Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Marjatta » 2020-11-09 14:14:37

Jag har upptäckt flera gånger att jag helt missar, när de som är nya till forumet startar trådar eller skriver nånstans. Jag tror det beror på att de är förhandsgranskade. Tycker det verkar som att när deras inlägg godkänns kommer de inte upp under "Nya inlägg" eftersom andra inlägg är nyare.

Sista exemplet jag upptäckte var det här
akut-hjalp-mentalisering-och-anknytning-foraldraskap-t57632.html
som jag inte såg förrän Mondo Beyondo postade nåt slags svar. Jag vet väl inte om jag hade haft så mycket att säga, men kanske jag hade haft någon att fråga som kunnat säga nåt vettigt.

Finns nåt sätt jag kan se till så jag inte missar inlägg och nya trådar av nya/förhandsgranskade?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-09 18:04:58

Jag går mestadels in via just "Nya inlägg" och jag brukar se alla nya trådar. Säkert med fördröjning om de behöver förhandsgranskas men de brukar inte försvinna bort för mig. Känns som att de granskas väldigt snabbt oftast :)
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Marjatta » 2020-11-09 18:20:07

ShakeItOut, kan nog vara så att jag ibland checkar forumet ganska ofta. Det borde kunna ge effekten jag beskriver.

Hittade nyss funktionen "Obesvarade inlägg". Den känns som åtminstone halva svaret på det jag sökte.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Huggorm » 2020-11-09 20:47:10

Kanske börjar bli dags att låta nykomlingar posta direkt, utan förhandsgranskning? Det är nog en funktion som känns integritetskränkande och jagar bort folk.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Marjatta » 2020-11-09 21:34:22

Huggorm skrev:Kanske börjar bli dags att låta nykomlingar posta direkt, utan förhandsgranskning? Det är nog en funktion som känns integritetskränkande och jagar bort folk.


De funktionen har säkert i viss mån en avskräckande effekt, ja. Både i sig självt, att det upplevs knöligt, samt att färre forummedlemmar kommer se vad man skriver. Samtidigt förstår jag ju att det systemet kommit till av ett skäl. De som vet hur det ser ut bakom kulisserna är moderatorerna.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Maggi » 2020-11-09 21:45:31

Marjatta skrev:
Huggorm skrev:Kanske börjar bli dags att låta nykomlingar posta direkt, utan förhandsgranskning? Det är nog en funktion som känns integritetskränkande och jagar bort folk.


De funktionen har säkert i viss mån en avskräckande effekt, ja. Både i sig självt, att det upplevs knöligt, samt att färre forummedlemmar kommer se vad man skriver. Samtidigt förstår jag ju att det systemet kommit till av ett skäl. De som vet hur det ser ut bakom kulisserna är moderatorerna.


Men hur många nya är det problem med? Håller med Huggorm. Behövs fler aktiva medlemmar här ju.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Huggorm » 2020-11-09 22:08:12

Problemet var väl en speciell person som blev bannad och sedan kom tillbaka under nytt namn, ett antal gånger. Honom har jag inte sett till på länge nu, så jag skulle tro att det är tryggt att släppa lös nykomlingarna igen.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Dagobert » 2020-11-09 23:11:31

Spalten till vänster där "Nya inlägg" radas upp, länkar bara till det senaste inlägget i de 8 senast besvarade trådarna. Man måste själv scrolla upp för att se andra inlägg man inte läst. Ibland t.o.m. kolla på föregående trådsida. Och själv kolla om fler än dessa 8 trådar har besvarats.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-09 23:14:23

Jag kollar ibland forumet alldeles för ofta även om jag inte skriver ;) Uttråkning är ett problem :oops:

Är lite skeptisk mot att ta bort förhandsgranskningen pga "Handy" och andra knäppskallar. Tyckte själv att den inte påverkade mig direkt när jag blev medlem förutom att jag missade den delen så var rätt förvirrad tills jag såg en tråd om det haha.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Kidzi » 2020-11-09 23:44:00

När jag var förhandsgranskad kom ju mitt svar långt efter i tiden och var på den platsen i tråden där jag postat, dvs långt innan sista inlägget. Det är väl en del av straffet. Att ingen ska läsa ens inlägg.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Huggorm » 2020-11-09 23:58:24

Kidzi skrev:När jag var förhandsgranskad kom ju mitt svar långt efter i tiden och var på den platsen i tråden där jag postat, dvs långt innan sista inlägget. Det är väl en del av straffet. Att ingen ska läsa ens inlägg.
Det är ju det som är så dumt, det blir omöjligt att delta i en diskussion. Och när inlägget sedan dyker upp långt efteråt blir det ju konstigt. Om någon blivit förhandsgranskad på grund av dåligt uppförande så är det en sak, men jag tycker detta är taskigt mot nykomlingar.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Kidzi » 2020-11-10 0:23:10

En trolig orsak till att nya drar. De måste göra en egen trådstart för att ha en chans att synas. Alla vill inte ha den uppmärksamheten.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-10 0:39:13

Jag tror inte att nya brukar analysera så långt att de inte tror att deras inlägg syns när de väl ligger i trådar. Skulle aldrig gjort en trådstart som ny medlem men många verkar vilja det. Jag hade väl inga frågor :lol:
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav atoms » 2020-11-10 1:46:16

Moderator:

Det är återkommande nykomlingar som spammar eller skriver nonsens, något som fastnar i förhandsgranskningen och därmed inte syns för er. Så behovet finns även fast det inte syns utanför moderatorgruppen. De som spammar reklam blir mer och mer förslagna, de registrerar sig och postar ett normalt inlägg och efter en tid lägger de till reklam i sin profil och/eller signatur. Ibland citerar de ett inlägg som redan innehåller en länk men byter ut den mot sin egen länk, vilket är ytterst lätt att missa, eller så gömmer de den på något sätt.

En åtgärd för att inlägg inte ska drunkna i tråden är att ändra tidsstämpeln så att inlägget kommer längre fram, det görs ibland men kanske borde göras oftare.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav sebastiann » 2020-11-10 3:45:33

En enkel lösning för att få stopp på gnället:

Gör så förhandsgranskade inlägg syns för en själv, även i utloggat läge (kan lösas genom cookie och/eller baserat på IP).
Ta bort statusen "förhandsgranskad" eller "ny användare", dvs dessa statusar görs helt dolda.

Dvs nya användare får ej reda på att de blir förhandsgranskade, utan det blir dolt. På samma sätt, när någon blir förhandsgranskad som bestraffning, kan man använda samma system - de får sitt straff dolt - och därmed kan de vara förhandsgranskade på obefintlig tid.

Genom att göra statusarna helt dolda så slipper man också att folk gnäller till modsen när de missat att godkänna ens inlägg. Utan då ser det ut för användaren själv att inlägget blivit postat.
Då ser det ut för användaren själv att ingen svarat på inlägget bara, men i själva verket syns det inte för andra än användaren själv.

Samma bör göras med profilen för nya användare - den syns för dem själva, men för alla andra, så byts vissa profilfält ut mot förutbestämda eller slumpgenererade värden för att förhindra reklam.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Kidzi » 2020-11-10 5:10:07

sebastiann skrev:En enkel lösning för att få stopp på gnället:

Gör så förhandsgranskade inlägg syns för en själv, även i utloggat läge (kan lösas genom cookie och/eller baserat på IP).
Ta bort statusen "förhandsgranskad" eller "ny användare", dvs dessa statusar görs helt dolda.

Dvs nya användare får ej reda på att de blir förhandsgranskade, utan det blir dolt. På samma sätt, när någon blir förhandsgranskad som bestraffning, kan man använda samma system - de får sitt straff dolt - och därmed kan de vara förhandsgranskade på obefintlig tid.

Genom att göra statusarna helt dolda så slipper man också att folk gnäller till modsen när de missat att godkänna ens inlägg. Utan då ser det ut för användaren själv att inlägget blivit postat.
Då ser det ut för användaren själv att ingen svarat på inlägget bara, men i själva verket syns det inte för andra än användaren själv.

Samma bör göras med profilen för nya användare - den syns för dem själva, men för alla andra, så byts vissa profilfält ut mot förutbestämda eller slumpgenererade värden för att förhindra reklam.


Transparens har alltid varit viktigt här. Den ska inte tas bort som ett maktmedel. Folk måste få känna att de hör hemma här, inte att det är bevakade.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Marjatta » 2020-11-10 8:18:05

Dagobert skrev:Spalten till vänster där "Nya inlägg" radas upp, länkar bara till det senaste inlägget i de 8 senast besvarade trådarna. Man måste själv scrolla upp för att se andra inlägg man inte läst. Ibland t.o.m. kolla på föregående trådsida. Och själv kolla om fler än dessa 8 trådar har besvarats.


Jag brukar använda funktionen Nya inlägg som finns länk till högre upp i vänsterspalten. Den är smidigare. Där leder länken till det äldsta inlägg som man inte läst.
search.php?search_id=newposts
Men om där ligger något ännu inte granskat och godkänt kommer man ju inte se det, och när det sen godkänns kommer jag troligen missa det.

Kan inte bedöma följden av att ta bort förhandsgranskning av nya. Vet bara att jag tyckte det sög att vara förhandsgranskad.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Marjatta » 2020-11-10 8:33:05

sebastiann skrev:En enkel lösning för att få stopp på gnället:


Det gnäll som Sebastian nämner kanske finns men jag känner inte till det. Vad jag tyckte sög, när jag var ny, var att det kändes som att folk sällan brydde sig om det jag skrev. Det du föreslår påverkar inte det.

I viss mån blir det ändå så när man är ny, även utan förhandsgranskning. Alla är mer benägna att svara på inlägg från någon som man litegrann känner till, bland annat för att man lättare hajar nyanserna i det som någon man litegrann känner skriver.

Om man vill ha förhandsgranskning kvar kanske man kan ha några som tar på sig frivilliguppdrag att besvara medlemmars trådstarter. Jag har varit på forum där det fanns folk med uppdraget att kommentera i princip allt som nya medlemmar skriver, för att folk ska känna sig välkomna. Det postades så mycket "välkommen, kul att du hittat hit" att det blev lite fånigt. Man behöver inte överdriva. Tror inte riktigt att tomma artighetsfraser är vad folk som söker sig hit gillar. Men vissa saker är för sorgligt om det inte får nåt svar, som tråden jag länkade i första inlägget. Om någon icke förhandsgranskad som ser inlägget kommenterar nåt iaf halvvettigt kommer tråden upp bland Nya inlägg och fler ser den.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Marjatta » 2020-11-10 10:47:54

sebastiann skrev:Gör så förhandsgranskade inlägg syns för en själv, även i utloggat läge (kan lösas genom cookie och/eller baserat på IP).


Det finns en funktion på vissa forum som funkar ungefär så här. Den används på hopplösa troll. Bara trollet själv ser vad det skriver. (Jag vet ett ställe som funderade på att implementera den. Har dock inte hört nåt om ifall man införde den, och hur det funkade i praktiken.)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Alien » 2020-11-10 14:32:54

Moderator:

Nykomling är man tills man postat hela 12 inlägg. En fördel med att det står "Ny medlem" under ens avatar och nick är att andra medlemmar kan visa större tålamod om man inte riktigt vet hur man ska skriva på forumet el skriver "konstiga inlägg". Eller rentav göra sig besväret att svara på nykomlingens första inlägg, som Marjatta föreslog.

När det gäller nykomlingar som skriver helt vanliga okontroversiella inlägg brukar vi godkänna dem direkt vi ser dem. Så nykomlingarna ska inte behöva vänta länge. Beror förstås på när de postar. Postar de tidigt på morgonen kan det dröja innan någon moderator är inne.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Alien » 2020-11-10 14:49:38

Man kan jämföra med det välkända (och beryktade) forumet Flashback. De har följande regler för nykomlingar:

Flashback skrev:Det tar lite drygt tre dagar från det du aktiverat ditt konto tills dess att du kan börja posta i forumet.
---
Nya användare, som varit medlemmar i mindre än 30 dagar och postat färre än 50 inlägg, kan endast skicka PM till administratörer och moderatorer. Det är först när både medlemstid och antal inlägg är uppfyllda som en medlem kan ta emot och skicka PM till övriga medlemmar. Även mottagaren av ett PM måste uppfylla ovan nämnda kriterier.
https://www.flashback.org/t2509570

Jag tycker det borde vara mer frustrerande att vänta hela tre dygn på att få skriva än (i värsta fall) några timmar. För att inte tala om att inte kunna skicka pm innan man man varit medlem en månad och postat minst 50 inlägg. Men Flashback är ju ett mycket större forum så de kan förstås ha vilka regler de vill. Men de som är/varit medlemmar av Flashback borde iaf inte klaga på AF:s milda regler.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Missar inlägg och trådar av nya, d.v.s. förhandsgranskade

Inläggav Huggorm » 2020-11-10 15:12:12

Alien skrev:Man kan jämföra med det välkända (och beryktade) forumet Flashback. De har följande regler för nykomlingar:

Flashback skrev:Det tar lite drygt tre dagar från det du aktiverat ditt konto tills dess att du kan börja posta i forumet.
---
Nya användare, som varit medlemmar i mindre än 30 dagar och postat färre än 50 inlägg, kan endast skicka PM till administratörer och moderatorer. Det är först när både medlemstid och antal inlägg är uppfyllda som en medlem kan ta emot och skicka PM till övriga medlemmar. Även mottagaren av ett PM måste uppfylla ovan nämnda kriterier.
https://www.flashback.org/t2509570

Jag tycker det borde vara mer frustrerande att vänta hela tre dygn på att få skriva än (i värsta fall) några timmar. För att inte tala om att inte kunna skicka pm innan man man varit medlem en månad och postat minst 50 inlägg. Men Flashback är ju ett mycket större forum så de kan förstås ha vilka regler de vill. Men de som är/varit medlemmar av Flashback borde iaf inte klaga på AF:s milda regler.
Jag tror Flashback har löst det med att du kan skicka ett SMS till en betaltjänst och bli aktiverad direkt. Men det är nog ingen enkel lösning för ett litet forum som detta.

Jag är moderator på ett annat forum och jag känner igen att det kommer reklamspammare hela tiden med sina annonser för att köpa körkort och liknande. Vet inte hur många tusen sådana inlägg jag raderat.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in