Kan man överklaga hur diagnosen sätts?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man överklaga hur diagnosen sätts?

Inläggav Zeta7 » 2020-11-06 4:34:31

Jag håller på och pågår en utredning just. Har en vän och en bekant som fått diagnosen asperger/AST autism nivå 1 där både icd-10 och dsm 5 användes. De blev diagnostiserade under förra och detta året. Så jag blev minst sagt förbryllad och besviken när psykologen sa att de inte ger diagnosen asperger på mottagningen jag besöker. Vill ha en mer specifik diagnos än autismspektrumtillstånd. Nu när jag har gjort lite efterforskning så anger socialstyrelsen att man i Sverige måste koda diagnoser med icd-10 och därmed skulle en diagnos kunna kodas som asperger. Så varför skulle jag då inte kunna kräva att de använder icd-10 också för att ge diagnosen?? Uppskattar svar och tips på hur jag skulle kunna göra/vilka jag kan kontakta och fråga om detta.
Zeta7
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2020-11-06

Kan man överklaga hur diagnosen sätts?

Inläggav slackern » 2020-11-06 13:06:10

När ICD-11 släpps på svenska kommer AS att försvinna som diagnos som den redan har gjort i den engelskspråkiga så det är rätt meningslöst att sätta diagnosen AS. Men helt rätt att svenska läkare ska använda sig utav ICD-10 på intyg dom skriver ut så dom kan omvandla en diagnos från DSM 5 till någon diagnos från Icd-10 som stämmer överens.

Så när ICD-11 översätts till svenska kommer AS att bli denna skulle jag tro.

6A02.0 Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language


https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/ht ... f120443468

Vilket kort och gott blir högfungerande autism.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in