Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-14 12:22:14

Jag fick ju höra att de flesta här hade jobb och var mer åt NT hållet och jag säger att jag är detsamma på det mesta, men har såklart några svårigheter i och med min diagnos. Har aldrig antytt att jag inte skulle ha någon diagnos utan mer sagt att jag har inte så mycket svårigheter som många kanske tror när man pratar om diagnoser. Folk har alltså en felaktig bild och dålig kunskap om diagnoser och därför tänker att jag har en väldigt grav diagnos och behandlar mig som jag inte klarade av någonting och vill att jag ska bevisa något eller säga jag har en diagnos och pga det kan jag inte jobba, jag klarar inte av någonting och ni har rätt. Men det är verkligen inte så i mitt fall. Jag kan lyckas med många saker och övervinna över mina svårigheter och det är dit jag ska. Oavsett vad folk säger. Jag vet vem jag är. Det vet ju inte ni. Ni känner inte mig. Jag sa bara hur mitt fall var och då kommer ni och säger emot att det inte är så. Jag kunde lika gärna ha sagt att jag inte gillade vad nu det nu än är. Jag förklarade bara min situation och då ska man ju inte ifrågasätta någon annan.


Men pga att det blev väldigt fel pga att jag bara sa hur mitt fall var & detta är exakt det jag har pratat om att jag var med om detta i gymnasiet så känns det rätt löjligt att hamna där igen. Vad jag än säger så klagar folk även om det är något positivt. Därför undrar jag hur ni andra träffade era vänner eller partners om ni nu tycker jag verkar vara ett extrem fall? Jag har träffat folk både irl och på nätet och båda sätten verkar ha varit fel enligt folk så jag får nog nöja mig med att vara utan vänner då :)
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav sussi83 » 2020-11-14 13:20:03

Vet inte hur det ska gå att få en relation att funka, vem är denna person jag ska passa med?
Känns som att det bara är något övervintrat träsktroll som kan tänka sig det.
Den här diagnosen bara förstör och jag vet att den förstör.

Jag är absolut inte bitter men när frågan dyker upp så känns det så som jag beskrev, jag vill inte träffa vad som helst heller även om man inte fritt kan välja såklart.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Marjatta » 2020-11-14 14:22:24

Som sagt: NPF är ett spektrum. Tänk dig att det består av rött, gult, blått och grönt. Jag har mer rött och gult än du. Du har mer blått och grönt än jag. Vem av oss är "gravare"? Det går inte att säga. Så enkelt är det inte.

Med det sagt: jag träffade min älskling på Twitter. Var träffade du din sambo? Och hur tänker du att du ska kunna använda den infon?

Jossie94 skrev: Jag förklarade bara min situation och då ska man ju inte ifrågasätta någon annan.


Det var en konstig åsikt. Vad du säger nu, är att du inte tål att bli emotsagd. Vill du inte höra andras åsikter: fråga inte.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-14 14:25:02

sussi83 skrev:Vet inte hur det ska gå att få en relation att funka, vem är denna person jag ska passa med?
Känns som att det bara är något övervintrat träsktroll som kan tänka sig det.
Den här diagnosen bara förstör och jag vet att den förstör.

Jag är absolut inte bitter men när frågan dyker upp så känns det så som jag beskrev, jag vill inte träffa vad som helst heller även om man inte fritt kan välja såklart.


Håller med dig helt att den förstör. Även om man gör på rätt sätt så blir det ändå fel och det är väl just för att man har en diagnos och andra kanske inte har det fast jag tror faktiskt på att alla har någon släng av någon diagnos. Alltså att alla har drag av tex adhd eller ngt men isf bara några eller någon kriterie men inte så att det blir adhd 100 procent. Många som är NT kanske inte ens vet om att de har diagnoser för de aldrig har gjort en utredning eller så kanske de känner att de inte har det behovet gällande att få hjälp och stöd.

Det sägs ju tex att alla har en släng utav att man har någon slags diagnos men kommer inte ihåg vilken det var. Sedan kan ju också trauman miljöer osv göra så att man får olika beteenden. Jag menar, kan folk som levde på 1900 talet tro på att man blev besatt av en demon och gjorde en exorsism (?) så kan man mycket väl ha en släng av någon diagnos eller sjukdom idag. Nu vet ju vi pga vetenskapen att personerna inte var besatta av demoner pga att vi hade inte lika bra kunskap om diagnoser sjukdomar osv då som nu. Det vi vet pga vetenskapen nu är att trauman kan orsaka sådana beteenden och därför sätter sig i kroppen och så har vi bara överdramatiserat det i filmer. Ta bara the babadock filmen där mamman och sonen bearbetar makens död och det vi ser är hanteringen utav hans död dvs depression. Ingen av dem är ju besatta av demoner. Eller ett bättre exempel att om man har blivit våldtagen tex så trodde ju folk på att det beteendet var att man var besatt av demon men som jag sa så visste ju man inte kanske vad beteendet berodde på tidigare och nu vet man vad det beror på pga att man har forskat och fått bättre kunskap om vetenskapen. Utvecklingen går ju framåt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-14 14:32:21

Folk har tex sagt till mig att det är fel att träffa en partner på tex nätet och då skrev jag även här olika händelser om just det som jag varit med om och på andra forum men då reagerade folk negativt på det, hur är det då mer rätt för dig att du träffade din partner på twitter? Enligt andra skulle tex det vara fel men jag tror både du och jag är överens att det finns så många olika sätt att träffa någon på, så det finns ju inga fel såvida man inte stalkar någon eller sådant. För det vet alla är fel. Jag träffade min sambo på en dejtingsajt. Vi har snart varit tsm i 4 år så jag vet inte riktigt vad folk menar att den där dejtingsajten skulle vara fel på något sätt. Det funkade ju? Det roliga är ju att de personerna som tydligen tyckte deras sätt var mer rätt, guess what? De gjorde slut..
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-14 14:37:02

Om jag enbart berättar att jag tex är förlovad eller vad fasiken som helst, ska ni då bara det är du inte alls?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav LordNelson » 2020-11-14 15:07:39

Jossie94 skrev:Om jag enbart berättar att jag tex är förlovad eller vad fasiken som helst, ska ni då bara det är du inte alls?

Antagligen inte. Trodde du det?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-14 15:58:55

Det är ju så det har blivit när jag enbart har förklarat saker att såhär är det för mig och då har ju ni typ tyckt det varit konstigt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-14 15:59:28

LordNelson skrev:
Jossie94 skrev:Om jag enbart berättar att jag tex är förlovad eller vad fasiken som helst, ska ni då bara det är du inte alls?

Antagligen inte. Trodde du det?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-14 16:53:46

Varför kan du inte svara i samma inlägg som du citerat?

Ditt inlägg är obegripligt och det som går att utläsa är argt. Känns inte så välkomnande att ge svar på vad jag antar är huvudfrågan när allt handlar om hur fel vi tycker.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav sussi83 » 2020-11-14 18:14:42

Jag håller inte riktigt med om det du säger Jossi, jag vet det kommer bli fel och trassel pga diagnosen.
Jag utgår inte från att andra har fel även om man ibland själv har rätt också.
Man är född så här och jag orkar inte längre kämpa emot det utan nu gäller det verkligen att ta ett steg i taget och inte forsera fram onaturliga situationer och tro att allt "löser sig".
För inget har löst sig av sig själv, är 37 år och har levt minst halva livet.
Skulle jag då inte veta?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav LordNelson » 2020-11-14 19:00:12

Jossie94 skrev:Därför undrar jag hur ni andra träffade era vänner eller partners om ni nu tycker jag verkar vara ett extrem fall? Jag har träffat folk både irl och på nätet och båda sätten verkar ha varit fel enligt folk så jag får nog nöja mig med att vara utan vänner då :)

Jag träffade någon på nätet och åtminstone en person verkade tycka det var konstigt, udda. Det är väl sånt man får leva med, att folk har åsikter om vad man gör och säger. När jag var yngre brydde jag mej mer och gjorde större ansträngningar att vara alla till lags.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Alyana » 2020-11-14 19:32:55

Jag träffade min nya snälla man via nätet. :-)Happy
En trygg, kristen och ärlig man. :-)173
Vi var båda noga med att samma värderingar är det viktigaste.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Chrilleb » 2020-11-14 19:34:11

@Alyana


Oj vad bra ! Lät fint ! :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-14 19:37:57

Jag menade ju att jag var osäker och brydde mig mer då men då pratade jag inte om sådant här med någon och därför vill jag ju ha svar nu men då verkar folk inte veta vad de ska svara på eller så minns inte folk. Någon borde ju kunna säga någonting.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Alyana » 2020-11-14 20:31:02

Chrilleb skrev:@Alyana


Oj vad bra ! Lät fint ! :)

Tack ska du ha! :-)Hug
Jag fångades av det han skrev. :-)Happy
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Alien » 2020-11-14 21:12:15

Jossie94 skrev:Folk har tex sagt till mig att det är fel att träffa en partner på tex nätet och då skrev jag även här olika händelser om just det som jag varit med om och på andra forum men då reagerade folk negativt på det, hur är det då mer rätt för dig att du träffade din partner på twitter? Enligt andra skulle tex det vara fel men jag tror både du och jag är överens att det finns så många olika sätt att träffa någon på, så det finns ju inga fel såvida man inte stalkar någon eller sådant. För det vet alla är fel. Jag träffade min sambo på en dejtingsajt. Vi har snart varit tsm i 4 år så jag vet inte riktigt vad folk menar att den där dejtingsajten skulle vara fel på något sätt. Det funkade ju? Det roliga är ju att de personerna som tydligen tyckte deras sätt var mer rätt, guess what? De gjorde slut..

Vem har påstått att det är fel att träffa en partner på nätet?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Ewoky » 2020-11-14 21:33:42

Träffade min fru på grundskolan i årskurs 7 då 14 år, vi har varit tillsammans i 14 år nu. Shit halva livet fasen va tiden går fort. :shock:
Ewoky
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2020-09-08
Ort: Den teknologiska singulariteten

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-14 22:54:34

Det var början på det som tillslut ledde till mobbning men det var i olika grader det var. Dvs att de personerna som sa det där om partner på nätet var mest elakt medan det andra var mer mobbning för då gick det så långt. Folk blev avstängda.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav RapeRegs » 2020-11-14 22:57:59

Folk blev avstängda från vadå? Och hur gamla var ni då?

Låter som högstadiet?
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-14 23:03:37

Svar på din fråga så var de att jag skulle träffa en kille då som jag höll ihop med första året i gymnasiet men tydligen fick man inte träffa en kille i ett centrum som låg typ 2-5 min bort från skolan. Det var ju inte så att man träffade någon i en skog på en park bänk, det hade jag definitivt förstått var fel eller snarare creepy. Alla fattar väl ändå att man ska ses speciellt gällande personer på nätet, på platser som är säkra. Där det är mycket folk för man vet inte riktigt då vem man träffar men just i detta fallet så visste jag vem han var på sätt och vis.

När jag träffade min nuvarande sambo så hade vi pratat i 2-3 veckor innan vi sågs så vi lärde ju känna varandra under den tiden.

Men det hela är ju konstigt för man har ju hört och läst solskenshistorier där folk träffats typ 1 gång och typ flyttat ihop eller något sådant. Jämför man det med att träffa någon i ett centrum eller i stan så är det mycket säkrare att ses där än hemma hos någon.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-14 23:13:32

Det som blev fel var ju att jag sa detta som en rolig grej men då tyckte folk det var jobbigt eller något för de blev mammiga och sedan spårade det bara ut på en lektion. Dessa sk kompisar kunde inte hantera detta av någon mysko anledning och då var vi ändå tsm i mer än ett år. Sedan var han otrogen. Det var inget jätte bra förhållande men jag tyckte principen låg på dagis nivån eftersom jag trodde de skulle tycka det var kul men tydligen är det fel att träffa någon via nätet och de blev bara jätte konstigt. Normalt sett tycker ju man att det är kul. Det behöver inte ens vara att man träffar någon det kan lika gärna vara att man sa grattis till någon och den reagerar negativt på det.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav slackern » 2020-11-14 23:17:49

På krogen, arbetsplatsen eller fest typ. Yngre personer typ fjortisar träffas nog via typ Tinder.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur har ni träffat era vänner/er partner?

Inläggav Kidzi » 2020-11-15 1:32:39

Min bästa kompis träffade jag genom en annan kompis jag hade från skolan. Har tappat kontakten med de flesta från skoltiden, tror vi växte från varandra. Fast i ett fall tappade jag en god vän pga att hans terapeut sa att han inte fick vara kompis med folk som hade problem. Han tar saker väldigt allvarligt och lyder auktoriteter.

Någon träffade jag genom en aspergergrupp.

De flesta har jag träffat via nätet. Det känns som den bästa kontaktytan iom att det är så lätt att hitta människor att prata med.

Det har lett till att jag fått ännu fler vänner som är spektrum. Känns väldigt bra. Tror min bästa kompis definitivt har NPF men hon gillar inte stämplar och vill hellre att det ska ses som en del av hennes personlighet. Det kan jag respektera. Men finns ändå en trend att NPF:are blir mina kompisar var jag än söker dem.

Sedan har jag ett gäng jag bara umgås med på nätet. Har nyligen fått en ny sådan kompis. Det känns läskigt iom att jag förlorat flera riktigt nära internetkompisar, 2 begick självmord och 2 dog i sjukdom.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in