Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav ankhh » 2020-05-26 13:38:27

Abbreviation skrev:Någon som flyttat till annat landsting och vet hur man gör för att få ett förnyat kort? På ena sidan av mitt kort står det ett slutdatum för giltighetstiden, men på andra sidan står det att det gäller utan slutdatum. Nytt kort verkar jag behöva iaf. Jag bodde tidigare i Stockholm och bor nu i Norrbotten.

Du behöver ha ett intyg från vårdpersonal eller stödperson - enligt Region Norrbottens information är det hos dem kommunens biståndshandläggare som fattar beslut om att skriva intyg.

Jag tolkar regionens information som att de hör till de som bedömer strikt, dvs. att det inte räcker med att ha AS-diagnos och därmed höra till den grupp som har rätt till stödet, utan att det dessutom krävs att man får omfattande stöd genom LSS. Du behöver hur som helst kontakta kommunen angående LSS-insatser för att komma igång med det här.
Du som har stort omsorgsbehov och bor på särskilt boende eller har hjälp av en närstående eller hemtjänst kan ha rätt till så kallad "nödvändig tandvård". Det är i första hand kommunens biståndshandläggare som fattar beslut om du har rätt till den här delen av tandvårdsstödet och hen utfärdar i så fall ett tandvårdsstödsintyg till dig.
https://www.norrbotten.se/sv/Tandvard/Vad-kostar-det/

(Som jag skrivit här säger inte lagtexten att man måste omfattas av LSS och ha stort omvårdnadsbehov för att ha rätt till stödet: det står eller.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav longlostsea » 2020-06-07 16:43:58

Hej,

Jag har precis fått diagnosen autism 1. Egentligen var det asperger men eftersom DSM-5 har tagit bort det så blev det autism på diagnos. Jag undrar varför man har rätt till tandvårdsstöd som person med autism/asperger? Vad brukar anledningarna vara? Vad ska man säga varför man vill ha det?

Tacksam för svar.
longlostsea
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2020-06-07

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav johan88 » 2020-06-07 16:55:08

longlostsea skrev:Jag undrar varför man har rätt till tandvårdsstöd som person med autism/asperger? Vad brukar anledningarna vara? Vad ska man säga varför man vill ha det?

Eftersom man omfattas av LSS när man fått en autismspektrumdiagnos har man automatiskt rätt till ekonomiskt stöd för tandvård, det går att läsa mer här:
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/kostnader-och-ersattningar-inom-tandvard/tandvard-om-du-har-stort-omvardnadsbehov-i-dagliga-livet/
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Tandvårdskort

Inläggav Leffe » 2020-09-03 16:11:37

2010 fick jag ett tandvårdskort som går ut nu i oktober 2020. Jag behöver förnya. Minns inte riktigt hur jag fick det förra gången men har för mig att det var via någon habilitering. Är reglerna samma så 2010 eller har något ändrats? Såg någonstans att man behöver läkarintyg. Jag minns ingen kontakt med läkare förra gången.. Kan man kontakta habiliteringen som tidigare, eller hur är det?

Två trådar, om samma ämne, slogs ihop.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Tandvårdskort

Inläggav ShakeItOut » 2020-09-03 17:01:24

Det verkar variera mellan län men Habiliteringen lär garanterat ha koll. Jag har haft mitt i ca 2 år och HAB skötte ansökningen åt mig. Inget läkarintyg.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Lamaredia » 2020-11-26 16:14:43

Är det någon som bor i Region Jönköpings län som har lyckats få tandvårdskort utan en aktiv LSS-insats? Känns som att jag ramlar lite mellan stolarna då jag har stora problem med att sköta munhälsan, men inte behöver några av de 10 insatser som finns att välja mellan. :(

Känns nästan som att jag antingen blir tvingad till att ha en insats (så som kontaktperson) som jag inte har ett behov av, eller att försöka fixa ett F-tandvårdskort via min läkare på vuxenpsykiatrin. :(
Lamaredia
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2020-11-26

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Alyana » 2020-11-26 17:33:15

Jag fick inget sånt.
Fick nyss avslag.
Motiverat med att jag visserligen har asperger och add och boendestöd via SOL och inte anses ha ett särskilt stort omvårdnadsbehov.
Har behov av tandvård för närmare 100 000 kr enligt tandläkare som bedömde det för ett år sedan.
Socialen har vägrat betala och velat att jag ska få detta tandvårdskort istället...
Tog ett år och avslag ändå..
Kommer nog aldrig få hjälp med tandvården.
Ler aldrig längre pga detta.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Leibniz » 2020-11-26 18:56:56

Alyana skrev:Jag fick inget sånt.
Fick nyss avslag.
Motiverat med att jag visserligen har asperger och add och boendestöd via SOL och inte anses ha ett särskilt stort omvårdnadsbehov.
Har behov av tandvård för närmare 100 000 kr enligt tandläkare som bedömde det för ett år sedan.
Socialen har vägrat betala och velat att jag ska få detta tandvårdskort istället...
Tog ett år och avslag ändå..
Kommer nog aldrig få hjälp med tandvården.
Ler aldrig längre pga detta.


Vem gav dig avslag?
Om nu socialtjänsten tycker att du ska ha ett tandvårdskort så kan de ju skriva ett intyg åt dig. Som jag har förstått det har man två vägar att gå; antingen genom socialtjänsten/LSS eller läkarintyg. En tandläkare kan förmodligen också skriva intyget som krävs. Om du nästa gång du är hos tandläkaren ber tandläkaren skriva ett papper på ditt tandvårdsbehov så kan du ju visa det för socialtjänsten eller en läkare.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Alien » 2020-11-26 19:10:29

Är det så att kommunen/landstinget kräver att du ska ha en LSS-insats för att få detta tandvårdskort? En del säger att det inte räcker att man tillhör gruppen, man måste få en LSS-insats också.

Kanske du kan begära att få en kontaktperson via LSS då. Sedan när allt är klart med tandvården kan du säga upp kontaktpersonen.

Kan du överklaga detta avslag? Kan du ta med avslaget och visa socialtjänsten?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Alyana » 2020-11-26 19:12:18

Leibniz skrev:
Alyana skrev:Jag fick inget sånt.
Fick nyss avslag.
Motiverat med att jag visserligen har asperger och add och boendestöd via SOL och inte anses ha ett särskilt stort omvårdnadsbehov.
Har behov av tandvård för närmare 100 000 kr enligt tandläkare som bedömde det för ett år sedan.
Socialen har vägrat betala och velat att jag ska få detta tandvårdskort istället...
Tog ett år och avslag ändå..
Kommer nog aldrig få hjälp med tandvården.
Ler aldrig längre pga detta.


Vem gav dig avslag?
Om nu socialtjänsten tycker att du ska ha ett tandvårdskort så kan de ju skriva ett intyg åt dig. Som jag har förstått det har man två vägar att gå; antingen genom socialtjänsten/LSS eller läkarintyg. En tandläkare kan förmodligen också skriva intyget som krävs. Om du nästa gång du är hos tandläkaren ber tandläkaren skriva ett papper på ditt tandvårdsbehov så kan du ju visa det för socialtjänsten eller en läkare.

Bistandshandläggaren.
Gav henne papper på mina diagnoser.
Som sagt så har jag för ett år sen lämnat in ett detaljerat underlag på flera sidor från tandläkaren om det behov av tandvård jag har.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Alyana » 2020-11-26 19:16:57

Alien skrev:Är det så att kommunen/landstinget kräver att du ska ha en LSS-insats för att få detta tandvårdskort? En del säger att det inte räcker att man tillhör gruppen, man måste få en LSS-insats också.

Kanske du kan begära att få en kontaktperson via LSS då. Sedan när allt är klart med tandvården kan du säga upp kontaktpersonen.

Kan du överklaga detta avslag? Kan du ta med avslaget och visa socialtjänsten?

Ja de kräver tydligen att det ska vara en "omfattande insats" via LSS.
Och mitt boendestöd är via socialtjänstlagen.
Det är kommunen som bestämmer vart insatsen ska komma från som jag förstår.
Jag ska försöka få ihop alla papper imorgon och ta med avslaget och fråga i ansökan om de kan hjälpa mig med den mest nödvändiga vården.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Flinta » 2020-11-26 21:06:55

Lamaredia skrev:Är det någon som bor i Region Jönköpings län som har lyckats få tandvårdskort utan en aktiv LSS-insats? Känns som att jag ramlar lite mellan stolarna då jag har stora problem med att sköta munhälsan, men inte behöver några av de 10 insatser som finns att välja mellan. :(

Känns nästan som att jag antingen blir tvingad till att ha en insats (så som kontaktperson) som jag inte har ett behov av, eller att försöka fixa ett F-tandvårdskort via min läkare på vuxenpsykiatrin. :(


Om ingen svarar här kan du kanske höra med de intresseorganisationer som finns i region Jönköping t ex Autism och Aspergerförbundet, Attention. De kan ha erfarenheter och kunskaper genom medlemmarna.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav vanillin » 2020-11-30 14:30:26

Hur får man förnyat tandvårdskort? Kan man bara beställa det på något sätt eller måste man ansöka på nytt?
Jag minns inte riktigt hur jag fick kortet från början. Jag vet inte om jag har något fysiskt kort kvar, jag hittar det inte just nu. Men det finns registrerat i systemet hos min tandläkare och de säger att det snart går ut.
Jag har inte varit till tandläkaren på ganska länge pga corona men nu behöver jag snart gå dit. Jag kan i och för sig boka en tid hos dem nu även utan tandvårdskort men jag behöver ju ordna med kortet oavsett.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Chrilleb » 2020-11-30 18:20:51

@vanillin



Du kan förnya ditt tandvårskort hos din Lss-handläggare :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav vanillin » 2020-11-30 18:49:26

Chrilleb skrev:@vanillin

Du kan förnya ditt tandvårskort hos din Lss-handläggare :)


Tack! :-)Happy Ska kolla upp det.
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Flinta » 2020-12-04 17:32:05

Även t ex distriktssköterska kan tydligen utfärda tandvårdsintyget, åtminstone i Region Stockholm.

Tandvård: Personer som tillhör LSS:s personkrets 1 har rätt till utökat tandvårdsstöd, avgiftsfri munvårdsbedömning, uppsökande verksamhet och nödvändig tandvård inklusive behandling för en kostnad motsvarande öppen hälso- och sjukvård. Avgiften omfattas av högkostnadsskyddet. Kommunens LSS-handläggare utfärdar tandvårdsintyget. För den som bedömts tillhöra personkretsen men inte har pågående LSS-insatser kan till exempel en distriktssköterska utfärda intyget.


https://www.psykiatristod.se/regionala- ... ery=autism (info från år 2014, läs under "Kommunala insatser enligt LSS")
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Timeless » 2021-02-08 11:05:03

Alyana skrev:Jag fick inget sånt.
Fick nyss avslag.
Motiverat med att jag visserligen har asperger och add och boendestöd via SOL och inte anses ha ett särskilt stort omvårdnadsbehov.
Har behov av tandvård för närmare 100 000 kr enligt tandläkare som bedömde det för ett år sedan.
Socialen har vägrat betala och velat att jag ska få detta tandvårdskort istället...
Tog ett år och avslag ändå..
Kommer nog aldrig få hjälp med tandvården.
Ler aldrig längre pga detta.


Det är för att det du vill ha är anses vara estetisk tandvård och sånt bekostas inte av tandvårdskort.
Det enda du får hjälp med är rengöring, hjälp mot ilningar, lagning, röntgen och utdragning av tand. De drar ut tanden men du får själv bekosta den nya tanden på ca 15000-17000 då det anses vara estetisk tandvård (skönhet). Även om du blir helt tandlös. Tänder tillhör ju inte kroppen.
Timeless
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2021-02-05
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Timeless » 2021-02-12 10:10:39

Vet nån om tandvårdskortet gäller utdragning/operation av visdomständer?
Timeless
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2021-02-05
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav matgar » 2021-02-25 1:10:18

Timeless skrev:Vet nån om tandvårdskortet gäller utdragning/operation av visdomständer?

Tandvårdskortet ska gälla nödvändig tandvård, och utdragning av visdomständer borde ju klassas som nödvändig tandvård.
Detta från 1177.se region Stockholm.

Tandvård som ingår i stödet:

Undersökningar
förebyggande vård
lagningar
behandling av tandlossningssjukdom
rotfyllningar
utdragning av tänder
avtagbara proteser.
Däremot ingår inte fasta proteser som kronor, broar och implantat.

Du väljer själv vilken tandläkare och tandhygienist du vill gå till.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Leibniz » 2021-02-25 2:02:00

Annars är det bara att vänta tills det blir tillräckligt inflammerat och till sist livshotande för då går det via sjukvården. Så gör jag!
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav cirkusfreak » 2021-02-26 20:13:35

Timeless skrev:Vet nån om tandvårdskortet gäller utdragning/operation av visdomständer?


Det gör det. Har själv dragit ut tänder och gjort rotfyllningar med hjälp av mitt kort, aldrig varit några problem.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Zima33 » 2021-04-01 16:39:01

Timeless skrev:Vet nån om tandvårdskortet gäller utdragning/operation av visdomständer?

Jag har opererat ut en visdomstand och en molar, båda gick på tandvårdsstödsintyget. De var rätt dåliga enligt tandläkaren men jag hade ingen tandvärk.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav whatnow » 2021-04-06 8:43:54

Har frågat mitt boendestöd om vad som gäller och enligt henne har det har gått från att alla med LSS kunde ansöka om tandvårdskort till att bara de som är fysiskt oförmögna att själva borsta tänderna har rätt till att få det.

Tar man mediciner med biverkningar som ger muntorrhet etc kan man be sin läkare att skriva ett intyg som man sen skickar in till kommunen som bedömer vilken summa man kan få. Men man måste undersökas av tandläkaren först för att det ska gälla och den undersökningen betalar man själv. :-)003
whatnow
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2021-01-05

Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Inläggav Zia1985 » 2021-04-06 9:48:15

Jag behövde inte ens ansöka, dom bara skickade hem tandvårdsstödsintyget. Nu har dom skickat ut ett nytt för mitt gamla gick ut för nån månad sen.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in