Fattiga personer med funktionsnedsättning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fattiga personer med funktionsnedsättning

Inläggav manne » 2020-11-02 18:59:22

Vad gör regeringen för fattiga personer med funktionsnedsättning?
kolla in denna.

https://sverigesradio.se/artikel/6410441

kolla in denna.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Fattiga personer med funktionsnedsättning

Inläggav johan88 » 2020-11-02 19:57:23

Det där var 2016. Sedan dess har den omnämnda LSS-utredningen kommit och den innehåller inget om minska kostnaderna eller öka bidragen för funktionsnedsatta.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Fattiga personer med funktionsnedsättning

Inläggav sussi83 » 2020-11-02 20:36:57

Jag är fattig.
LSS utredningen har jag inte läst i sin helhet men den har väl mest handlat om assistans?
Finns ju massor att se om Almedalsveckan och assistans på Youtube om man vill, det har väl aldrig funnits incitament för att öka standarden för personer med funktionshinder.
Vissa hjälpmedel i stockholmsområdet ska avgiftsbeläggas vilket är nytt, samtidigt vill man ha marknadshyror och att sjukersättningen inte blir högre..däremot ska väl bostadstillägget ökas vad jag förstår?
Någon som vet?

Att kommuner tar ut ockerhyror för boenden är inget nytt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Fattiga personer med funktionsnedsättning

Inläggav manne » 2020-11-02 20:47:41

sussi83 skrev:Jag är fattig.
LSS utredningen har jag inte läst i sin helhet men den har väl mest handlat om assistans?
Finns ju massor att se om Almedalsveckan och assistans på Youtube om man vill, det har väl aldrig funnits incitament för att öka standarden för personer med funktionshinder.
Vissa hjälpmedel i stockholmsområdet ska avgiftsbeläggas vilket är nytt, samtidigt vill man ha marknadshyror och att sjukersättningen inte blir högre..däremot ska väl bostadstillägget ökas vad jag förstår?
Någon som vet?

Att kommuner tar ut ockerhyror för boenden är inget nytt.


när jag bodde på gruppboendet på det privat gruppboendet så var hyran skyhög där men boendet var bra. :cry:
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Fattiga personer med funktionsnedsättning

Inläggav johan88 » 2020-11-02 20:49:57

sussi83 skrev:däremot ska väl bostadstillägget ökas vad jag förstår?
Någon som vet?

Jag har inte sett något om att det ska vara på gång för funktionsnedsatta, däremot fick ålderspensionärer höjt bostadstillägg för ett år sedan.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Fattiga personer med funktionsnedsättning

Inläggav sussi83 » 2020-11-02 20:58:29

johan88 skrev:
sussi83 skrev:däremot ska väl bostadstillägget ökas vad jag förstår?
Någon som vet?

Jag har inte sett något om att det ska vara på gång för funktionsnedsatta, däremot fick ålderspensionärer höjt bostadstillägg för ett år sedan.

Okej, kanske minns helt fel, har ej hjälp på detta sätt.
Det är väl svårt att hitta balans i nuvarande arbetslinjen, det ska ju alltid löna sig med arbete, samtidigt har man en grupp som inte kommer kunna arbeta.
Det har väl att göra med jobbskatteavdraget för lågavlönade som bla jag kommer att tillhöra, standarden kan aldrig kunna överstiga livskvaliten för dessa.
Därför kommer skatten istället ligga något högre än för personer med ersättningar, i proportion till inkomsten.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in