varför är jag helt ensam p.g.a. mitt funktionshinder?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

varför är jag helt ensam p.g.a. mitt funktionshinder?

Inläggav grönatröjan » 2020-09-05 13:04:11

Jag har ett fysiskt funktionshinder p.g.a. en skada. Det är väldigt svårt att få kontakt med andra svenskar. Om jag söker kontakt med dem så vill de inte ha kontakt med mig.

När jag har levt i andra kulturer har massor av människor velat ha kontakt med mig. Jag har haft tusentals personer som har velat ha dejter eller vänskap. Jag har även märkt att om jag blev mobbad p.g.a. mitt funktionshinder i många andra kulturer så är folk aktiva och står upp för mig.

Om jag blir mobbad i Sverige p.g.a. mitt funktionshinder så vill ingen stå upp för mig.

Har ni märkt samma sak? Vad beror det här problemet på?

Jag mår väldigt dåligt. Det kan gå flera år utan att jag får ett leende eller en komplimang. När jag var i andra länder fick jag leenden och komplimanger kanske 50 ggr per dag. Det känns väldigt jobbigt att jag inte har någon som bryr sig om mig och när jag söker kontakt med folk blir jag alltid bortvald.
grönatröjan
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-09-05

varför är jag helt ensam p.g.a. mitt funktionshinder?

Inläggav mondo beyondo » 2020-09-09 13:19:59

Varför det är som du beskriver i Sverige handlar väl i grunden om kulturen, vill man inte ha det så, så behöver man nog göra nåt själv. På orten jag bodde på förut i Sverige var det en kille i rullstol som själv tog kontakt med folk ute. Vi blev bekanta med varandra bara för att han var så social.

Jag skulle gissa att lättast vore det att hitta vänner bland andra i samma situation som du. Men om man bara vill bli uppmärksammad själv och inte uppmärksamma andra så blir det nog svårt.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

varför är jag helt ensam p.g.a. mitt funktionshinder?

Inläggav ErikManlig » 2020-09-22 10:01:24

Låter som att din personlighet kanske trivs bättre i en annan, mer öppen kultur?
Har du möjlighet att flytta till ett land som passar dig mer, eller blir det svårt pga ditt fysiska funktionshinder som du har?
ErikManlig
Inaktiv
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2020-09-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in