erfarenhet av att bo i ett nytt land på autismspektrum

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

erfarenhet av att bo i ett nytt land på autismspektrum

Inläggav Monya » 2020-10-10 23:37:05

Hej/ Godkväll!
Kvälls tankar som dök upp. Har googlat lite på ämnet men hittar inget och så tänkte jag att här skulle man nog kunna diskontera dessa funderingar som dök upp ikväll för vi här är ju experter inom att leva med autism även om du är nya på spektrumet som jag så har vi ändå levt med den hela livet. :-)Happy

Hur är det att leva en tid i ett annat land när man är på autism spektrum?
Vill ni dela med er om er erfarenhet?

Jag vill väldigt gärna testa att flytta till Sydkorea men undra hur samhället ställer sig till autism spektrum. Det är väl mer om man kan få hjälp med sker eller om man är själv på det hela.

Vet att det är en svår fråga att svara på men tänker att det måste finnas fler en jag som vill komma ut och testa ett nytt land och bara vara äventyrlig av sig.

Hoppas det inte blev för rörigt här!
Monya
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2020-06-27

erfarenhet av att bo i ett nytt land på autismspektrum

Inläggav nomemorytoday » 2020-10-11 0:37:43

Precis som du nämner är det ej lätt att svara på frågan.

Har du specifik anledning för att åka, fokusera på den.

Bästa råd jag kan skramla fram, är att försöka göra saker man trivs med, och mår bra av som person. Kanske tom utvecklas inom det, och mår ok av det.

Min birdbrain bråkar hårt mellan varven, och blandar saker, kul, jobbigt, färger, lukter osv. Det landet är nog för just mig.

Prova förutsättningslöst.

Ha biljetten hem, i lillfickan bara + musik du trivs med.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

erfarenhet av att bo i ett nytt land på autismspektrum

Inläggav Monya » 2020-10-12 23:04:30

Tack för svaret! Det känns lugnare nu :-)Happy

Ja men precis att man åker ner för att ha kul och med veten om biljetten hem ifall det inte skulle kännas bra :-)Happy

Det är så lätt att förstora problemet innan det har hänt :-)051
Monya
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2020-06-27

erfarenhet av att bo i ett nytt land på autismspektrum

Inläggav Flinta » 2020-10-12 23:08:09

Var hittar man sydkoreaner i Sverige? Tänkte om du redan känner någon eller vill försöka prata mer med någon om din resa/flytt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

erfarenhet av att bo i ett nytt land på autismspektrum

Inläggav Flinta » 2020-10-12 23:13:47

...märkt att vissa aspiga personer dragits till Japan, de har flyttat dit för att plugga. Tror de känt sig mer bekväma i den japanska kulturen.., inte lika funktionsnedsatta socialt t ex.

Det som jag tyckte var bra när jag bodde utomlands var att man tilläts vara ny och osäker och kunde ställa de dumma frågorna etc och inte förväntade sig någon att man snabbt skulle skaffa vänner heller. Men efter två terminer tror jag att jag hade jag en diffus känsla av att andra tänkte väldigt mycket på att jag var annorlunda (med annorlunda menar jag att jag inte delade så mycket med andra jämnåriga) men det gjorde inte så mycket för då skulle jag ändå flytta hem 8)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

erfarenhet av att bo i ett nytt land på autismspektrum

Inläggav Monya » 2020-11-01 19:18:25

Flinta skrev:Var hittar man sydkoreaner i Sverige? Tänkte om du redan känner någon eller vill försöka prata mer med någon om din resa/flytt?


Man kan kolla på olika facebook grupper sen finns Meeff också det är en app där man kan chatt med folk runt om i värden.

Har en kompis som kom hem i våras som har bott där ett tag. Hon kommer nog få stå ut med en del sen :-)Happy
Monya
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2020-06-27

erfarenhet av att bo i ett nytt land på autismspektrum

Inläggav Monya » 2020-11-02 19:43:50

Flinta skrev:...märkt att vissa aspiga personer dragits till Japan, de har flyttat dit för att plugga. Tror de känt sig mer bekväma i den japanska kulturen.., inte lika funktionsnedsatta socialt t ex.

Det som jag tyckte var bra när jag bodde utomlands var att man tilläts vara ny och osäker och kunde ställa de dumma frågorna etc och inte förväntade sig någon att man snabbt skulle skaffa vänner heller. Men efter två terminer tror jag att jag hade jag en diffus känsla av att andra tänkte väldigt mycket på att jag var annorlunda (med annorlunda menar jag att jag inte delade så mycket med andra jämnåriga) men det gjorde inte så mycket för då skulle jag ändå flytta hem 8)


Har också hört att japan är ett vanligt intresse för Autismer och jag har också varit där mest för musiken men nu är jag helt in spårad på kpop (koreansk pop musik) och den koreanska kulturen.

Så bra att folk är så snälla när man är ny, känns ibland folk utomlands har en bättre social och artig än i Sverige.
Man kan inte gilla allt och om du ändå skulle hem så kanske det inte spela någon roll att man sticker ut lite.
Värden hade varit tråkig om alla människor hade varit likadana :)
Får man fråga var någonstans du var?
Monya
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2020-06-27

erfarenhet av att bo i ett nytt land på autismspektrum

Inläggav yumxi » 2020-11-02 21:58:37

Jag gjorde en språkresa i Storbritannien 2018 och stannade där i nästan ett år. Tycker det var en bra upplevelse eftersom jag träffade människor från nästan hela världen och fick erfara hur annorlunda människor är socialt på andra delar av jordklotet. Jag kände mig inte lika utanför i klassen och gemenskapen som jag annars brukar göra när jag är bland svenskar.

Så du borde absolut ge det en chans, det är en jättebra erfarenhet att ha och om du inte trivs kan du ju alltid åka hem igen. :-)Happy
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Återgå till Intressanta intressen



Logga in