Den Ultimata salladen.?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den Ultimata salladen.?

Inläggav manne » 2020-09-15 12:23:26

tänkte laga Vego sallad i veckan .

kan detta vara den ultimata salladen. :o :-)063 :?:

pasta
pesto grön pesto
olivolja
salt och peppar.
avokado
tomater.
Mozzarella
sallad.
oliver
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Den Ultimata salladen.?

Inläggav ShakeItOut » 2020-09-15 14:18:20

Jag gillar verkligen gurka och fetaost i min. Bönmix eller kikärtor är också trevligt. Men om jag fick skippa oliverna så hade den nog gått att äta hehe
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Chrilleb » 2020-09-15 14:27:40

@manne

Låter gott med de ingridienserna i.


I min sallad skulle det vara

oliver, tomater, gurka, fetaost
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Alien » 2020-09-15 14:28:53

Vad menas med "ultimat"? Den matigaste salladen? Den godaste?

Jag tror nog mannes sallad kan bli god men för mig låter den väl mättande.

För mig är den ultimata salladen grekisk sallad med bara 5 ingredienser: Fetaost, tomater, gurka, oliver och rödlök. Den söta tomatsmaken, den neutrala gurksmaken, den salta fetasmaken, den beska olivsmaken och den starka smaken av lök. Åt den första gången i Grekland och blev så förtjust att jag började äta den varje dag till lunch.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den Ultimata salladen.?

Inläggav ShakeItOut » 2020-09-15 14:43:04

Har aldrig förstått vitsen med rödlök. Hela salladen smakar då BARA lök :(
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Alien » 2020-09-15 14:50:58

Nja, det tycker inte jag. Rödlök är mildare än gul lök.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den Ultimata salladen.?

Inläggav manne » 2020-09-15 14:52:07

ShakeItOut skrev:Har aldrig förstått vitsen med rödlök. Hela salladen smakar då BARA lök :(


pesto är gott att ha i Sallanden ju i alla fall :wink:

https://www.google.se/search?q=gr%C3%B6 ... TY88f2wDKM

https://www.google.se/search?q=gr%C3%B6 ... LLWP68e6nM
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Den Ultimata salladen.?

Inläggav ShakeItOut » 2020-09-15 15:29:55

Kommer som vanligt inte att klicka på dina googlesökningar ;)

är inte så mycket för pesto heller men kan vara gott på t.ex fryspizza
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Den Ultimata salladen.?

Inläggav RapeRegs » 2020-09-15 16:06:56

För lök i sallad gäller måttlighet och mildare varianter. T.ex. krispig rödlök eller purjo.

Man har inte gul lök i salladen såklart :roll:
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Chilehead » 2020-09-15 22:08:17

Alien skrev:
För mig är den ultimata salladen grekisk sallad med bara 5 ingredienser: Fetaost, tomater, gurka, oliver och rödlök. Den söta tomatsmaken, den neutrala gurksmaken, den salta fetasmaken, den beska olivsmaken och den starka smaken av lök. Åt den första gången i Grekland och blev så förtjust att jag började äta den varje dag till lunch.

+1
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Chilehead » 2020-09-15 22:16:02

manne skrev:tänkte laga Vego sallad i veckan .

kan detta vara den ultimata salladen. :o :-)063 :?:

pasta
pesto grön pesto
olivolja
salt och peppar.
avokado
tomater.
Mozzarella
sallad.
oliver

Det låter gott.
Personligen skulle jag blanda pastan med peston först
Sen blanda olivolja salt och peppar + balsamvinäger eller pressad lime till en dressing
Blandat grönsakerna (+mozzarellan) hällt i dressingen och sen vända in i pastan.

Man behöver inte göra dressing men oavsett skulle jag ha något syrligt i också
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Zia1985 » 2020-09-15 22:19:27

Älskar Sallad Niçoise!
Tonfisk, delikatesspotatis, ägg, oliver, sardeller, romansallat, tomat, haricots verts, schalottenlök, kapris + dressing. :-)154

https://www.vivavinomat.se/recept/sallad-nicoise/
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Tulson74 » 2020-09-15 23:20:14

Rucola tonfisk tomat gurka paprika svamp dressing
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Flinta » 2020-09-16 0:03:33

Får det heta räksallad egentligen? Syftar på de färdiga rörorna med räkor i creme fraiche och majonäs eller vad det är? Sådan vissa äter till korv. Innehåller ju inte direkt så mkt grönsaker el annat växtbaserat?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Chilehead » 2020-09-16 1:10:41

Flinta skrev:Får det heta räksallad egentligen? Syftar på de färdiga rörorna med räkor i creme fraiche och majonäs eller vad det är? Sådan vissa äter till korv. Innehåller ju inte direkt så mkt grönsaker el annat växtbaserat?


Sallad utdrag ur SAOB:
Etymologi
[fsv. sallat, salat; jfr d. salat, mlt. sallat, t. salat, eng. salad, fr. salade; ytterst av ä. it. salata, rätt tillredd med salt, till it. salare, salta, av senlat. salare, salta, till lat. sal (se SALT, sbst.)]
1) kall maträtt tillredd av (mindre stycken av) ett l. flera fasta födoämnen (t. ex. blad av trädgårdssallat, ärter, tärningar l. skivor l. strimlor av grönsaker l. potatis l. frukt l. svamp l. kött l. fisk l. skaldjur l. ägg) o. en lag l. sås (t. ex. av olja o. ättika (vinäger) l. citronsaft l. grädde med tillsats av kryddor l. av majonnäs l. skarpsås), serverad ss. en särskild rätt l. ss. en birätt till kött l. fisk l. ss. smörgåspålägg o. d. Sallad på räkor.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Chilehead » 2020-09-16 1:16:47

Chilehead skrev:
Flinta skrev:Får det heta räksallad egentligen? Syftar på de färdiga rörorna med räkor i creme fraiche och majonäs eller vad det är? Sådan vissa äter till korv. Innehåller ju inte direkt så mkt grönsaker el annat växtbaserat?


Sallad utdrag ur SAOB:
Etymologi
[fsv. sallat, salat; jfr d. salat, mlt. sallat, t. salat, eng. salad, fr. salade; ytterst av ä. it. salata, rätt tillredd med salt, till it. salare, salta, av senlat. salare, salta, till lat. sal (se SALT, sbst.)]
1) kall maträtt tillredd av (mindre stycken av) ett l. flera fasta födoämnen (t. ex. blad av trädgårdssallat, ärter, tärningar l. skivor l. strimlor av grönsaker l. potatis l. frukt l. svamp l. kött l. fisk l. skaldjur l. ägg) o. en lag l. sås (t. ex. av olja o. ättika (vinäger) l. citronsaft l. grädde med tillsats av kryddor l. av majonnäs l. skarpsås), serverad ss. en särskild rätt l. ss. en birätt till kött l. fisk l. ss. smörgåspålägg o. d. Sallad på räkor.


Så om man gör "sallad" på enbart grönsaker utan olja vinäger eller annat "flytande" är det en sallad eller bara en grönsaksblandning.
Och utan salt (höll på att glömma)
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Den Ultimata salladen.?

Inläggav Flinta » 2020-09-16 19:50:38

Chilehead skrev:
Chilehead skrev:
Flinta skrev:Får det heta räksallad egentligen? Syftar på de färdiga rörorna med räkor i creme fraiche och majonäs eller vad det är? Sådan vissa äter till korv. Innehåller ju inte direkt så mkt grönsaker el annat växtbaserat?


Sallad utdrag ur SAOB:
Etymologi
[fsv. sallat, salat; jfr d. salat, mlt. sallat, t. salat, eng. salad, fr. salade; ytterst av ä. it. salata, rätt tillredd med salt, till it. salare, salta, av senlat. salare, salta, till lat. sal (se SALT, sbst.)]
1) kall maträtt tillredd av (mindre stycken av) ett l. flera fasta födoämnen (t. ex. blad av trädgårdssallat, ärter, tärningar l. skivor l. strimlor av grönsaker l. potatis l. frukt l. svamp l. kött l. fisk l. skaldjur l. ägg) o. en lag l. sås (t. ex. av olja o. ättika (vinäger) l. citronsaft l. grädde med tillsats av kryddor l. av majonnäs l. skarpsås), serverad ss. en särskild rätt l. ss. en birätt till kött l. fisk l. ss. smörgåspålägg o. d. Sallad på räkor.


Så om man gör "sallad" på enbart grönsaker utan olja vinäger eller annat "flytande" är det en sallad eller bara en grönsaksblandning.
Och utan salt (höll på att glömma)


SAOB :-)236
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in