Vilken typ av hund vill ni ha?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-30 21:42:26

Lagotto romagnolo har ett namn som är omöjligt att komma ihåg och så ser de lite konstiga ut med all päls i ansiktet :-)063 Men vanlig Labrador är ju med i samma grupp, det kanske hade varit något
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Kidzi » 2020-10-30 21:48:39

Jag låter den ligga uppe i en dag. Var snll kopiera den inte.

https://i.postimg.cc/g23RgYfN/IMG-0518.jpg
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-10-30 21:49:34

Huggorm skrev:Lagotto romagnolo har ett namn som är omöjligt att komma ihåg och så ser de lite konstiga ut med all päls i ansiktet :-)063 Men vanlig Labrador är ju med i samma grupp, det kanske hade varit något


Man säger väl bara Lagotto så vet hundfolket vad som menas, tydligen populära nu. Labradorer är fina men kanske lite stora och de blir lätt tjocka, så de behöver motion man då får ju husse det åxå, haha... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-30 22:11:35

Kidzi skrev:Jag låter den ligga uppe i en dag. Var snll kopiera den inte.

https://i.postimg.cc/g23RgYfN/IMG-0518.jpg
Vad är den en blandning av?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Kidzi » 2020-10-30 22:15:53

Det beror på om de blandat europeiska klassiska raser eller hållit sig till de vanligare andalusiska hundarna.

Hon har drag av Ratonero, kroppen liknar, samt hon skäller inte och det gör inte de heller. Sedan ser hon ut som Podenco Andaluz i färgen och ansiktet. Deras ansikte är slankare men Ratoneron har grövre så det skulle kunna vara därför.

Men det är en ren gissning.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-30 22:22:49

Kidzi skrev:Det beror på om de blandat europeiska klassiska raser eller hållit sig till de vanligare andalusiska hundarna.

Hon har drag av Ratonero, kroppen liknar, samt hon skäller inte och det gör inte de heller. Sedan ser hon ut som Podenco Andaluz i färgen och ansiktet. Deras ansikte är slankare men Ratoneron har grövre så det skulle kunna vara därför.

Men det är en ren gissning.
Rataneron påminde om tidigare nämnda dansk-svenska gårdshund, men det är väl ytterligare en av de hundar som brukar kallas "råttehundar" verkar det som. Finns enormt många hundraser har jag insett, och korsningar mellan de flesta
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Kidzi » 2020-10-30 22:24:07

De ser ut så här:

https://myanimals.com/es/wp-content/upl ... ro-1-1.jpg

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... Q&usqp=CAU

Det bor en gårdshund här, den påminner lite men den är mycket mindre. Vår hund väger 9 kg.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav mondo beyondo » 2020-10-31 13:21:12

Labrador är en lättsam ras, speciellt om man undviker jaktavlade labbar, men då har du ändrat dina sökkriterier från att schäferstorlek är för stor, då labben är i schäferstorlek, båda omkring 60cm höga. Vinthundarna kan väl oxå ofta ses som stora hundar, de flesta av dem, men då de inte väger så mycket till sin storlek samt att de ofta blir överraskande små när de rullar ihopsig vid sovdags, så räknas de inte riktigt som så stora som de är, enligt mig.

Nackdelen med blandraser ur beteende synpunkt är att de ofta blir mer ursprungliga i beteendet, t.ex mer skygga. Jag tror det är som så att renrasiga hundarnas egenskaper har avlats fram för speciella syften och man har värderat vissa egenskaper mer och velat få bort vissa andra, tar man då och blandar två raser så försvinner det arbetet och man är tillbaka i mer basic fungerande hund. Detta då återigen generaliserat. Det finns väldigt ursprungliga rashundar och väldigt laid back blandisar också.

Personligen skulle jag välja pointer eller weimaraner om man är uppe i de hundstorlekarna och vill vara ute mycket med dem. Labbens vikt gör den lite mer benägen för skador av mycket motion. Lättare jaktlabben istället kräver mer av sin ägare än vad som erbjuds sällskapshundar. Fågelhundar är dock ofta avlade för jakt, även om rena utställningshunds-uppfödare förekommer. Det finns även dalmatiner, boxer m.m. i den storleken. Men det kan nog bli så att hunden hittar dig istället för att du hittar hunden, och då blir det nog nåt helt annat än vad du beställt :)
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav mondo beyondo » 2020-10-31 13:34:54

Vildsvin skrev:Är Baskervilles hund prisvärd?


För Vildsvinsjakt är det nog dogo argentino som gäller :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dogo_argentino
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2020-10-31 13:37:18

mondo beyondo skrev:
Vildsvin skrev:Är Baskervilles hund prisvärd?


För Vildsvinsjakt är det nog dogo argentino som gäller :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dogo_argentino


min bror har en sådan hund. :D :!:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Alyana » 2020-10-31 13:54:18

Ingen.
Är alltför mycket jobb.
Men "vi" har en rottweiler i huset dock.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-31 14:07:45

mondo beyondo skrev:Labrador är en lättsam ras, speciellt om man undviker jaktavlade labbar, men då har du ändrat dina sökkriterier från att schäferstorlek är för stor, då labben är i schäferstorlek, båda omkring 60cm höga. Vinthundarna kan väl oxå ofta ses som stora hundar, de flesta av dem, men då de inte väger så mycket till sin storlek samt att de ofta blir överraskande små när de rullar ihopsig vid sovdags, så räknas de inte riktigt som så stora som de är, enligt mig.

Nackdelen med blandraser ur beteende synpunkt är att de ofta blir mer ursprungliga i beteendet, t.ex mer skygga. Jag tror det är som så att renrasiga hundarnas egenskaper har avlats fram för speciella syften och man har värderat vissa egenskaper mer och velat få bort vissa andra, tar man då och blandar två raser så försvinner det arbetet och man är tillbaka i mer basic fungerande hund. Detta då återigen generaliserat. Det finns väldigt ursprungliga rashundar och väldigt laid back blandisar också.

Personligen skulle jag välja pointer eller weimaraner om man är uppe i de hundstorlekarna och vill vara ute mycket med dem. Labbens vikt gör den lite mer benägen för skador av mycket motion. Lättare jaktlabben istället kräver mer av sin ägare än vad som erbjuds sällskapshundar. Fågelhundar är dock ofta avlade för jakt, även om rena utställningshunds-uppfödare förekommer. Det finns även dalmatiner, boxer m.m. i den storleken. Men det kan nog bli så att hunden hittar dig istället för att du hittar hunden, och då blir det nog nåt helt annat än vad du beställt :)
Ja, jag insåg senare att Labradorer är för stora. De verkar väga omkring 30kg och jag är ute efter något i omkring 20kg-klassen tror jag. Skall kolla upp de andra sorterna du rekommenderar, men just nu lutar det åt någon sorts omplaceringshund och då får det bli det som finns.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-31 14:08:33

En av dom friskare raserna som har ett mysigt lynne. Behöver klippas regelbundet men annars enkla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bichon_havanais
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Alien » 2020-10-31 15:33:44

Ja, pälsen är väl möjligen ett aber, eftersom den måste kammas dagligen och lämnas in för klippning då och då. Men annars är min erfarenhet av bichon havanais positiva också.

Spoiler: visa
Kommer ihåg den svarte bichon havanaisen som brukade ligga på soffan. När jag satte mig på soffan kunde jag inte ens se om han var vaken, hans ögon doldes av pälsen. Men automatiskt makade han på sig så han låg tätt intill mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-10-31 15:37:55

Zia1985 skrev:En av dom friskare raserna som har ett mysigt lynne. Behöver klippas regelbundet men annars enkla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bichon_havanais


Har haft en Bichon Frisé, dom här Bichonerna är roliga små clowner och otroligt intelligenta, det var bara talet som fattades, som de brukar säga, nackdelen är pälsen som ska klippas och kammas, men de är så lättlärda och är med på allt, och ibland hittar de på nya trick som de gärna kommer och visar upp.

Det sägs att efter Franska revolutionen när adeln hamnade i onåd, så hamnade många Bichoner på gatan, när deras hussar och mattar förlorat huvet, och då var det gycklare och positivhalare som vart deras nya kompanjoner och så blev denna lilla hundras en cirkushund istället, och även om det är myt så skulle det kunna vara så, för det här är en hund som charmar alla med sin glada uppsyn och akrobatik, både i slott och koja... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-31 15:39:33

Håller man pälsen hyfsat kortklippt behöver man inte kamma den dagligen.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Alien » 2020-10-31 15:40:27

Ja, bichon frisé är väldigt söta, ser ut som leksakshundar. Men pälsskötseln kräver sin husse/matte:

Pälsvården är krävande och det är viktigt att vara införstådd med att det tar tid att sköta en bichon frisé. Hunden ska kardas och kammas varje dag, samt badas ungefär var fjortonde dag. Efter att hunden badats ska den fönas torr och samtidigt ska pälsen kardas, så att den blir rak. Skötseln tar i snitt två timmar per vecka, utöver tiden för badning och föning. Beroende på pälskvalitet bör hunden klippas ungefär var sjätte vecka. En av rasens fördelar är att den inte fäller.
https://www.skk.se/sv/hundraser/bichon-frise/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-10-31 15:58:30

Alien skrev: En av rasens fördelar är att den inte fäller.


Det där är en viktig parameter, även om hunden i sig tar mycket tid av pälsvård, så behöver man inte sanera själva huset lika ofta som alla andra hundägare, det glömmer många så summan av tiden man får lägga ner är nog egentligen lika för de flesta hundar, och så ska man minnas att det är en liten hund så den går ganska fort att kamma igenom, när man fått in vanan... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-31 16:05:03

På tal om pälsklippning så är det ganska kul att se på youtube när de fångar in övergivna hundar och klipper dom, när pälsen kommer av är det ju en helt annan hund där under :-)063
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-31 16:09:22

Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-10-31 16:12:15

Alien skrev: bichon frisé är väldigt söta, ser ut som leksakshundar.


Precis, men det är en liten varg i den hunden, för några år sedan var det en bichon tik som blev svensk mästare i agility i minsta klassen, så det är full fart på dem... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2020-10-31 18:15:24

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav RapeRegs » 2020-10-31 19:22:52

Båda hyndorna ser knubigga ut.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-31 19:54:28

Ser mer ut som en björn. Tar du bort remmen så biter den halsen av dig.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Intressanta intressen



Logga in