Asien mat/godis

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asien mat/godis

Inläggav Monya » 2020-08-12 22:27:17

Är en älskare av Asien mat och godis, Var precis hos en kompis som lagade sydkoreansk mat till mig och är helt kär i maten från Sydkorea även om jag är en mes när det gäller stark mat :lol:
Önskar att jag hade hemma sjögräs, kimchi och tteokbokki ( tror det är en riskaka) så man kunde laga mat på det.

Muchi och pockey är så gott också.

tänkte det kunde bli en tråd med Asiatisk mat/ recept.

Brukar själv göra rammen hemma ganska ofta och skulle vilja lära mig gör mer Asien mat :-)Happy
Monya
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2020-06-27

Asien mat/ godis

Inläggav Zia1985 » 2020-08-12 23:23:58

Jag är beroende av kimchi, har i princip alltid kimchi i kylskåpet.
På mitt första jobb så hade jag en koreansk chef som introducerade mig för den fantastiska koreanska kokkonsten.
Finns en koreansk-amerikansk kvinna som kallar sig själv Maangchi, hon har en bra youtubekanal där man kan lära sig laga koreansk mat.
Länk till hennes kanal: https://www.youtube.com/user/Maangchi
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Asien mat/ godis

Inläggav Monya » 2020-08-13 14:13:45

Omg kimchi är så gott!! Känner mig också beroende av den men måste hitta en affär i Skåne som har kimchi först :lol: :-)063 inte så lätt, plus är ur fattig just nu :-)Crying

Ska gå in och kolla på hennes videos, tack för tipset :-)154

Gud av kul!!! Då är du ett proffs nu :-)173

Har du någon annan favorit mat från Sydkorea?
Monya
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2020-06-27

Asien mat/ godis

Inläggav slackern » 2020-08-13 15:56:16

I Stockholm finns det en massa asiataffärer, runt Hötorget kallas det för China-Town pga det, bör väl finnas något liknande i T.ex Malmö?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asien mat/ godis

Inläggav Monya » 2020-08-13 16:45:45

slackern skrev:I Stockholm finns det en massa asiataffärer, runt Hötorget kallas det för China-Town pga det, bör väl finnas något liknande i T.ex Malmö?


Borde finnas men jag vet inte var de skulle ligga, vet bara om en affär i Kristianstad. Det är dit jag åker i vanliga fall men den ligger ganska långt bort :-)Crying
Monya
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2020-06-27

Asien mat/ godis

Inläggav Zia1985 » 2020-08-13 22:27:21

Monya skrev:Omg kimchi är så gott!! Känner mig också beroende av den men måste hitta en affär i Skåne som har kimchi först :lol: :-)063 inte så lätt, plus är ur fattig just nu


Du kan göra egen kimchi! Ingredienserna är inte så dyra.

Jag älskar att det är smårätter, banchan.
Finns mycket gott som nokdo chun (mungbönsplättar), shigumchi chun (spenatplättar), myôlchi bokkum (stekta småfiskar), chu namul (marinerad kirskål), oi namul (kryddmarinerad gurka), kamcha jorim (sojainkokt potatis), shigumchi namul (marinerad spenat), odjingô muchim (marinerad bläckfisk), yukhoe (koreansk råbiff), kori guk (oxsvanssoppa), kimchi chige (kimchigryta), chapchae (sötpotatisnudlar med grönsaker), tak kalbi (marinerade kycklinglår), bulgogi (grillad marinerad biff), samgyopsal (grillat sidfläsk).. Finns så mycket gott :)

Däremot är jag verkligen inget proffs, tyvärr är jag ganska dålig på att laga mat :-|
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Asien mat/ godis

Inläggav slackern » 2020-11-28 13:46:27

Hittade det här stället i minna kvarter där man kan köpa Kimchi.

Det verkar som att man kan handla via nätet.

https://seoul-food.se/shop/
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asien mat/ godis

Inläggav Quagmire » 2020-11-28 16:08:05

Hur många är weeaboos?
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Asien mat/ godis

Inläggav Zia1985 » 2021-03-09 20:42:08

Kvinnan som stod i kassa på den koreanska matvaruaffären jag precis handlade i fick en helt ny respekt för mig idag.
Dom gör lite egna produkter som dom säljer i butiken, när jag kom fram till kassan och ställde ner (bl.a.) en burk fermenterad bläckfisk så va hon tvungen att ta upp burken, inspektera den och fråga ”du vet att det är bläckfisksallad?!”, jag svarade ”ja, det är ojingeojeot, visst?”..
Hon tittade storögt på mig och sa ”ja, du gillar?!” varpå jag nickade och log.
”OJ, ovanligt!” som i jag-känner-inga-svennebananer-som-skulle-äta-det-här-frivilligt.. :lol:
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Asien mat/ godis

Inläggav slackern » 2021-03-09 20:51:18

Zia1985 skrev:Kvinnan som stod i kassa på den koreanska matvaruaffären jag precis handlade i fick en helt ny respekt för mig idag.
Dom gör lite egna produkter som dom säljer i butiken, när jag kom fram till kassan och ställde ner (bl.a.) en burk fermenterad bläckfisk så va hon tvungen att ta upp burken, inspektera den och fråga ”du vet att det är bläckfisksallad?!”, jag svarade ”ja, det är ojingeojeot, visst?”..
Hon tittade storögt på mig och sa ”ja, du gillar?!” varpå jag nickade och log.
”OJ, ovanligt!” som i jag-känner-inga-svennebananer-som-skulle-äta-det-här-frivilligt.. :lol:


Intressant får jag fråga vart den affären ligger?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asien mat/ godis

Inläggav Zia1985 » 2021-03-09 20:57:16

slackern skrev:
Zia1985 skrev:Kvinnan som stod i kassa på den koreanska matvaruaffären jag precis handlade i fick en helt ny respekt för mig idag.
Dom gör lite egna produkter som dom säljer i butiken, när jag kom fram till kassan och ställde ner (bl.a.) en burk fermenterad bläckfisk så va hon tvungen att ta upp burken, inspektera den och fråga ”du vet att det är bläckfisksallad?!”, jag svarade ”ja, det är ojingeojeot, visst?”..
Hon tittade storögt på mig och sa ”ja, du gillar?!” varpå jag nickade och log.
”OJ, ovanligt!” som i jag-känner-inga-svennebananer-som-skulle-äta-det-här-frivilligt.. :lol:


Intressant får jag fråga vart den affären ligger?


Luntmakargatan 76, lilla Korea. Finns 3 koreanska restauranger och 1 butik på en sträcka på typ 500 m, samma gata.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Asien mat/ godis

Inläggav slackern » 2021-03-09 21:01:21

Zia1985 skrev:
slackern skrev:
Zia1985 skrev:Kvinnan som stod i kassa på den koreanska matvaruaffären jag precis handlade i fick en helt ny respekt för mig idag.
Dom gör lite egna produkter som dom säljer i butiken, när jag kom fram till kassan och ställde ner (bl.a.) en burk fermenterad bläckfisk så va hon tvungen att ta upp burken, inspektera den och fråga ”du vet att det är bläckfisksallad?!”, jag svarade ”ja, det är ojingeojeot, visst?”..
Hon tittade storögt på mig och sa ”ja, du gillar?!” varpå jag nickade och log.
”OJ, ovanligt!” som i jag-känner-inga-svennebananer-som-skulle-äta-det-här-frivilligt.. :lol:


Intressant får jag fråga vart den affären ligger?


Luntmakargatan 76, lilla Korea. Finns 3 koreanska restauranger och 1 butik på en sträcka på typ 500 m, samma gata.


Tusen tack för upplysningen. :) En fråga stinker den där bläckfisken jättemycket när man öppnar den som surströmming?

Det ligger ju inte alls långt hemifrån mig. :)
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asien mat/ godis

Inläggav Zia1985 » 2021-03-09 21:10:51

slackern skrev:Tusen tack för upplysningen. En fråga stinker den där bläckfisken jättemycket när man öppnar den som surströmming?

Det ligger ju inte alls långt hemifrån mig.


Alltså näe, den stinker inte som surströmming. Bläckfisken är dränkt i så mycket chili, vitlök och ingefära att det inte finns någon lukt som avslöjar vilket proteinet är. Brinner lätt i munnen. :-)Happy
Men det var väldigt mycket tuggmotstånd i bläckfisken.. :roll:
Butiken är ganska liten, dom flesta asiatiska livsmedelsaffärerna har ju stora sortiment numera, som dom har ganska litet utbud (men precis det jag söker :) ).
Rekommenderar varmt kimchin gjord på rättika! Den som är skuren i kuber..
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Asien mat/godis

Inläggav Zia1985 » 2021-03-09 21:18:01

slackern skrev:Det ligger ju inte alls långt hemifrån mig.

Vi ses i Lilla Korea! :-)Happy
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Asien mat/godis

Inläggav slackern » 2021-03-09 21:36:52

Zia1985 skrev:
slackern skrev:Tusen tack för upplysningen. En fråga stinker den där bläckfisken jättemycket när man öppnar den som surströmming?

Det ligger ju inte alls långt hemifrån mig.


Alltså näe, den stinker inte som surströmming. Bläckfisken är dränkt i så mycket chili, vitlök och ingefära att det inte finns någon lukt som avslöjar vilket proteinet är. Brinner lätt i munnen. :-)Happy
Men det var väldigt mycket tuggmotstånd i bläckfisken.. :roll:
Butiken är ganska liten, dom flesta asiatiska livsmedelsaffärerna har ju stora sortiment numera, som dom har ganska litet utbud (men precis det jag söker :) ).
Rekommenderar varmt kimchin gjord på rättika! Den som är skuren i kuber..


OK tack för alla tipps låter helt klart intressant. Alltid kul att pröva på ny mat eller maträtter.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in