SIUS - bra eller anus?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad tyckte du om SIUS?

Kanonbra
1
7%
Ganska bra
1
7%
Sådär
1
7%
Dåligt
3
21%
Uselt
2
14%
Har inte haft SIUS
6
43%
 
Antal röster : 14

SIUS - bra eller anus?

Inläggav Marjatta » 2020-10-12 15:23:33

Åsikterna går isär om SIUS här på forumet, märker jag. Vet en person som på allvar kommit in i arbetslivet så, och sen har det mestadels funkat bra. Vill gärna se mha en omröstning vad folk som haft SIUS tyckte om det.

SIUS är alltså förkortning för särskild stödperson för introduktions- och uppföljningsstöd, vilket man som funktionshindrad kan få på Arbetsförmedlingen. Jag förmodar att det varierar rätt mycket, dels hur bra de är på sitt uppdrag i största allmänhet och dels hur mycket de hajar om autism/asperger. Om de är fördomsfulla lär det ju inte funka så bra.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbet ... tod---sius
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

SIUS - bra eller anus?

Inläggav mondo beyondo » 2020-10-13 11:25:55

Min Sius hade personliga problem, så jag hamnade nog lite på undantag eller så var hon bara en allmänt strulig person men med ursäkter. Hjälpen jag fick kom från en vanlig Arbetsförmedlare och hon var ett stort stöd under hela processen, där Siusen bara var en påfrestning. Så gick det för mig.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

SIUS - bra eller anus?

Inläggav Sarah1 » 2020-10-28 20:21:13

För mig var SIUS bara en besvikelse då jag trodde att en SIUS-konsulent skulle kunna matcha mig mot kvalificerade arbetsuppgifter på en praktikplats. Detta var dock inte målet för SIUS-insatsen utan de ringer runt och frågar arbetsgivare om en arbetssökande kan få komma till dem och arbetsträna.

Vad arbetsträningen sedan ska bestå i bestämmer arbetsgivaren, det är alltså inte så att man som arbetssökande specificerar vad man önskar arbeta med och sedan blir matchad utifrån det.

Jag upplevde min SIUS-konsulent dåligt insatt i vad psykisk ohälsa innebär och jag tyckte inte att hon var till mycket större stöd än en "vanlig" arbetsförmedlare. Undantaget jämfört med en "vanlig" arbetsförmedlare var i så fall att hon hade mer tid att lägga på varje arbetssökande och att jag träffade henne ganska ofta men det ledde ingenstans.

Jag blev helt avskriven från SIUS-insatsen då jag ville byta SIUS-konsulent till någon som kunde mina branscher bättre än den jag först fick träffa. De ansåg att jag inte ville testa de arbetsträningsplatser de föreslog och problemet var då att de föreslog platser som antingen låg alldeles för långt bort och att de överhuvudtaget inte preciserade vilka arbetsuppgifter det skulle handla om.

SIUS är enligt mig en lika värdelös insats/åtgärd som det som i övrigt erbjuds via arbetsförmedlingen.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

SIUS - bra eller anus?

Inläggav Mammaspojke » 2020-11-01 14:07:44

Inge vidare. Stora problemet var väl att personen i fråga inte hade en susning om diagnoser över huvud taget.
SIUS:en gick efter en färdig mall och när den inte funkade så var det hej då.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in