Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav weasley » 2012-10-09 17:37:47

weasley citerar FASS skrev:Efter marknadsföringen av sertralin har följande biverkningar rapporterats:

minskat antal vita blodkroppar, minskat antal blodplättar, lågt värde av sköldkörtelhormon

Det verkar alltså som om sertralin har upptäckts kunna påverka sköldkörteln. Frågan är om det sker av sej självt eller om man kan ha kombinerat sertralin med något preparat man inte ska använda tillsammans med sertralin.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Sv: Re: Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-09 17:43:13

weasley skrev:
weasley citerar FASS skrev:Efter marknadsföringen av sertralin har följande biverkningar rapporterats:

minskat antal vita blodkroppar, minskat antal blodplättar, lågt värde av sköldkörtelhormon

Det verkar alltså som om sertralin har upptäckts kunna påverka sköldkörteln. Frågan är om det sker av sej självt eller om man kan ha kombinerat sertralin med något preparat man inte ska använda tillsammans med sertralin.

Betänk att många av SSRI-biverkningarna är identiska med hypothyreossymptom. Jag undrar hur ofta man mätt TSH före och efter insättning av SSRI, och märkt något samband. Inte fan har jag hört om någon som blivit trött och fet (och tunnhårig) av SSRI fått TSH kollat. De har fått höra: "så kan det bli av SSRI".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav weasley » 2012-10-09 17:48:05

Bror Duktig skrev: Inte fan har jag hört om någon som blivit trött och fet (och tunnhårig) av SSRI fått TSH kollat.

Själv har jag fått min sköldkörtel kollad flera ggr under min sjukvårdskarriär. Dock inte pga min medicin utan av andra orsaker. Eller jo, de kollade ju innan någon medicinering sattes in, om det var sköldkörteln som var roten till mitt dåligtmående.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Sv: Re: Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-09 17:50:29

weasley skrev:
Bror Duktig skrev: Inte fan har jag hört om någon som blivit trött och fet (och tunnhårig) av SSRI fått TSH kollat.

Själv har jag fått min sköldkörtel kollad flera ggr under min sjukvårdskarriär. Dock inte pga min medicin utan av andra orsaker. Eller jo, de kollade ju innan någon medicinering sattes in, om det var sköldkörteln som var roten till mitt dåligtmående.

Ovanligt, i alla fall häromkring. Fast jag fick åtminstone TSH kollat i samband med AS-utredningen. Alltid något.

Edit: när jag varit inlagd har mängder av prover tagits, men det var ju 17 år sedan och inget som någonsin gjorts inom öppenvården.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav weasley » 2012-10-09 18:06:11

Bror Duktig skrev:Ovanligt, i alla fall häromkring

De kollade sköldkörteln när jag var inne med ett trasigt knä på VC och berättade att jag tog Cymbalta. "För säkerhets skull" var motiveringen. Upplands läns landsting.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2014-10-27 12:02:41

så vilken ssri är bäst då.?
:-)063

vad är skillnaden mellan fontex och cirpamil. :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Patrix » 2014-10-27 14:55:20

Det SSRI som är effektivt med så få biverkningar som helst är bäst. Det är väldigt individuellt.

Alla inom denna klass fungerar på samma sätt. De binder selektivt till serotoninreceptorerna i hjärnan och "håller kvar" serotoninet dvs höjer nivåerna.
Detta är grundmekanismen för medicinerna. Däremot finns det en liten skillnad mellan preparaten hur andra receptorer påverkas. Den fulla funktionen är inte klarlagd.

Cipramil(citalopram) är väldigt selektiv för serotonin enbart. Cipralex (Escitalopram) är spegelbilden av citalopram och men mer potent. Kan agera dopaminblockerare i mycket liten grad.

Zoloft(sertralin) ses ofta som det mest uppgiggande ssri. Använd ofta mot tvång och social fobi utöver depression. Insomnia och magproblem är vanliga biverkningar.
Fontex (fluoxetin) är väl ett av de mest använda ssri i usa. Väldigt likt sertralin.

Varför man påverkas olika mellan SSRI-preparaten beror på vilka problem man har och hur hjärnan fungerar. Som sagt redan så är endast mycket lite känt av hur preparaten egentligen fungerar. Lite skrämmande egentligen.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2014-10-27 19:07:58

Patrix skrev:Det SSRI som är effektivt med så få biverkningar som helst är bäst. Det är väldigt individuellt.

Alla inom denna klass fungerar på samma sätt. De binder selektivt till serotoninreceptorerna i hjärnan och "håller kvar" serotoninet dvs höjer nivåerna.
Detta är grundmekanismen för medicinerna. Däremot finns det en liten skillnad mellan preparaten hur andra receptorer påverkas. Den fulla funktionen är inte klarlagd.

Cipramil(citalopram) är väldigt selektiv för serotonin enbart. Cipralex (Escitalopram) är spegelbilden av citalopram och men mer potent. Kan agera dopaminblockerare i mycket liten grad.

Zoloft(sertralin) ses ofta som det mest uppgiggande ssri. Använd ofta mot tvång och social fobi utöver depression. Insomnia och magproblem är vanliga biverkningar.
Fontex (fluoxetin) är väl ett av de mest använda ssri i usa. Väldigt likt sertralin.

Varför man påverkas olika mellan SSRI-preparaten beror på vilka problem man har och hur hjärnan fungerar. Som sagt redan så är endast mycket lite känt av hur preparaten egentligen fungerar. Lite skrämmande egentligen.


så cipramil är strkare än fluxetine. :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Patrix » 2014-10-27 19:37:58

Ganska likvärdigt skulle jag vilja påstå. Cipramil är något mer selektiv för serotonin enbart bara. Cipralex har visats mer effektiv än cipramil. Fluoxetine är mer av ett allroundantidepressivt medel.

Man ska inte stirra sig blind alltid på verkningsmekanismerna. Det är individen i sig som främst avgör hur ett SSRI fungerar.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2014-10-27 20:12:53

Patrix skrev:Ganska likvärdigt skulle jag vilja påstå. Cipramil är något mer selektiv för serotonin enbart bara. Cipralex har visats mer effektiv än cipramil. Fluoxetine är mer av ett allroundantidepressivt medel.

Man ska inte stirra sig blind alltid på verkningsmekanismerna. Det är individen i sig som främst avgör hur ett SSRI fungerar.


jag blev manisk av cpramil /cipralex men fontex funkade för mig bra..

som sagt cipralex gjorde mig uppe varv men inte fluxetine.
jag upplevde cipralex som starkare än fontex.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Patrix » 2014-10-27 22:21:40

manne skrev:
jag blev manisk av cpramil /cipralex men fontex funkade för mig bra..

som sagt cipralex gjorde mig uppe varv men inte fluxetine.
jag upplevde cipralex som starkare än fontex.


Jag blev speedad av sertralin. Blev übersocial och allmänt lustig. Massa konstiga biverkningar också så jag lade av.
Escitalopram har funkat ok. Bra mot depression men inte så mycket mer än så för mig. Inga biverkningar alls där vilket var skönt.
Nu testar jag paroxetin och ser om det är något att ha annars får jag leta mig vidare mot SNRI eller ett mer stimulerande medel som bupropion.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2014-10-27 22:32:33

Patrix skrev:
manne skrev:
jag blev manisk av cpramil /cipralex men fontex funkade för mig bra..

som sagt cipralex gjorde mig uppe varv men inte fluxetine.
jag upplevde cipralex som starkare än fontex.


Jag blev speedad av sertralin. Blev übersocial och allmänt lustig. Massa konstiga biverkningar också så jag lade av.
Escitalopram har funkat ok. Bra mot depression men inte så mycket mer än så för mig. Inga biverkningar alls där vilket var skönt.
Nu testar jag paroxetin och ser om det är något att ha annars får jag leta mig vidare mot SNRI eller ett mer stimulerande medel som bupropion.


jag tycker dock att det är synd att den inte finns att få på spruta. :-)063 skulle vara så änkelt att få en i en spruta precis som Trilafon dekanoat.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Patrix » 2014-10-27 22:58:24

manne skrev:
jag tycker dock att det är synd att den inte finns att få på spruta. :-)063 skulle vara så änkelt att få en i en spruta precis som Trilafon dekanoat.


Jo sant. Skönt att slippa eventuell leverpåverkan också.
Får man fråga varför du tar neuroleptika? Psykossjukdom? Håll dig ifrån det rävgiftet om du verkligen inte måste.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2014-10-27 23:08:32

Patrix skrev: Psykossjukdom?



Psykossjukdom? ja tyvär.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Bredochbutter » 2014-11-23 16:38:24

Jag har knaprat Citalopram i snart 9år!

Senaste 5åren 20mg/dagen och som mest 60mg/dagen. Dom funkar bra på mig, mindre ångest och bäst av allt är att jag inte fastnar i meningslösa tankespiraler.

Vad gäller biverkningar så har dessa varit få och endast när jag började.
En sak är klar, och det är att jag inte har blivit lycklig av dom, snarare mer balanserad på ett sätt som gör vardagen lättare.

Jag brukar likna mitt humör med en sinuskurva. Innan citalopram va mitt humör ganska likt
Y=-1-2sinX där y positiv är när man mår bra. Efter att medicinen hade stabiliserat mig så kan kurvan mer liknas vid Y=1,5sinX, lite mer avtrubbad, men jag tar gärna bort lite glädje om jag slipper alla dessa förbannade, djävla, satans depressions perioderna (Ber inte om ursäkt för språket).

Jag tror dock att det är högst individuellt hur man reagerar på olika SSRI preparat.

Så va det en sak till! (kanske en annan tråd, men det bryr jag mig inte om)

Xanor depo har jag käkat i korta perioder, max två veckor åt gången. Dessa funkar bättre än bra på mig vid ångest.

Tack för ordet!
Bredochbutter
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2014-10-30
Ort: I en stad i Småland

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2015-02-11 13:10:26

20 mg fontex per day its great..!! :D
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

vilken SSRI är populärast?

Inläggav manne » 2015-06-20 19:19:44

så vilken SSRI medicine är den populäraste av dem alla. :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2015-06-21 18:13:58

vilken SSRi är den bästa då på marknaden. :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Bästa SSRI?

Inläggav manne » 2020-07-01 11:05:48

så vilken är den bästa ssri då.?

jag upplever att fluxetine äär väldigt bra.?

https://www.google.se/search?q=serotoni ... c3vUF7TdUM

https://www.google.se/search?q=serotoni ... n76saN1_yM

så vilken är eran favorit då.? :-)063 :?: :o
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

vilken typ av ssri äter ni.?

Inläggav manne » 2020-09-28 9:43:30

själv så har jag ätit förut denna här.

fluoxetin

och nu så äter jag följande denna där.

paroxetine
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Blir man lugnare av SSRI?

Inläggav manne » 2020-11-11 18:18:19

så vad säger experterna blir man lugnare av dessa piller då:? :o :-)063 :?:

MVH
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Alyana » 2020-11-11 22:21:16

manne skrev:så vad säger experterna blir man lugnare av dessa piller då:? :o :-)063 :?:

MVH

Ja för mig funkar SNRI (Venlafaxin) perfekt för att skapa ett grundlugn och ett jämnt mående.
Men man börjar enbart i absoluta nödfall sas, djup återkommande depression/svår social hämning/svår ångest, då det i princip inte går att sluta ta det sedan.
För mig var det livsomvälvande när jag började med det i 20-årsåldern.
Jag kunde äntligen Leva! :-)Happy
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav manne » 2020-11-12 12:27:08

Alyana skrev:
manne skrev:så vad säger experterna blir man lugnare av dessa piller då:? :o :-)063 :?:

MVH

Ja för mig funkar SNRI (Venlafaxin) perfekt för att skapa ett grundlugn och ett jämnt mående.
Men man börjar enbart i absoluta nödfall sas, djup återkommande depression/svår social hämning/svår ångest, då det i princip inte går att sluta ta det sedan.
För mig var det livsomvälvande när jag började med det i 20-årsåldern.
Jag kunde äntligen Leva! :-)Happy


Tack men är ssri farligt då.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Alyana » 2020-11-12 14:01:21

manne skrev:
Alyana skrev:
manne skrev:så vad säger experterna blir man lugnare av dessa piller då:? :o :-)063 :?:

MVH

Ja för mig funkar SNRI (Venlafaxin) perfekt för att skapa ett grundlugn och ett jämnt mående.
Men man börjar enbart i absoluta nödfall sas, djup återkommande depression/svår social hämning/svår ångest, då det i princip inte går att sluta ta det sedan.
För mig var det livsomvälvande när jag började med det i 20-årsåldern.
Jag kunde äntligen Leva! :-)Happy


Tack men är ssri farligt då.? :o :-)063 :?:

Farligt?
Om det inte är nödvändigt så är det väl onödigt att ta mediciner, men för många har SSRI och SNRI räddat livet på/för dem. :)
Vad vill du ha för effekt?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in