Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Tulson74 » 2020-10-17 15:53:13

Jag var duktig i mina specialämnen historia, psykologi och språk. Min begåvningsprofil är väldigt spetsig och blev tidigt förtidspensionerad
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-10-17 16:18:37

Tulson74 skrev:Jag var duktig i mina specialämnen historia, psykologi och språk. Min begåvningsprofil är väldigt spetsig och blev tidigt förtidspensionerad

Det är ganska vanligt bland oss aspisar att ha en ojämn begåvningsprofil.
Det behöver ju inte betyda att man inte kan få något jobb inom ett av sina specialområden.
Men det är så mycket annat, som man bör klara av också enligt samhällets regler.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Vildsvin » 2020-10-18 0:35:18

yumxi skrev:
Vildsvin skrev:
Där har du något du kan ta upp hos Arbetsförmedlingen och be dem om hjälp att anordna lönebidragsanställning.


Hur lätt/svårt är det att få det beviljat?


Få det beviljat är lätt, för ett par år sedan hade AF pengar över som var planerat till lönebidrag, men inte tillräckligt med sökande. Problemet idag är att många arbetsgivare som inte vill anställa förrän pandemin är över.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav ehmd93 » 2020-10-18 14:44:54

RapeRegs skrev:
yumxi skrev:Men snälla, jag skrev precis att jag inte hoppade av pga svårigheter med studierna.


Att du hoppar av skolan tolkar jag och säkert de flesta arbetsgivare som ett tecken på att din förmåga att hantera arbetsbelastning och stress inte är särskilt hög.

Hoppar man av skolan bör man inte gå runt och tro att man är duktig i skolan. Det leder liksom tankarna fel.


Jag instämmer av din inlägg.
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-10-18 17:46:58

ehmd93 skrev:
RapeRegs skrev:
yumxi skrev:Men snälla, jag skrev precis att jag inte hoppade av pga svårigheter med studierna.


Att du hoppar av skolan tolkar jag och säkert de flesta arbetsgivare som ett tecken på att din förmåga att hantera arbetsbelastning och stress inte är särskilt hög.

Hoppar man av skolan bör man inte gå runt och tro att man är duktig i skolan. Det leder liksom tankarna fel.


Jag instämmer av din inlägg.


Jag har aldrig hävdat att jag inte behöver stöd i arbetslivet.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Leibniz » 2020-10-18 22:05:14

Du är i gott sällskap i alla fall.

"Ungefär 75 procent med autism och Aspergers syndrom i Europa är arbetslösa." Cirkus 16 % har ett heltidsarbete. Det verkar inte bekymra politikerna det minsta.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-10-18 22:48:47

Leibniz skrev:Du är i gott sällskap i alla fall.

"Ungefär 75 procent med autism och Aspergers syndrom i Europa är arbetslösa." Cirkus 16 % har ett heltidsarbete. Det verkar inte bekymra politikerna det minsta.


Förjävligt och förnedrande.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-10-19 0:15:39

***
Senast redigerad av Furienna 2020-10-19 0:17:04, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Furienna » 2020-10-19 0:16:21

yumxi skrev:
Leibniz skrev:Du är i gott sällskap i alla fall.

"Ungefär 75 procent med autism och Aspergers syndrom i Europa är arbetslösa." Cirkus 16 % har ett heltidsarbete. Det verkar inte bekymra politikerna det minsta.


Förjävligt och förnedrande.

Som det är med alla mina krämpor och en pandemin runt oss, så är det skönt för mig att vara förtidspensionär och slippa bry mig att vara på ett jobb.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Gunshoot » 2020-10-26 13:49:04

Jag var duktig i skolan, men har svårt att få arbete. En uppsats jag skrev i på gymnasiet i kursen naturkunskap, tycker läraren var den bästa någonsin hon hade läst. Jag fick MVG +++++++, kommer inte riktigt ihåg hur många plus jag fick, men det var många.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 9:41:28

ShakeItOut skrev:Så ja, ingen universitetsutbildning vilket t.om med det kan vara svårt att få jobb :) Så att AMS skulle vara förvånade över att du har svårt att få jobb för att du studerat lät underligt :-)Happy


”Förr i tiden” kunde folk få jobb direkt efter grundskolan. Nu är det inte ens säkert man får arbete efter högskolestudier.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Quagmire » 2020-11-25 10:56:12

Gunshoot skrev:Jag var duktig i skolan, men har svårt att få arbete. En uppsats jag skrev i på gymnasiet i kursen naturkunskap, tycker läraren var den bästa någonsin hon hade läst. Jag fick MVG +++++++, kommer inte riktigt ihåg hur många plus jag fick, men det var många.


Väldigt bra :). Får jag fråga vilket betygssnitt du hade? Jag hade B- i snitt
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav slackern » 2020-11-25 16:44:30

Gunshoot skrev:Jag var duktig i skolan, men har svårt att få arbete. En uppsats jag skrev i på gymnasiet i kursen naturkunskap, tycker läraren var den bästa någonsin hon hade läst. Jag fick MVG +++++++, kommer inte riktigt ihåg hur många plus jag fick, men det var många.


Är det jämbördigt med en guldstjärna?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-11-25 19:38:44

Gunshoot skrev:Jag var duktig i skolan, men har svårt att få arbete. En uppsats jag skrev i på gymnasiet i kursen naturkunskap, tycker läraren var den bästa någonsin hon hade läst. Jag fick MVG +++++++, kommer inte riktigt ihåg hur många plus jag fick, men det var många.


Jag har ju liknande upplevelser som dig. Känns som jag kanske mest är bra på det teoretiska och inte det praktiska.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Gunshoot » 2020-11-25 20:30:03

Quagmire skrev:
Gunshoot skrev:Jag var duktig i skolan, men har svårt att få arbete. En uppsats jag skrev i på gymnasiet i kursen naturkunskap, tycker läraren var den bästa någonsin hon hade läst. Jag fick MVG +++++++, kommer inte riktigt ihåg hur många plus jag fick, men det var många.


Väldigt bra :). Får jag fråga vilket betygssnitt du hade? Jag hade B- i snitt


Jag har inte så bra betygssnitt. Jag var duktig i naturkunskap, men läste ej naturvetenskapsprogrammet, utan samhällsvetenskapsprogrammet. Samt jag var inte så intresserad av studierna, utan bara att inte bli mobbad, då jag hade blivit mobbad innan.
Senast redigerad av Gunshoot 2020-11-25 20:31:49, redigerad totalt 1 gång.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Gunshoot » 2020-11-25 20:31:16

slackern skrev:
Gunshoot skrev:Jag var duktig i skolan, men har svårt att få arbete. En uppsats jag skrev i på gymnasiet i kursen naturkunskap, tycker läraren var den bästa någonsin hon hade läst. Jag fick MVG +++++++, kommer inte riktigt ihåg hur många plus jag fick, men det var många.


Är det jämbördigt med en guldstjärna?


Nej, det tror jag inte. Det är ganska vanligt med guldstjärna(kanske inte på gymnasiet, men på lågstadiet), men att få höra att uppsatsen man har skrivit är den bästa någonsin, inte bästa i klassen, utan bästa någonsin, är mera ovanligt.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Gunshoot » 2020-11-25 20:32:34

yumxi skrev:
Gunshoot skrev:Jag var duktig i skolan, men har svårt att få arbete. En uppsats jag skrev i på gymnasiet i kursen naturkunskap, tycker läraren var den bästa någonsin hon hade läst. Jag fick MVG +++++++, kommer inte riktigt ihåg hur många plus jag fick, men det var många.


Jag har ju liknande upplevelser som dig. Känns som jag kanske mest är bra på det teoretiska och inte det praktiska.


Intressant! Berätta gärna mer(om du vill).
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav yumxi » 2020-11-25 21:02:34

Gunshoot skrev:
yumxi skrev:
Gunshoot skrev:Jag var duktig i skolan, men har svårt att få arbete. En uppsats jag skrev i på gymnasiet i kursen naturkunskap, tycker läraren var den bästa någonsin hon hade läst. Jag fick MVG +++++++, kommer inte riktigt ihåg hur många plus jag fick, men det var många.


Jag har ju liknande upplevelser som dig. Känns som jag kanske mest är bra på det teoretiska och inte det praktiska.


Intressant! Berätta gärna mer(om du vill).


Har alltid haft ganska lätt i skolan, aldrig behövt anstränga mig för att bli godkänd till exempel. Nu när jag pluggar på komvux får jag A på nästan alla prov och skrivuppgifter.
Det är helt klart annorlunda i arbetslivet, tycker det blir så rörigt där för man måste ha simultankapacitet, initiativförmåga, social kompetens, vara stresstålig, hålla tempo och en massa annat jag inte är bra på. När man pluggar teori är ju allt så tydligt, man förstår exakt vad som förväntas för det står ju i uppgiften.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav slackern » 2020-11-25 21:30:19

Gunshoot skrev:
slackern skrev:
Gunshoot skrev:Jag var duktig i skolan, men har svårt att få arbete. En uppsats jag skrev i på gymnasiet i kursen naturkunskap, tycker läraren var den bästa någonsin hon hade läst. Jag fick MVG +++++++, kommer inte riktigt ihåg hur många plus jag fick, men det var många.


Är det jämbördigt med en guldstjärna?


Nej, det tror jag inte. Det är ganska vanligt med guldstjärna(kanske inte på gymnasiet, men på lågstadiet), men att få höra att uppsatsen man har skrivit är den bästa någonsin, inte bästa i klassen, utan bästa någonsin, är mera ovanligt.


Hur som helst en presentation du kan vara väldigt stolt över och ett stort grattis.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Gunshoot » 2020-11-25 21:38:07

slackern skrev:
Gunshoot skrev:
slackern skrev:
Är det jämbördigt med en guldstjärna?


Nej, det tror jag inte. Det är ganska vanligt med guldstjärna(kanske inte på gymnasiet, men på lågstadiet), men att få höra att uppsatsen man har skrivit är den bästa någonsin, inte bästa i klassen, utan bästa någonsin, är mera ovanligt.


Hur som helst en presentation du kan vara väldigt stolt över och ett stort grattis.


Tack snälla slackern!
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Flinta » 2020-11-26 0:26:31

BellaBelle skrev:
ShakeItOut skrev:Så ja, ingen universitetsutbildning vilket t.om med det kan vara svårt att få jobb :) Så att AMS skulle vara förvånade över att du har svårt att få jobb för att du studerat lät underligt :-)Happy


”Förr i tiden” kunde folk få jobb direkt efter grundskolan. Nu är det inte ens säkert man får arbete efter högskolestudier.


Kan tänka mig att man lätt blir mindre intressant för arbetsgivare om man, trots högskoleexamen, samtidigt inte kan visa att man klarat "enkla jobb"..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Quagmire » 2020-11-26 14:08:24

Hemskt att arbetsgivare inte tar tillvara på folks styrkor.
Quagmire
Bannad
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2020-11-17

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav antonius » 2020-11-26 14:16:18

Quagmire skrev:Hemskt att arbetsgivare inte tar tillvara på folks styrkor.


Man vill inte ha för kunniga och intelligenta medarbetare på mellanchefsnivå, då lyser det igenom för tydligt ens egen inkompetens, därför vill man helst anställa någon som är en "kul kille ha med sig på lunchen", än någon kunnig men osocial aspietyp... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Duktig i skolan men svårt att få arbete?

Inläggav Flinta » 2020-11-26 21:57:26

Flinta skrev:
BellaBelle skrev:
ShakeItOut skrev:Så ja, ingen universitetsutbildning vilket t.om med det kan vara svårt att få jobb :) Så att AMS skulle vara förvånade över att du har svårt att få jobb för att du studerat lät underligt :-)Happy


”Förr i tiden” kunde folk få jobb direkt efter grundskolan. Nu är det inte ens säkert man får arbete efter högskolestudier.


Kan tänka mig att man lätt blir mindre intressant för arbetsgivare om man, trots högskoleexamen, samtidigt inte kan visa att man klarat "enkla jobb"..


Gissar att väldigt många inte heller fattar varför de "enkla jobben" kan vara omöjliga för många med autism dvs. mer omöjliga, svårare, än de jobben de själva ser som "lite mer avancerade jobb"..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in