Tips om färdiglagad mat

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Marjatta » 2020-10-19 21:40:41

triggerhappyD skrev:Laga nyttig och näringsrik mat istället om man förmår.


Ibland gör man inte det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tips om färdiglagad mat

Inläggav triggerhappyD » 2020-10-19 21:55:18

Marjatta skrev:
triggerhappyD skrev:Laga nyttig och näringsrik mat istället om man förmår.


Ibland gör man inte det.


Yeah så är det ju.
Är själv skyldig till o köpa skitmat ibland i brist på ork.
Men det bör ju undvikas i bästa möjliga mån.

Inte direkt så att man får mer energi och ork av dålig mat.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Tips om färdiglagad mat

Inläggav ShakeItOut » 2020-10-19 22:19:16

Jag får utan problem energi och mer ork av färdigrätter(inklusive dr oetker fryspizzor) än att faktiskt inte äta. Snarare att jag faktiskt köper en när jag har ätit dåligt under något dygn för att återfå lite styrka. De som kan/orkar laga mat gör givetvis detta men det går utmärkt att hålla sig levande på färdigrätter. Om än dyrt.

Sen så köper jag falafel, köttbullar,färdig palt och såna saker som jag verkligen inte har lust att göra själv. Sånt som också brukar kunna klagas på men som inte är så himla farligt ändå.
Tja vad menade jag med detta... Man får ta genvägar. Det är ok så länge man har råd :-)Hug
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Tips om färdiglagad mat

Inläggav yumxi » 2020-10-20 6:29:03

Någon som vet hur mycket sämre näringsinnehållet är i färdigmat?
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Tips om färdiglagad mat

Inläggav slackern » 2020-10-20 8:21:20

triggerhappyD skrev:Känns som ytterligare en grogrund för metabola sjukdomar.
Laga nyttig och näringsrik mat istället om man förmår.

Dom lever oftast nyttigare i många utvecklingsländer på ris och bönor och grönsaker etc än vad folk i västvärlden gör med alla halvfabrikat och dylikt.

Onyttiga fetter, lågkvalitets salt och dåliga råvaror känns som grundbulten i färdiglagad mat.


Tydligen pågår det en fetmaeppedemi i uländer pga skräpmat.

(CNN)They're remote and beautiful. A place many long to escape to for sun, sea and serenity. But the Pacific islands have another reality for the residents living there -- a life based on imported food, little exercise and remote access to healthcare.

The result? The most obese nations in the world.


https://edition.cnn.com/2015/05/01/heal ... index.html

Men jag håller med dig i arbetarnas paradis som t.ex Nordkorea så ser ju befolkningen ut som levandeskelett mer eller mindre.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om färdiglagad mat

Inläggav slackern » 2020-10-20 8:23:28

yumxi skrev:Någon som vet hur mycket sämre näringsinnehållet är i färdigmat?


Tipps jämför ett recept med innehållsförteckningen över färdigmat och hemlagadmat.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Huggorm » 2020-10-20 8:59:39

Mitt största problem med färdiglagade portionsrätter är att de smakar ganska lite. Jag tycker om mat som är välkryddad och saltad, och även smakar mycket från själva maten. Inte ens färdigmat med eld och chili på etiketten har någon styrka att tala om. Visst kan man krydda på en massa själv hemma, men det blir bättre om det kryddas redan under tillagningen.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Marjatta » 2020-10-20 9:22:24

Märker ingen som helst skillnad på ork och mående beroende på vad jag äter. Däremot finns förstås hälsovinster på längre sikt med att äta nyttigare. Alla får göra sina avvägningar.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tips om färdiglagad mat

Inläggav antonius » 2020-10-20 9:31:41

Huggorm skrev:Mitt största problem med färdiglagade portionsrätter är att de smakar ganska lite. Jag tycker om mat som är välkryddad och saltad, och även smakar mycket från själva maten. Inte ens färdigmat med eld och chili på etiketten har någon styrka att tala om. Visst kan man krydda på en massa själv hemma, men det blir bättre om det kryddas redan under tillagningen.


Mycket salt i maten är ett problem för många människor eftersom ett högt intag av natrium leder till högt blodtryck, därför är man numer försiktigare med saltet, eftersom en stor del av konsumenterna av färdiglagade produkter till stor del är folk med div hälsoproblem... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Marjatta » 2020-10-20 9:38:09

antonius skrev:
Huggorm skrev:Mitt största problem med färdiglagade portionsrätter är att de smakar ganska lite. Jag tycker om mat som är välkryddad och saltad, och även smakar mycket från själva maten. Inte ens färdigmat med eld och chili på etiketten har någon styrka att tala om. Visst kan man krydda på en massa själv hemma, men det blir bättre om det kryddas redan under tillagningen.


Mycket salt i maten är ett problem för många människor eftersom ett högt intag av natrium leder till högt blodtryck, därför är man numer försiktigare med saltet, eftersom en stor del av konsumenterna av färdiglagade produkter till stor del är folk med div hälsoproblem... :-)063


Det där om blodtryck och salt sägs ofta men frågan är hurpass sant det är. 1177:
Saltets betydelse för blodtrycket är omdiskuterad, men att äta mindre salt brukar ingå i kostråden för att sänka ett för högt blodtryck. Med största sannolikhet varierar effekten av minskat saltintag mellan olika personer. Störst betydelse har det hos vissa äldre eller personer med ärftlighet för högt blodtryck och så kallad genetisk saltkänslighet.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar ... blodtryck/

Vad som däremot solklart höjer blodtryck är fetma. Vill man förebygga högt blodtryck är det vettigare att tänka på kalorier än på salt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Maggi » 2020-10-20 9:39:22

Marjatta skrev:Märker ingen som helst skillnad på ork och mående beroende på vad jag äter. Däremot finns förstås hälsovinster på längre sikt med att äta nyttigare. Alla får göra sina avvägningar.


Det är intressant, men antar att vi är väldigt olika känsliga för hur maten påverkar oss? De flesta tror jag känner sig olika påverkade beroende på vilken typ av mat man ätit dock? Men kanske de/vi som hörs mest också?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Marjatta » 2020-10-20 9:46:54

Maggi skrev:
Marjatta skrev:Märker ingen som helst skillnad på ork och mående beroende på vad jag äter. Däremot finns förstås hälsovinster på längre sikt med att äta nyttigare. Alla får göra sina avvägningar.


Det är intressant, men antar att vi är väldigt olika känsliga för hur maten påverkar oss? De flesta tror jag känner sig olika påverkade beroende på vilken typ av mat man ätit dock? Men kanske de/vi som hörs mest också?


Det låter väldigt rimligt, det där individuella samt att de som märker skillnader pratar om det.

Jag mår och funkar mycket bättre om jag äter någorlunda rimlig mat regelbundet. Skillnaden jämfört med att hoppa över måltider etc. är jättestor men vad jag äter spelar liten roll. Om det finns nån skillnad är det på marginalen. Undantaget mat som inte är "någorlunda rimlig", då. Som att ersätta måltider med chips kakor eller glass. Då protesterar magen.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tips om färdiglagad mat

Inläggav yumxi » 2020-10-20 10:02:35

slackern skrev:
yumxi skrev:Någon som vet hur mycket sämre näringsinnehållet är i färdigmat?


Tipps jämför ett recept med innehållsförteckningen över färdigmat och hemlagadmat.


Ja men där står ju bara halten av kolhydrater, protein och fett. Skulle vara intressant att jämföra innehållet av vitaminer, mineraler och spårämnen.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Tips om färdiglagad mat

Inläggav manne » 2020-10-20 13:22:17

Gooh rätter är receptet från opera källan så det är hög kvalité på dessa. :!:

Gooh – färdigmat med smak av Operakällaren :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tips om färdiglagad mat

Inläggav slackern » 2020-10-20 13:26:30

yumxi skrev:
slackern skrev:
yumxi skrev:Någon som vet hur mycket sämre näringsinnehållet är i färdigmat?


Tipps jämför ett recept med innehållsförteckningen över färdigmat och hemlagadmat.


Ja men där står ju bara halten av kolhydrater, protein och fett. Skulle vara intressant att jämföra innehållet av vitaminer, mineraler och spårämnen.


Sönderkokta grönsaker innehåller väl inte särskilt mycket vitaminer? Vad jag förstår så förstörs vitaminerna i frukt å grönt när det kokas, går ju i och för sig att ångkoka grejorna då förstörs inte vitaminerna.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om färdiglagad mat

Inläggav triggerhappyD » 2020-10-21 1:22:05

slackern skrev:
triggerhappyD skrev:Känns som ytterligare en grogrund för metabola sjukdomar.
Laga nyttig och näringsrik mat istället om man förmår.

Dom lever oftast nyttigare i många utvecklingsländer på ris och bönor och grönsaker etc än vad folk i västvärlden gör med alla halvfabrikat och dylikt.

Onyttiga fetter, lågkvalitets salt och dåliga råvaror känns som grundbulten i färdiglagad mat.


Tydligen pågår det en fetmaeppedemi i uländer pga skräpmat.

(CNN)They're remote and beautiful. A place many long to escape to for sun, sea and serenity. But the Pacific islands have another reality for the residents living there -- a life based on imported food, little exercise and remote access to healthcare.

The result? The most obese nations in the world.


https://edition.cnn.com/2015/05/01/heal ... index.html

Men jag håller med dig i arbetarnas paradis som t.ex Nordkorea så ser ju befolkningen ut som levandeskelett mer eller mindre.


Lol, snygg random attack på Nord Korea. Kanske borde lätta på sanktionerna mot dom så att folket slipper svälta?
Syftade främst på länder i Syd Amerika och vissa Asiatiska länder.
Men sure, skräpmat har helt klart spridit sig världen över.

Tar tillfället i akt och rekommenderar denna video, eller bok om man så föredrar.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Marjatta » 2020-10-21 7:19:39

Lars Bern. Vaccinskeptiker och klimatskeptiker. Flitig deltagare i alternativhögermedia.
http://www.aspergerforum.se/
Han behöver inte ha fel vad gäller kost och metabolism för det, förstås. Det blodfettsänkande läkemedlet statiner är även jag tveksam till. Men jag vet inte om jag skulle sätta mina pengar på att herrns sammanställningar är så balanserade. Med tanke på att medellivslängden är väldigt mycket högre nu än innan denna "metabola pandemi" började tror jag, trots allt, att denna "pandemi" går att leva med.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Marjatta » 2020-10-21 7:55:03

eeeh vad ville jag ha för länk där? Inte till forumet iaf. Hans wikipedia-sida, tror jag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Bern
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tips om färdiglagad mat

Inläggav slackern » 2020-10-21 14:47:39

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:
triggerhappyD skrev:Känns som ytterligare en grogrund för metabola sjukdomar.
Laga nyttig och näringsrik mat istället om man förmår.

Dom lever oftast nyttigare i många utvecklingsländer på ris och bönor och grönsaker etc än vad folk i västvärlden gör med alla halvfabrikat och dylikt.

Onyttiga fetter, lågkvalitets salt och dåliga råvaror känns som grundbulten i färdiglagad mat.


Tydligen pågår det en fetmaeppedemi i uländer pga skräpmat.

(CNN)They're remote and beautiful. A place many long to escape to for sun, sea and serenity. But the Pacific islands have another reality for the residents living there -- a life based on imported food, little exercise and remote access to healthcare.

The result? The most obese nations in the world.


https://edition.cnn.com/2015/05/01/heal ... index.html

Men jag håller med dig i arbetarnas paradis som t.ex Nordkorea så ser ju befolkningen ut som levandeskelett mer eller mindre.


Lol, snygg random attack på Nord Korea. Kanske borde lätta på sanktionerna mot dom så att folket slipper svälta?
Syftade främst på länder i Syd Amerika och vissa Asiatiska länder.
Men sure, skräpmat har helt klart spridit sig världen över.

Tar tillfället i akt och rekommenderar denna video, eller bok om man så föredrar.


Men du det finns ju inget som helst förbud att sälja livsmedel till Nordkorea.

https://www.regeringen.se/regeringens-p ... nordkorea/

Där kan du läsa om vad som gäller för Sverige och resten utav EU vilka varor som är förbjudet att köpa och sälja till Nordkorea där står inte livsmedel med.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om färdiglagad mat

Inläggav manne » 2020-10-21 18:17:24

slackern skrev:
triggerhappyD skrev:
slackern skrev:
Tydligen pågår det en fetmaeppedemi i uländer pga skräpmat.



https://edition.cnn.com/2015/05/01/heal ... index.html

Men jag håller med dig i arbetarnas paradis som t.ex Nordkorea så ser ju befolkningen ut som levandeskelett mer eller mindre.


Lol, snygg random attack på Nord Korea. Kanske borde lätta på sanktionerna mot dom så att folket slipper svälta?
Syftade främst på länder i Syd Amerika och vissa Asiatiska länder.
Men sure, skräpmat har helt klart spridit sig världen över.

Tar tillfället i akt och rekommenderar denna video, eller bok om man så föredrar.


Men du det finns ju inget som helst förbud att sälja livsmedel till Nordkorea.

https://www.regeringen.se/regeringens-p ... nordkorea/

Där kan du läsa om vad som gäller för Sverige och resten utav EU vilka varor som är förbjudet att köpa och sälja till Nordkorea där står inte livsmedel med.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tips om färdiglagad mat

Inläggav manne » 2020-10-21 18:18:05

Med rätter komponerade av Operakällarens kökschef Stefano Catenacci erbjuds konsumenten god, vällagad och naturligt hälsosam mat, till ett ...
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Marjatta » 2020-10-21 20:52:22

manne skrev:Med rätter komponerade av Operakällarens kökschef Stefano Catenacci erbjuds konsumenten god, vällagad och naturligt hälsosam mat, till ett ...


Har du betalt för att göra reklam? :-)Happy
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Marjatta » 2020-10-21 21:53:38

Vad gäller take away finns inget som klår thai. De här thaikioskerna som hoppat upp här och var är ofta fantastiskt prisvärda. Om man inte är så stor i maten kan man ofta dela upp portionen på två mål. Lite olika, iofs.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Tips om färdiglagad mat

Inläggav Kidzi » 2020-10-21 22:44:04

Här har alla thaikiosker hoppat ner. Fanns innan men nu finns bara mainstream asiatisk mat som är själlöst lagat.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in