Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att sluta att äta kött och bli vegetarian?

Inläggav manne » 2020-09-08 15:06:57

så någon mera ä mig som bara käkar fågel och fisk.?

jag försöker att inte äta nött kött eller gris eller ko eller lam.
jag har slutat att äta kött på grund av etiska skäl. :!:

visst så är det bra om man kan undvika att äta kött. :-)063 :o :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav ShakeItOut » 2020-09-08 17:00:31

Jag äter rätt mycket vegetariskt numera. Äter fågel och fisk (+ annat men sällan). När man har svårt att äta så är det svårt att ta bort vissa saker från ens kost även om man skulle vilja för det går inte att ersätta hjälpligt.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav truthseeker » 2020-09-08 17:03:58

Jag har som mål att äta mindre kött och äta mer av det jag odlar själv.

Dock förstår jag inte varför folk väljer att hellre äta fisk och fågel av etiska skäl. Det för mig är mycket värre. Men har märkt att människor av nån anledning tycker det är värre att döda stora djur än små. Jag förstår inte det. Om man ska ersätta kött från en tjur t.ex med kyckling så blir det ju flera hundra kycklingar. Istället för att döda och orsaka lidande för en individ så väljer man att göra det för hundratals istället.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Fabela » 2020-09-08 17:12:40

manne skrev:visst så är det bra om man kan undvika att äta kött.

Jättebra!

Är själv vegetarian sen 25-30 år tillbaka, för mig har det varit jättelätt eftersom jag aldrig tyckt om kött.
Men man måste förstås sätta sig in i näringslära litegrann, så att man får i sig allt man behöver. Men sen när man lärt sig är det inte alls svårt att äta rätt.
Att vara vegan är lite krångligare däremot.

Men det är bra att minska på köttätandet också, om man inte har lust eller kan bli vego. Bra för planeten, bra för djuren, och många tycker att de själv mår bättre också.

Så helt rätt tänkt tycker jag, manne. :D
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Alien » 2020-09-08 17:23:10

Man kan välja bort rött kött av hälsoskäl el av miljöskäl.

Men äter man kyckling och fisk så är man inte vegetarian. Äter man bara fisk så man pescovegetarian. Äter man ägg och mjölkprodukter också, vad är man då? Pesco-ovo-lakto-vegetarian kanske.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Marjatta » 2020-09-08 17:28:31

Alien skrev:Men äter man kyckling och fisk så är man inte vegetarian. Äter man bara fisk så man pescovegetarian. Äter man ägg och mjölkprodukter också, vad är man då? Pesco-ovo-lakto-vegetarian kanske.


Fågletarian?
Avitarian?
Avi-pesco-ovo-laktovegetarian?

truthseeker skrev:Om man ska ersätta kött från en tjur t.ex med kyckling så blir det ju flera hundra kycklingar. Istället för att döda och orsaka lidande för en individ så väljer man att göra det för hundratals istället.


Ah, du tänker så. Jag tror inte det handlar om djurens storlek utan att man ser kossor och tjurar som högre stående, mer utvecklade, än höns och fisk. Åtm. vad gäller fisken stämmer det säkert.

Någon formulerade det så att "jag äter inget som är mer intelligent än räkor".
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Micke » 2020-09-08 17:49:11

Alien skrev:Äter man bara fisk så man pescovegetarian. Äter man ägg och mjölkprodukter också, vad är man då?


Jag ser inte att det ska vara någon skillnad här. Iaf så anser jag mig själv vara vegetarian som undviker kött och fisk, men inte ägg och mjölkprodukter. I annat fall vore jag ju vegan.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Alien » 2020-09-08 18:00:40

Ja, när jag var ung talades det bara om vegetarianer, inte om veganer.

Men en vegan har heller inga kläder el skor av läder, har jag för mig. Inga dunkuddar el -täcken heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav ShakeItOut » 2020-09-08 18:05:48

Tillägg: Jag väljer alltså inte fågel&fisk för att det är "bättre kött" rent etiskt (för nej) utan för att jag har lättare att få i mig det :) Skulle gärna ge upp kyckling men det kommer inte att hända. Men man kan göra mer vegetariska val och inte se kött som det viktigaste på tallriken. Om man rent sensoriskt klarar av det såklart.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Marjatta » 2020-09-08 18:08:02

Alien skrev:Ja, när jag var ung talades det bara om vegetarianer, inte om veganer.

Men en vegan har heller inga kläder el skor av läder, har jag för mig. Inga dunkuddar el -täcken heller.


Det beror på varför de är veganer. Grunddefinitionen av vegan är att enbart äta vegetabilier. Det kan man göra av vilket skäl som helst. Att många är veganer av etiska skäl och även undviker kläder är lite mer sekundärt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Huggorm » 2020-09-08 18:45:25

Varför är djur gjorda av mat om det inte är meningen man skall äta dom?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav manne » 2020-09-08 18:48:58

jag har slutat att äta kött sedan ca 2 år tillbaka käkar dock kyckling men inte gris eller ko eller dylikt :!:

gör det för att jag tycker synd om djuren. :!:
manne
 
Inlägg: 18384
Anslöt: 2007-08-23

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav elle » 2020-09-08 19:41:14

Jag har varit vegan nu i 10-15 år. Började utan kunskap och det var ett spontant beslut.

Saknar inte kött. Kroppen ställer om sig och anpassar utan problem. Undviker sojakött och annat processad vegansk mat. Det är inte meningen att fortsätta äta processad mat när man blivit vegan.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Flinta » 2020-09-08 19:53:39

elle skrev:Jag har varit vegan nu i 10-15 år. Började utan kunskap och det var ett spontant beslut.

Saknar inte kött. Kroppen ställer om sig och anpassar utan problem. Undviker sojakött och annat processad vegansk mat. Det är inte meningen att fortsätta äta processad mat när man blivit vegan.


Hur ser en dags måltider ut för dig? Lite nyfiken på hur det går att komponera dom. Behöver inspiration :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav elle » 2020-09-08 20:43:46

Flinta skrev:Hur ser en dags måltider ut för dig? Lite nyfiken på hur det går att komponera dom. Behöver inspiration


@Flinta,

Jag vet inte om jag är en rätt person att komma med några värdefulla tips med tanke på att jag drabbats av ätstörningar åt anorexi men jag kan berätta att mina måltider är enkla. Jag äter som jag tycker om. Försöker äta naturlig vegansk kost. T.ex till frukost havregrynsgröt. Försöker äta regelbundet bönor. Borlotti- och kidneybönor är favoriter. Till mellanmål cashewnötter, ibland torkade dadlar. Köper ibland Levainbröd, ett ljust surdegsbröd. Ibland blir det kokt potatis. Har även testat havreris. Jag försöker satsa på att äta mer naturlig mat och köper inte köttet sättning. Mår inte bra av att äta mycket och stora portioner. Det blir istället mindre och oftare.

Kan tipsa om en bra bok Veganism av Nina Andersson. Det är en bra bok för nybörjare. Det var från denna boken jag lärde mig grunder och kunskap om vegansk mat.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Flinta » 2020-09-08 21:05:49

elle skrev:
Flinta skrev:Hur ser en dags måltider ut för dig? Lite nyfiken på hur det går att komponera dom. Behöver inspiration


@Flinta,

Jag vet inte om jag är en rätt person att komma med några värdefulla tips med tanke på att jag drabbats av ätstörningar åt anorexi men jag kan berätta att mina måltider är enkla. Jag äter som jag tycker om. Försöker äta naturlig vegansk kost. T.ex till frukost havregrynsgröt. Försöker äta regelbundet bönor. Borlotti- och kidneybönor är favoriter. Till mellanmål cashewnötter, ibland torkade dadlar. Köper ibland Levainbröd, ett ljust surdegsbröd. Ibland blir det kokt potatis. Har även testat havreris. Jag försöker satsa på att äta mer naturlig mat och köper inte köttet sättning. Mår inte bra av att äta mycket och stora portioner. Det blir istället mindre och oftare.

Kan tipsa om en bra bok Veganism av Nina Andersson. Det är en bra bok för nybörjare. Det var från denna boken jag lärde mig grunder och kunskap om vegansk mat.


Intressant att läsa :-)Happy
Tack för boktipset :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Alien » 2020-09-09 23:20:53

Jag tycker fortfarande inte att man är vegetarian om man äter kyckling och fisk.

Men kanske kan det kallas flexitarian. Eller Stockholmsvegetarian (fast då får man inte äta kyckling heller).

En del kanske börjar så med målet att bli helt vegetarian el vegan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46094
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Gräddfil » 2020-09-10 0:07:08

Skulle aldrig kunna bli vegetarian eller vegan. Tycker det är för gott med kött och fisk, sedan är det fullt av bra proteiner och näringsämnen. Dock har jag minskat på det röda köttet rejält.
Äter mest fågel, fisk och ägg nu för tiden. Fyller ut med massa grönsaker.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav geocache » 2020-09-10 0:18:05

Marjatta skrev:
Alien skrev:Men äter man kyckling och fisk så är man inte vegetarian. Äter man bara fisk så man pescovegetarian. Äter man ägg och mjölkprodukter också, vad är man då? Pesco-ovo-lakto-vegetarian kanske.


Fågletarian?
Avitarian?
Avi-pesco-ovo-laktovegetarian?

truthseeker skrev:Om man ska ersätta kött från en tjur t.ex med kyckling så blir det ju flera hundra kycklingar. Istället för att döda och orsaka lidande för en individ så väljer man att göra det för hundratals istället.


Ah, du tänker så. Jag tror inte det handlar om djurens storlek utan att man ser kossor och tjurar som högre stående, mer utvecklade, än höns och fisk. Åtm. vad gäller fisken stämmer det säkert.

Någon formulerade det så att "jag äter inget som är mer intelligent än räkor".


Jag är vegetarian sedan drygt 30 år, och jag äter enbart vegankost sedan kanske tre, fyra år, och jag "motiverar" det med tänket "jag äter inget som rör(t) sig av egen kraft".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Fabela » 2020-09-10 3:35:38

Alien skrev:Jag tycker fortfarande inte att man är vegetarian om man äter kyckling och fisk.

Inte jag heller.

Men jag är ännu snävare. Tycker att:
Bara vegetabilier = vegan.
+ Mjölkprodukter och ägg = vegetarian. Lakto- och/eller ovo-.

Kött är kött, vare sig det kommer från en räka, en fisk, en kyckling eller en älg. Äter man kött är man inte vegetarian. Enl. mig alltså.

Har hamnat i en del diskussioner om det där, förvånansvärt många hävdar att skaldjur, fisk och ägg inte är animalier. Att ägg inte är djur kan jag köpa. Men inte 17 är nåt av det grönsaker. :-)056
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav antonius » 2020-09-10 9:00:10

Svampar är ju per definition varken djur eller växt, eftersom de saknar klorofyll och inte brukar fotosyntes, men har ett matsmältningssystem som liknar vissa djurs. Kan man vara svamperiran...? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Huggorm » 2020-09-10 9:55:56

antonius skrev:Svampar är ju per definition varken djur eller växt, eftersom de saknar klorofyll och inte brukar fotosyntes, men har ett matsmältningssystem som liknar vissa djurs. Kan man vara svamperiran...? :-)063
Svampar är inte gulliga så de går bra att äta. För det är väl vad det handlar om, däggdjur är gulligast så de äter ingen vegan/vegetarian, medan fåglar och fiskar är lite mindre gulliga, så de äter en del av dom.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav Micke » 2020-09-10 10:05:08

Fabela skrev:Kött är kött, vare sig det kommer från en räka, en fisk, en kyckling eller en älg. Äter man kött är man inte vegetarian. Enl. mig alltså.


Du har förstås helt rätt i detta. Det är förvånansvärt många som kallar sig vegetarianer men som ändå äter fisk, som om inte fiskkött skulle räknas. :roll:
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Att sluta att äta kött och bli vegetarian.?

Inläggav truthseeker » 2020-09-10 10:27:00

Det mest humana borde vara att föda upp blåvalar att äta. Dom är både stora och fula
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Återgå till Intressanta intressen



Logga in