigaste.

Men när jag var yngre var det helt förvirrande att det fanns för många av samma vara.

Framgångsrika människor hittar sina val och kör samma. Typ datamiljardärer som köper 100 av samma kläder varje gång. Så de aldrig behöver göra ett klädval.

Sedan om man tycker det är kul att jämföra en annan sak.

Svårast är sådana som man bara köper en av och har i många år.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För många val/konsumtion

Inläggav Zia1985 » 2020-12-02 11:07:58

Kidzi skrev:Tror det var ICA:s och Barnängens tvål senast som var precis samma.


Har också tänkt på det, och upplevt skillnad. Det kan ju dock bero på proportioner av ingredienserna tänker jag? Även om man använder samma ingredienser så kanske "recepten" ser olika ut? Sen gör kvalitén på råvarorna en del också.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

För många val/konsumtion

Inläggav Kidzi » 2020-12-02 11:23:06

Zia1985 skrev:
Kidzi skrev:Tror det var ICA:s och Barnängens tvål senast som var precis samma.


Har också tänkt på det, och upplevt skillnad. Det kan ju dock bero på proportioner av ingredienserna tänker jag? Även om man använder samma ingredienser så kanske "recepten" ser olika ut? Sen gör kvalitén på råvarorna en del också.


Finns många produkter som är lika varandra och där ser man skillnad. Men hittar man de identiska så är det ingen skillnad. Men ingen skriver ju ut vilka som är identiska och vilka som bara råkar vara väldigt lika.

Som när kompisen bakar, de kör precis samma sätt, de bara ändrar påse ett tag.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För många val/konsumtion

Inläggav Marjatta » 2020-12-02 12:32:52

jahaja skrev:Jag har försökt sänka mina krav men det fungerar inte heller.


Varför funkar inte det?

Om inga produkter passar precis är det väl ändå det som måste till, tycker jag.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

För många val/konsumtion

Inläggav Kidzi » 2020-12-02 12:54:01

Är väl bra för oss som inte har råd. Då slipper man välja. Fast denna tråd är väl mindre om den tid det tar att välja och mer om att saker inte passar en.

Jag stressas inte av detta men är ändå grymt irriterande. Just mat hatar all mat. Jag har tröttnat.

Vad gäller andra saker, det går inte att ha en idé om vad man vill ha och sedan köpa det. Det finns aldrig, det man vill ha. Man får köpa något i närheten.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För många val/konsumtion

Inläggav Alien » 2020-12-02 15:06:53

Förr när jag skulle köpa något t ex dator el teve så försökte jag läsa in mig på vilken som var bäst. Men eftersom jag är så dålig på teknik kom jag aldrig någon vart. Det slutade med att maken gick och köpte något till extrapris.

Jag kunde läsa recensioner om t ex vilka frysta kräftor som var bäst (olika märken, spanska, turkiska, kinesiska). Men när jag kom till affären så fanns det bara två och aldrig det som fått högsta betyg.

För många år sedan införde Konsum det egna basmärket Blåvitt. Förpackningen var alltid i vått och blått. Tvål, schampo, tandkräm, spaghetti etc. Det skulle vara billigare pga ingen reklam. Sedan försvann det och ersattes av Xtra. Men det hade inte samma blåvita design. Nu handlar jag på Ica (enda affären i närheten) och de har motsvarigheten Ica Basic. Jag går på det billigaste, men det kompliceras av alla dessa extrapriser.

Det enda som jag har besvär med nu är kläder och skor. De måste alltid provas och det är så obekvämt. Skor är speciellt svårt.

Men TS, varför är det så svårt för dig? Är kläderna obekväma el inte snygga nog? En del aspergare har ju perceptionssvårigheter, t ex att kläderna irriterar huden. Se t ex denna tråd: sensoriska-svarigheter-syn-horsel-beroring-klader-etc-t16998.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

För många val/konsumtion

Inläggav nescio » 2020-12-02 15:39:16

jahaja skrev:Jag förstår inte hur folk kan hitta saker som funkar för dem, typ kläder, mat, hudvård, hårvård, möbler, tekniksaker och andra saker. Jag kan sitta i timmar och göra research på olika produkter, märken, dess innehåll, recensioner.
Jag köper så gott som alltid den som är billigast. Det är ju rätt enkelt att bara jämföra priserna.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

För många val/konsumtion

Inläggav LordNelson » 2020-12-02 16:32:19

jahaja skrev:Jag önskar att det inte fanns så många val. Jag vill inte ha alla dessa val när det blir fel gång på gång ändå. Jag har försökt att reda ut mina behov och bytt till något som kan passa bättre men det blir som bäst drägligt, och det är sällan.

Är det någon som har samma problem eller kan bidra med sina tankar kring detta?

Flytta till Cuba. Där finns säkert bara en grej av varje som också är dålig.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in