Trött av pannkakor - har det med autism att göra?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Trött av pannkakor - har det med autism att göra?

Inläggav OnionKnight » 2008-10-27 6:34:17

Varje gång jag äter pannkakor, eller våfflor så brukar jag bli extremt dåsig efteråt. Jag vet att jag har en liten intolerans av laktos, men det är inte så här det yttrar sig. Boven kan nog vara vete, men jag har kollat upp gluten-intolerans och inga av symptomen verkar stämma, förutom på en sida där trötthet nämns. Där nämndes dock även autism som ett symptom. :-)053
Jag har ingen aning om varför detta händer, pasta verkar inte vara så farligt och det är vete, men jag märker att ris har en mer snäll effekt mot mitt huvud. Ris å andra sidan verkar brytas ned ofantligt fort och jag kan känna mig tom i magen bara några minuter efteråt.

Känns som att ingen mat är bra för mig. Jag lever ofta på kaffe och en måltid om dagen. Mat är ju bara smärtsamt.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-10-27 7:08:16

Nu har jag inte något bra svar. Så vi får vänta på vad någon kunnig på forumet säger. Men, jag tänkte säga att det är intressant det du säger. En bekant till mig har berättat att hon har ngt liknande. Laktosintolerans, men inga problem med vete i sig. När det blir dock kombinationer av bägge (vetemjöl och mjölk, t.ex. pannkakor eller vissa såser) så blir hon dålig. Undrar om det är något speciellt. Kan det vara så att kombinationen är störande även om veteprodukter i sig funkar bra? Någon som vet?
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Inger » 2008-10-27 11:38:09

Jag blir speedad av pannkakor och eftersom det är väldigt snabba kolhydrater, särskilt om man har socker eller sylt på. Värdelöst som mat. Finns väl en anledning till att man alltid severar ärtsoppa och pannkakor ihop; med ärtsoppan får man i alla fall i sig lite protein, medan pannkakorna bara fyller buken för en stund.

Ät riktig mat istället. Med fullkornsprodukter, grönsaker och protein.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Mördarsnigel » 2008-10-27 12:18:29

Pannkakor har man ju en tendens att äta väldigt mycket av, och kroppen behöver ju smälta allt. När man ätit mycket så kan man bli sömnig efteråt, eftersom det går åt en massa energi för kroppen att bearbeta det du just ätit. Det är helt ofarligt och väldigt naturligt.
Jag tror att effekten känns av mest när man ätit viss sorts mat.

Jag hade praktik på ett företag i våras och märkte av detta trötthets-fenomen varje gång jag lyxade till det och gick på lunch-buffé på den lokala Thai-restaurangen.
När det är buffé så äter man alltid väldigt mycket, och efter att jag ätit där blev jag alltid extremt sömnig.

Jag tycker att man märker av effekten mest om man efter maten förväntas hålla uppe något sorts tempo, typ som på en arbetsplats. Om man sitter hemma så blir det inte lika påtagligt hur mycket slöare man blir.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-27 12:19:15

Kan det vara blodsockerfall som gör dig trött? Det kan komma rätt fort om man äter snabba kolhydrater.

Det kan även vara i kombination med att svårsmält mat kräver att mer blod går till magen, och därmed blir man mer trött.
Det verkar inte alls otroligt att olika födoämnesintoleranser (p.g.a. enzym-vajsing) kan skapa trötthet.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav apkonstapel » 2008-10-27 12:39:38

Paltkoma! Händer mig allt som oftast när jag äter mitt första rejäla mål mat först på eftermiddagen. Ibland är det helt omöjligt att inte somna om jag inte rör på mig, till exempel går en promenad.

Här vill jag nämna inulin (inte insulin) som enklast och billigast går att få i sig från jordärtskockor. Trots att inulin är väldigt obetydligt ur näringssynpunkt (helt irrelevant, säger en del) så har jag hört att det skapar en extremt jämn blodsockerkurva -- mycket jämnare än exempelvis potatis -- vilket är bra i synnerhet för diabetiker.

Eftersom jag känner en diabetiker vet jag ungefär vad som händer vid både för högt och för lågt blodsocker. När det blir för högt somnar man. När det blir för lågt blir man helstissig. Eftersom diabetiker har väldigt dålig förmåga att styra sin egen blodsockernivå märks detta extra tydligt hos dem, men även hos icke-diabetiker sker samma sak till en viss grad, innan kroppen hunnit kompensera. Därav ordet paltkoma.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Re: Trött av pannkakor

Inläggav Glimma » 2008-10-27 12:50:42

OnionKnight skrev:Varje gång jag äter pannkakor, eller våfflor så brukar jag bli extremt dåsig efteråt. Jag vet att jag har en liten intolerans av laktos, men det är inte så här det yttrar sig. Boven kan nog vara vete, men jag har kollat upp gluten-intolerans och inga av symptomen verkar stämma, förutom på en sida där trötthet nämns. Där nämndes dock även autism som ett symptom. :-)053
Jag har ingen aning om varför detta händer, pasta verkar inte vara så farligt och det är vete, men jag märker att ris har en mer snäll effekt mot mitt huvud. Ris å andra sidan verkar brytas ned ofantligt fort och jag kan känna mig tom i magen bara några minuter efteråt.

Känns som att ingen mat är bra för mig. Jag lever ofta på kaffe och en måltid om dagen. Mat är ju bara smärtsamt.



Även vanliga människor blir dåsiga av denna maten. Min au pair flicka blev helt slut efter ngr pannkakor :). Tror inte det handlar om att vara allergisk i första hand, utan att det handlar om mjöl som kan ge en rätt tjock känsla i samband med mixen av mjölk och ägg. Jag är inte allergisk mot ngt men blir också dåsig av sådan mat. Och att det sedan är rätt god mat och man gärna äter mkt av detta, bidrar nog till att man känner sig dåsig.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Inger » 2008-10-27 13:03:03

apkonstapel skrev:Paltkoma! Händer mig allt som oftast när jag äter mitt första rejäla mål mat först på eftermiddagen. Ibland är det helt omöjligt att inte somna om jag inte rör på mig, till exempel går en promenad.

Här vill jag nämna inulin (inte insulin) som enklast och billigast går att få i sig från jordärtskockor. Trots att inulin är väldigt obetydligt ur näringssynpunkt (helt irrelevant, säger en del) så har jag hört att det skapar en extremt jämn blodsockerkurva -- mycket jämnare än exempelvis potatis -- vilket är bra i synnerhet för diabetiker.

Eftersom jag känner en diabetiker vet jag ungefär vad som händer vid både för högt och för lågt blodsocker. När det blir för högt somnar man. När det blir för lågt blir man helstissig. Eftersom diabetiker har väldigt dålig förmåga att styra sin egen blodsockernivå märks detta extra tydligt hos dem, men även hos icke-diabetiker sker samma sak till en viss grad, innan kroppen hunnit kompensera. Därav ordet paltkoma.

Mycket intressant! Kul ord också! (Aldrig hört det förut.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Trött av pannkakor

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-10-27 13:09:01

OnionKnight skrev:Varje gång jag äter pannkakor, eller våfflor så brukar jag bli extremt dåsig efteråt. Jag vet att jag har en liten intolerans av laktos, men det är inte så här det yttrar sig. Boven kan nog vara vete, men jag har kollat upp gluten-intolerans och inga av symptomen verkar stämma, förutom på en sida där trötthet nämns. Där nämndes dock även autism som ett symptom. :-)053
Jag har ingen aning om varför detta händer, pasta verkar inte vara så farligt och det är vete, men jag märker att ris har en mer snäll effekt mot mitt huvud. Ris å andra sidan verkar brytas ned ofantligt fort och jag kan känna mig tom i magen bara några minuter efteråt.

Känns som att ingen mat är bra för mig. Jag lever ofta på kaffe och en måltid om dagen. Mat är ju bara smärtsamt.


Jag har celiaki, glutenintollerans, men var ej medveten om de flesta av mina symptom förrän jag blev av med dem (hade vant mig vid dem hela livet). Du kan kolla det med ett blovprov som är 95 % tillförlitligt, och med gastroskopi som är nästan 100 % tillförlitligt. Var är det du har läst att autism kan vara ett symptom på celiaki?
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Re: Trött av pannkakor

Inläggav Sabina » 2008-10-27 13:26:00

snyggsmartosexig skrev:Jag har celiaki, glutenintollerans, men var ej medveten om de flesta av mina symptom förrän jag blev av med dem (hade vant mig vid dem hela livet). Du kan kolla det med ett blovprov som är 95 % tillförlitligt, och med gastroskopi som är nästan 100 % tillförlitligt. Var är det du har läst att autism kan vara ett symptom på celiaki?


Vad hade du för symptom som du blivit av med nu?

(Finns en teori om att man ska ta bort mjöl, mjölk etc när man har autism. GF/CF-diet - Glutenfree and caseinfree diet. Kanske var det den som åsyftades.)
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-27 13:35:16

Paltkoma, det är ju välkänt. Först blir man lite speedad eller pigg och sen blir man helt zonkad. Det är det vanliga, men somliga blir zonkade direkt.

Om man drar ner på kenyansnabba kolhydrater brukar man först och främst märka en dramatisk ökning av välbefinnandet, för blodsockret slutar åka berg- och dalbana.

Rekommenderas varmt för dem som klarar av det. Själv är jag mjölknarkare och har svårt att klara det, men jag önskar jag kunde göra det igen. Jag mådde såååå mycket bättre utan mjöl.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Trött av pannkakor

Inläggav OnionKnight » 2008-10-27 17:48:56

Jag känner till sen tidigare att smältning av mat drar en del på kroppens resurser och kan göra en trött, men det finns ingen mat som jag proppat i mig som kan få mig att bli så trött som av denna maträtt. Somnar också om jag inte aktivt motarbetar det. Denna känsla varar medans jag känner mig mätt, och går över då magen är lite mer tömd. Om det kan bero på förhöjd blodsockernivå kan jag inte säga, vet inte hur länge det håller i. Men om det är längre perioder än någon halvtimme så känns det som att det har med matsmältningen att göra.

Fullkorn är läskigt. När jag kokar fullkornspasta så bildas sånna där regnbågsfärgade bubblor, precis som när man använder diskmedel. Värst av allt är att om man sedan äter mycket av det så känner jag just den smaken efter ett tag. Fullkornsris är annars rätt ok.

snyggsmartosexig skrev:Var är det du har läst att autism kan vara ett symptom på celiaki?

http://www.allergy-details.com/204-glut ... y-symptoms

Celiaki vet jag inte om det känns så aktuellt, jag känner ju knappt igen mig i något av det som beskrivs. Förstoppning och mystisk avföring har jag inte haft, som verkar vara det vanligaste.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Re: Trött av pannkakor

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-27 20:29:21

OnionKnight skrev:Jag känner till sen tidigare att smältning av mat drar en del på kroppens resurser och kan göra en trött, men det finns ingen mat som jag proppat i mig som kan få mig att bli så trött som av denna maträtt. Somnar också om jag inte aktivt motarbetar det. Denna känsla varar medans jag känner mig mätt, och går över då magen är lite mer tömd. Om det kan bero på förhöjd blodsockernivå kan jag inte säga, vet inte hur länge det håller i. Men om det är längre perioder än någon halvtimme så känns det som att det har med matsmältningen att göra.

Fullkorn är läskigt. När jag kokar fullkornspasta så bildas sånna där regnbågsfärgade bubblor, precis som när man använder diskmedel. Värst av allt är att om man sedan äter mycket av det så känner jag just den smaken efter ett tag. Fullkornsris är annars rätt ok.

snyggsmartosexig skrev:Var är det du har läst att autism kan vara ett symptom på celiaki?

http://www.allergy-details.com/204-glut ... y-symptoms

Celiaki vet jag inte om det känns så aktuellt, jag känner ju knappt igen mig i något av det som beskrivs. Förstoppning och mystisk avföring har jag inte haft, som verkar vara det vanligaste.


Jag har blivit så trött av blandningen mjöl socker och fett kanske även ägg, jag vet inte, att jag på fullt allvar tänkt sätta mig i ett hörn av lokalen för att ta en lur i en kvart. Senast på IKEA. Skitläskigt. Nästan så man inte vågar äta sånt annat än hemma...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Trött av pannkakor

Inläggav snyggsmartosexig » 2008-10-27 20:36:08

Sabina skrev:
snyggsmartosexig skrev:Jag har celiaki, glutenintollerans, men var ej medveten om de flesta av mina symptom förrän jag blev av med dem (hade vant mig vid dem hela livet). Du kan kolla det med ett blovprov som är 95 % tillförlitligt, och med gastroskopi som är nästan 100 % tillförlitligt. Var är det du har läst att autism kan vara ett symptom på celiaki?


Vad hade du för symptom som du blivit av med nu?

(Finns en teori om att man ska ta bort mjöl, mjölk etc när man har autism. GF/CF-diet - Glutenfree and caseinfree diet. Kanske var det den som åsyftades.)


Utmattning, lös i magen, orolig och ont i magen, allmänt sänkt, försvårade ledproblem, bl a. Men min kropp verkade ha anpassat sig lite till gluten tidigare eftersom jag blir mycket sämre nu än tidigare om jag får i mig gluten. Drack några mörka öl för några månader sedan och blev dålig i sex dagar i sträck; åt nästan inget så jag gick ner i vikt, mådde illa och generellt en stark känsla av sjukdom i hela organismen. Kändes som om jag var förgiftad kan jag tänka mig. Även om min kropp delvis anpassade sig till gluten misstänker jag att just denna anpassning inte är naturlig och därför på lång sikt har bidragit till min psykiska ohälsa i form av ångest och nedstämdhet.
Senast redigerad av snyggsmartosexig 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
snyggsmartosexig
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2007-09-28
Ort: Stockholm

Inläggav Garum » 2008-10-27 20:40:36

Pannkakor är gott, speciellt med äppelmos till...annars tycker jag om de ryska små boveteplättarna, blinier som man äter med kaviar och smetana, underbart gott :P
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Pemer » 2008-10-27 20:52:27

Nu har jag ätit pannkakor till middag... oj, så sugen jag blev när jag såg den här tråden... :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2008-10-27 21:41:58

Och du mår...?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2008-10-27 21:54:51

Ja jäklar, ja... bra dåsig blev man...! :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Chilehead » 2008-10-28 4:28:27

Svensk kålpudding och jag behöver inte äta mycket heller så blir jag som en klubbad säl :lol:
Skillnaden på svensk o finsk kålpu.... är mängden kål/köttfärs det är precis det motsatta än det andra
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Flawed » 2008-10-31 22:58:40

Jag har samma problem med pannkakor.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav DIProgan » 2008-11-01 14:37:36

Sluta snacka skit om mina bästa vänner pannkakorna! :cry:
Senast redigerad av DIProgan 2011-05-04 16:30:22, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Debbido » 2008-11-01 17:13:14

Det finns tung och lätt mat. Det är bara att välja. Om man vräker i sig allt som finns på ett bufébord blir man nog trött. Fast om det var en bufé på hälsohem ned råkost och veganvarmrätter blir man inte trött.

Bland det sämsta man kan vräka i sig får nog vitt mjöl med socker i toppnoteringar. Snabba kolhydrater är helt enkelt fel.

Grönsaker med rapsolja på och en bit fisk eller kött är en bra måltid. Själv fuskar jag ofta och äter måltidsersättningar. Då blir man verkligen inte tung och trött!

Långsamma kolhydrater som frukt och grönsaker är bra. Vill man vara mätt en längre tid är protein bättre än kolhydrater. Själv undviker jag kolhydrater så mycket som möjligt, för viktens skull.

Om man vräker i sig pannkakor och sedan blir helt utslagen några timmar så har man reagerat helt normalt!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in