Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 11:04:16

Höhö, om man redan har autism kan man då få ännu mer autism av en vaccination?

Kommande Dokumentär-serie på SvT:

”Dokument inifrån: Vaccinkrigarna
Svensk dokumentärserie
Diza ligger vaken på nätterna bredvid sin fyra månader gamla son. I huvudet snurrar allt hon har läst på nätet. Ska hon tillåta att han vaccineras mot sjukdomar som mässling och polio? När träffade hon senast någon med mässling?”

”Diza blev mamma strax efter nyår. Hon vet att myndigheterna säger att barnvaccinationerna är extremt säkra - ändå kan hon inte sluta tänka på allt hon läst i sociala medier om biverkningar. Ett av orosmolnen är autism.”

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-vaccinkrigarna

(Iofs var det väl många som blev skadade av vaccinet mot svininfluensa? Och fick narkolepsi. Så är kanske inte så konstigt om folk är skärrade för vaccin mot Corona.)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 11:15:39

Från SvT:s info:

”Hur lyckas antivaccin-rörelsen hålla liv i myten om en koppling mellan vaccin och autism - trots att forskningen gång på gång visat att det inte stämmer? Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson har infiltrerat vaccinmotståndsrörelsen för att få kontakt med människorna bakom de framgångsrika kampanjerna.”

”Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson har infiltrerat antivaccinationsrörelsen i mer än 1,5 år. De har förvånats över all värme och gemenskap som präglar rörelsen.

Men ju djupare in i rörelsen de lyckats komma, desto tydligare har det också blivit att det finns metoder och mål som oroliga föräldrar inte ska få reda på. Samtidigt är det dags för den nyblivna mamman Diza att fatta viktiga vaccinationsbeslut. Därför blir hon den första som får se bilderna inifrån rörelsen, även de som bara kunde fångas med dold kamera. Men kommer sanningen om hur företrädare för rörelsen manipulerar, vilseleder och döljer sina verkliga mål att påverka Dizas beslut?”

”Vaccinmotståndaren” eller vad det kallas Linda Karlström känner sig dock väldigt lurad av SvT:

”Under ett och ett halvt år har hon deltagit i vad hon trodde var ett privat filmprojekt som skulle handla om en mammas resa i sitt uppvaknande kring farorna med vaccinationer. Den 14:e oktober 2020 avslöjade sig skaparna bakom filmprojektet som under cover journalister från SVT och att Linda inom en snar framtid mot sin vilja kommer att hängas ut...”

https://jmm.nu/linda-karlstrom_svt_doku ... an_vaccin/
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Kahlokatt » 2020-11-25 14:38:56

Vad är väl lite mässling och polio mot att ungen blir en...flämt...gulp...sån där AUTIST?! :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Alyana » 2020-11-25 14:46:04

Haha ja...
Måste vara en skräck verkligen. :lol:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 16:49:40

Kahlokatt skrev:Vad är väl lite mässling och polio mot att ungen blir en...flämt...gulp...sån där AUTIST?! :shock:


:lol:

Ja, jag tänkte något liknande. Är förhoppningsvis mest ”grav autism” som avses. Dvs att ha ett vad det tycks friskt normalt barn som plötsligt förändras på ett markant och - för föräldern - chockartat sätt.
Lite Asperger har ingen dött av...

Dock finns det ju faktiskt de som blir rejält skadade av vaccin, så det är lite underligt att detta med vaccin blivit en sådan het potatis. Är själv dock ingen vaccinmotståndare.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 16:58:29

Jag ska se dokumentären i alla fall. Är ju med och pröjsar för den via skatten.

Är föreläsande vaccinmotståndare en samhällsfara eller varför går SvT på dessa och wallraffar? Olika åsikter om vaccin måste väl vara tillåtet?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 17:01:28

Alyana skrev:Haha ja...
Måste vara en skräck verkligen. :lol:


Om man typ fått autism av en spruta kan man inte spruta in nåt motmedel då? Anti-autistiskt serum eller nåt...

Är det ingen som fått autism av mässling?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Marjatta » 2020-11-25 17:22:20

Den där dåliga, sen länge motbevisade studien som antydde samband mellan autism och nåt vaccin har verkligen fått extremt genomslag.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Kahlokatt » 2020-11-25 17:34:13

BellaBelle skrev:
Alyana skrev:Haha ja...
Måste vara en skräck verkligen. :lol:


Om man typ fått autism av en spruta kan man inte spruta in nåt motmedel då? Anti-autistiskt serum eller nåt...

Är det ingen som fått autism av mässling?


Knappast, däremot kan man få hjärnhinneinflammation av mässling...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav smulgubbe » 2020-11-25 17:40:10

BellaBelle skrev:Jag ska se dokumentären i alla fall. Är ju med och pröjsar för den via skatten.

1. Är föreläsande vaccinmotståndare en samhällsfara eller varför går SvT på dessa och wallraffar? 2. Olika åsikter om vaccin måste väl vara tillåtet?


1. Ja.
2. Ja.

Alla har rätt till sin egen åsikt, men om många avstår från att vaccinera sig kommer respektive sjukdom att fortsätta att grassera och skörda människoliv. Det finns flera exempel på mycket bra resultat av omfattande vaccination, smittkoppor, t.ex., utrotades tack vare framgångsrika vaccinationskampanjer.
smulgubbe
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2019-06-26

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 17:52:13

Kahlokatt skrev:
BellaBelle skrev:
Alyana skrev:Haha ja...
Måste vara en skräck verkligen. :lol:


Om man typ fått autism av en spruta kan man inte spruta in nåt motmedel då? Anti-autistiskt serum eller nåt...

Är det ingen som fått autism av mässling?


Knappast, däremot kan man få hjärnhinneinflammation av mässling...


Författaren Roald Dahls dotter dog av det:

”Författare Roald Dahl's äldsta barn, dotter Olivia, drabbades av mässling när hon var sju år gammal. Hennes sjukdom resulterade i en sällsynt men allvarlig komplikation: mässlingor encefalit, en inflammation i hjärnan. Olivia dog den 17 november 1962, bara några dagar efter att hon blev sjuk. Dahl blev förstört av förlusten av sin dotter, men han använde också Olivia'död för att uppmuntra andra föräldrar att vaccinera sina barn.”

https://sv.swashvillage.org/article/roa ... -years-old

Jag har missat att en annan kändis har ett barn med autism:

https://youtu.be/FJ7iPn39i08
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 17:55:22

Marjatta skrev:Den där dåliga, sen länge motbevisade studien som antydde samband mellan autism och nåt vaccin har verkligen fått extremt genomslag.


Känner bara till det där mycket vagt.

Är egentligen inte särskilt intresserad av det här. Men nu verkar det bli dagsaktuellt I och med dokumentären på SVT och givetvis pga vaccinet mot Corona som förhoppningsvis kommer.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Marjatta » 2020-11-25 18:04:40

BellaBelle skrev:
Marjatta skrev:Den där dåliga, sen länge motbevisade studien som antydde samband mellan autism och nåt vaccin har verkligen fått extremt genomslag.


Känner bara till det där mycket vagt.

Är egentligen inte särskilt intresserad av det här. Men nu verkar det bli dagsaktuellt I och med dokumentären på SVT och givetvis pga vaccinet mot Corona som förhoppningsvis kommer.


Eftersom det rörde sig om rent forskningsfusk och artikeln drogs in tycker jag väl inte det är särskilt aktuellt. Men visst, om folk börjar jiddra om vaccin och autism är det ju bra om de får veta hur det låg till.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontrover ... R-vaccinet

En forskningsartikel som publicerades 1998 i The Lancet, en ansedd brittisk medicinsk tidskrift, hävdade att det fanns ett samband mellan vaccinet och autism.[1] Reportage av journalisten Brian Deer vid Sunday Times visade senare att huvudförfattaren Andrew Wakefield på flera sätt var jävig,[2][3] hade manipulerat data,[4] samt brutit mot andra etiska riktlinjer. Lancet-artikeln drogs tillbaka, och brittiska General Medical Council slog i maj 2010 fast att Wakefield gjort sig skyldig till allvarligt tjänstefel. Utslaget ledde till att han ströks ur Medical Register, vilket innebär att han inte längre får verka som läkare i Storbritannien.[5] Redaktionen för British Medical Journal beskrev 2011 den forskning som redovisades i artikeln som ett bedrägeri.[6]
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 18:07:43

smulgubbe skrev:
BellaBelle skrev:Jag ska se dokumentären i alla fall. Är ju med och pröjsar för den via skatten.

1. Är föreläsande vaccinmotståndare en samhällsfara eller varför går SvT på dessa och wallraffar? 2. Olika åsikter om vaccin måste väl vara tillåtet?


1. Ja.
2. Ja.

Alla har rätt till sin egen åsikt, men om många avstår från att vaccinera sig kommer respektive sjukdom att fortsätta att grassera och skörda människoliv. Det finns flera exempel på mycket bra resultat av omfattande vaccination, smittkoppor, t.ex., utrotades tack vare framgångsrika vaccinationskampanjer.


Ok. Jag kan egentligen för lite om det här för att ha någon åsikt. Det verkar dock väcka starka känslor hos många nu .

Jag googlade lite på Vaccinmotståndare, och en kvinna som är med i dokumentären och väl en sådan verkar vara väldigt sur på hur SVT har betett sig mot henne. Är hon och andra Vaccinmotståndare en sådan samhällsfara att det är etiskt försvarbart med wallraffar-metoderna?

Vad ägnade sig den ursprunglige Wallraff åt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 18:08:29

Marjatta skrev:
BellaBelle skrev:
Marjatta skrev:Den där dåliga, sen länge motbevisade studien som antydde samband mellan autism och nåt vaccin har verkligen fått extremt genomslag.


Känner bara till det där mycket vagt.

Är egentligen inte särskilt intresserad av det här. Men nu verkar det bli dagsaktuellt I och med dokumentären på SVT och givetvis pga vaccinet mot Corona som förhoppningsvis kommer.


Eftersom det rörde sig om rent forskningsfusk och artikeln drogs in tycker jag väl inte det är särskilt aktuellt. Men visst, om folk börjar jiddra om vaccin och autism är det ju bra om de får veta hur det låg till.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontrover ... R-vaccinet

En forskningsartikel som publicerades 1998 i The Lancet, en ansedd brittisk medicinsk tidskrift, hävdade att det fanns ett samband mellan vaccinet och autism.[1] Reportage av journalisten Brian Deer vid Sunday Times visade senare att huvudförfattaren Andrew Wakefield på flera sätt var jävig,[2][3] hade manipulerat data,[4] samt brutit mot andra etiska riktlinjer. Lancet-artikeln drogs tillbaka, och brittiska General Medical Council slog i maj 2010 fast att Wakefield gjort sig skyldig till allvarligt tjänstefel. Utslaget ledde till att han ströks ur Medical Register, vilket innebär att han inte längre får verka som läkare i Storbritannien.[5] Redaktionen för British Medical Journal beskrev 2011 den forskning som redovisades i artikeln som ett bedrägeri.[6]


Tack!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Marjatta » 2020-11-25 18:14:39

BellaBelle skrev:Jag googlade lite på Vaccinmotståndare, och en kvinna som är med i dokumentären och väl en sådan verkar vara väldigt sur på hur SVT har betett sig mot henne. Är hon och andra Vaccinmotståndare en sådan samhällsfara att det är etiskt försvarbart med wallraffar-metoderna?

Utan att veta nåt om dokumentären och människorna i den, tycker jag det låter som en bra fråga. Dold kamera och falska förespeglingar har ansetts som tveksamma journalistiska metoder, användbara i undantagsfall men oftast mycket tveksamma. Men numera tummar medierna på många principer som var heliga för 30 år sen.

BellaBelle skrev:Vad ägnade sig den ursprunglige Wallraff åt?

Han slog uppåt mot makten, inte mot enstaka själar med förvirrade åsikter. Det enda jag känner till är när han klädde ut sig till turkisk gästarbetare och i rollen som "Ali" tog diverse skitjobb. Resultatet blev en bok, inte film, och de som hängdes ut var exv. stora företag och högt uppsatta i dem. Inte småfolk.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 18:17:58

Kahlokatt skrev:
BellaBelle skrev:
Alyana skrev:Haha ja...
Måste vara en skräck verkligen. :lol:


Om man typ fått autism av en spruta kan man inte spruta in nåt motmedel då? Anti-autistiskt serum eller nåt...

Är det ingen som fått autism av mässling?


Knappast, däremot kan man få hjärnhinneinflammation av mässling...


Här är nåt jag aldrig hört talas om tidigare. Idén verkar vara motmedel mot biverkningar av vaccin??

https://youtu.be/FFS-gggfScM
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 18:20:06

Marjatta skrev:
BellaBelle skrev:Jag googlade lite på Vaccinmotståndare, och en kvinna som är med i dokumentären och väl en sådan verkar vara väldigt sur på hur SVT har betett sig mot henne. Är hon och andra Vaccinmotståndare en sådan samhällsfara att det är etiskt försvarbart med wallraffar-metoderna?

Utan att veta nåt om dokumentären och människorna i den, tycker jag det låter som en bra fråga. Dold kamera och falska förespeglingar har ansetts som tveksamma journalistiska metoder, användbara i undantagsfall men oftast mycket tveksamma. Men numera tummar medierna på många principer som var heliga för 30 år sen.

BellaBelle skrev:Vad ägnade sig den ursprunglige Wallraff åt?

Han slog uppåt mot makten, inte mot enstaka själar med förvirrade åsikter. Det enda jag känner till är när han klädde ut sig till turkisk gästarbetare och i rollen som "Ali" tog diverse skitjobb. Resultatet blev en bok, inte film, och de som hängdes ut var exv. stora företag och högt uppsatta i dem. Inte småfolk.


Bra synpunkter!

Jag tror att eftersom jag har svårt att läsa av folk så är tanken på att bli lurad på det viset väldigt obehaglig.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Karamell » 2020-11-25 19:19:06

Undrar om nån kommer tro man kan få autism av Covid-19 vaccinet. Då blir hela världen autistisk typ. Då är vi helt plötsligt normala. :D
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav nallen » 2020-11-25 19:29:01

BellaBelle skrev:Från SvT:s info:
[---] ”Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson har infiltrerat antivaccinationsrörelsen i mer än 1,5 år. De har förvånats över all värme och gemenskap som präglar rörelsen.

[---] bilderna inifrån rörelsen, även de som bara kunde fångas med dold kamera.[...]

”Vaccinmotståndaren” eller vad det kallas Linda Karlström känner sig dock väldigt lurad av SvT:

”Under ett och ett halvt år har hon deltagit i vad hon trodde var ett privat filmprojekt som skulle handla om en mammas resa i sitt uppvaknande kring farorna med vaccinationer.[---]

Jag kan inte se att det borde kunna väckas åtal mot journalisterna i fråga. Att filma med dold kamera torde vara detsamma som hemlig avlyssning och kränkande fotografering och "walraffandet" - d.v.s att utge sig för att vara något annan än man är är inget annat än bedrägeri.
Ändamålen helgar inte medlen den här gången heller.
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav Gunshoot » 2020-11-25 19:31:05

BellaBelle skrev:
Kahlokatt skrev:Vad är väl lite mässling och polio mot att ungen blir en...flämt...gulp...sån där AUTIST?! :shock:


:lol:

Ja, jag tänkte något liknande. Är förhoppningsvis mest ”grav autism” som avses. Dvs att ha ett vad det tycks friskt normalt barn som plötsligt förändras på ett markant och - för föräldern - chockartat sätt.
Lite Asperger har ingen dött av...

Dock finns det ju faktiskt de som blir rejält skadade av vaccin, så det är lite underligt att detta med vaccin blivit en sådan het potatis. Är själv dock ingen vaccinmotståndare.


Vad menar du med grav autism/vad kännetecknar grav autism?
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-11-25 20:23:09

Gunshoot skrev:
BellaBelle skrev:
Kahlokatt skrev:Vad är väl lite mässling och polio mot att ungen blir en...flämt...gulp...sån där AUTIST?! :shock:


:lol:

Ja, jag tänkte något liknande. Är förhoppningsvis mest ”grav autism” som avses. Dvs att ha ett vad det tycks friskt normalt barn som plötsligt förändras på ett markant och - för föräldern - chockartat sätt.
Lite Asperger har ingen dött av...

Dock finns det ju faktiskt de som blir rejält skadade av vaccin, så det är lite underligt att detta med vaccin blivit en sådan het potatis. Är själv dock ingen vaccinmotståndare.


Vad menar du med grav autism/vad kännetecknar grav autism?


Jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig klumpigt/stötande.

Men tidigare har det ju varit så att autismspektrat varit uppdelat i flera diagnoser. Och Aspergerdiagnos brukade då innebära att man hamnade över ett visst IQ. Med ”grav autism” menade jag mer det som (tror jag) kallades Kanners autism(?).

Jag är dock inte någon expert på autism, så kan ha fattat fel.

Tror det finns andra på forumet som är mer insatta i detta, och också kan rätta mig om jag har fel.

Jag vet inte om det öht rent formellt finns något som grav autism, eller om det bara är ett uttryck man hör. Det beror kanske inte heller enbart på intelligens etc i så fall, utan på graden av ”autistiska drag”?! En person med intellektuell funktionsnedsättning utan autism kan ju ibland kanske klara vissa saker bättre än någon med ”normal intelligens” och autism.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-12-09 12:40:54

”Ett av orosmolnen är..”

AUTISM

”Diza blev mamma strax efter nyår. Hon vet att myndigheterna säger att barnvaccinationerna är extremt säkra - ändå kan hon inte sluta tänka på allt hon läst i sociala medier om biverkningar.

Ett av orosmolnen är autism. Hur lyckas antivaccin-rörelsen hålla liv i myten om en koppling mellan vaccin och autism - trots att forskningen gång på gång visat att det inte stämmer?

Journalisterna Anna Nordbeck och Malin Olofsson har infiltrerat vaccinmotståndsrörelsen för att få kontakt med människorna bakom de framgångsrika kampanjerna. En viktig förklaring visar sig finnas i en gåtfull allians mellan en av vår tids mest skandaliserade forskare och en allt större grupp av förtvivlade föräldrar. Del 2 av 3.”

https://www.svtplay.se/video/29396692/d ... -avsnitt-2
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vaccinera eller inte. ”Ett av orosmolnen är autism”

Inläggav BellaBelle » 2020-12-09 12:44:07

Undrar iofs om detta att serien sänds just nu inte beror så mycket på oro för autism, utan för att (indirekt?) propagera för vaccin mot Corona?

(OT, men: Asperger i sig är ju ingen riskgrupp, men många med Asperger kanske tillhör en riskgrupp?)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in