Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav Kidzi » 2020-10-03 16:37:25

Kanske inte en sann språkfråga men vi anpassar ju språket till mottagaren.

Innan covid så hade vi utflykter och då skrev de att "Du får inte komma berusad eller drogpåverkad. För allas trevnad ska du även vara ren och ha rena kläder".

För mig låter det fel. Varför inte bara fortsätta i samma raka stil? T ex "Du ska också vara ren och ha rena kläder". De kanske tycker det låter hårt och vill linda in det.

Men som de skriver låter det hårdare. T ex när man fortfarande rökte inomhus ibland stod det på bibliotekets dörr att "För allas trevnad röker vi inte här". Vaddå, men om man tycker det är trevligare att röka då? Det är ju naturligtvis lite bokstavstolkning, men också insmuget att gör man fel är man inte en del av alla. Man är ingen.

Och eftersom autister ofta bokstavstolkar och känner sig utanför tycker inte jag man ska formulera sig så här.

Det är säkert bara någon enstaka som är svettig för jag har aldrig känt att någon luktar, förutom en personal som stinker cigarrettrök så att jag vill kräkas.

Den enstaka personen skulle nog må bättre om det bara står regler rakt upp och ner. Eller vad tycker ni?

Tycker ni jag överanpassar texten?
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav Dagobert » 2020-10-03 18:30:38

"För allas trevnad" kan vara bra som svar på den vanliga aspergerfrågan "Varför?".

Man får inte komma berusad etc.
Man får komma smutsig men vi tycker inte om det.

Så jag tycker det är ok att skriva så.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav Dagobert » 2020-10-03 19:09:15

Forts.
Jag menar, för min del är det ok, jag skulle inte tänka på det ens.
Huruvida det är bra i autistutskick kan jag inte säga.

Det beror ju också på vad avsändaren menar. Om det är ett krav att vara ren så är det onödigt att skriva "för allas trevnad". Då vore det bättre att först skriva kraven och sen motivera dem på en egen rad under, för dem som behöver det. Mer pedagogiskt och rakt på sak.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav Liljan » 2020-10-03 19:58:43

Jag hade aldrig gått på ett evenemang där de förutsätter att man är smutsig och ovårdad (varför skulle de annars ta upp att man ska vara hel och ren)

Jag tror de inte är lika raka vad gäller hygien för att det är känsligt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav Kidzi » 2020-10-03 20:07:23

Dagobert skrev:Det beror ju också på vad avsändaren menar. Om det är ett krav att vara ren så är det onödigt att skriva "för allas trevnad". Då vore det bättre att först skriva kraven och sen motivera dem på en egen rad under, för dem som behöver det. Mer pedagogiskt och rakt på sak.


Som det är utformat så verkar det som ett krav. Och själva lokalen har en ännu längre lista där de sakerna är med plus lite annat. Jag har inte tänkt på om det bara står punktvis i listan. Eller om det finns längre meningar som i utskicken.

På vissa utskick står det nyduschad istället. Det är ju heller direkt ingen språkfråga men som sagt, mottagaren. I mina öron låter det som man inte får rengöra sig på annat vis och att det måste ske precis innan. Fast jag fattar ju att det finns marginal, så att det säkert duger om man duschade kl 7 och man träffas kl 19.

Tror ingen ifrågasätter varför man ska vara ren. Alla vet det nog. Känns mer som en påminnelse om någon slarvar.

Då frågar jag hellre varför man inte får använda alkohol? Droger är ju inte lagligt, men om vi som vuxna autister bestämmer att vi ska ha en liten fest och alla är med på att det ska vara ett glas vin till så får vi alltså inte det. Trots att verksamheten ska likna ett normalt socialt umgänge. Där borde de också skriva en förklaring.

Sedan har vi enkäterna. Vad jag förstår är de rikstäckande så kanske fler har fått dem iom boendestöd. Man ska fylla i t ex om man får göra som man vill för personalen, om man är rädd för något i hemmet osv. Det finns bara tre kryssrutor, ja, ibland och nej.

Tror jag skrivit detta förut men det gör mig galen. Kommer strejka eller skriva nonsens på nästa enkät. Ordet ibland tycker jag ligger väldigt nära nej.

Fast förstår att det är svårt att skriva så alla förstår. Men har märkt lite att folk som jobbar med människor kan den biten, men kan ha svårare att uttrycka sig i skrift. Man kan ju inte allt lika bra.

Hab brukade uttrycka sig väldigt aspergervänligt minns jag. Men de använde ett jättestort typsnitt. Jag har svårt att ta in meningar när man skriver så stort. Undra om det är vanligt med aspergers.

På listan som finns i lokalen finns också punkten "Personalen bestämmer". Känns inte som man skriver så till vuxna som kan bo i egen lägenhet.

Svammel, men tycker man måste tänka på hur texter kan mottas olika, särskilt när NPF:are läser. Då frågar jag klart andra NPF:are om de skulle tycka det var OK skrivet. :)
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav Kidzi » 2020-10-03 20:10:38

Liljan skrev:Jag hade aldrig gått på ett evenemang där de förutsätter att man är smutsig och ovårdad (varför skulle de annars ta upp att man ska vara hel och ren)

Jag tror de inte är lika raka vad gäller hygien för att det är känsligt.


Försökte komma på någon sådan verksamhet. :-)005 Men nej, även om man går i en skitig skog och grillar korv och blir rökt så startar man nog ändå ren. Men man kanske inte tar snyggaste jackan då.

Jo, jag tror också de skriver så för att förmildra, men i mina öron låter det bara hårdare. Kanske för att jag fastnar vid det för att det är den enda meningen som är lång och de andra bara är order.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav verbatim » 2020-10-03 21:44:39

Spoiler: visa
Kidzi skrev:Kanske inte en sann språkfråga men vi anpassar ju språket till mottagaren.

Innan covid så hade vi utflykter och då skrev de att "Du får inte komma berusad eller drogpåverkad. För allas trevnad ska du även vara ren och ha rena kläder".

För mig låter det fel. Varför inte bara fortsätta i samma raka stil? T ex "Du ska också vara ren och ha rena kläder". De kanske tycker det låter hårt och vill linda in det.

Men som de skriver låter det hårdare. T ex när man fortfarande rökte inomhus ibland stod det på bibliotekets dörr att "För allas trevnad röker vi inte här". Vaddå, men om man tycker det är trevligare att röka då? Det är ju naturligtvis lite bokstavstolkning, men också insmuget att gör man fel är man inte en del av alla. Man är ingen.

Och eftersom autister ofta bokstavstolkar och känner sig utanför tycker inte jag man ska formulera sig så här.

Det är säkert bara någon enstaka som är svettig för jag har aldrig känt att någon luktar, förutom en personal som stinker cigarrettrök så att jag vill kräkas.

Den enstaka personen skulle nog må bättre om det bara står regler rakt upp och ner. Eller vad tycker ni?

Tycker ni jag överanpassar texten?

Kidzi skrev: För allas trevnad ska du även vara ren och ha rena kläder".

Tycker ni jag överanpassar texten?


Jag tycker texten är dålig. Vad betyder "ren"?

För den ene kan det betyda det att man inte rullat i gyttjan på sistone. För en annan kan det betyda det att man duschat strax innan utflykten. För en tredje kan det betyda det att man duschade "för inte så länge sedan", vilket även där finns utrymme för ytterligare tolkning.

Jag tycker att det vore bättre att istället ta sådant när/efter "problemet" uppstått. Att sedan enskilt med berörd individ(er) förklara närmare om vad som förväntas av denne och varför.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav Kidzi » 2020-10-10 10:49:02

De hade kunnat skriva att för allas trevnad måste Kent duscha innan han kommer hit.

Alltså, jag vet inte vem som är boven, jag hittar på. Jag vet att det inte är jag för jag brukar inte komma på deras träffar mycket. Men jag kan stinka som en gris trots rejäl tvagning. Tantsvett är inte att leka med.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav verbatim » 2020-10-10 11:30:27

Kidzi skrev:De hade kunnat skriva att för allas trevnad måste Kent duscha innan han kommer hit.

Alltså, jag vet inte vem som är boven, jag hittar på. Jag vet att det inte är jag för jag brukar inte komma på deras träffar mycket. Men jag kan stinka som en gris trots rejäl tvagning. Tantsvett är inte att leka med.


Hade nästan varit bättre. :lol: (men ändå inte)

Med tillägget om renlighet i originalet känns det som att man har en (eller flera) specifik(a) personer i åtanke. Själv reagerar jag på sådana brev riktade till alla genom att själv utveckla tvångsmässiga beteenden*, eftersom jag inte med fullständig säkerhet kan veta att det är eller inte är mig de menar.

*Genom att duscha i över 1 timme där jag tvålar in hela kroppen minst 3 gånger om. (spola av, tvåla, spola av, tvåla, spola av, tvåla, spola av)
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav Kidzi » 2020-10-10 12:13:17

verbatim skrev:
Kidzi skrev:De hade kunnat skriva att för allas trevnad måste Kent duscha innan han kommer hit.

Alltså, jag vet inte vem som är boven, jag hittar på. Jag vet att det inte är jag för jag brukar inte komma på deras träffar mycket. Men jag kan stinka som en gris trots rejäl tvagning. Tantsvett är inte att leka med.


Hade nästan varit bättre. :lol: (men ändå inte)

Med tillägget om renlighet i originalet känns det som att man har en (eller flera) specifik(a) personer i åtanke. Själv reagerar jag på sådana brev riktade till alla genom att själv utveckla tvångsmässiga beteenden*, eftersom jag inte med fullständig säkerhet kan veta att det är eller inte är mig de menar.

*Genom att duscha i över 1 timme där jag tvålar in hela kroppen minst 3 gånger om. (spola av, tvåla, spola av, tvåla, spola av, tvåla, spola av)


Man blir ju paranoid helt klart.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav RapeRegs » 2020-10-10 12:42:26

Tyvärr är det vanligt att autister är dåliga på att sköta sin personliga hygien.

Jag tror inte personen som författat texten skulle skriva så på en inbjudan till sitt eget bröllop.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Är det OK att i autistutskick skriva "för allas trevnad"?

Inläggav Kidzi » 2020-10-10 14:27:30

RapeRegs skrev:Tyvärr är det vanligt att autister är dåliga på att sköta sin personliga hygien.

Jag tror inte personen som författat texten skulle skriva så på en inbjudan till sitt eget bröllop.


Visst händer det. Men undrar lite om språkbruket. Man använder tydligen inte det för alkohol. Typ För allas trevnad ska du inte komma hit full.

Tycker mer att börjar man i stilen gör si gör inte så så fortsätter man så, pga att det blir språkligt enhetligt.

Ifall det andra är koncist kan rengöringen också vara det. Typ Kom nyduschad. Mer komplicerat behöver det inte bli. Stör mig på att det språkligen sticker ut, troligen för att de inte vet hur de skulle formulera det.
Kidzi
 
Inlägg: 5545
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Språket



Logga in