Mest utmärkande drag hos personer med autism

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav Marjatta » 2020-10-23 10:27:12

Från en annan tråd hur-marker-man-diagnosen-om-den-inte-syns-t56994-120.html#p1617486

Kidzi skrev:Vad tycker du är de tre viktigaste sakerna förutom klädsel och kroppsspråk en med autism kan ha? Dvs sådant som du inte bara kan iaktta snabbbt utan lite mer komplexa saker.


Jag lyfter ut den frågan till egen tråd. Vad tycker ni?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav verbatim » 2020-10-23 11:29:25

Jag tycker att det lätt kan bli lite fel att tänka att vissa "saker" (egenskaper) är viktigare än andra. Något Kidzi kanske är lite inne på, när hon efterfrågar mer komplexa saker.

Autism är ett spektrum, där alla autistiska egenskaper presenterar sig i olika grad. Ofta menar folk att autister med mutism och/eller intellektuell funktionsnedsättning är "mest" autistiska.
Sanningen är snarare den, att alla är lika autistiska, men på olika sätt.

Jag siktar på att översätta denna text när jag kommer in i en produktiv period: https://neuroclastic.com/2019/05/04/its ... you-think/
(i texten finns exempel på autistiska egenskaper)

Särskilt intressant är förklaringen kring just ordet "spektrum". Men också de 3 olika exemplen på hur autister kan se väldigt olika ut, men samtidigt kan ha stora svårigheter. På vissa syns det väl ur betraktarens ögon (t.ex, kroppsspråk), medan det hos andra inte direkt syns utåt (t.ex mental utmattning).

Spoiler: visa
Sen kanske detta är värt en egen tråd i sig, men den ville jag helst skapa på svenska isf.
_______________________________________

En av favorit-raderna där jag själv relaterat starkt till:

My doctor recently referred to my autism is “mild.” I gently pointed to my psychologist’s report which stated that my executive dysfunction as being greater than 99th percentile.

“That means I am less functional than 99% of people. Does that seem mild to you?” I asked her.

But, you see, I can speak, and I can look people in the eyes, so they see my autism as “mild.” My autism affects those around me mildly but my autism does affect me severely.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav Vildsvin » 2020-10-24 1:54:54

verbatim skrev:Jag siktar på att översätta denna text när jag kommer in i en produktiv period: https://neuroclastic.com/2019/05/04/its ... you-think/
(i texten finns exempel på autistiska egenskaper)

Särskilt intressant är förklaringen kring just ordet "spektrum". Men också de 3 olika exemplen på hur autister kan se väldigt olika ut, men samtidigt kan ha stora svårigheter.


Jag tycker länken blandar ihop olika saker. Att man började tala om autism som ett spektrum är för att man insåg att personer inte är antingen autistiska eller icke-autistiska, utan att man kan placera dem på en linje efter förmåga att hantera vardagen.

Delar man upp NPF i delkategorierna "social oförmåga" och "perceptionssvårigheter" så kan man inte längre placera personer på en linje, utan det måste bli på en kvadrat där de mest välfungerande finns i ena hörnet (koordinat 0,0) och de sämst fungerande i motsatta hörnet (koordinat 100,100). De med störst sociala svårigheter utan perceptionssvårigheter hamnar i ett hörn (koordinat 100,0) och de med störst perceptionssvårigheter utan sociala svårigheter hamnar i hörnet motsatt till detta (koordinat 0,100).

Eftersom sociala svårigheter och perceptionssvårigheter inte är oberoende av varandra utan troligen kan orsakas av samma genvarianter och fosterskadande inflytelser kommer personerna inte att vara jämnt fördelade på kvadraten, utan majoriteten kommer ligga nära diagonalen. En diagonal är en rak linje så för majoriteten är det en "tillräckligt bra" förenkling att se det som ett linjärt spektrum.

Lägger man till kategorin "koncentrationsförmåga" kan man inte längre placera personer på en kvadrat, men däremot i en kub. Även här kommer majoriteten ligga nära en diagonal.

Med ännu fler kategorier kan man fråga sig om specifika diagnoser som "autism", "ADHD", "språkstörning", osv säger så mycket. Termen ESSENCE - Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations är ett samlingsbegrepp på funktionsnedsättningar som ofta förekommer tillsammans: https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... en-helhet/
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav Kidzi » 2020-10-24 2:04:21

verbatim skrev:https://neuroclastic.com/2019/05/04/its ... you-think/


Bra sida.

Men sedan tänker jag även lite utanför sådant som har ett ytligt namn. Något som mer förklarar varför det beteendet uppkommer och om olika av de uppgivna beteendena kan påverka varandra eller ha ett ibland starkt samband. Kanske en konstellation är vanligare än en annan.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav Kidzi » 2020-10-24 2:09:58

Mina tre: Socialt klantig, sinne för detaljer, ofta djupkunskap på ett eller flera områden.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav verbatim » 2020-10-24 12:58:50

Vildsvin skrev:
verbatim skrev:Jag siktar på att översätta denna text när jag kommer in i en produktiv period: https://neuroclastic.com/2019/05/04/its ... you-think/
(i texten finns exempel på autistiska egenskaper)

Särskilt intressant är förklaringen kring just ordet "spektrum". Men också de 3 olika exemplen på hur autister kan se väldigt olika ut, men samtidigt kan ha stora svårigheter.


Jag tycker länken blandar ihop olika saker. Att man började tala om autism som ett spektrum är för att man insåg att personer inte är antingen autistiska eller icke-autistiska, utan att man kan placera dem på en linje efter förmåga att hantera vardagen.

Delar man upp NPF i delkategorierna "social oförmåga" och "perceptionssvårigheter" så kan man inte längre placera personer på en linje, utan det måste bli på en kvadrat där de mest välfungerande finns i ena hörnet (koordinat 0,0) och de sämst fungerande i motsatta hörnet (koordinat 100,100). De med störst sociala svårigheter utan perceptionssvårigheter hamnar i ett hörn (koordinat 100,0) och de med störst perceptionssvårigheter utan sociala svårigheter hamnar i hörnet motsatt till detta (koordinat 0,100).

Eftersom sociala svårigheter och perceptionssvårigheter inte är oberoende av varandra utan troligen kan orsakas av samma genvarianter och fosterskadande inflytelser kommer personerna inte att vara jämnt fördelade på kvadraten, utan majoriteten kommer ligga nära diagonalen. En diagonal är en rak linje så för majoriteten är det en "tillräckligt bra" förenkling att se det som ett linjärt spektrum.

Lägger man till kategorin "koncentrationsförmåga" kan man inte längre placera personer på en kvadrat, men däremot i en kub. Även här kommer majoriteten ligga nära en diagonal.

Med ännu fler kategorier kan man fråga sig om specifika diagnoser som "autism", "ADHD", "språkstörning", osv säger så mycket. Termen ESSENCE - Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations är ett samlingsbegrepp på funktionsnedsättningar som ofta förekommer tillsammans: https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... en-helhet/


Vad tror du om att använda sig av ett färgspektrum likt den i länken? Eller var det där du tyckte man "blandade ihop olika saker"?

Dilemmat med att använda sig av en linje torde vara att det är alldeles för simpelt för att ge en rättvisande bild. Det leder till att autister jämförs mot andra autister med helt olika svårigheter.

Jag får ofta höra att jag är "högfungerande" och att min autism är "lättare" än andras, både från vården och anhöriga. Ändå har jag inga vänner, aldrig haft ett förhållande eller ens ett jobb. Som bäst har jag klarat av 4 timmar i veckan på min sysselsättning, men nu är jag tillbaka ner i 2 timmar. "Högfungerande" är ett hånfullt epitet.
:-)Raging :(
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav Alien » 2020-10-24 13:09:45

Ordet "högfungerande" har väl mer med intelligens att göra. Det säger inget om hur man fungerar i vardagen. Dvs man är inte utvecklingsstörd utan har normal el hög IQ.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav Marjatta » 2020-10-24 15:53:35

Kidzi skrev:Mina tre: Socialt klantig, sinne för detaljer, ofta djupkunskap på ett eller flera områden.


Min första är "nånting med ögonkontakt". Behöver inte vara att man upplever sig ha svårt för att se andra i ögonen, kan lika gärna vara att de tycker man har ett konstigt sätt att ta ögonkontakt. Ser folk rakt i ögonen på ett nästan fräckt sätt som inte så många gör, har jag en gång fått höra. På ett avvikande sätt, svårt att definiera, tyckte min utredningspsykolog.

Min andra är "problem med sociala relationer". Att inte förstå hur andra funkar, och att de i sin tur inte förstås sig på en. Att inte haja spelreglerna.

Min tredje att i största allmänhet "tänka och resonera lite annorlunda än andra". Det orsakar ibland problem pga folk tycker man är konstig, men kan också vara en tillgång när man kläcker lösningar som ingen annan hade kommit på.

Apropå min trea undrar jag om autister på nåt plan tänker sinsemellan lika, eller om gruppen autister tänker mer olika sinsemellan än vad gruppen NT gör?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav Huggorm » 2020-10-24 16:04:31

Marjatta skrev:Apropå min trea undrar jag om autister på nåt plan tänker sinsemellan lika, eller om gruppen autister tänker mer olika sinsemellan än vad gruppen NT gör?
Jag tror det spretar mera, man tänker annorlunda men det kan gå i olika riktningar.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav Marjatta » 2020-10-24 16:19:34

Egentligen har jag lite svårt att svara på frågan eftersom de personer jag känner är mixar av autism och ADD/ADHD, liksom jag förmodligen är själv. Tycker det är ganska svårt att veta, många gånger, vad som är vad. Är fullt medveten om att diagnoserna är förenklingar av nåt mer komplext, men de är nu de verktyg vi har ... och helt uppenbart är vi en del som inte är "typiska aspergare" utan även har inslag av nåt annat.

Mina tre är saker som jag känner igen från mig själv och andra, och som jag vet är autistiska eftersom jag läst om dem. Skulle jag beskriva mig själv och exv. en vän från förr skulle jag ta med lite andra saker, som jag inte riktigt vet om det ska förklaras med autism, ADHD eller både och ...
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav Marjatta » 2020-10-24 16:52:32

verbatim skrev:Autism är ett spektrum, där alla autistiska egenskaper presenterar sig i olika grad. Ofta menar folk att autister med mutism och/eller intellektuell funktionsnedsättning är "mest" autistiska.
Sanningen är snarare den, att alla är lika autistiska, men på olika sätt.


Håller helt med dig om att man ofta förväxlat grad av autism med intelligensnivå, när sanningen snarare är att autismen tar sig annorlunda uttryck hos en utvecklingsstörd än hos exv. fysikern Paul Dirac, som jag hörde en podd om igår. Beskrivningen är bitvis närmast klyschigt autistisk, utan att någon av de medverkande någonsin tar ordet i sin mun.

Vet inte om du menade att säga att det inte finns grader av autism? I så fall vill jag säga emot dig. Man kan ha autistiska drag men befinna sig under gränsen till att kvalificera för diagnos. Rimligen kan man också vara precis över gränsen, eller jätteautistisk. Men det har inte med IQ att göra, och är inte heller synonymt med hur mycket problem man har. För allt jag vet kanske Dirac tillhörde superautisterna, dock rimligen med skyhögt IQ.

Angående ordet spektrum tycker jag - liksom du, om jag förstått rätt? - inte att det antyder en linje. Jag tänker exv. på bredspektrumantibiotika, som ska dräpa så många slags bakterier som möjligt. Dessa bakterier är inte ordnade efter nån linje, det är en väldig massa olika som dock har det gemensamt att de är bakterier.

verbatim skrev:Jag får ofta höra att jag är "högfungerande" och att min autism är "lättare" än andras, både från vården och anhöriga. Ändå har jag inga vänner, aldrig haft ett förhållande eller ens ett jobb. Som bäst har jag klarat av 4 timmar i veckan på min sysselsättning, men nu är jag tillbaka ner i 2 timmar. "Högfungerande" är ett hånfullt epitet.
:-)Raging :(
Alien skrev:Ordet "högfungerande" har väl mer med intelligens att göra. Det säger inget om hur man fungerar i vardagen. Dvs man är inte utvecklingsstörd utan har normal el hög IQ.


Ja. Det verkar vara hur vården använder ordet. IQ över 70 vilket är gränsen till utvecklingsstörning, och motsvarar intelligens på genomsnittlig tolvårings nivå.

När de säger så jämför de dig förmodligen med utvecklingsstörda autister som blivit vuxna utan att utveckla mycket till språk osv. Om du tycker det är förolämpande när de säger så, tycker jag att du ska säga åt dem ... eller varför inte förklara att de missförstått begreppet.

Jag har själv fått höra, när jag sökte utredning att "du är ju ganska välfungerande". Då menade de att de flesta som söker hjälp på denna psykiatriska mottagning har värre problem än jag. Det stämmer säkert. Men liksom, om jag går till vårdcentralen för mina eksem slänger de inte i ansiktet på mig att detta är en av de lindrigaste åkommor man kan gå till vårdcentralen för! De skriver ut kortison och ger mig råd, och så är det bra med det. Att vårdcentralen även fångar upp en massa misstänkta cancerfall och skickar vidare, så de förhoppningsvis kan få hjälp innan cancern spritt sig, är helt irrelevant. Om de drog upp den jämförelsen skulle jag bli sårad, och anta att de inte tyckte jag borde gå till vårdcentralen med eksemen alls. Tack och lov säger de aldrig så. Men psykvården verkar kunna kläcka ur sig alla möjliga märkliga saker.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Mest utmärkande drag hos personer med autism

Inläggav Kidzi » 2020-10-24 18:24:19

Marjatta skrev:Apropå min trea undrar jag om autister på nåt plan tänker sinsemellan lika, eller om gruppen autister tänker mer olika sinsemellan än vad gruppen NT gör?


När man träffas och pratar aspergers i en grupp nya så är det fullt med Så gör jag också! Men jag undrar om det är färre likheter än man tror, man är bara så glad att någon annan gör något typiskt aspergerarktigt, för man har varit ensam innan. Jag tror egentligen att aspergare är mer olika varandra än NT är olika varandra.

Diagnos NT är väl lite att vara som andra.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in