Ordet autist?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ordet autist?

Inläggav MatthiasM » 2020-11-13 17:53:53

Jag ser att folk här använder ordet autist då och då. Finns det någon diskussion bland folk på spektrumet huruvida det är lämpligt? Det är det säkert. Jag frågar bara eftersom jag har erfarenhet av diskussion kring ordet epileptiker bland personer som har epilepsi (som jag också har.) När det tas upp på nätforum för epileptiker och deras anhöriga blir det eldfängda debatter. Trådar får låsas. Kritikerna menar att använder man det framställer man sig själv som inget annat än sin sjukdom/sitt funktionshinder. Man ska lyfta fram att omvärlden ska se en som en individ osv. Jag hörde nyss ett liknande resonemang om “stammare” (dvs en person som stammar) i ett inslag i radioprogrammet Nordegren och Epstein.

Jag har väl en åsikt om dessa resonemang, men vill först höra om detta ens är en grej kring ordet autist. Håll gärna god ton (vet inte om den brasklappen behövs, men jag har som sagt erfarenheter av liknande diskussioner.)
MatthiasM
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2020-11-03
Ort: Södertälje

Ordet autist?

Inläggav Tobias » 2020-11-13 22:15:28

Hurra, flera politiskt korrekta eufemismer - precis vad världen behöver.
Tobias
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2005-10-19

Ordet autist?

Inläggav Marjatta » 2020-11-13 22:24:16

Du menar huruvida folk tycker man istället ska säga "personer med autism" eller nåt sånt? Har inte hört att det skulle vara någon stor fråga.

Däremot är det nog rätt många som sörjer att diagnosen asperger är på väg ut, så det mesta framöver ska heta autismspektrumstörning. Ordet asperger har ju varit förknippat med normal eller (nästan oftare) hög intelligen, medan ordet autism lätt får folk att tänka på utvecklingsstörda människor som inte kan prata.

Det är ju också en skillnad mellan epilepsi och autism/asperger, att epilepsi är en sjukdom som är skild från din personlighet. Autism/asperger är faktiskt en del av personligheten, av den man är. Det är nog rätt många som identifierat och identifierar sig som aspergare, ev förkortat aspie.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Ordet autist?

Inläggav Flinta » 2020-11-13 23:30:51

Man lever med autism men har epilepsi?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ordet autist?

Inläggav Alien » 2020-11-13 23:39:07

Det har diskuterats förr att man inte ska säga "aspergare" för man är ju inte sitt funktionshinder. Men då får man inte heller säga allergiker, diabetiker etc. Löjligt!

Jag vill inte kallas för "person med AS/autism". Jag föredrar "aspergare/autist". Och av dem föredrar jag ordet aspergare.

Jag vill inte heller kallas för "funktionsvarierad", föredrar i så fall "funktionshindrad". Hatar förskönande omskrivningar.

Edit: Se även denna tråd: funktionsvarierad-p1-s-nya-ord-for-funktionsnedsatta-t48681.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ordet autist?

Inläggav slackern » 2020-11-13 23:40:54

Alien skrev:Det har diskuterats förr att man inte ska säga "aspergare" för man är ju inte sitt funktionshinder. Men då får man inte heller säga allergiker, diabetiker etc. Löjligt!

Jag vill inte kallas för "person med AS/autism". Jag föredrar "aspergare/autist". Och av dem föredrar jag ordet aspergare.

Jag vill inte heller kallas för "funktionsvarierad", föredrar i så fall "funktionshindrad". Hatar förskönande omskrivningar.


Själv är jag en man som har diagnostiserats med aspergers syndrom inget annat.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ordet autist?

Inläggav MatthiasM » 2020-11-13 23:59:01

Marjatta skrev:Det är ju också en skillnad mellan epilepsi och autism/asperger, att epilepsi är en sjukdom som är skild från din personlighet. Autism/asperger är faktiskt en del av personligheten, av den man är. Det är nog rätt många som identifierat och identifierar sig som aspergare, ev förkortat aspie.

Hmm. Ja, det är sant och det skulle kunna vara en anledningarna till att folk har lättare att identifiera sig med autism/asperger, om det nu är så. Men resonemanget kan lika gärna användas på autism/asperger och verkar ha gjorts det, med tanke på vad Alien säger.

Flinta skrev:Man lever med autism men har epilepsi?

Hur menar du?

Alien skrev:Det har diskuterats förr att man inte ska säga "aspergare" för man är ju inte sitt funktionshinder. Men då får man inte heller säga allergiker, diabetiker etc. Löjligt!

Jag vill inte kallas för "person med AS/autism". Jag föredrar "aspergare/autist". Och av dem föredrar jag ordet aspergare.

Jag vill inte heller kallas för "funktionsvarierad", föredrar i så fall "funktionshindrad". Hatar förskönande omskrivningar.

Ja, det är precis så snacket går om epilepsi också. "Man är inte sin sjukdom." För min del kan jag nog tycka att folk, dem det handlar om, ska få definiera sig själva utan pekpiknnar. Jag tror inte folk är så dumma att de glömmer bort individen bara för att man kallas/kallar sig autist/aspergare, epileptiker, stammare, diabetiker, astmatiker osv osv, lika lite som att folk inte glömmer bort mig som individ för att jag säger att jag är svensk, man, 30åring osv osv.
MatthiasM
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2020-11-03
Ort: Södertälje

Ordet autist?

Inläggav Flinta » 2020-11-14 0:06:33

MatthiasM skrev:
Flinta skrev:Man lever med autism men har epilepsi?

Hur menar du?


Autismen finns där dygnet runt, man lever med den..i bästa fall. Epilepsi är en sjukdom som man har.. Förutsatt att man inte har väldigt frekventa anfall då kanske det passar att säga att man lever med epilepsi?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ordet autist?

Inläggav MatthiasM » 2020-11-14 0:21:18

Flinta skrev:
MatthiasM skrev:
Flinta skrev:Man lever med autism men har epilepsi?

Hur menar du?


Autismen finns där dygnet runt, man lever med den..i bästa fall. Epilepsi är en sjukdom som man har.. Förutsatt att man inte har väldigt frekventa anfall då kanske det passar att säga att man lever med epilepsi?

Det är så klart individuellt. Epilepsi kan ta sig många uttryck, som du säger har vissa fler anfall än andra. Men med tanke på att det t.ex. finns triggers man får ta hänsyn till och medicinering med ev. biverkningar, omständigheter som kan begränsa en, så skulle jag nog vilja säga att epilepsi är något man lever med.
MatthiasM
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2020-11-03
Ort: Södertälje

Ordet autist?

Inläggav antonius » 2020-11-14 0:27:43

Tror inte det är ide att använda det överhuvettaget, för folk skiter i vilket de tänker bara knäppgök eller inte knäppgök, om någon har en åsikt så tror de att det är någon form av perversion, typ, "Är det en sån där som håller på med barn", så det är lika bra att tiga, iaf här där jag bor, men här är ju folk av den typen att man måste förklara hur en kulspetspenna fungerar så det skulle ändå bara vara slöseri med tid och energi... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ordet autist?

Inläggav Flinta » 2020-11-14 0:31:41

MatthiasM skrev:
Flinta skrev:
MatthiasM skrev:

Hur menar du?


Autismen finns där dygnet runt, man lever med den..i bästa fall. Epilepsi är en sjukdom som man har.. Förutsatt att man inte har väldigt frekventa anfall då kanske det passar att säga att man lever med epilepsi?

Det är så klart individuellt. Epilepsi kan ta sig många uttryck, som du säger har vissa fler anfall än andra. Men med tanke på att det t.ex. finns triggers man får ta hänsyn till och medicinering med ev. biverkningar, omständigheter som kan begränsa en, så skulle jag nog vilja säga att epilepsi är något man lever med.


Vissa människor som är sjuka på ett antal olika sätt och/eller har olika funktionsnedsättningar brukar ibland säga att de "lever med x, x, x, x, x och x" oavsett om det är sjukdomar eller funktionsnedsättningar :-)063
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ordet autist?

Inläggav Alien » 2020-11-14 0:52:01

Man ska inte säga "svensk/a" för man ÄR inte sin nationalitet, man ska säga "person med svensk nationalitet". Man ska inte säga "utlänning" för man ÄR inte sin icke-nationalitet, man ska säga "person utan svenskt medborgarskap".

Se även denna tråd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ordet autist?

Inläggav MatthiasM » 2020-11-14 1:37:00

Alien skrev:Man ska inte säga "svensk/a" för man ÄR inte sin nationalitet, man ska säga "person med svensk nationalitet". Man ska inte säga "utlänning" för man ÄR inte sin icke-nationalitet, man ska säga "person utan svenskt medborgarskap".

Se även denna tråd.

Se där! Skönt att se folk säga det jag tänkt kring detta resonemang. Sen får väl folk säga "person med autism/asperger" om de vill.
MatthiasM
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2020-11-03
Ort: Södertälje

Ordet autist?

Inläggav triggerhappyD » 2020-11-14 1:37:43

The word "autism" is composed of two parts, "aut" and "ism." The prefix of the word is "aut," which comes from the Greek word "autós," meaning "self." The suffix "ism," also from Greek, implies a state of being or condition. When I looked at the prefix and suffix of the word combined, I found that the word "autism," in its purest form, means "a state of being oneself."

https://www.jewishboston.com/etymology- ... rd-autism/



Moderator atoms - markerade citatet och la till länk.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4829
Anslöt: 2015-06-01

Ordet autist?

Inläggav Alien » 2020-11-14 2:30:37

Vem ÄR egentligen sin diagnos/sjukdom/funktionshinder? Möjligen för personalen på sjukhuset/vårdcentralen. Men är ju där pga sin sjukdom etc. Men annars så ser förstås epileptikern/diabetikern etc sig som en "unik person med styrkor och svagheter" (som alla andra) som det heter. Hela problemet känns påhittat. Ingen säger på jobbet "fråga epileptikern".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ordet autist?

Inläggav Flinta » 2020-11-14 3:09:00

Jag har fått intrycket av att "samhället i stort" inte brukar inte vara så positiv när någon person med autism kallar sig autist.. "Man ÄR inte sin diagnos" kan de kontra irriterat om det är någon de tidigare sett som nästintill normal (för att svårigheterna inte synts pga. att personen haft förmåga att kamouflera mycket), t ex en kollega på jobbet, men som nu för första gången någonsin hittat en grupp att spegla sig i. Det triggar tydligen.

Kanske beror det på okunskap/ovilja /ointresse/oförmåga att ta in "diagnoser".. "Autist" associerar många i samhället fortfarande med "autism + medelsvår-svår intellektuell funktionsnedsättning" och ett mycket stort behov av omsorg av personal. Det är inte ngt de kan applicera på t ex sin kollega..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ordet autist?

Inläggav antonius » 2020-11-14 10:23:09

Man ska nog undvika epitet i så stor utsträckning som det går, utom i kontakt med professionella. Jag har mer och mer börjat säga att folk har det lite trassligt, eller i värsta fall att någon har problem med nerverna i stället, för folk begriper ändå inte vad man menar, om det inte är sådana som har t ex NPF själv. Och egentligen är det ju inte deras bisniss heller... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ordet autist?

Inläggav mondo beyondo » 2020-11-14 12:07:06

Att vara störd stör mig, autismspektrumTILLSTÅND fungerar mycket bättre. @Marjatta kan du byta vokabulär på forumet för min skull?

För övrigt så kan man kalla mig för mitt tillstånd, jag kan vara mitt tillstånd, nyanserna har jag ju inom mig ändå även om man har en lite slarvig jargong.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Ordet autist?

Inläggav Marjatta » 2020-11-14 12:13:25

mondo beyondo skrev:Att vara störd stör mig, autismspektrumTILLSTÅND fungerar mycket bättre. @Marjatta kan du byta vokabulär på forumet för min skull?


Men mondo. Jag skrev om vad diagnosen numera heter. Säg till om jag missuppfattat men visst heter den väl numera autismspektrumstörning? Jag kan inte anpassa vad diagnosen nu heter så att jag påstår att den heter något som den inte gör?

Sen kan ju folk i det privata anpassa termer som den vill. Ingen kommer någonsin säga om sig själv att den är autismspektrumstörd.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Ordet autist?

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-14 12:20:57

triggerhappyD skrev:
The word "autism" is composed of two parts, "aut" and "ism." The prefix of the word is "aut," which comes from the Greek word "autós," meaning "self." The suffix "ism," also from Greek, implies a state of being or condition. When I looked at the prefix and suffix of the word combined, I found that the word "autism," in its purest form, means "a state of being oneself."

https://www.jewishboston.com/etymology- ... rd-autism/


Så jäkla bra :-)049
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Ordet autist?

Inläggav mondo beyondo » 2020-11-14 12:21:39

Marjatta skrev:
mondo beyondo skrev:Att vara störd stör mig, autismspektrumTILLSTÅND fungerar mycket bättre. @Marjatta kan du byta vokabulär på forumet för min skull?


Men mondo. Jag skrev om vad diagnosen numera heter. Säg till om jag missuppfattat men visst heter den väl numera autismspektrumstörning? Jag kan inte anpassa vad diagnosen nu heter så att jag påstår att den heter något som den inte gör?

Sen kan ju folk i det privata anpassa termer som den vill. Ingen kommer någonsin säga om sig själv att den är autismspektrumstörd.


Det förekommer båda benämningarna, så det är fritt fram att välja ett som passar. Kan mitt val tänkas passa dig med? *Snälla* Autismspektrumtillstånd.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Ordet autist?

Inläggav Marjatta » 2020-11-14 14:38:01

mondo beyondo skrev:
Marjatta skrev:
mondo beyondo skrev:Att vara störd stör mig, autismspektrumTILLSTÅND fungerar mycket bättre. @Marjatta kan du byta vokabulär på forumet för min skull?


Men mondo. Jag skrev om vad diagnosen numera heter. Säg till om jag missuppfattat men visst heter den väl numera autismspektrumstörning? Jag kan inte anpassa vad diagnosen nu heter så att jag påstår att den heter något som den inte gör?

Sen kan ju folk i det privata anpassa termer som den vill. Ingen kommer någonsin säga om sig själv att den är autismspektrumstörd.


Det förekommer båda benämningarna, så det är fritt fram att välja ett som passar. Kan mitt val tänkas passa dig med? *Snälla* Autismspektrumtillstånd.


Jag förstår faktiskt inte vad det är du vill. Här på forumet har ordet autismspektrumstörning nämnts i 496 olika inlägg, enligt sökfunktionen. Av dessa är tre (3) författade av mig. Om det du vill är att ordet ska utrotas på forumet verkar det lite avigt att skjuta in sig just på mig?

I samtliga min tre (3) inlägg med detta ord, har det handlat om formella diagnoser. Jag har inte använt ordet för att det "passar mig". Om den nya diagnosen var skrutteruppeprimps skulle jag säga att den heter skrutterutteprimps. Sen kan namnet diskuteras och kritiseras.

Vill du påverka mitt språkbruk kan du kanske göra det genom bra källor på att autismspektrumstillstånd är en officiell diagnos, snarare än en term som folk har hittat på för att de tycker det låter bättre. OBS! det är absolut inget fel på att hitta på ord för att det ska låta bättre, eller att använda dem. Själv använder jag, som sagt, andra ord i alla andra fall är när diskussionen gäller vad diagnosen numera heter.

Om man inte är ute efter vad diagnosen formellt heter går det IMHO precis lika bra att fortsätta säga asperger. Vilket ju många också gör. Även jag, då och då.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Ordet autist?

Inläggav mondo beyondo » 2020-11-14 15:39:50

@Marjatta. Jag bad dig byta vokabulär, för det var du som nämnt störning de 2 senaste gångerna jag noterat det på forumet. Jag skulle uppskatta om du använde dig av varianten tillstånd, så det är ingen tillrättavisning för att du brustit i korrekt kunskap eller nåt annat.

Jag blir bara illa berörd, helt enkelt. Tillstånd är en helt valid variant, så det behöver du inte oroa dig för och kan med fördel ta till dig, om du inte känner starkt för störningsvarianten. Då får jag respektera det.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Ordet autist?

Inläggav Flinta » 2020-11-14 16:17:41

Det är väl bara inom psykiatrin det är en störning? Störning heter det där pga. engelskans ASD där D=disorder.
Utanför psykiatrin är det ett tillstånd eller sätt att fungera på.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Språket



Logga in