Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-05 14:31:01

Jag håller på att bli vansinnig, finns det någon som är bra på sådant här? Har googlat rätt mycket men hittar ingen lösning (ingen som jag förstår i alla fall.)

Problem: Jag kan inte ansluta till wifi. Datorn säger att det inte finns några tillgängliga trådlösa nätverk. Det finns det bevisligen, ty min telefon och surfplatta använder sig av dem utan problem. Jag misstänker att Fn-knapparna har något med saken att göra, för F12 som har en bild av trådlöst nätverk på sig, lyser orange, och det händer inget när jag trycker på Fn + F12. Om jag har webbläsaren öppen när jag trycker på Fn + F12 så kommer det upp en ruta med en massa kod i på höger sida. Om jag trycker F12 utan Fn så sätter jag på och av flygplansläget (har kollat att det inte är på nu!).

Dator: gammal HP med Windows 10.

Jag har prövat:
  • Starta om datorn.
  • Stänga av och sätta på datorn igen.
  • Högerklicka på nätverksikonen i aktivitetsfältet. Det enda förslag på lösning som kom då var att sätta i en nätverkskabel (vilken jag har i nu, för annars skulle jag ju inte kunna skriva här).
  • Följa en instruktion för att rätta till Fn-knapparna, som jag hittade genom googling och inte förstod (var dessutom på engelska) men följde ändå (så gott det gick): https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook- ... -p/4671416
  • Försökt använda HP:s virtuella supportassistent, hjälpte inte.
  • Kanske något mer som jag har glömt nu.
Hjälp!?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-05 14:32:03

PS. Problemet uppstod ur ingenstans. Jag använde internet någon timme tidigare och då funkade det utan problem. Nästa gång jag skulle använda var det borta.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav hej_på_dej_11 » 2020-11-05 14:35:35

Är du säker på att dina handhållna enheter går på wifi och inte deras mobildata? I så fall är det ju routern eller själva nätverket som felar.. Har du Telia router så räkna med strul och åter strul...

Annars om det bara är PC som felar så är det spontana som kommer upp nätverkskortet eller någon brandväggsinställning som blockerar signalen..
hej_på_dej_11
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2020-11-04
Ort: Hässleholm

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-05 15:07:54

Vilken HP-modell har du?
Finns nån liten fysisk wifi-switch nånstans?
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-05 15:54:59

Tack för svar, Lynx-66!

Jag är säker på att surfplattan inte går på mobildata, för jag har inget abonnemang för den, utan använder bara wifi. Därför känner jag mig säker på att det är PC:n det är fel på, inte routern.

Datorn är HP Pavilion G6 Notebook PC. Jag har letat efter en fysisk switch, men inte hittat någon. Var brukar den sitta? Däremot så finns det F12-knappen som har en bild av ett trådlöst nätverk på sig och som lyser orange. Jag tror att den ska lysa blått. Har tryckt på den utan att något händer.

Om det är nätverkskort eller brandvägg, har du något tips på hur jag kan gå vidare?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav LordNelson » 2020-11-05 16:06:18

Fröken Fräken skrev:Tack för svar, Lynx-66!

har du något tips på hur jag kan gå vidare?

Hittar den nätverket?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-05 16:15:10

Har du felsökt?

Högerklicka på nätverkssymbolen nere vid klockan och välj felsök, följ instruktionerna på skärmen.

Såg nu att du gjort det...
Fick du valet mellan trådbundet och trådlöst då?
Senast redigerad av Lynx-66 2020-11-05 16:24:13, redigerad totalt 2 gånger.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-05 16:15:49

LordNelson skrev:
Fröken Fräken skrev:Tack för svar, Lynx-66!

har du något tips på hur jag kan gå vidare?

Hittar den nätverket?


Nej, den hittar inga nätverk alls. Det står att inga finns tillgängliga.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-05 16:16:39

Lynx-66 skrev:Har du felsökt?

Högerklicka på nätverkssymbolen nere vid klockan och välj felsök, följ instruktionerna på skärmen.


Ja, jag har gjort så. Den föreslog då att jag skulle sätta i en nätverkskabel.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-05 16:18:00

Kan du kolla i Enhetshanteraren?
Se om nätverkskortet finns fortfarande enligt windows...
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-05 16:20:05

hej_på_dej_11 skrev:Är du säker på att dina handhållna enheter går på wifi och inte deras mobildata? I så fall är det ju routern eller själva nätverket som felar.. Har du Telia router så räkna med strul och åter strul...

Annars om det bara är PC som felar så är det spontana som kommer upp nätverkskortet eller någon brandväggsinställning som blockerar signalen..


Ursäkta hej_på_dej_11, jag råkade visst svara till Lynx på de frågor du hade ställt. Om det är nätverkskort eller brandvägg som är problemet, har du något tips hur jag kan gå vidare?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20


Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-05 16:26:15

Lynx-66 skrev:Kan du kolla i Enhetshanteraren?
Se om nätverkskortet finns fortfarande enligt windows...

Hur vet jag vilket som är nätverkskortet? I enhetshanteraren under Nätverk finns det en hel lista. Det översta heter Realtek PCle FE Family Controller, ingen aning vad det är. De andra som finns att välja på heter alla WAN Miniport med varsin förkortning efter. Vad brukar ett nätverkskort heta?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20


Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-05 18:57:28

Ja några i den tråden fick igång sitt.

Så här ser det ut i min laptop, det ska finnas nåt med wifi eller wireless.
Nästa i min lista är ethernet/sladd
Mini-grejerna är annat.
Skärmklipp.JPG
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav nallen » 2020-11-05 18:58:15

Fröken Fräken skrev:Jag misstänker att Fn-knapparna har något med saken att göra, för F12 som har en bild av trådlöst nätverk på sig, lyser orange, och det händer inget när jag trycker på Fn + F12. Om jag har webbläsaren öppen när jag trycker på Fn + F12 så kommer det upp en ruta med en massa kod i på höger sida.

Detta tycker jag låter som att Fn-tangenten inte fungerar korrekt. Fönstret som kommer upp i webläsaren är en del dess utvecklarverktyg, som kommer upp när man trycker F12, utan Fn, och webläsaren har fokus.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-05 20:04:15

Lynx-66 skrev:Ja några i den tråden fick igång sitt.

Så här ser det ut i min laptop, det ska finnas nåt med wifi eller wireless.
Nästa i min lista är ethernet/sladd
Mini-grejerna är annat.
Skärmklipp.JPG


Ja, då verkar det som att nätverkskortet saknas hos mig.

Jag kollade din länk, men hade väldigt svårt att följa instruktionerna eftersom de är på engelska. Det blir liksom dubbelt svårt, eftersom alla termer de använder heter något annat i min svenskspråkiga dator.

Börjar misstänka att nätverkskortet är trasigt helt enkelt.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-05 20:05:11

nallen skrev:
Fröken Fräken skrev:Jag misstänker att Fn-knapparna har något med saken att göra, för F12 som har en bild av trådlöst nätverk på sig, lyser orange, och det händer inget när jag trycker på Fn + F12. Om jag har webbläsaren öppen när jag trycker på Fn + F12 så kommer det upp en ruta med en massa kod i på höger sida.

Detta tycker jag låter som att Fn-tangenten inte fungerar korrekt. Fönstret som kommer upp i webläsaren är en del dess utvecklarverktyg, som kommer upp när man trycker F12, utan Fn, och webläsaren har fokus.


Låter rimligt. Du har inte någon idé om vad man kan göra åt det?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-05 23:34:46

Uppdaterades windows innan eller nåt annat?
Installerade du nåt program?

I enhetshanteraren kan man ju högerklicka och avinstallera en enhet (tangentbordet)
och välja ok att ta bort drivrutinerna.
Sen startar man om datorn och tangentbordet hittas igen och drivrutiner installeras.
Frågan är om du redan fått windows generiska drivrutiner och egentligen behöver HP's egna (?)
I en av de utländska trådarna står det om Quick Launch-drivrutiner,

Vad heter den mer än G6? Nån sifferkombination på typ 4 siffror... kolla etikett på undersidan om den finns kvar.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-06 10:15:16

Lynx-66 skrev:Uppdaterades windows innan eller nåt annat?
Installerade du nåt program?

I enhetshanteraren kan man ju högerklicka och avinstallera en enhet (tangentbordet)
och välja ok att ta bort drivrutinerna.
Sen startar man om datorn och tangentbordet hittas igen och drivrutiner installeras.
Frågan är om du redan fått windows generiska drivrutiner och egentligen behöver HP's egna (?)
I en av de utländska trådarna står det om Quick Launch-drivrutiner,

Vad heter den mer än G6? Nån sifferkombination på typ 4 siffror... kolla etikett på undersidan om den finns kvar.

Hm, i själva namnet på datorn ingår inget mer förutom "G6". På etiketten står lite alla möjliga siffer- och bokstavskombinationer, men ingen typ fyrsiffrig.

Jag installerade eller uppdaterade inget innan det hände, inte heller stängde jag av eller startade om datorn.

Tyvärr gjorde jag något dumt igår kväll. Jag hittade några fler nätverkskort i enhetshanteraren genom att trycka på Visa dolda enheter. Och då högerklickade jag på dem och avinstallerade, just för att jag tänkte att man kan installera om dem för att lösa problemet. Men nu är de ju borta ur listan och jag vet inte hur jag ska installera om dem. :(
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-06 11:21:45

Dolda enheter brukar vara externa grejer man inte har anslutna just då, eller t ex att wifi-kortet är avstängt.
Eftersom du inte såg nåt wifi-kort i enhetshanteraren innan, så verkar det som att det är knutet till funktionsknappen, som Nallen var inne på. Att det just nu är avstängt av nån anledning.
Eller gett upp.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-06 11:28:08

Har du programmet HP Wireless Assistant?

Sen lite långsökt kanske, men... befinner sig datorn i energisparläge och kan ha stängt av trådlöst pga det?
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Fröken Fräken » 2020-11-06 19:54:05

Lynx-66 skrev:Har du programmet HP Wireless Assistant?

Nej, det verkar jag inte ha. Borde jag skaffa det?
Lynx-66 skrev:Sen lite långsökt kanske, men... befinner sig datorn i energisparläge och kan ha stängt av trådlöst pga det?

Vad menar du med energisparläge? Det enda energisparläge jag känner till är det som datorn kan gå in i om man lämnat den orörd länge. Men den är ju aldrig i ett sådant energisparläge medan man använder den.
Lynx-66 skrev:Eftersom du inte såg nåt wifi-kort i enhetshanteraren innan, så verkar det som att det är knutet till funktionsknappen, som Nallen var inne på. Att det just nu är avstängt av nån anledning.
Eller gett upp

Jag tänker också att det eventuellt skulle kunna bero på att funktionsknappen på något sätt har slutat funka. Men jag har ingen aning vad jag i så fall ska göra åt det. Försökte ju med något slags återställning som jag har länkat till i mitt startinlägg, men det funkade tyvärr inte.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hjälp! Kan inte ansluta till wifi.

Inläggav Lynx-66 » 2020-11-06 21:32:15

Högerklicka på batterisymbolen och välj energialternativ.
Om det står i balanserat läge, så sänker datorn effekten/farten på en del grejer, speciellt om batteriet börjar bli lågt.
Nätverkskort kan stängas av helt och just den inställningen kan man bocka ur på ett annat ställe, men börja med att kolla energialternativ och ändra till maximal prestanda.
Hoppar inte wifi igång då så är det nåt annat.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Återgå till IT-forum



Logga in