Behövs ångest?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behövs ångest?

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-26 11:32:16

Tanken slog mig under en promenad ganska nyligen, vad i h-vete har ångest för syfte? Varför är det en del av den mänskliga kemin?

Oro, rädsla, och panik(adrenalin) kan jag köpa.. Det hade varit svårt att leva utan. Jag köper däremot inte nämnda attribut som många anatomiska böcker tillskriver ångest. Är det osalig blandning av ovanstående? Ångest är enligt min mening, något annat. något djävulskt, något flyktigt och obehagligt, något ovisst.. något fundamentalt svårt att sätta ord på om inte annat. Jag ser inga som helst fördelar eller framsidor av myntet av denna förnimmelse, möjligtvis inom vissa konstgrenar..

Är det kanske.. en motvikt till de glädjeämnen som en friskt (exprimerad) människa har för att inte sväva iväg, samtidigt som det lämnar deprimerade människor kvar med endast baksidan..?
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Behövs ångest?

Inläggav antonius » 2020-11-26 11:39:18

hej_på_dej_11 skrev:Tanken slog mig under en promenad ganska nyligen, vad i h-vete har ångest för syfte? Varför är det en del av den mänskliga kemin?

Oro, rädsla, och panik(adrenalin) kan jag köpa.. Det hade varit svårt att leva utan. Jag köper däremot inte nämnda attribut som många anatomiska böcker tillskriver ångest. Är det osalig blandning av ovanstående? Ångest är enligt min mening, något annat. något djävulskt, något flyktigt och obehagligt, något ovisst.. något fundamentalt svårt att sätta ord på om inte annat. Jag ser inga som helst fördelar eller framsidor av myntet av denna förnimmelse, möjligtvis inom vissa konstgrenar..

Är det kanske.. en motvikt till de glädjeämnen som en friskt (exprimerad) människa har för att inte sväva iväg, samtidigt som det lämnar deprimerade människor kvar med endast baksidan..?


Ångest är som det låter ånger, men tyvärr kan det sväva iväg och i värsta fall bli en slags fobi, som gör att man har det för allting. Det här är en funktion som skulle göra att man ångrar dåliga metoder eller misslyckade saker, hade mänskligheten inte känt av ångest i vissa situationer, hade vi nog som art försvunnit för länge sedan... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs ångest?

Inläggav manne » 2020-11-26 11:56:50

hej_på_dej_11 skrev:Tanken slog mig under en promenad ganska nyligen, vad i h-vete har ångest för syfte? Varför är det en del av den mänskliga kemin?

Oro, rädsla, och panik(adrenalin) kan jag köpa.. Det hade varit svårt att leva utan. Jag köper däremot inte nämnda attribut som många anatomiska böcker tillskriver ångest. Är det osalig blandning av ovanstående? Ångest är enligt min mening, något annat. något djävulskt, något flyktigt och obehagligt, något ovisst.. något fundamentalt svårt att sätta ord på om inte annat. Jag ser inga som helst fördelar eller framsidor av myntet av denna förnimmelse, möjligtvis inom vissa konstgrenar..

Är det kanske.. en motvikt till de glädjeämnen som en friskt (exprimerad) människa har för att inte sväva iväg, samtidigt som det lämnar deprimerade människor kvar med endast baksidan..?


bättre att käka lergigan eller någon sorts Benszo om man mår dåligt det finns mediciner mot ångest. :!:
fast det bästa är promenader om man mår dåligt och ut och röra på sig.

sedan så bör man ta benszo om det behövs ibland. :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Behövs ångest?

Inläggav manne » 2020-11-26 11:58:03

hej_på_dej_11 skrev:Tanken slog mig under en promenad ganska nyligen, vad i h-vete har ångest för syfte? Varför är det en del av den mänskliga kemin?

Oro, rädsla, och panik(adrenalin) kan jag köpa.. Det hade varit svårt att leva utan. Jag köper däremot inte nämnda attribut som många anatomiska böcker tillskriver ångest. Är det osalig blandning av ovanstående? Ångest är enligt min mening, något annat. något djävulskt, något flyktigt och obehagligt, något ovisst.. något fundamentalt svårt att sätta ord på om inte annat. Jag ser inga som helst fördelar eller framsidor av myntet av denna förnimmelse, möjligtvis inom vissa konstgrenar..

Är det kanske.. en motvikt till de glädjeämnen som en friskt (exprimerad) människa har för att inte sväva iväg, samtidigt som det lämnar deprimerade människor kvar med endast baksidan..?


mot ångest. :wink:

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0228000028

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 1214000088
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Behövs ångest?

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-26 11:58:33

antonius skrev:Ångest är som det låter ånger, men tyvärr kan det sväva iväg och i värsta fall bli en slags fobi, som gör att man har det för allting. Det här är en funktion som skulle göra att man ångrar dåliga metoder eller misslyckade saker, hade mänskligheten inte känt av ångest i vissa situationer, hade vi nog som art försvunnit för länge sedan... :-)063


Håller inte med dig där... Skuld och skam är med väldigt socialt nödvändiga känslor/tankar... Det är liksom moral och etik det handlar om i bottnen. Att ångra något fel man gjort mot någon annan brukar resultera i en mix av skuld och skam. Är det ett offerlöst misstag, typ jag köpte inte där lotten men det visade sig vara vinstlott, det ger en känsla av att ångra sig. Jag skulle vilja säga att det inte finns ett bra ord på svenska som målar upp den känslan (ånger kanske?), men det kommer med en mild frustration. Det är inte samma som ångest. På engelska heter the regret/anxiety... det är inte samma ord... eller innebörd.
Senast redigerad av hej_på_dej_11 2020-11-26 12:01:59, redigerad totalt 2 gånger.
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Behövs ångest?

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-26 12:00:14

manne skrev:bättre att käka lergigan eller någon sorts Benszo om man mår dåligt det finns mediciner mot ångest. :!:
fast det bästa är promenader om man mår dåligt och ut och röra på sig.

sedan så bör man ta benszo om det behövs ibland. :!:


Få går lika mycket som mig, tro mig att det är ingen kur mot ångest. Benzo skapar mer av det än vad det tar bort utifrån min erfarenhet av det...
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Behövs ångest?

Inläggav slackern » 2020-11-26 12:55:06

Ångest har väl med känslan rädsla att göra, rädsla har med överlevnad att göra, typ så.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Behövs ångest?

Inläggav Alien » 2020-11-26 12:57:29

Får man ångest pga misstag man begått i det förflutna och inte kan släppa? Eller pga av allt hemskt som kan hända i framtiden? Generalised ångest (GAD) är väl just denna känsla att något hemskt kan hända men man vet inte vad. Alltså jag kan tänka mig att det var bra att komma ihåg misstag för att inte upprepa dem i framtiden. Likaså att föreställa sig diverse faror för att kunna bemästra el undvika dem. Men sedan går ångesten överstyr.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Behövs ångest?

Inläggav Alyana » 2020-11-26 12:59:49

Ja jag tror att det definitivt har ett syfte.
Att de som är känsliga, vilket alltså är positivt, reagerar snabbt och blir varnade.
I detta samhället dock blir det för mycket.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Behövs ångest?

Inläggav Maggi » 2020-11-26 13:50:43

Ångest är en varningssignal! Fly, spring, du är i fara! Ändra på ditt liv! Akta dig för den här människan etc.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Behövs ångest?

Inläggav antonius » 2020-11-26 14:01:57

hej_på_dej_11 skrev:
antonius skrev:Ångest är som det låter ånger, men tyvärr kan det sväva iväg och i värsta fall bli en slags fobi, som gör att man har det för allting. Det här är en funktion som skulle göra att man ångrar dåliga metoder eller misslyckade saker, hade mänskligheten inte känt av ångest i vissa situationer, hade vi nog som art försvunnit för länge sedan... :-)063


Håller inte med dig där... Skuld och skam är med väldigt socialt nödvändiga känslor/tankar... Det är liksom moral och etik det handlar om i bottnen. Att ångra något fel man gjort mot någon annan brukar resultera i en mix av skuld och skam. Är det ett offerlöst misstag, typ jag köpte inte där lotten men det visade sig vara vinstlott, det ger en känsla av att ångra sig. Jag skulle vilja säga att det inte finns ett bra ord på svenska som målar upp den känslan (ånger kanske?), men det kommer med en mild frustration. Det är inte samma som ångest. På engelska heter the regret/anxiety... det är inte samma ord... eller innebörd.


Nu är det här väldigt primitiva känslor som är från vår forntid, som i vårat urbana habitat ter sig nonfunctional, men om man tänker sig de första människorna som hela tiden levde på the edge, och kunde när som helst bli uppäten, så var snabba instinkter och föraningar som ett måste för överlevnad. Detta gör att i modern tid har inte våra hjärnor inte hunnit med, vi gick från strövande nomader på savannen till street life på bara 12-130000 tusen år. Men om vi överlever till nästa istid kanske vi hunnit ikapp... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs ångest?

Inläggav BellaBelle » 2020-11-26 14:39:35

Man kan få ångest av läkemedel också... :roll:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Behövs ångest?

Inläggav Marjatta » 2020-11-26 14:43:39

Jag tror att ångest - om man inte menar livskrisångest utan mer sjuklig ångest - i grunden är en synd psykisk reaktion men som spunnit iväg, kopplat loss från verkligheten och gjort ett monster av sig själv.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Behövs ångest?

Inläggav Kungen1 » 2020-11-26 14:55:07

Smärta generellt är till för att ge dig varningssignaler för att du ska överleva.

Vi lever inte på samma sätt som vi gjorde förr, så ångesten vi upplever har inget med vår verklighet att göra längre.
Kungen1
Inaktiv
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2020-11-25

Behövs ångest?

Inläggav Zia1985 » 2020-11-26 16:58:52

Jag tycker Jaques Lacans teori om ångest är väldigt spännande.
Kan tyvärr inte återge den på ett elegant sätt så länkar till ett 10 minuters youtube-klipp istället.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Behövs ångest?

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-26 18:53:38

Zia1985 skrev:Jag tycker Jaques Lacans teori om ångest är väldigt spännande.
Kan tyvärr inte återge den på ett elegant sätt så länkar till ett 10 minuters youtube-klipp istället.


Sannerligen! Men likt Freud och Jungs verk blir man vimsig av för mycket läsande av det.. Filmen tar upp en bra poäng där med ovisshet, som jag upplever oskiljaktig med ångest...
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Behövs ångest?

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-26 18:56:20

Marjatta skrev:Jag tror att ångest - om man inte menar livskrisångest utan mer sjuklig ångest - i grunden är en synd psykisk reaktion men som spunnit iväg, kopplat loss från verkligheten och gjort ett monster av sig själv.
Kan ligga något i det.. Efter som fobier är så förknippade med ångest. Det ligger oftast någon reell fara bakom varje fobi (okej kanske från clowner direkt) men som har vuxit ur proportion.. som folk som inte vågar gå ut på grund av social fobi eller agora fobi..
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Behövs ångest?

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-26 19:01:31

Alien skrev:Får man ångest pga misstag man begått i det förflutna och inte kan släppa? Eller pga av allt hemskt som kan hända i framtiden? Generalised ångest (GAD) är väl just denna känsla att något hemskt kan hända men man vet inte vad. Alltså jag kan tänka mig att det var bra att komma ihåg misstag för att inte upprepa dem i framtiden. Likaså att föreställa sig diverse faror för att kunna bemästra el undvika dem. Men sedan går ångesten överstyr.
Ja det är ett bra argument faktiskt. Men man kan undra varför sinnet har givit liv till en så kraftfull förnimmelse och samtidigt så ointelligent förnimmelse. Eller kanske det är naturens Frankenstein som Marjatta menar och som nu löper amok.. Jag menar, visst vore det användbart och är användbart när man vill lära sig att undvika tidigare misstag, men ångesten får ju människor samtidigt att göra de mest korkade och mest destruktiva sakerna man kan.. Ta missbruk tillexempel...
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Behövs ångest?

Inläggav Marjatta » 2020-11-26 19:36:34

hej_på_dej_11 skrev:
Marjatta skrev:Jag tror att ångest - om man inte menar livskrisångest utan mer sjuklig ångest - i grunden är en synd psykisk reaktion men som spunnit iväg, kopplat loss från verkligheten och gjort ett monster av sig själv.
Kan ligga något i det.. Efter som fobier är så förknippade med ångest. Det ligger oftast någon reell fara bakom varje fobi (okej kanske från clowner direkt) men som har vuxit ur proportion.. som folk som inte vågar gå ut på grund av social fobi eller agora fobi..


Jag hade ångest som ung, i tonåren och som ung vuxen. Det var förfärligt och bara destruktivt.

Att vara ledsen ibland är naturligt. Om depression är ledsenhet som löpt amok och cirklat iväg till nåt alldeles för stort och ensidigt. Vad är då ångestens mer "normala" motsvarighet? Jag tycker oro ligger nära till hands. Men det beror nog lite på hur man använder ordet.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Behövs ångest?

Inläggav Heidi79 » 2020-11-26 21:02:27

Marjatta skrev:
Jag hade ångest som ung, i tonåren och som ung vuxen. Det var förfärligt och bara destruktivt.


hade ja med.. fram tills åren efter fylldes 30 hade grav ångest..

direkt invalidserande

Inte helt borta än.. nu e 41.. men mår mycket bättre
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Behövs ångest?

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-26 22:08:39

Marjatta skrev:Jag hade ångest som ung, i tonåren och som ung vuxen. Det var förfärligt och bara destruktivt.

Att vara ledsen ibland är naturligt. Om depression är ledsenhet som löpt amok och cirklat iväg till nåt alldeles för stort och ensidigt. Vad är då ångestens mer "normala" motsvarighet? Jag tycker oro ligger nära till hands. Men det beror nog lite på hur man använder ordet.

Tänker att oro är ganska intensivt... t.ex om en vän är ute på havet under en storm.. ängslighet.. Kommer alltid ångest med depression för delen?
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in