Någon som sökt Bilstöd?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Mardröm » 2008-10-28 10:20:40

Charley? skrev:
Mardröm skrev:Behov har man av att äta, skita, få oxycontin i näsan och sova.
Gärna knata runt lite.

Det andra är lyx.

Var det där specifikt riktat till mig?


Nej. Varför skulle det vara det?
IOfs så har jag varit en förkämpe för att vända på Maslws behovstrappa, om man inte kan självförverkliga sig finns det ingen anledning att äta.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 16:15:23, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-10-28 10:25:18

Jag antar att alla cyklister här inte har det minsta problem med balanssinnet? En sak att falla när man e liten o mjuk, idag, ja skulle ju bryta allt, och vi vet ju hur det ser ut med kompensation från försäkringsbolaget, de slingrara sig och jag har inte råd till advokater och medicinexperter som är med mig JÄMT som jag skulle behöva. Dessutom är svensk sjukvård inte uppbyggd efter ett försäkringssystem där man hela tiden kollar status så de säger att det hnde tidigare eller av anna orsak, och de har en hel kader av läkare och jurister.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 16:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Inger » 2008-10-28 10:38:13

Jag har hyfsad balans och har inte vurpat sen jag var liten och fick för mig att prova att svänga ordentligt på styret...

Men jag skulle inte våga cykla i en storstad i alla fall. Och här på landet är det för långa avstånd till nånting alls, utom badet. Vore iofs intressant experiment att se om man orkar cykla 1½ mil till affären, men hur kommer man hem igen sen? :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Emma » 2008-10-28 11:34:22

Inger, jag är ingen cykelexpert det kan jag lova :-D Jag får kolla mest rakt fram för kollar jag åt sidan är risken stor att jag svänger och vinglar ner i diket. Jag skulle aldrig cykla i trafiken, det skulle sluta med kaos men det finns nästan alltid cykelbanor överallt även om man ibland får cykla stora omvägar bara för att man vill hålla sej till dom.
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 16:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav Crixan » 2008-11-13 13:09:46

Om det nu är någon som är intresserad så fick jag avslag ifrån f-kassan, ska nu överklaga i länsrätten (med hjälp av ett personligt ombud).
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-13 13:13:56

Crixan skrev:Om det nu är någon som är intresserad så fick jag avslag ifrån f-kassan, ska nu överklaga i länsrätten (med hjälp av ett personligt ombud).


Tråkigt, hoppas du får bra hjälp!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Emma » 2008-11-13 16:14:03

Crixan, hoppas du får bra hjälp och kan få rätt!
Senast redigerad av Emma 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Inläggav Crixan » 2008-11-13 17:23:45

Tack!
Hoppas på det jag med..
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Länsrätten

Inläggav Crixan » 2009-11-28 15:09:03

Länsrätten gav mig rätt i ärendet, dock så håller f-kassan på att ska överklaga till kammarrätt nu, återstår att se hur det går där.
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-11-28 15:20:57

1,5 mil från närmaste centrum är väl tamejfasen inte isolerat. Är det flera kilometer till närmaste granne kanske man kan börja tala om isolerat.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Länsrätten

Inläggav sugrövmanövern » 2009-11-28 15:50:40

Crixan skrev:Länsrätten gav mig rätt i ärendet, dock så håller f-kassan på att ska överklaga till kammarrätt nu, återstår att se hur det går där.
Håller tummarna.

Jag är i färd med att ansöka om att åtminstone få bil godkänt som en del i den handikappersättning jag försöker få hjälp att ansöka om. Men kvarnarna maler knappt, alla förhalar det och det är som om jag inte finns, blir så jävla irriterad.

I dagsläget finansierar min pappa mina bilar. Inköp, och även viss hjälp med försäkring och bensin. Och så lagar han bilen gratis, pröjsar även reservdelar. Resten kommer från sparkapital bla efter mormors arv. Men pengarna är snart slut, räknar med en par år till, sedan är jag bankrutt.

Men när pappa dör då???????? Då måste jag ta livet av mig för att jag inte har råd att ha bil. Om jag inte får pengar beviljat.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Länsrätten

Inläggav Crixan » 2009-11-28 22:12:33

sugrövmanövern skrev:
Crixan skrev:Länsrätten gav mig rätt i ärendet, dock så håller f-kassan på att ska överklaga till kammarrätt nu, återstår att se hur det går där.
Håller tummarna.

Jag är i färd med att ansöka om att åtminstone få bil godkänt som en del i den handikappersättning jag försöker få hjälp att ansöka om. Men kvarnarna maler knappt, alla förhalar det och det är som om jag inte finns, blir så jävla irriterad.

I dagsläget finansierar min pappa mina bilar. Inköp, och även viss hjälp med försäkring och bensin. Och så lagar han bilen gratis, pröjsar även reservdelar. Resten kommer från sparkapital bla efter mormors arv. Men pengarna är snart slut, räknar med en par år till, sedan är jag bankrutt.

Men när pappa dör då???????? Då måste jag ta livet av mig för att jag inte har råd att ha bil. Om jag inte får pengar beviljat.



Jävlas själv med handikappbidrag, fick nyss veta att de tänker neka diskmaskin och lite annat som jag ansökt för, men de bara spottar en i ansiktet, dock om jag inte kan få deras beslut att ändras på måndag så tänker jag ta dem till länsrätten, precis som jag gjorde med bilstödet, jag har fan rätt enligt lag att få hjälp iaf så pass att jag klarar mig själv, då jag kan bara jag får hjälpmedel, det är ju dyrare för dem att kosta på en massa folk som jag ska vara beroende på, och jag orkar inte med nytt folk så det är liksom inget alternativ för min del.

Hoppas du får dina pengar beviljade! jag håller tummarna för dig!
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav vimsan » 2010-03-21 14:22:47

Hur har det gått för er med era ansökningar. Är själv nu i full färd med både handikapp och bilstöd. Har väl inte någon större förhoppning om bilstöd, men kan ju göra ett försök iaf. Om inte jag får, så ska vi söka till sonen som oxå har AS. Jag får för mig att det är lättare för barn att få än vuxna.
Senast redigerad av vimsan 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
vimsan
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Luleå

Inläggav Crixan » 2010-03-21 21:00:31

Mitt ärende om bilstöd ligger i händerna på dem i kammarrätten, väntar på ett beslut därifrån, och min samordnare på psyk håller på att trycka på f-kassan om svar om handikappbidraget, de har snart haft 6 mån på sig, så nog fan borde de komma med något snart *så less och arg*

Har också börjat söka fonder...

Vimsan, jag håller verkligen tummarna för dig! nekar FK så ta dem till länsrätten, överklagar dem så ta de jävlarna till kammarrätten! ge inte upp!
Och behöver du hjälps så hoppas jag att du är medveten om att det finns personligt ombud som du har rätt till gratis.
Lycka till!
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav sugrövmanövern » 2010-03-21 21:26:10

vimsan skrev:Hur har det gått för er med era ansökningar.
Min kurator har svikit mig. Han dricker mest kaffe och hjälper emos med ditten och datten, mig orkar han aldrig hjälpa.
(Kaffe)kvarnarna maler långsamt :evil: .
Jag är så förvirrad - kan inte planera och tänka. Så det går åt helvete. Men jag har ändå luckor där jag kommer ihåg vad det är jag behöver.

Så ingen hjälp med att fylla i blanketter ännu :evil: . Får bara höra att vi ska vänta på ditten och vänta på datten. Senast arbetsterapeututredningen, som nu är gjord. Finns även en sådan som gjordes för typ 10 år sedan i pappersjournalen.

Håller tummarna för er. Man ansöker inte om sådant här för sitt höga nöjes skull, man gör det för att man inte kan se hur livet ska fungera annars.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Savanten Svante » 2010-03-22 14:07:56

http://www.bilpool.nu

Kan det vara en lösning, månne?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav vimsan » 2010-03-22 15:59:26

Crixan skrev:Mitt ärende om bilstöd ligger i händerna på dem i kammarrätten, väntar på ett beslut därifrån, och min samordnare på psyk håller på att trycka på f-kassan om svar om handikappbidraget, de har snart haft 6 mån på sig, så nog fan borde de komma med något snart *så less och arg*

Har också börjat söka fonder...

Vimsan, jag håller verkligen tummarna för dig! nekar FK så ta dem till länsrätten, överklagar dem så ta de jävlarna till kammarrätten! ge inte upp!
Och behöver du hjälps så hoppas jag att du är medveten om att det finns personligt ombud som du har rätt till gratis.
Lycka till!


Tack snälla du, jag räknar väl med avslag, kanske borde förbereda sig på att överklaga. Vart är det man vänder sig för att få hjälp av ett ombud. Fast å andra sidan, vad är bättre, att jag börjar överklaga el att maken söker för sonen istället.
Senast redigerad av vimsan 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
vimsan
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Luleå

Inläggav vimsan » 2010-03-22 16:09:18

sugrövmanövern skrev:
vimsan skrev:Hur har det gått för er med era ansökningar.
Min kurator har svikit mig. Han dricker mest kaffe och hjälper emos med ditten och datten, mig orkar han aldrig hjälpa.
(Kaffe)kvarnarna maler långsamt :evil: .
Jag är så förvirrad - kan inte planera och tänka. Så det går åt helvete. Men jag har ändå luckor där jag kommer ihåg vad det är jag behöver.

Så ingen hjälp med att fylla i blanketter ännu :evil: . Får bara höra att vi ska vänta på ditten och vänta på datten. Senast arbetsterapeututredningen, som nu är gjord. Finns även en sådan som gjordes för typ 10 år sedan i pappersjournalen.

Håller tummarna för er. Man ansöker inte om sådant här för sitt höga nöjes skull, man gör det för att man inte kan se hur livet ska fungera annars.


Vad jobbigt för dig, men jag vet hur det känns. Jag har samma problem med LSS, får ingen hjälp alls av dom. Jag tror att 90% av fallen som jag ber om hjälp för får jag ordna själv el be någon annan. Antingen har dom ingen aning, el så vet dom inte hur man gör, el så är dom allmänt slöa.

Hoppas det inte tar något halvår nu att gå igenom mina ansökningar, för tålamod är något dom glömde kryssa i mina föräldrar.
Senast redigerad av vimsan 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
vimsan
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Luleå

Inläggav vimsan » 2010-03-22 16:16:21

Savanten Svante skrev:http://www.bilpool.nu

Kan det vara en lösning, månne?


Tyvärr så är det inte någon bra lösning för oss. Det skulle innebära att maken skulle få ta bussen varje morgon till stan för att hämta bilen, sen köra hem och hämta mig och sen köra in till stan igen och lämna mig på arbetsträning. Det skulle bli ett väldigt flackande och hämta och lämna bilen.
Senast redigerad av vimsan 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
vimsan
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Luleå

Inläggav Crixan » 2010-03-22 17:53:52

vimsan skrev:
Crixan skrev:Mitt ärende om bilstöd ligger i händerna på dem i kammarrätten, väntar på ett beslut därifrån, och min samordnare på psyk håller på att trycka på f-kassan om svar om handikappbidraget, de har snart haft 6 mån på sig, så nog fan borde de komma med något snart *så less och arg*

Har också börjat söka fonder...

Vimsan, jag håller verkligen tummarna för dig! nekar FK så ta dem till länsrätten, överklagar dem så ta de jävlarna till kammarrätten! ge inte upp!
Och behöver du hjälps så hoppas jag att du är medveten om att det finns personligt ombud som du har rätt till gratis.
Lycka till!


Tack snälla du, jag räknar väl med avslag, kanske borde förbereda sig på att överklaga. Vart är det man vänder sig för att få hjälp av ett ombud. Fast å andra sidan, vad är bättre, att jag börjar överklaga el att maken söker för sonen istället.


Jag har inga barn, men jag fick rätt i länsrätten, och hoppas på att kammarrätten också har en hjärna innanför pannan, dock så är jag beredd på ett negativt svar, men med tanke på mina svårigheter så tycker jag att det borde gå, utan bil så tar jag mig inte till psyk, och tar jag mig inte dit så kommer jag ju aldrig att bli så pass anpassad så att jag klarar en sysselsättning, så det skulle ju gynna dem mer att hjälpa mig än att betala ut sjukpension för resten av livet mitt...

Det brukar finnas lappar uppsatta på sjukhus och på psyk om personligt ombud, här har du en länk http://www.personligtombud.se/
Och jag tror att det är värt att överklaga, så de verkligen ser att det faktiskt är ett problem för många, att det är handikappande och att man inte får samma förutsättningar att leva ett så normalt liv som möjligt med det handikapp man har, bara för att det inte syns så betyder det inte att det inte finns.

Kämpa på, ju fler vi är som trycker på ju bättre kanske de kan förstå problematiken...
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav sugrövmanövern » 2010-03-22 22:20:20

vimsan skrev:
Savanten Svante skrev:http://www.bilpool.nu

Kan det vara en lösning, månne?


Tyvärr så är det inte någon bra lösning för oss. Det skulle innebära att maken skulle få ta bussen varje morgon till stan för att hämta bilen, sen köra hem och hämta mig och sen köra in till stan igen och lämna mig på arbetsträning. Det skulle bli ett väldigt flackande och hämta och lämna bilen.
På något sätt sätter exemplet med bilpool fingret på min problematik. Hur ska jag ta mig till stan för att hämta bilen?

Att bilen står på gården är A och O för att jag ska kunna ta mig hemifrån. Det blir minst panik så. Om jag behöver kräkas - då kan jag stanna invid vägkanten. Får jag en ångestattack, kan jag stanna och kliva ut och ta en nypa frisk luft.

Och så slipper jag kontakt med andra människor tex taxichaufförer, de dränerar mig på energi.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:15:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav vimsan » 2010-04-09 20:28:44

Jag fick avslag på min ansökan om bilstöd. Dom menade att jag inte tillhörde någon av grupperna för att få bilstöd. Iof så är det så, jag är någonstans i mitten av allt just nu. Har varit heltidssjukskriven i 5 år med sjukpenning, blev utförsäkrad 1 jan, har arbetsprövat till den 26 mars. Jag skickade nog kanske in ansökan för sent, under tiden dom utredde bilstödet så gick arbetsprövotiden ut. Jag måste ha någon form av arbetsrehabilitering att åka till. Nu är jag tillbaka på sjukpenning igen, men har sökt sjukersättning. Väntar på en tid till LSS så jag kan få börja någon slags aktivitet, men jag vet inte om FK skulle godta det som arbete, någon som vet.

Vet inte vad jag ska göra nu, någon som har nåt tips. Kommer jag att tillhöra grupp 2 om jag får sjukersättning, el måste jag haft bilstöd i grupp 1 för att få i grupp 2, jag förstår inte alla regler.
vimsan
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-11-01
Ort: Luleå

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in