Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav LordNelson » 2020-11-07 10:54:39

Jag menar såhär att vi förstod men du förstoringen inte att vi förstod eller så förstadivisionen vi inte det att du faktist förstod eller så förstod vi inte och förstod inte det att vi inte förstod.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav LordNelson » 2020-11-07 11:02:50

Jag har ju ingen pojkvän och så men jag förstår faktist saker som andra förstår och inte förstår är smart och så kan man säga eller säger dom som...
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-07 16:34:29

Jag är också smart
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-07 16:36:02

Skulle du vara osmart bara för du inte har pojkvän??
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Marjatta » 2020-11-07 18:26:08

Jossie, jag tror att LordNelson avsåg att parodiera dig.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav LordNelson » 2020-11-07 20:07:27

Jag menar vad jag skriver men allt kan vara svårt att förklara och första för den som inte förstår. Ingen parodi eftersom ingen som jag fårstår skriver så här.
Senast redigerad av LordNelson 2020-11-07 20:11:53, redigerad totalt 1 gång.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav LordNelson » 2020-11-07 20:10:25

Nej men jag har inte det och kanske någon och säger jag inte är smart och inte förstår. Fast man tycker bara han har ingen pojkvän och är inte smart, tycker flera här också. Dom har skrivit det.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav LordNelson » 2020-11-07 20:13:23

Alltså det är helt sant dom skriver fortfarande och förut också jag har ingen pojkvän och är inte smart.
Senast redigerad av LordNelson 2020-11-07 20:13:56, redigerad totalt 1 gång.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-07 20:13:37

Ursäkta men jag fattar inte riktigt vad diskussionen handlar om här,, Självklart är det mänsklig natur att hela tiden vilja göra sitt liv bättre, även om man har 'diagnos' eller är NT som ni formulerar det här (gissar på att det står för Normala Typer....?.

Jossie du verkar har fastnat i ett svart-eller-vitt aspekt av att ha diagnos/NT och rört ihop identitet i grytan... Alla människor är av samma art.. Det jag tror du stör dig på är den politiskt korrekta och ofta dömande mentaliteten i samhället.. Att du skaffar dig verktyg att säga 'fuck you' till denna grupp och inte bli berörd av vad som sägs har inget med dina papper att göra,,det är du fri att göra hur som helst.... Personligen gillar jag nog att kämpa i motvind och ogillar tanken att få extrahjälp av myndigheter osv... Att jag sticker ut i samhället där jag finns råder inget tvivel om dock,, Och ja, jag hatar inte sällan denna obildade skara människor som talar nedlåtande om folk bakom ryggen för att sen smila en i ansiktet. Ingen har hittills vågat vara nedlåtande mot mig irl men vet att samma grupp tenderar att mobba och förlöjliga dem som uppenbarligen inte har sociala färdigheterna att försvara sig.. Det är fega människor vi belyser här och när du emotionellt trasslar dig in i dem blir ni en del av varandra, och den mest lidande blir DU!

Att lära sig att släppa saker och att inte låta folk komma in under huden på en är fullkomligt anskaffningsbart genom träning..
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav LordNelson » 2020-11-07 20:22:30

Om det är som du säger tror jag inte du förstår för varför skulle dom annars bara du förstår inte till någon som faktist förstår, jag tror inte du förstår hur det faktist är...
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-07 20:30:33

LordNelson skrev:Om det är som du säger tror jag inte du förstår för varför skulle dom annars bara du förstår inte till någon som faktist förstår, jag tror inte du förstår hur det faktist är...


...ööö vem riktar du denna punkt och - kommatecken-bristnade ord-mur till? ...mig?
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-11-07 21:04:06

En del säger att man skyltar med AS bara att leva. Men alla vet inte vad det är. Skulle aldrig berätta för någon. Har bara berättat för där jag ska DV:a.

Och har jag någon annan volontärsyssla eller även DV, vad som helst, så brukar jag inte prata om AS. Jag säger mina specifika svårigheter och styrkor istället. T ex vad de säger jag ska göra. Efter mental lista med saker jag ska göra. Efter första grejen har jag glömt. Jag jobbar ofta långsamt. Men jag klarar att jobba med tråkiga saker och jag tar jobbet på allvar. Jag kommer i tid. Enkla datasaker gör jag fort. Jag är med på raster, pratar eller läser. Jag har svårt att nöta in nya sysslor. Men får jag öva mig går det bra. De kan inte bara visa en gång.

Säger man sådana saker när det är aktuellt och med självsäkerhet så tycker inte folk att man är så konstig. Däremot kan de få vibbar att man inte är som andra, men ibland är det faktiskt uppskattat.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-11-07 21:18:42

Jossie94 skrev:ag trodde bara att eftersom folk här har diagnoser så trodde jag att då kommer de att förstå.


Det finns flera här jag kan relatera till och även förstå. Men många här är mysterier för mig. Och då har jag en bra analysförmåga. Det är bara det att aspergare är så himla olika varandra.

Men ibland går det att förstå varandra efter att man pratat lite fram och tillbaka. Det skulle det gå att göra med NT också om de var beredda att öda lite tid. Det är samma med AS och NT, vissa har svårt att systematisera, och då kan det bli svårt att förstå andra. Däremot kan de empatisera mera och då kan de kommunicera fast de inte förstår varandra fast med känslorna.

Någon har sagt det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

Jag tror på det. Såvida det inte är poesi.

Däremot tycker jag att det är roligt att diskutera sådana här saker, för varje människa är en utmaning. Att kliva in i dess skalle.

Jag föreslår jäveln Baron-Cohens systematiseringstest, och Myers-Briggs, för att se lite var ens personlighet ligger. Då kan man få någonstans att nysta i.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-07 22:26:49

hej_på_dej_11 skrev:
LordNelson skrev:Om det är som du säger tror jag inte du förstår för varför skulle dom annars bara du förstår inte till någon som faktist förstår, jag tror inte du förstår hur det faktist är...


...ööö vem riktar du denna punkt och - kommatecken-bristnade ord-mur till? ...mig?

Antagligen TS som själv brukar strunta i att citera så det blir förvirrat eftersom "ord-muren" och övriga inlägg av LordNelson är ungefär som TS brukar skriva. Lite överdrivet men inte så mycket.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-07 23:14:16

Jag har aldrig gjort det på andra sidor så den här sidan har en massa regler jag aldrig behövt tänka på annars. Tex så har vissa företag policyn som är att man inte får sälja deras produkter vidare osv men jag trodde att alla företag funkade så att köper man något med egna pengar så kommer de inte att bara aja baja du får inte sälja den där till en kompis. Men jag har fortfarande köpt produkten eller klädesplagget med mina egna pengar? Om man köper något på hm så blir det inte så men det var ett företag jag köpte en grej från en återförsäljare och då skrev personen till mig att jag inte fick sälja den. Sedan sa en annan som hade varit återförsäljare till samma företag att den policyn gällde det som jobbade där så någon måste ha fått någon om bakfoten..

Låter märkligt att man inte får sälja saker på tex tradera som man köpt på typ hm. Det är ju skillnad om det är 10 klänningar för då blir det ju till egen vinst och det finns någon lag på det där. Likaså att äger man flera bostäder eller bilar så finns det ett max antal man for ha innan det räknas som företag.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-07 23:14:48

ShakeItOut skrev:
hej_på_dej_11 skrev:
LordNelson skrev:Om det är som du säger tror jag inte du förstår för varför skulle dom annars bara du förstår inte till någon som faktist förstår, jag tror inte du förstår hur det faktist är...


...ööö vem riktar du denna punkt och - kommatecken-bristnade ord-mur till? ...mig?

Antagligen TS som själv brukar strunta i att citera så det blir förvirrat eftersom "ord-muren" och övriga inlägg av LordNelson är ungefär som TS brukar skriva. Lite överdrivet men inte så mycket.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-08 0:14:17

Det är ingen regel att citera men om man skriver på ett sätt som ingen förstår vad man svarar på... Då är det common sense att citera eller skriva in användarnamnet på den man svarar på. Annars är det omöjligt att veta till vem om det är många svar. Resten av ditt inlägg och citeringen är helt obegriplig i sammanhanget.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Kidzi » 2020-11-08 0:59:29

Jag kan också tycka att man ska köra sitt eget rejs. Inget fel att vara lite rebellisk. Att det ska vara så förbjudet att vara den man är.

Klart att man måste lära sig vissa regler så man inte skadar eller skrämmer andra. Men annars skitsamma.

Men klart motsägelsefullt att vara rebell på det sättet att man vill bli en NT. De flesta vill odla sin egen personlighet.

Citering här suger eftersom man inte kan hoppa från det citerade till inlägget, så citera kan man väl göra om man tycker det är bäst. Annars skitsamma. Man kan likagärna vända sig till den man talar med.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Alien » 2020-11-08 2:24:55

ShakeItOut skrev:Det är ingen regel att citera men om man skriver på ett sätt som ingen förstår vad man svarar på... Då är det common sense att citera eller skriva in användarnamnet på den man svarar på. Annars är det omöjligt att veta till vem om det är många svar. Resten av ditt inlägg och citeringen är helt obegriplig i sammanhanget.

Att citera hör till den allmänna netiketten.
Var noga med att citera korrekt och ange vad/vem som citeras.
rules.php

Det underlättar diskussionen och det är väl bra?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-08 3:24:05

Jag menade regler alltså allmänt. Inte bara att man ska citera utan allas företag/hemsidors regler. Då policyn absolut finns men tyvärr är det nog många som inte läser dem. Det är iaf vad jag har hört/uppfattat. Många har ingen aning om det och det märks på sociala medier. Jag tror det är lite oklart om det är kunden eller företagets uppgift att säga till om detta. Mitt syfte är ju inte att kolla upp huruvida jag får köpa en produkt eller inte med mina egna pengar. Om jag går in på en webbshop och vill köpa en tröja så beställer jag den och så är det klart. Varför ska jag då kolla upp deras policy när jag får köpa saker för egna pengar? Men om det sker något som man måste kolla upp saker så är det ju klart man gör det då. Men man går inte in på en hemsida där man kan köpa kläder och kollar deras policy om man for köpa en tröja eller inte.

Det är en svår fråga det där. Jag säger inte att man inte ska läsa reglerna/policyn men som jag nämnde ovan så verkar folk inte göra det. Det är tyvärr samma sak i trafiken. Folk kan inte alltid köra bil rätt och då har många ändå körkort. Frågan är då hur de fick sina körkort om de är så dåliga på att köra bil?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Jossie94 » 2020-11-08 3:29:22

Kortfattat så följer inte alla reglerna. Och jag tycker ju det är skillnad på att följa en hemsida huruvida man får köpa en produkt för sina egna pengar och är man på ngt sätt inte nöjd med den och vill sälja den på tradera så är det okej sålänge det inte är för många så det räknas som företag. Men gör man fel i trafiken ja då slutar det ju illa.. Det kan nog folk räkna ut rätt snabbt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-08 14:08:03

Kidzi skrev:
Citering här suger eftersom man inte kan hoppa från det citerade till inlägget, så citera kan man väl göra om man tycker det är bäst. Annars skitsamma. Man kan likagärna vända sig till den man talar med.

Så länge det är tydligt vem man pratar med. Ej citerade inlägg tolkar jag oftast som mot TS om den röda tråden saknar mellan inlägg.

Jag är visserligen trött men förstår inte "hoppa från det citerade till inlägget"
---
Alien skrev:
Var noga med att citera korrekt och ange vad/vem som citeras.
rules.php

Det underlättar diskussionen och det är väl bra?


Ja, det är mycket lättare när man förstår vem andra svarar :-)Happy Däremot är det ett helvete för mig med långa citat/flera citerade inlägg för det blir mest en vägg av text så jag försöker alltid att ta ut det väsentliga istället.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav Vildsvin » 2020-11-08 14:37:15

ShakeItOut skrev:Jag är visserligen trött men förstår inte "hoppa från det citerade till inlägget"


På exempelvis Flashback skapas automatiskt en klickbar länk när man citerar ett inlägg.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur märker man diagnosen om den inte syns?

Inläggav ShakeItOut » 2020-11-08 14:37:57

Vildsvin skrev:
ShakeItOut skrev:Jag är visserligen trött men förstår inte "hoppa från det citerade till inlägget"


På exempelvis Flashback skapas automatiskt en klickbar länk när man citerar ett inlägg.

ah, tror den funktionen funnits på ett annat forum där jag varit :-)Happy
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in