Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2008-10-26 17:59:33

OK, får kolla in listorna då.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav HellviHumle » 2008-10-26 18:01:58

Inger skrev:
Men hur smutsigt hinner håret egentligen bli mellan gångerna? Jag tvättar främst för att få bort ev doftmolekyler det kan ha sugit åt sig när jag varit nånstans.

Ofta tvättar folk både hår och sig själva alldeles för ofta. Många gånger räcker det ju att duscha av sig utan att använda tvål. För både kropp och hår.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Alien » 2008-10-26 18:18:24

Jag har ett schampo från Apoteket som heter Våg. Skulle vara bra för att det inte innehöll silikon. Vet inte om det finns kvar nu.

Men nu har iofs inte jag lockigt hår. :(

Ska man inte kamma håret, då blir det väl tovigt? :shock:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 18:27:40

Alien skrev:Jag har ett schampo från Apoteket som heter Våg. Skulle vara bra för att det inte innehöll silikon. Vet inte om det finns kvar nu.

Men nu har iofs inte jag lockigt hår. :(

Ska man inte kamma håret, då blir det väl tovigt? :shock:


Inte mitt, och jag har ändå ganska mycket hår. Schampot är säkert bättre än andra schampon, men bäst är nog att låta bli schampo öht, inbillar jag mig. Eller iaf gör jag det. Fixa ideer, vem, jag?! ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-10-26 19:02:59

Alien skrev:Jag har ett schampo från Apoteket som heter Våg. Skulle vara bra för att det inte innehöll silikon. Vet inte om det finns kvar nu.

Det var det jag hade! :D

alfapetsmamma skrev:
Alien skrev:Ska man inte kamma håret, då blir det väl tovigt? :shock:

Inte mitt, och jag har ändå ganska mycket hår. Schampot är säkert bättre än andra schampon, men bäst är nog att låta bli schampo öht, inbillar jag mig. Eller iaf gör jag det. Fixa ideer, vem, jag?! ;)

På frisörens rekommendation använder jag afrokam efter att jag tvättat håret (med huvudet framåt så att håret kommer uppochned). Sen kramar jag håret försiktigt så lockarna kommer tillbaka och låter det självtorka. Om jag inte orkar tvätta håret eller gjort det kvällen innan, så sprutar jag det med en blomspruta och kramar lite.

Den som har rakt hår behöver inte hålla på sådär utan kan säkert kamma sig som vanligt. Annars blir det nog mycket riktigt tovigt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 19:10:48

Inger skrev:
Den som har rakt hår behöver inte hålla på sådär utan kan säkert kamma sig som vanligt. Annars blir det nog mycket riktigt tovigt.


Jag har en massa självfall och en del lockar och jag kammar INTE håret. Ändå blir det inte tovigare än att det räcker att dra fingrarna igenom på morgonen. Promise!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alien » 2008-10-26 19:19:57

Jag har tunt, rakt och kort hår. Ändå blir det tovigt om man jag inte kammar det. Livet är orättvist! :lol:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Inger » 2008-10-26 19:29:21

Jag har detsamma, men låter frisören trolla lite. De som har naturliga lockar klarar sig tydligen med bara fingrarna... Orättvist var ordet! sa Bull. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-26 19:35:55

Jag har ett tjockt och långt hår och det skulle vara helt ohanterligt om jag inte redde ut det varje kväll. Det där med balsam som skonsamt för håret låter intressant. Själv har jag aldrig fattat vad produkten är till för. Jag tycker den gör håret fett. Använder bara schampo aldrig balsam.

Ett schampo som var bra var apotekets lactacydschampo men det har de tyvärr slutat göra nu och jag har inte hittat någon fullgod ersättning som både är oparfymerad och tillräckligt sur.

Jag har också (numera) periodvis ganska stora problem med mjäll och måste använda specialscampon. Jag är lite skeptisk till vad som skulle hända med detta om man lade av med schampo.

Men tydligt är att det är bra att vara ute mycket - det är bra för håret. Samtidigt som något som inte är bra för håret är att använda hårtork. Det gör det torrare och sprödare. Jag har inte använt hårtork sedan jag flyttade hemifrån för snart 20 år sen.

Är det någon som har någon erfarenhet av Urtekramserien. Tvättade med dessa ganska mycket för några år sen och upplevde att de var skonsamma men inte lika bra som lactacyd. Variationsykeln Urtekram-lactacyd-wella fungerade och på den tiden hade jag inga större problem med håret.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-26 19:59:26

Jag har lite mjällig hårbotten (kanske t.o.m. psoriasismjäll), och det blir klart bättre av balsam enbart.
Men, som sagt, det ska vara balsam av lätt sort utan en massa vårdande oljor i - annars kan det bli fett.

Om du vill ha ned pH, så kan du ha i lite citronsyra i ditt schampo. Eller skölja med en äppelcidervinägerlösning det sista du gör efter tvätt. Det är mycket bra för hårbotten. Späd 1 del äppelcidervinäger med 9 delar vatten och skölj håret med detta det sista du gör.
För stark lösning kan göra håret torrt dock.

EDIT: För både pH-värde och som conditioner, så är kattmyntainfusion riktigt bra! Koka 1,5 dl vatten och häll över 0,5 tsk kattmynta.
Låt dra 30 minuter. Sila.
Fördela i håret, ha en plastpåse om, och låt verka i en timma.
Det är svagt surt och innehåller bra oljor.
Om håret verkar bli fett fort när man använt det, så kan man ta infusionen i längderna först, och mot slutet ha i mer närmare mot, och i, hårbotten.
Man kan variera styrka och tid efter behag. Stark lösning kan göra håret torrt p.g.a. att det blir "för surt och sammandragande".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2008-10-26 20:18:46

Har det någon doft?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-26 20:19:59

Inger skrev:Har det någon doft?
Frågar du mig? Och om vilket i så fall?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2008-10-26 20:22:34

Ja. Kattmyntan.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-26 20:27:20

Kattmyntan luktar "örtigt", tycker jag.
Jag har inte haft kattmynta till något innan, så det är en ny doft för mig.
Jag tycker inte att det luktar jättestarkt eller så starkt som jag hade väntat mig.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 20:30:01

Bjäbbmonstret skrev:Jag har också (numera) periodvis ganska stora problem med mjäll och måste använda specialscampon. Jag är lite skeptisk till vad som skulle hända med detta om man lade av med schampo.


Jag hade ganska jobbigt med kliande hårbotten och att jag inte kunde låta bli att klia tillbaks, så det blev äckliga sår i skalpen. Det är borta nu, med balsammetoden (shit vad jag låter äckelfrälst!). Många andra med dylika hårproblem har blivit väldigt hjälpta, så jag föreslår att du går in och läser där och så testar. Värre än nu lär det iaf inte bli. Sen får man tänka på att det tar tid för håret att ställa om sig och att alla inte funkar lika bra med alla produkter, så man är inte garanterad vackert sunt och lättskött hår från dag ett utan får vara glad för de små framsteg man gör. Titta på alla bilder därinne, de är bra vittnesmål iaf!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2008-10-26 21:05:18

Jag hade också stora problem med mitt hår; har provat massor av de svindyra produkter man köper på frisörsalongerna men aldrig varit nöjd. Jag har medeltjockt hår som lätt går sönder och som är väldigt långt och typ aldrig blir kammat.

Efter att ha svurit några år råkade jag gå förbi en Lush-affär här i stan och tänkte att "det kan ju inte bli sämre iaf" så jag gick in och handlade lite schampoo och balsam. Nu är jag lika frälst i Lush som a-mamma verkar vara i balsammetoden.

För det första kan man köpa fasta schampoon på Lush. Inget släpande på onödigt vatten (man står ju ffs i duschen när man schamponerar!) och inga förpackningar på sopberget. Schampoot används precis som en tvål; man löddrar upp lite i händerna och tvättar håret. Eller så kan man gnugga in det i håret direkt.

För det andra ser de ut som små fina tvålar men är otroligt mjuka och snälla mot håret. De luktar otroligt gott och har en lukt som håller sej flera dagar. Detta är bra, tycker JAG, men det finns de som inte gillar det. Förvisso avtar doften efter ett tag, frågan är hur länge den doftöverkänslige står ut.

För det tredje är balsamet helt hysteriskt bisarrt. Till skillnad från ALLA andra balsam så blir håret inte silkeslent med en gång man har haft i det. Först trodde jag det var fel på balsamet, men sen fattade jag varför. Efter några användningar blev håret helt otroligt fluffigt och fint, faktiskt nästan så jag kunde skaka det lite och det kammade sej själv! I början fattar man inte att man har haft i balsamet för det liksom sugs in i håret, men när håret väl blivit mättat med det så är det en helt otrolig känsla. Det är som om alla vanliga produkter torkar ut håret med schampoo och sedan lägger på en hinna av silikon med balsamet. Men här är det i stort sett enbart växtingredienser som uppenbarligen håller det andra lovar - att tränga in i håret och bygga upp det inifrån!

För det fjärde är det som jag nyss skrev nästan enbart naturprodukter och vegetabiliska grejer i Lush sortiment. Innehållsförteckningarna är markerade med olika färger så man ser vilka grejer som är syntetiska och vilka som är naturliga.

För det femte så är deras schampoon det bästa jag provat någonsin. Alla andra vanliga schampoon blir jag flottig och jävlig av redan efter en dag. Efter två dagar rinner det klet ur håret... nästan. Efter att ha vaskat av håret med mitt Lush-schampoo räcker det att jag tvättar luggen och lite av håret som faller i ansiktet, varje dag, så behöver jag inte tvätta resten av håret på en vecka! Min kpv gnällde på att det luktade lite konstigt då, vilket gjorde att jag numera tvättar det två ggr i veckan.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-26 23:27:25

Jag tvättade varannan dag ibland varje men en dag fick jag spunk på att ALLTID hålla på och vara tvungen att tvätta håret.

Struntade helt i att tvätta det i tre veckor, jaja lite skitigt blev det, men efter det så räcker det med en gång i veckan! Och jag kan nästan använda vad som helst någon enstaka gång men bäst är något lite dyrare för det torkar inte ut håret har jag märkt.

Nej, jag ser inte ut som en flottig 40-åring som inte har tvättat sig....
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-26 23:55:26

Bror Duktig skrev:Om du vill ha ned pH, så kan du ha i lite citronsyra i ditt schampo.


Var får man tag på citronsyra?

Bror Duktig skrev:EDIT: För både pH-värde och som conditioner, så är kattmyntainfusion riktigt bra! Koka 1,5 dl vatten....


Det där verkar jobbigt. Såntdär orkar jag inte hålla på med. Allt som är mer avancerat än att jag ska tvätta och kamma ut det går bort!

alfapetsmamma skrev:Jag hade ganska jobbigt med kliande hårbotten (...)värre än nu lär det iaf inte bli. Sen får man tänka på att det tar tid för håret att ställa om sig och att alla inte funkar lika bra med alla produkter, så man är inte garanterad vackert sunt och lättskött hår från dag ett utan får vara glad för de små framsteg man gör. Titta på alla bilder därinne, de är bra vittnesmål iaf!


Hur vet du att det inte kan bli värre? Försökte du göra något annat med ditt hår innan du försökte dig på den här metoden? Jag vill inte riskera att använda något som sliter på på själva håret eftersom jag har bra kraftiga hårstrån som slits långsamt och som jag klipper max en gång om året och det tycker jag är lättskött.

Problemet med hårbottnen uppstod för några år sen efter att jag hade proppat i mig höga doser med gestagener ett tag och jag trodde det skulle upphöra när jag hade slutat men det gjorde det aldrig utan har accelererat. Det vore kanske bättre om jag sökte hjälp för det i stället.

Edit: inser att det här låter lite ovänligt. Det var inte så menat. Tack för alla tipsen! :)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 2 gånger.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-27 0:04:09

Att inte tvätta håret på 2-3 veckor för att se om det rätar upp sig av det låter klart lockande. Men jag undrar vad dom skulle säga på jobbet? :wink: :roll: :?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-27 0:50:20

Ja du Bjäbbmonstret, hur vet jag att det inte kan bli värre? Det vet jag såklart inte, det var ett sätt att prata. Det är inga konstigheter det handlar om, alltså borde det bara kunna bli bättre, iaf på sikt. Så menade jag.

Och det är faktiskt inte viktigt för mig att frälsa folk med no poo-metoden, även om det kan ha låtit så. Jag delade mest med mig av mina nyvynna erfarenheter bara.

Vill du testa nåt som hjälpt många med trilskande hår och hårbotten så tycker jag du ska ge det ett försök. Annars gör du precis vad du vill med ditt hår. Det är ett fritt land, åtminstone på den fronten.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-10-27 0:51:28

Bjäbbmonstret skrev:
Bror Duktig skrev:Om du vill ha ned pH, så kan du ha i lite citronsyra i ditt schampo.

Var får man tag på citronsyra?

I citroner? :wink:

Annars finns det i granulatform på kryddhyllan (bland refillpåsarna). Då får man lösa upp i vatten. Supereffektivt att putsa koppar och avkalka vattenkokare med.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-10-27 0:52:56

Bjäbbmonstret skrev:Att inte tvätta håret på 2-3 veckor för att se om det rätar upp sig av det låter klart lockande.

"Lockande" :lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-27 10:40:31

Inger skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Bror Duktig skrev:Om du vill ha ned pH, så kan du ha i lite citronsyra i ditt schampo.

Var får man tag på citronsyra?

I citroner? :wink:

Annars finns det i granulatform på kryddhyllan (bland refillpåsarna). Då får man lösa upp i vatten. Supereffektivt att putsa koppar och avkalka vattenkokare med.

Ja, det var den formen jag tänkte på.
Men jag vet inte hur mycket man bör ta. Kanske inte mer än en knivsudd eller så. Man bör akta sig för att ta för mycket i alla fall, eftersom man inte vill ha någon stark effekt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-27 10:46:23

Bjäbbmonstret skrev:Jag vill inte riskera att använda något som sliter på på själva håret eftersom jag har bra kraftiga hårstrån som slits långsamt och som jag klipper max en gång om året och det tycker jag är lättskött.

Det är helt osannolikt att balsammetoden skulle bidra till slitage på håret.
Tvärtom.
Men, man kan få andra problem under en övergångsperiod.
Dels innan man får in teknik och hur mycket man ska ta av balsamet, och dels om man behöver prova sig fram bland flera balsam.

Problemen kan vara att håret blir fett, eller att man får "build up" i hårbotten.
Problem kan det också bli om man inte fått ur alla silikoner m.m. innan man börjar med enbart balsam, eller att man råkar använda någon produkt med "förbjudna ämnen" i.

Jag hade problem med att inte få håret tillräckligt rent i början. Det berodde på att jag använde ett för vårdande balsam (för mycket oljor i).
Mitt hår gillar inte heller proteintillskott i produkter, och ett av balsamen jag provade först som hade detta, gjorde mitt hår torrt. Fast det gjorde det ju även innan, när jag använde samma balsam efter schampo i samma serie.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Intressanta intressen



Logga in