Ångra utredning

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ångra utredning

Inläggav Chasfer » 2020-11-27 16:15:13

Hej jag gick en utredning påtryckt av min ”flickvän” som misstänkt att jag har AS pga våra problem att fungera ihop. Jag var ledsen så jag gick till psykolog som också misstänkte AS så jag fick en utredning och fick diagnosen Autism nivå1 (asperger)
Kändes ju bra i början för jag har ju faktiskt problem med sociala situationer och är inte pratsam så diagnosen stämmer mycket väl på mig. Och naivt gjorde jag utredningen frivilligt för min egen skull.

Jag ångrar mig nu bittert att jag gjorde utredningen efter att ha läst om lokföraren som blev avstängd från jobbet.
Hade inte en tanke att en diagnos skulle påverka jobbmöjligheter negativt. Så nu mår jag tio gånger värre än innan och är rädd att förlora mitt jobb om det kommer ut.
Nu är jag verkligen rädd för att prata med någon psykolog för allt man säger hamnar ju myndigheternas datorsystem för alltid! Det blev verkligen ingen hjälp för mig att få diagnos. Ser nu inga fördelar med att göra en utredning när man är äldre som jag över 40år.

Vad kan jag göra för att få bort min journal. Misstänker att våra kära myndigheter inte kommer gå med på att radera min journal?

Funderar på att göra second opinion för känner ju att jag kanske har överdrivit mina svar lite i utredningen för att jag ville få en diagnos, idiotiskt för jag funkar ju hyfsat bra i livet trots allt.

Är det någon här som lyckats eller har tips på att radera sin diagnos?

https://fof.se/tidning/2012/5/omstridd- ... -lokforare
Chasfer
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2020-11-16

Ångra utredning

Inläggav Karamell » 2020-11-27 16:28:34

Ironin. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Ångra utredning

Inläggav Marjatta » 2020-11-27 17:25:40

Lokföraren fick rätt. Han fick rätt i domstol.
https://www.publikt.se/nyhet/torolf-jan ... -tag-15345
Märkligt att Transportstyrelsen drev fallet så långt det bara gick.
Det var Transportstyrelsen som förbjöd honom att köra tåg. Enligt myndigheten var hans neuropsykiatriska funktionshinder inte förenliga med arbetsuppgifter med betydelse för trafiksäkerheten.

Men Torolf Jansson överklagade Transportstyrelsens beslut och fick rätt både i förvaltningsrätten och i kammarrätten.

Då begärde Transportstyrelsen prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen, som nu alltså nekar styrelsen prövningstillstånd.

Därmed gäller kammarrättens beslut och Torolf Jansson får fortsätta köra tåg.



Chasfer skrev:Nu är jag verkligen rädd för att prata med någon psykolog för allt man säger hamnar ju myndigheternas datorsystem för alltid! Det blev verkligen ingen hjälp för mig att få diagnos. Ser nu inga fördelar med att göra en utredning när man är äldre som jag över 40år.

Vad kan jag göra för att få bort min journal. Misstänker att våra kära myndigheter inte kommer gå med på att radera min journal?


Vet inte om företagsläkare är inkopplade på och kan läsa landstingens journaler. Hade trott inte, och tolkar artikeln som att Torolf vid något tillfälle berättat saken för en tidigare, mindre fördomsfull företagsläkare som skrev in det i någon anteckning. Men hur som helst kan man spärra psyk-delen av sin journal, så bara psykmottagningar o.dyl. kommer åt den. Om man är orolig är det nog en bra idé.

Det kan nog vara smart att inte i onödan nämna saken men förstår inte hur din journal skulle kunna påverka dina möjligheter att få jobb. Arbetsgivare kan inte titta i dina journaler.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Ångra utredning

Inläggav Chasfer » 2020-11-27 18:06:09

Jag såg att lokföraren fick rätt men jag vill inte hamna i den positionen att jag måste bevisa att jag psykiskt klarar av jobbet, för då väljer dom säkert hellre annan sökande som är NT före mig.

Marjatta skrev:Det kan nog vara smart att inte i onödan nämna saken men förstår inte hur din journal skulle kunna påverka dina möjligheter att få jobb. Arbetsgivare kan inte titta i dina journaler.


Till vissa jobb ansökningar (tex försvaret eller transportstyrelsen) så ska man kryssa i en ruta Där man intygar att man inte har några diagnoser eller psykiska problem.
Kan jag välja att inte kryssa i den rutan?

Jag känner mig ju helt normal förutom mina lättare asperger problem som även många odiagnosticerade mäniskor har men dom kan välja att inte kryssa i rutan för dom har inte fått stämpeln AS hos landstinget.
Chasfer
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2020-11-16

Ångra utredning

Inläggav LordNelson » 2020-11-27 19:09:59

Chasfer skrev:Till vissa jobb ansökningar (tex försvaret eller transportstyrelsen) så ska man kryssa i en ruta Där man intygar att man inte har några diagnoser eller psykiska problem.
Kan jag välja att inte kryssa i den rutan?

Jag känner mig ju helt normal förutom mina lättare asperger problem som även många odiagnosticerade mäniskor har men dom kan välja att inte kryssa i rutan för dom har inte fått stämpeln AS hos landstinget.

Du sätter fingret på nåt intressant. Jag har t.ex. mitt körkort på nåder och måste lämna in läkarintyg vartannat år på att jag fixar att ha ett.

Strax före lämplighetsintyget skulle förnyas nu senast hade jag haft sömnproblem och därför bett sjukvården om hjälp. Det fanns tydligen också med i läkarintyget till transortstyrelsen. Så i beslutet jag sen fick stod det inte var någon självklarhet jag skulle få ha körkort. Det verkade vara på vippen jag fick behålla det.

Jag är helt beroende av körkort i mitt arbete.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Ångra utredning

Inläggav Chasfer » 2020-11-27 19:26:40

Ja och att behålla lastbilskörkortet blir väl ännu svårare att behålla nu. Och man vet ju inte vad våra kära myndigheter kan hitta på att förbjuda i framtiden.

Innan min utredning kände jag mig normal men annorlunda.
Nu känns det som jag har fått en livslång sjukdom :(utestängd och annorlunda)

Önskar att jag upptäckt att det kan påverka mina möjligheter att få vissa jobb innan jag gjorde utredningen.

Det gör mig jätte rädd även om jag bara har halva livet kvar. Har blivit livrädd för psykologer nu också för dom har makt att förstöra liv om man säger fel saker till dom.
Ingen av mina psykologer nämnde några nackdelar bara fördelar med att ha diagnos.

Arbetet är ju minst 75% av mitt liv.
Chasfer
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2020-11-16

Ångra utredning

Inläggav Leibniz » 2020-11-27 21:19:02

Ja, det är märkligt att man från vårdens sida inte nämner ett ord om alla nackdelar med att få en diagnos.

Det är uppenbart att diagnostiseringen inte enbart syftar till att hjälpa patienten, utan kanske mer ska skydda samhället mot individer med funktionsvariationer. Snacka om att dra alla över en kam.

Hur som helst har jag själv låst alla mina journaler så att debila myndighetspersoner, inklusive läkare, inte ska kunna läsa något om mig. Det tog ett tag innan jag förstod vad det handlade om, men efter att ha gått till läkare i andra ärenden och blivit bemött som ett ufo så undrade jag förstås vad fan det var frågan om. Nu kan de istället klia sig i hårbotten och fundera över varför journalerna är låsta.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Ångra utredning

Inläggav Marjatta » 2020-11-27 21:46:36

Detta är väl en konsekvens av att asperger klumpats ihop med autism-diagnosen?

Jag har sett företag som gör NPF-utredningar skriva om att de kan göra utredning för "av-diagnosticering". Det borde väl iofs vanliga mottagningen kunna göra också, om man kontakter dem och säger att man misstänker det blev fel.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Ångra utredning

Inläggav Chasfer » 2020-11-28 0:08:21

Leibniz skrev: Hur som helst har jag själv låst alla mina journaler så att debila myndighetspersoner, inklusive läkare, inte ska kunna läsa något om mig. Det tog ett tag innan jag förstod vad det handlade om, men efter att ha gått till läkare i andra ärenden och blivit bemött som ett ufo så undrade jag förstås vad fan det var frågan om. Nu kan de istället klia sig i hårbotten och fundera över varför journalerna är låsta.


Om man låser journalerna så försvinner dom väl inte? myndigheterna kan nog fortfarande begära att se dom.

Marjatta skrev:Jag har sett företag som gör NPF-utredningar skriva om att de kan göra utredning för "av-diagnosticering". Det borde väl iofs vanliga mottagningen kunna göra också, om man kontakter dem och säger att man misstänker det blev fel.


Vad är en ”av-diagnosticering?
Chasfer
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2020-11-16

Ångra utredning

Inläggav antonius » 2020-11-28 0:41:37

LordNelson skrev:
Chasfer skrev:Till vissa jobb ansökningar (tex försvaret eller transportstyrelsen) så ska man kryssa i en ruta Där man intygar att man inte har några diagnoser eller psykiska problem.
Kan jag välja att inte kryssa i den rutan?

Jag känner mig ju helt normal förutom mina lättare asperger problem som även många odiagnosticerade mäniskor har men dom kan välja att inte kryssa i rutan för dom har inte fått stämpeln AS hos landstinget.

Du sätter fingret på nåt intressant. Jag har t.ex. mitt körkort på nåder och måste lämna in läkarintyg vartannat år på att jag fixar att ha ett.

Strax före lämplighetsintyget skulle förnyas nu senast hade jag haft sömnproblem och därför bett sjukvården om hjälp. Det fanns tydligen också med i läkarintyget till transortstyrelsen. Så i beslutet jag sen fick stod det inte var någon självklarhet jag skulle få ha körkort. Det verkade vara på vippen jag fick behålla det.

Jag är helt beroende av körkort i mitt arbete.


Jag hade det sådär tidigare, men jag fick byta psykiatriker som skrev ut intygen, för den gamla hade slutat och då sa de nya att han inte tycket det behövdes med intyg, eller om han var trött på hålla på att skriva sådana så nu slipper jag lämna in sådana, så det verkar lite diffust och godtyckligt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ångra utredning

Inläggav Alien » 2020-11-28 0:43:41

Chasfer skrev:
Marjatta skrev:Jag har sett företag som gör NPF-utredningar skriva om att de kan göra utredning för "av-diagnosticering". Det borde väl iofs vanliga mottagningen kunna göra också, om man kontakter dem och säger att man misstänker det blev fel.


Vad är en ”av-diagnosticering?


Se denna tråd: avdiagnostisering-avdiagnosticering-t4577.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ångra utredning

Inläggav Leibniz » 2020-11-28 0:52:14

Chasfer skrev:Om man låser journalerna så försvinner dom väl inte? myndigheterna kan nog fortfarande begära att se dom.


Journalerna finns kvar. Eventuellt innebär det ett lagbrott om de läser låsta journaler, men det är förstås svårt att bevisa. Säkrast är att begära journalförstöring.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Ångra utredning

Inläggav Leibniz » 2020-11-28 1:07:02

Om en patient väljer att spärra sina journaler i enlighet
med 6 kap. 2 § PDL har endast vårdgivaren som upprättade journalen tillgång till den. I och
med detta försvåras arbetet för myndigheter som söker efter uppgifter om patienten, eftersom
endast den upprättande vårdgivaren har möjlighet att lämna ut uppgifterna som söks. Eftersom
48
lagstiftaren inte infört någon laglig möjlighet för hälso- och sjukvårdspersonal att forcera
journalspärrar för att uppfylla en uppgiftsskyldighet kan slutsatsen dras att journalspärrar
försvårar hälso- och sjukvårdspersonalens möjlighet att fullgöra sina uppgiftsskyldigheter.

För en patient som vill hålla sig undan någon av myndigheterna som
omfattas av 6 kap. 15 § PSL framstår det utan tvekan som mest fördelaktigt att spärra samtliga
journaluppgifter som finns registrerade om patienten.


Spärrarna har nog hyfsat god effekt. Om man inte har journalspärrar så kan socialtjänsten och Försäkringskassan läsa dem.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Ångra utredning

Inläggav Marjatta » 2020-11-28 5:45:46

Chasfer skrev:
Marjatta skrev:Jag har sett företag som gör NPF-utredningar skriva om att de kan göra utredning för "av-diagnosticering". Det borde väl iofs vanliga mottagningen kunna göra också, om man kontakter dem och säger att man misstänker det blev fel.


Vad är en ”av-diagnosticering?


En ny utredning för att komma fram till, om redan ställd diagnos är felaktig.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in