Vilken typ av hund vill ni ha?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Lynx-66 » 2020-10-25 19:04:04

Som barn älskade jag schäfrar, ingen aning om varför.
De är väl ganska sönderavlade nu och jag ser nästan aldrig nån heller.

Men efter tonåren är det bara katt som gäller :mrgreen:
Man är nog rätt knäpp :lol:
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-10-25 23:59:07

Huggorm skrev:Har på allvar börjat överväga att skaffa hund. Men vad för en? Jag vill ha en som är lugn och tyst, snarare än en som springer runt som ett skållat skinn och hoppar och skäller. Skall tycka om att gå långa promenader. Lättskött för en nybörjare, och med lågt behov av borstning, kloklippning, badning osv. Förmodligen ganska korthårig alltså. Jag bor ju ute på landet, så den kommer ha mycket plats att röra sig på. Och sedan vill jag förstås att det skall vara en frisk sort, utan en massa medfödda problem och förmåga att dra på sig sjukdomar. Frisk, lättskött och tycker om att gå alltså, det är det viktigaste.

Min syster har en Nova Scotia duck tolling retriever och det är en ganska lagom storlek. Tex. en schäfer är för stor.


Dansk-Svensk gårdshund är en trevlig ras som en del har där jag bor, de är lagom stora och skäller inte så mycket, påminner om en liten foxterrier men är betydligt lugnare... :-)063

http://sgvk.se/raser/dansk-svensk-gardshund/
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav slackern » 2020-10-26 0:19:08

En varg.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-26 0:30:29

antonius skrev:
Huggorm skrev:Har på allvar börjat överväga att skaffa hund. Men vad för en? Jag vill ha en som är lugn och tyst, snarare än en som springer runt som ett skållat skinn och hoppar och skäller. Skall tycka om att gå långa promenader. Lättskött för en nybörjare, och med lågt behov av borstning, kloklippning, badning osv. Förmodligen ganska korthårig alltså. Jag bor ju ute på landet, så den kommer ha mycket plats att röra sig på. Och sedan vill jag förstås att det skall vara en frisk sort, utan en massa medfödda problem och förmåga att dra på sig sjukdomar. Frisk, lättskött och tycker om att gå alltså, det är det viktigaste.

Min syster har en Nova Scotia duck tolling retriever och det är en ganska lagom storlek. Tex. en schäfer är för stor.


Dansk-Svensk gårdshund är en trevlig ras som en del har där jag bor, de är lagom stora och skäller inte så mycket, påminner om en liten foxterrier men är betydligt lugnare... :-)063

http://sgvk.se/raser/dansk-svensk-gardshund/
Superbra tips, den där skall jag kolla mera på
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Alien » 2020-10-26 3:02:16

Huggorm skrev:Har på allvar börjat överväga att skaffa hund. Men vad för en? Jag vill ha en som är lugn och tyst, snarare än en som springer runt som ett skållat skinn och hoppar och skäller. Skall tycka om att gå långa promenader. Lättskött för en nybörjare, och med lågt behov av borstning, kloklippning, badning osv. Förmodligen ganska korthårig alltså. Jag bor ju ute på landet, så den kommer ha mycket plats att röra sig på. Och sedan vill jag förstås att det skall vara en frisk sort, utan en massa medfödda problem och förmåga att dra på sig sjukdomar. Frisk, lättskött och tycker om att gå alltså, det är det viktigaste.

Min syster har en Nova Scotia duck tolling retriever och det är en ganska lagom storlek. Tex. en schäfer är för stor.

Dansk-svensk gårdshund, det är den jag alltid blandar ihop med Jack Russell-terrier.

Men det är en sådan hund som skäller när främmande närmar sig gården. Men har du inte grannar tätt intill som blir störda borde det inte göra något. Bor man på landet är det väl bra att veta om någon kommer?

Rasen tycker om att arbeta både fysiskt och mentalt, och kräver en del aktivering. Trots att hunden är liten i formatet och ser söt ut är det alltså en ganska krävande ras och behöver någon form av regelbunden stimulans för att må bra.
https://www.skk.se/sv/hundraser/dansk-svensk-gardshund/

Undrar vad som menas med "aktivering" här. Räcker inte promenader? Ska den spåra också? Gå på agility?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Flinta » 2020-10-26 8:27:14

Har hört talas om hunddagis där personalen joggar med hundarna.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-26 10:55:29

Alien skrev:
Huggorm skrev:Har på allvar börjat överväga att skaffa hund. Men vad för en? Jag vill ha en som är lugn och tyst, snarare än en som springer runt som ett skållat skinn och hoppar och skäller. Skall tycka om att gå långa promenader. Lättskött för en nybörjare, och med lågt behov av borstning, kloklippning, badning osv. Förmodligen ganska korthårig alltså. Jag bor ju ute på landet, så den kommer ha mycket plats att röra sig på. Och sedan vill jag förstås att det skall vara en frisk sort, utan en massa medfödda problem och förmåga att dra på sig sjukdomar. Frisk, lättskött och tycker om att gå alltså, det är det viktigaste.

Min syster har en Nova Scotia duck tolling retriever och det är en ganska lagom storlek. Tex. en schäfer är för stor.

Dansk-svensk gårdshund, det är den jag alltid blandar ihop med Jack Russell-terrier.

Men det är en sådan hund som skäller när främmande närmar sig gården. Men har du inte grannar tätt intill som blir störda borde det inte göra något. Bor man på landet är det väl bra att veta om någon kommer?

Rasen tycker om att arbeta både fysiskt och mentalt, och kräver en del aktivering. Trots att hunden är liten i formatet och ser söt ut är det alltså en ganska krävande ras och behöver någon form av regelbunden stimulans för att må bra.
https://www.skk.se/sv/hundraser/dansk-svensk-gardshund/

Undrar vad som menas med "aktivering" här. Räcker inte promenader? Ska den spåra också? Gå på agility?


Dansk-svensk gårdshund behöver väldigt mycket stimulans och kräver väldigt mycket fysisk aktivitet.
Dom är hysteriska och blir som det man kallade för ”damp-ungar” förut om dom är understimulerade.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav mondo beyondo » 2020-10-26 11:23:27

Huggorm skrev:Har på allvar börjat överväga att skaffa hund. Men vad för en? Jag vill ha en som är lugn och tyst, snarare än en som springer runt som ett skållat skinn och hoppar och skäller. Skall tycka om att gå långa promenader. Lättskött för en nybörjare, och med lågt behov av borstning, kloklippning, badning osv. Förmodligen ganska korthårig alltså. Jag bor ju ute på landet, så den kommer ha mycket plats att röra sig på. Och sedan vill jag förstås att det skall vara en frisk sort, utan en massa medfödda problem och förmåga att dra på sig sjukdomar. Frisk, lättskött och tycker om att gå alltså, det är det viktigaste.

Min syster har en Nova Scotia duck tolling retriever och det är en ganska lagom storlek. Tex. en schäfer är för stor.


Vill du ha en rashund så titta bland de korthåriga vinthundarna. De strävhåriga (raggiga) varianterna har ingen krävande päls heller. Lugna inomhus, gillar att röra på sig, inte mycket vakt eller skäll. Tar väldigt liten plats när de knöglar ihop sig. En del kan ha mycket jakt i sig dock så bra att försöka kolla upp om det går. Säkraste kortet gällande jaktlust eller inte är att köpa en vuxen omplaceringshund som man vet inte jagar. Irländarna har mycket såna hemlösa hundar av vinthundstyp eller bara allmänt blandade korthåriga hundar i olika storlekar som man redan vet om de har jakt i sig eller inte, hos omplaceringsorganisationer. E-type jobbar eller har jobbat för såna hundar. Även renrasiga vinthundar som inte hållit måttet för hundrace går att hitta där.

Ett annat land med högar av oönskade 'misslyckade' racehundar är Spanien. Läs på om galgos i Spanien fruktansvärt tragiska öden. Många hundar där behöver ett nytt hem. Nackdelen med importer från Spanien är dock Leichmania som även kan smitta människor genom blodkontakt. En renrasig hund av vinthundstyp men som är liten och behändig är podengo portugues ca 5kg, mellanstor cirneco dell'etna runt 10 kg hundar och whippet i samma viktklass.

Själv är jag även svag för bostonterrier, men som trubbnosig så får man se upp för extremaveln och välja en uppfödare som tar bekymren på allvar. Jack russel alt. släthårig foxterrier om du kan hitta en uppfödare som vill ha hög bittröskel på sina uppfödningar, i motsats till rasens normalt låga bittröskel. Korthåriga mellanstora hundar som man kan befara låter mer är beagle, dansk svensk gårdshund och engelsk staffordshire terrier. Jag skulle även vilja avråda från muskelhundar pga deras höga energi och sättet att balla ur när de gör det. Skadorna blir mycket värre pga deras vilja att inte släppa taget kombinerat med stor styrka. Terriers har samma mentalitet, som jack russel t.ex. men har inte alls samma kroppsstyrka.

Kloklippning är ingen biggie om man bara bestämmer sig för att det hör till, man kan även fila en klo om dagen istället, rullande. Sådan omvårdnad regelbundet gör att man har bra koll på hundens fysiska mående, så vårdbiten är ingen nackdel. Klipper man klorna ofta men lite så får både hunden och du rutin. Lycka till! Hundar ger så mycket i det lilla.

Moderator: Delade in texten i stycken.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-26 11:41:42

Zia1985 skrev:
Alien skrev:
Huggorm skrev:Har på allvar börjat överväga att skaffa hund. Men vad för en? Jag vill ha en som är lugn och tyst, snarare än en som springer runt som ett skållat skinn och hoppar och skäller. Skall tycka om att gå långa promenader. Lättskött för en nybörjare, och med lågt behov av borstning, kloklippning, badning osv. Förmodligen ganska korthårig alltså. Jag bor ju ute på landet, så den kommer ha mycket plats att röra sig på. Och sedan vill jag förstås att det skall vara en frisk sort, utan en massa medfödda problem och förmåga att dra på sig sjukdomar. Frisk, lättskött och tycker om att gå alltså, det är det viktigaste.

Min syster har en Nova Scotia duck tolling retriever och det är en ganska lagom storlek. Tex. en schäfer är för stor.

Dansk-svensk gårdshund, det är den jag alltid blandar ihop med Jack Russell-terrier.

Men det är en sådan hund som skäller när främmande närmar sig gården. Men har du inte grannar tätt intill som blir störda borde det inte göra något. Bor man på landet är det väl bra att veta om någon kommer?

Rasen tycker om att arbeta både fysiskt och mentalt, och kräver en del aktivering. Trots att hunden är liten i formatet och ser söt ut är det alltså en ganska krävande ras och behöver någon form av regelbunden stimulans för att må bra.
https://www.skk.se/sv/hundraser/dansk-svensk-gardshund/

Undrar vad som menas med "aktivering" här. Räcker inte promenader? Ska den spåra också? Gå på agility?


Dansk-svensk gårdshund behöver väldigt mycket stimulans och kräver väldigt mycket fysisk aktivitet.
Dom är hysteriska och blir som det man kallade för ”damp-ungar” förut om dom är understimulerade.
Då går den sorten bort. Jag vill ha en som är lugn och sävlig, men som också kan och vill gå i timmar på långa promenader. Sådan herre sådan hund brukar det heta, så ingen damphund för mig :D
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-26 11:53:48

mondo beyondo skrev:Vill du ha en rashund så titta bland de korthåriga vinthundarna. De strävhåriga (raggiga) varianterna har ingen krävande päls heller. Lugna inomhus, gillar att röra på sig, inte mycket vakt eller skäll. Tar väldigt liten plats när de knöglar ihop sig. En del kan ha mycket jakt i sig dock så bra att försöka kolla upp om det går. Säkraste kortet gällande jaktlust eller inte är att köpa en vuxen omplaceringshund som man vet inte jagar. Irländarna har mycket såna hemlösa hundar av vinthundstyp eller bara allmänt blandade korthåriga hundar i olika storlekar som man redan vet om de har jakt i sig eller inte, hos omplaceringsorganisationer. E-type jobbar eller har jobbat för såna hundar. Även renrasiga vinthundar som inte hållit måttet för hundrace går att hitta där.

Ett annat land med högar av oönskade 'misslyckade' racehundar är Spanien. Läs på om galgos i Spanien fruktansvärt tragiska öden. Många hundar där behöver ett nytt hem. Nackdelen med importer från Spanien är dock Leichmania som även kan smitta människor genom blodkontakt. En renrasig hund av vinthundstyp men som är liten och behändig är podengo portugues ca 5kg, mellanstor cirneco dell'etna runt 10 kg hundar och whippet i samma viktklass.

Själv är jag även svag för bostonterrier, men som trubbnosig så får man se upp för extremaveln och välja en uppfödare som tar bekymren på allvar. Jack russel alt. släthårig foxterrier om du kan hitta en uppfödare som vill ha hög bittröskel på sina uppfödningar, i motsats till rasens normalt låga bittröskel. Korthåriga mellanstora hundar som man kan befara låter mer är beagle, dansk svensk gårdshund och engelsk staffordshire terrier. Jag skulle även vilja avråda från muskelhundar pga deras höga energi och sättet att balla ur när de gör det. Skadorna blir mycket värre pga deras vilja att inte släppa taget kombinerat med stor styrka. Terriers har samma mentalitet, som jack russel t.ex. men har inte alls samma kroppsstyrka.

Kloklippning är ingen biggie om man bara bestämmer sig för att det hör till, man kan även fila en klo om dagen istället, rullande. Sådan omvårdnad regelbundet gör att man har bra koll på hundens fysiska mående, så vårdbiten är ingen nackdel. Klipper man klorna ofta men lite så får både hunden och du rutin. Lycka till! Hundar ger så mycket i det lilla.

Min andra syster var faktiskt i ungdomen i Spanien som voluntär på ett hem för övergivna hundar, och hon tog med sig en tillbaka därifrån. Det är många år sedan nu och hunden är borta, men den funkade bra.

Googlade lite på sorterna du nämner och podengo portugues verkar ganska bra, speciellt den stora sorten som blir 20kg. Jack Russell är i minsta laget, men verkar bra annars. Staffordshire bullterrier hade kanske passat men jag tycker inte riktigt om kamphundsutseendet. Har en bekant som har en sån och jag tycker inte riktigt om den, men det kan vara just den individen.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-26 12:10:43

Jack Russell är ju också en hysterisk hundras. Dom blir fort galna om dom inte får tillräcklig med stimuli.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav mondo beyondo » 2020-10-26 12:20:30

Staffarna är ena jäklar på att låta, man måste älska det annars blir man galen. Inte skäll eller bjäbb utan annan sorts helvetiska läten. Allt sagt såklart som en generalisering, individnivå är annat. Pinniga benen till knubbiga kroppen är inte min kopp av te heller :)

Är man ute mycket i skog och mark så blir en jack russel nöjd och det är vad Huggorm erbjuder. De är små men mycket robusta hundar.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-26 13:01:29

Dvärgschnauzer är en fantastisk hundras.
Pälsen kräver ordentlig trimning 3-4 ggr per år (vår-, sommar-, höst- och vinter”städning” är väl optimalt), plus att man kammar igenom pälsen ordentligt en gång i veckan.
Fördelen med lite strävare päls är att man inte behöver dammsuga lika mycket som med korthåriga hundar.
Läste någonstans att dom har ”lätt till skall”, men min erfarenhet är det motsatta (min pappa, min pappas ex och min lillasyster har alla dvärgschnauzrar).. Antar att det är något man kan ”justera”. Sidospår ->
Spoiler: visa
Hade själv en chihuahua (”bjäbbare”) i 14 år, men alla reagerade på att hon var lugn och tyst (hon hade så klart viss vaktinstinkt). Vi övade en del när hon var valp för att förebygga att hon skulle bli så där hysterisk som vissa småraser kan bli.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-10-26 13:30:37

Huggorm skrev:Då går den sorten bort. Jag vill ha en som är lugn och sävlig, men som också kan och vill gå i timmar på långa promenader. Sådan herre sådan hund brukar det heta, så ingen damphund för mig


Tror de blandar ihop dom med terrierraser, i byn jag bor i är det de enda hundarna som inte skäller och beter sig, utan är föredömligt lugna och därför omtyckta av pensionärer. En dam i byn har fyra stycken och hon går ut och går med alla fyra samtidigt utan att de tjorvar ihop kopplen, utan det går lugnt och stilla, och det syns hur bra pli hon har på dem.

Men om man står inför ett köp så kan det ju vara bra att titta hur tiken och ev andra i samma kennel beter sig, kan ju vara vissa avelslinjer som är mer livliga av sig. Annars är det en populär ras för dem som reser, för man får ta med dem som handbagage på flyg, vilket är en fördel... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Zia1985 » 2020-10-26 13:47:53

Det här med skälla/inte skälla kan man nog träna på väldigt mycket.
Men bilda dig en egen uppfattning, man blir ju lite lätt väldigt partisk när man hittar raser man gillar.
Läs, hälsa på kennlar, kolla omplaceringshundar (vilket inte bara är ”problem”hundar som kräver massa arbete pga tidigare ansvarslösa ägare, ibland blir fantastiska ägare sjuka och/eller dör och då kan man få väluppfostrade hundar).
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-26 14:13:20

Men frågan är vilken utgångspunkt man har när man tycker att en hund är överaktiv. Ganska stor skillnad på en familj som bor i stan och har hunden inomhus och bara tar ut den på korta rastningar ett par gånger om dagen, och en familj som bor på landet och är ute och grejar en stor del av dagen så hunden kan vara med och springa omkring, och dessutom går längre turer med den ofta. För en dansk-svenska gårdshund kanske det är precis lagom med gårdslivet, men de skulle få damp i en lägenhet?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-10-26 20:14:07

Smartare intelligentare djur är ju ofta opportunister och anpassar sig till det som ger bäst "bang for the buck" och att följa människan är något som kan ge föda osv upptäckte hundarna snabbt, när de såg hur vi tappade matbitar som de snabbt kunde snappa upp, och de såg en nisch fylla eftersom människan var dålig på bevakningen av sitt revir, och har följt mänskan ända sen dess för många tusen år sedan, och varnat med skall om något närmar sig... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Alien » 2020-10-29 1:19:22

Jag gillar ju spetsar men de skäller. Så fort någon passerar dörren så varnar de flocken. Helt ok tycker jag, men kanske inte grannarna...

Min egen spets gillade bäst terrier och dvärgschnauzer. De var tydligen på samma våglängd, gillade att brottas med varandra.

Jag har träffat på två charmiga taxar också. En korthårig som används till jakt. Lade sig på rygg när man klappade henne och höll fast handen med framtassarna och tittade upp med en blick som sade "visst är vi vänner?". Och en långhårig dvärgtax som också gillade att gosa. Det är de korthåriga som används till jakt (och kanske behöver jaga), medan de strävhåriga och långhåriga är mer sällskapshundar.

Whippet tycker jag också är trevliga och mjuka hundar, älskar att gosa i soffan men behöver säkert mycket motion. Ingen komplicerad pälsvård där, räcker väl att dra över med en fuktig trasa ibland.

Det finns hundar som inte skäller alls som basenji. Men de ylar i stället...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Huggorm » 2020-10-30 15:46:13

Även min hundkunniga syster tyckte att dansk-svenska gårdshundarna hade ett ganska jobbigt och "konstigt" sinnelag, plus att de är lite för små, så de är uteslutna nu. Synd för jag gillar utseendet. Men just nu är jag mest inne på samma som syrran har, en Tollare. Lagom stor, lagom energisk och så är åtminstone hennes ganska tyst och skäller inte. Hennes har lite för mycket vitt i den rödbruna färgen för att vara rastypisk, men det tycker jag egentligen är en fördel.

Och ursäkta om jag "kidnappat" tråden, fortsätt gärna skriva var för hundar ni vill ha.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Vildsvin » 2020-10-30 16:12:49

Är Baskervilles hund prisvärd?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Chrilleb » 2020-10-30 18:26:52

@FLinta




Ja, det stämmer...hunddagis, har jobbat på ett sånt :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-10-30 21:17:05

Lagotto romagnolo

Den italienska Lagottan eller som en del säger svamphund för i Italien har man dem ofta för att leta tryffel, men leta svamp kan man nog träna de flesta hundar till. Vet en som har sådana och dom är trevliga som sälskapshudar och bra temperament... :-)063

"Egenskaper / Mentalitet
Lagotto Romagnolo har stor fallenhet för sökarbete och ska inte låta sig distraheras så lätt. Den ska vara lättlärd, arbetsvillig och mycket tillgiven sin ägare. Rasen är känd för att den är vänlig mot andra hundar. En väluppfostrad hund trivs med barn och ungdomar och fungerar i kontakt med andra djur."

https://www.skk.se/sv/hundraser/lagotto-romagnolo/
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2020-10-30 21:38:08

antonius skrev:sälskapshudar


sällskapshundar*

haha... :D
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Kidzi » 2020-10-30 21:40:43

Spanskandalusisk blandrashund. :-)154
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in