Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav Inger » 2008-10-26 16:06:32

Hudvård

Aloe Vera är en läkeväxt som innehåller en genomskinlig grönaktig gel som, förutom att göra huden mjukare, verkligen gör underverk på brännskador, infektioner, skärsår mm på en bråkdel av tiden jämfört med om man bara låter det självläka.

Köp en Aloe Vera i kruka (med ljusgröna nästan runda blad, inte prydnadsaloe med mörkgräna platta taggiga blad). Sen ber man den om ursäkt och drar av ett av bladen från roten, så har man en naturlig 'tub' innehållande läkande gel.

För milda blessyrer eller mjukare hy räcker det att bara ha på lite gel på huden och sen stoppa resten av bladet i en plastpåse och förvara i kylen. Vid infektioner och brånnsår kan man klippa av en lagon stor bladbit, dela den på mitten och sätta fast med kirurgtejp som ett omslag med det kletiga mot skadan. (Jag gjorde det för några veckor sen här jag fått en inflammerad armbåge och dan efter var den bra igen.)

Hårinpackning

1 ägg
Vegetabilisk olja (t ex olivolja, tistelolja eller vetegräsolja).
Några teskedar honung.

Vispa ihop och kleta in smeten i håret. (Spill inte på kläderna, intorkat ägg är svårt att få bort.) Låt det stelna och sitta i minst 30 min. Tvätta ur och håret är både spänstigt och mjukt som silke.

Edit: Justerade ordföljden.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 3 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav HellviHumle » 2008-10-26 16:14:36

Inger skrev:Hudvård

Aloe Vera är en läkeväxt som innehåller en genomskinlig grönaktig gel som, förutom att göra huden mjukare, verkligen gör underverk på brännskador, infektioner, skärsår mm på en bråkdel av tiden jämfört med om man bara låter det självläka.

Köp en Aloe Vera i kruka (med ljusgröna nästan runda blad, inte prydnadsaloe med mörkgräna platta taggiga blad). Sen ber man den om ursäkt och drar av ett av bladen från roten, så har man en naturlig 'tub' innehållande läkande gel.

För milda blessyrer eller mjukare hy räcker det att bara ha på lite gel på huden och sen stoppa resten av bladet i en plastpåse och förvara i kylen. Vid infektioner och brånnsår kan man klippa av en lagon stor bladbit, dela den på mitten med det kletiga mot skadan och sätta fast med kirurgtejp som ett omslag. (Jag gjorde det för några veckor sen här jag fått en inflammerad armbåge och dan efter var den bra igen.)

Låter som man använde Groblad förr. Kanske funkar fortfarande? Men det gällde att lägga rätt sida mot såret.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 16:15:06

På tal om naturlig skönhet ville jag tipsa om balsammetoden. Den har varit toppen för mitt hår, och för lillisens hår. Den går ut på att inte använda schampoo, då schampoo torkar ut håret, och ofta innehåller en massa skit.

Behöver inte skriva så mycket mer här, utan hänvisar till http://www.lockig.se och FAQen på forumet där. Tror det skulle vara nåt för dig Inger!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 16:16:19

Inger skrev:Hårinpackning

1 ägg
Vegetabilisk olja (t ex olivolja, tistelolja eller vetegräsolja).
Några teskedar honung.

Vispa ihop och kleta in smeten i håret. (Spill inte på kläderna, intorkat ägg är svårt att få bort.) Låt det stelna och sitta i minst 30 min. Tvätta ur och håret är både spänstigt och mjukt som silke.


När jag var liten hade vi ägg, ricinolja, honung och nåt mer jag inte minns nu, kanske citron, äppelcidervinäger eller öl?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-10-26 16:20:28

Tack för alla tips. Ska kolla in länken.

Öl minns jag också att det skulle vara bra för håret för att det innehåller b-vitaminer eller nåt.

Citron lär man kunna bleka håret med om man har på det och sen går ut i solen. (Tror jag provade det nån gång med högst marginell effekt.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav Inger » 2008-10-26 16:21:49

HellviHumle skrev:Låter som man använde Groblad förr. Kanske funkar fortfarande? Men det gällde att lägga rätt sida mot såret.

Jo, jag har också hört det men tror inte jag provat. Vilken är rätt sida då? Ovansidan?

Sen är det inte säkert att saker som var nyttiga förr är lika nyttiga nu med tanke på alla föroreningar i luften. Förr i tiden ansågs det t ex bra att tvätta håret i regnvatten, det tror jag inte någon skulle rekommendera idag.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-26 16:42:10

Om man har ägg i håret, så tänk på att inte skölja med för varmt vatten!
Det kan stelna till i håret och bli mycket svårt att få bort.
En del kan också få torra spröda hår av proteinet i ägget, om man inte behöver proteinet.

Jag har använt balsam för att tvätta håret i ett halvår ungefär, men nu har jag börjat med kattmyntainfusion efter tvätten, och det fungerar inte ihop med balsam. Därför ska jag börja tvätta håret med såpnötter (väntar på en beställning som är på väg från Indien).
Kattmyntainfusionen verkade mycket konditionerande, gav mer balsameffekt än riktiga inpackningar med aloe och honung. Medan jag väntat på såpnötterna, så har jag tvättat i hemgjort sockertensidschampo.

Jag skulle nog ha svårt att rycka bladen av en aloeväxt som bor hos mig :? men jag köper aloegel (99,9) som jag blandar med oljor och har i ansiktet och ibland i hårbotten.
När jag har aloe i hårinpackningar, så brukar jag ta aloekkoncentrat, då jag råkat ut för att gelen skär sig med de övriga ingredienserna (honung, balsam, en hel del olja, glycerin).

Det är faktiskt väldigt roligt att göra, odla o.s.v. egna grejer. Kräver inte så mycket fysisk energi heller.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 16:44:26

Bror Duktig skrev:Om man har ägg i håret, så tänk på att inte skölja med för varmt vatten!
Det kan stelna till i håret och bli mycket svårt att få bort.
En del kan också få torra spröda hår av proteinet i ägget, om man inte behöver proteinet.

Jag har använt balsam för att tvätta håret i ett halvår ungefär, men nu har jag börjat med kattmyntainfusion efter tvätten, och det fungerar inte ihop med balsam. Därför ska jag börja tvätta håret med såpnötter (väntar på en beställning som är på väg från Indien).
Kattmyntainfusionen verkade mycket konditionerande, gav mer balsameffekt än riktiga inpackningar med aloe och honung. Medan jag väntat på såpnötterna, så har jag tvättat i hemgjort sockertensidschampo.

Jag skulle nog ha svårt att rycka bladen av en aloeväxt som bor hos mig :? men jag köper aloegel (99,9) som jag blandar med oljor och har i ansiktet och ibland i hårbotten.
När jag har aloe i hårinpackningar, så brukar jag ta aloekkoncentrat, då jag råkat ut för att gelen skär sig med de övriga ingredienserna (honung, balsam, en hel del olja, glycerin).

Det är faktiskt väldigt roligt att göra, odla o.s.v. egna grejer. Kräver inte så mycket fysisk energi heller.


Oh wooow, en kille som kan sånt, vad coooolt! Dina tips borde du skicka in till www.lockig.se, där är de som tokiga i innehållsförteckningar, recept och så mycket nörderi på detaljnivå som möjligt!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-10-26 16:48:11

Bror Duktig är inte en kille. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-26 16:52:20

Jag är t.o.m. reggad på lockig.se (har ej lockigt hår, men hittade dit när jag sökte efter bättre hårtvättningsmetoder än kli- och torrhetsframkallande schampo).

Jag visste inte att du håller till där, A-mamma (blir nyfiken). Jag själv är inte så aktiv dock, läser mest.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 16:53:04

Inger skrev:Bror Duktig är inte en kille. :wink:


Nähä?? Oh shit, det har jag trott hela tiden, vad dum jag känner mig nu...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 16:55:27

Bror Duktig skrev:Jag är t.o.m. regad på lockig.se (har ej lockigt hår, men hittade dit när jag sökte efter bättre hårtvättningsmetoder än kli- och torrhetsframkallande schampo).

Jag visste inte att du håller till där, A-mamma (blir nyfiken). Jag själv är inte så aktiv dock, läser mest.


Har inte skrivit, men ville åt Nya inlägg-funktionen som jag inte tror man kommer åt utan att vara reggad. Folk är helt galna, med sina bilder på hårsvall och datum för när de gjorde vanligt schamponering sist och recensioner av produkter.

När jag varit där och på ett plastikkirurgiforum (behövde läsa om komplikationer efter operationer öht) har jag tänkt på att de antagligen räknas som normala de flesta, men de är sjuuuuukt specialintresserade!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-10-26 16:58:09

Bror Duktig skrev:Om man har ägg i håret, så tänk på att inte skölja med för varmt vatten! Det kan stelna till i håret och bli mycket svårt att få bort.

Inte för varmt? Jag trodde att ju varmare desto lättare att få bort? (Åtminstone oljan.)

En del kan också få torra spröda hår av proteinet i ägget, om man inte behöver proteinet.

Jaha, det var ju bra att få veta. Hur vet man om man behöver det då?

Jag har använt balsam för att tvätta håret i ett halvår ungefär, men nu har jag börjat med kattmyntainfusion efter tvätten, och det fungerar inte ihop med balsam. Därför ska jag börja tvätta håret med såpnötter (väntar på en beställning som är på väg från Indien).
Kattmyntainfusionen verkade mycket konditionerande, gav mer balsameffekt än riktiga inpackningar med aloe och honung. Medan jag väntat på såpnötterna, så har jag tvättat i hemgjort sockertensidschampo.

Vad är kattmyntainfusion? Såpnötter? Aldrig hört talas om. Inte sockertensider heller.

Jag skulle nog ha svårt att rycka bladen av en aloeväxt som bor hos mig :? men jag köper aloegel (99,9) som jag blandar med oljor och har i ansiktet och ibland i hårbotten.

Du föredrar när någon annan rycker bladen av aloen och stoppar det i en tub? ;) Nå, jag föredrar när någon annan slaktar och röker renen och stoppar den skivad i plastförpackning.

När jag har aloe i hårinpackningar, så brukar jag ta aloekkoncentrat, då jag råkat ut för att gelen skär sig med de övriga ingredienserna (honung, balsam, en hel del olja, glycerin).

Kan jag mycket väl tänka mig. Jag uppfattar den som mer lämpad för hudvård än för hår.

Det är faktiskt väldigt roligt att göra, odla o.s.v. egna grejer. Kräver inte så mycket fysisk energi heller.

Det är bra. Det måste vara superenkelt för att jag ska orka. Tycker det är jätteirriterande att ö h t behöva göra nåt sånt och har fram tills nyligen vägrat. Men nu har jag märkt att några få naturliga produkter nån gång ibland faktiskt kan ha en viss positiv effekt så jag har ruckat lite på mina tidigare principer.

Men det där med 'balsammetoden'? Menar ni att man bara använder balsam och inget schampo?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-26 16:59:48

alfapetsmamma skrev:När jag varit där och på ett plastikkirurgiforum (behövde läsa om komplikationer efter operationer öht) har jag tänkt på att de antagligen räknas som normala de flesta, men de är sjuuuuukt specialintresserade!!

Fast ofta upptäcker man aspergerdoldisar på specialinriktade forum, tycker jag.
En del folk med tvång också.

Det har hänt att jag på forum avslöjat att jag har AS, och då har någon eller några tagit kontakt med mig och berättat att de har AS. Ofta sådana som jag redan innan tyckte "verkade aspiga" eller "extra trevliga".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 17:13:30

Inger skrev:Men det där med 'balsammetoden'? Menar ni att man bara använder balsam och inget schampo?


Japp. Först tvättar man en sista gång med schampo som innehåller SLS (sodium laureth sulfate), och som löser upp allt skit som finns i. Allt enligt principen lika löser lika. Det är SLS som är en av de stora stygga vargarna annars, det och mineraloljor och silikon.

Sen tvättar man fortsättningsvis med bara balsam, som också förmår lösa upp en del, som smuts tex. Gärna mindre ofta än förut, Det får inte vara vilka balsam som helst, men de balsam som förordas är ofta de allra billigaste, för de är inte för vårdande och därmed tyngande, så det är ingen kostsam metod alls.

Sen kan man laborera med vårdande balsam, inpackningar av olika slag och diverse stylingprodukter om man vill det, t ex Klick, japp, glidmedlet!! Jag har hittills hållt mig till att tvätta med balsam och ploppa håret vilket helt enkelt innebär att torka håret inlidat i nåt tyg. Då blir det ÄNNU lockigare.

Väldigt mkt de gör är sånt jag redan gjorde, som att inte borsta och kamma, inte använda fön, värme och en massa skit i håret. Väldigt logiskt egentligen, när man tänker efter. Gå in och läs vetja! Annars kan du googla på balsammetoden eller no poo.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 17:17:06

Bror Duktig skrev:
Det har hänt att jag på forum avslöjat att jag har AS, och då har någon eller några tagit kontakt med mig och berättat att de har AS. Ofta sådana som jag redan innan tyckte "verkade aspiga" eller "extra trevliga".



:) :) :)

Gud så kul, och vilken igenkänning! Och visst verkar det finnas måååånga smygaspisar och odiagnosticerade ute i sajbern!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-26 17:51:15

Om man inte behöver/vill använda miljömärkt/miljövänligt balsam, så rekommenderar jag COOP X:tra eller Eldorado normal balsam.
De är lätta och gör rent bra.

I schampon är det anjoniska tensider som gör rent.
I balsam finns katjoniska tensider.
Båda innehåller alltså tensider, som är emulgerande, och därför löser fett och kan sköljas bort med vatten.

De anjoniska är starkare och gör mer rent, och är därför också slitsammare och mer uttorkande för håret. De skapar också statisk elekricitet.

De katjoniska tensiderna motverkar statisk elektricitet. Men de fungerar också rengörande, fast inte lika starkt.

Det är därför man ska undvika sådant som silikon och mineraloljor om man använder balsammetoden.

De mer vårdande (dyra) balsamen innehåller ofta för mycket oljor för att göra rent riktigt bra. Men de är bra att ha som just vårdande balsam eller inpackning.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 2 gånger.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2008-10-26 17:51:55

alfapetsmamma skrev:
Inger skrev:Men det där med 'balsammetoden'? Menar ni att man bara använder balsam och inget schampo?


Japp. Först tvättar man en sista gång med schampo som innehåller SLS (sodium laureth sulfate), och som löser upp allt skit som finns i. Allt enligt principen lika löser lika. Det är SLS som är en av de stora stygga vargarna annars, det och mineraloljor och silikon.

Sen tvättar man fortsättningsvis med bara balsam, som också förmår lösa upp en del, som smuts tex. Gärna mindre ofta än förut, Det får inte vara vilka balsam som helst, men de balsam som förordas är ofta de allra billigaste, för de är inte för vårdande och därmed tyngande, så det är ingen kostsam metod alls.

Tack för den informationen.

Under ett par år provade jag att inte tvätta håret alls utan bara sköja det varje dag. Funkade också bra, åtminstone permanentat.

Ett tag tvättade jag bara i min vanliga milda flytande Lactacyd-tvål. Funkade hyfsat när håret ställt om sig.

Sen provade jag att bara tvätta med kokt salt enligt ett tips jag fått. Blev väl sisådär... inte jättefräscht.

Men hur smutsigt hinner håret egentligen bli mellan gångerna? Jag tvättar främst för att få bort ev doftmolekyler det kan ha sugit åt sig när jag varit nånstans.

Sen kan man laborera med vårdande balsam, inpackningar av olika slag och diverse stylingprodukter om man vill det, t ex Klick, japp, glidmedlet!! Jag har hittills hållt mig till att tvätta med balsam och ploppa håret vilket helt enkelt innebär att torka håret inlidat i nåt tyg. Då blir det ÄNNU lockigare.

Jasså? Det måste jag prova. Antar att man då bevarar fukten bättre och mer fukt = mer lockar.

Väldigt mkt de gör är sånt jag redan gjorde, som att inte borsta och kamma, inte använda fön, värme och en massa skit i håret.

Jag fönar aldrig håret; är helt enkelt för otålig och lat. Varför hålla på sådär när det ändå torkar av sig självt? Äger inte ens en fön.

En enda gång var det dock nödvändigt med torrt hår för jag skulle gå ut och det var typ -20 ute. Då stack jag in huvudet i torkskåpet. Funkade alldeles utmärkt som hårtork. :)

Väldigt logiskt egentligen, när man tänker efter. Gå in och läs vetja! Annars kan du googla på balsammetoden eller no poo.

Will do! Tusen tack för tipsen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 17:53:07

Bror Duktig skrev:Om man inte behöver/vill använda miljömärkt/miljövänligt balsam, så rekommenderar jag COOP X:tra eller Eldorado normal balsam.
De är lätta och gör rent bra.

I schampon är det anjoniska tensider som gör rent.
I balsam finns katjoniska tensider.
Båda innehåller alltså tensider, som är emulgerande, och därför löser fett och kan sköljas bort med vatten.

De anjoniska är starkare och gör mer rent, och är därför också slitsammare och mer uttorkande för håret. De skapar också statisk elekricitet.

De katjoniska tensiderna motverkar statisk elektricitet. Men de fungerar också rengörande, fast inte lika starkt.

Det är därför man ska undvika sådant som silikon och mineraloljor om man använder balsammetoden.

De mer vårdande (dyra) balsamen innehåller ofta för mycket oljor för att göra rent riktigt bra. men de är bra att ha som just vårdande balsam eller inpackning.


Woow, snygg kortvariant, om nu Inger inte orkar gå in på Lockig och läsa! Tyckte Coops luktade bedrövligt, starkt och plastigt, men då hade jag redan köpt det.. Tur det var billigt!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Naturliga hygien- & skönhetsprodukter

Inläggav HellviHumle » 2008-10-26 17:55:05

Inger skrev:
HellviHumle skrev:Låter som man använde Groblad förr. Kanske funkar fortfarande? Men det gällde att lägga rätt sida mot såret.

Jo, jag har också hört det men tror inte jag provat. Vilken är rätt sida då? Ovansidan?

Sen är det inte säkert att saker som var nyttiga förr är lika nyttiga nu med tanke på alla föroreningar i luften. Förr i tiden ansågs det t ex bra att tvätta håret i regnvatten, det tror jag inte någon skulle rekommendera idag.

Kommer givetvis inte ihåg men antagligen så har jag nå'n bok som det står i. Ska försöka komma ihåg att leta.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-26 17:55:35

Jag tyckte att Eldorado var användarvänligt. Lite mer tunnflytande än COOP, så det var lätt att massera in.

Båda sorterna är löjligt billiga.
Min hårbotten mår väldigt bra av att slippa schampo.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2008-10-26 17:56:29

Bror Duktig, tack för informationen om tensiderna.

Jag använder bara apotekets schampo och balsam. Tyvärr har jag sandpapprat bort innehållsförteckningen (för att slippa stå och läsa medan jag duschar) men jag tror de är ganska milda.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-26 17:57:47

Inger skrev:Bror Duktig, tack för informationen om tensiderna.

Jag använder bara apotekets schampo och balsam. Tyvärr har jag sandpapprat bort innehållsförteckningen (för att slippa stå och läsa medan jag duschar) men jag tror de är ganska milda.


Du kan säkert läsa innehållsförteckningen och om den är koscher, på Lockig. De är som sagt helt galet detaljfokuserade där! Man kan fråga om precis vad som helst och få svar. Förutsatt att det handlar om det här alltså..
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2008-10-26 17:57:55

Inger skrev:Bror Duktig, tack för informationen om tensiderna.

Jag använder bara apotekets schampo och balsam. Tyvärr har jag sandpapprat bort innehållsförteckningen (för att slippa stå och läsa medan jag duschar) men jag tror de är ganska milda.

Det finns listor på lockig.se, där man kan läsa sig till vilka balsam som är "godkända".
Vissa milda och billiga har ändå silikoner i sig, och då kan man få "build ups" på stråna när det inte går bort med bara balsam.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:29:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Intressanta intressen



Logga in