Den som spar...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den som spar...

Inläggav Kristofer » 2020-08-19 22:49:48

Huggorm skrev:
Kristofer skrev:Jag har ätit det till lunch sedan år 2008.
Antar att du inte äter ihop med arbetskamrater då? Jag kan komma undan med att ha samma mat 2-3 gånger på en vecka om jag säger att jag gjort storkok och har en hel hög matlådor, men sedan börjar de skratta åt mig.


De har slutat förvånas efter flera år...
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Den som spar...

Inläggav Huggorm » 2020-08-19 22:55:21

Kristofer skrev:
Huggorm skrev:
Kristofer skrev:Jag har ätit det till lunch sedan år 2008.
Antar att du inte äter ihop med arbetskamrater då? Jag kan komma undan med att ha samma mat 2-3 gånger på en vecka om jag säger att jag gjort storkok och har en hel hög matlådor, men sedan börjar de skratta åt mig.


De har slutat förvånas efter flera år...
Skönt när man når den nivån
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Den som spar...

Inläggav smulgubbe » 2020-08-20 6:58:11

Kristofer skrev:
Batte skrev:
Kristofer skrev:
Om möjligt så håller jag med med få saker av tillräckligt god kvalitet för att de sällan ska behöva bytas ut till följd av mitt användningssätt.

Matlåda till jobb och i de fall där det behövs även kaffetermos är en stor besparing.
Så det är en sorts standardisering, eller?


Kan man tänka sig att äta samma sak till lunch varje dag så kan man få riktigt billiga måltidskostnader för sina vardagsluncher.

Exempel:
Anta att en lunch från en lunchrestaurang kostar 80kr. Fem luncher kostar 400kr.


Fem matlådor enligt nedan kostar 80kr (priser från mathem.se):
- 350g Mamma Scans köttbullar 27kr
- 500g fulkornspasta kostar 18kr. Till fem lådor går det lite mer och vi säger 23kr för pasta till fem lådor (500g räcker till fyra lådor)
- 1kg ketchup kostar 24kr vi antar för enkelhets skull att det till fem lådor går åt ketchup för 10kr (1kg räcker ju i flera veckor i denna anrättning)
- Ett paket småtomater kostar 20kr

Alltså sparar man 80 x 4 kr i veckan på detta sätt, alltså 320kr/vecka i besparing. Om man jobbar 40 veckor på ett år (fem veckor semester och en del tid som går bort för helgdagar) så sparar man alltså 12800kr/år.

Variation då? Om man nu vill variera sig så kan man komma ihåg att man ett paket pasta bara räcker till fyra matlådor och man behöver fem varje vecka. Man skulle då t.ex. kunna äta fullkornsmakaroner måndag till torsdag och lyxa till det med idealmakaroner på fredagar.


En vanlig dagens lunch ute kostar ofta avsevärt mer än 80 kr, runt en hundring tycker jag verkar vara vanligt, så besparingen man gör är ofta ännu större. Jag äter utelunch ett fåtal gånger per år och tycker det är billigt om jag får en lunch för 90 kr. Det är matlåda som gäller för mig annars, skulle inte kunna tänka mig att äta utelunch mer än i undantagsfall.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Den som spar...

Inläggav smulgubbe » 2020-08-20 7:04:52

Vad gäller mitt egna sparande är det oregelbundet och skiftar beroende på inkomsterna. Jag har ett buffertsparande som dras med en liten summa varje månad och det har jag haft nytta av när det har varit knapert. Jag har ett par andra sparkonton som jag sätter in någon tusing på ibland, men det kan gå många månader mellan insättningarna.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Den som spar...

Inläggav Karamell » 2020-08-20 7:13:43

https://www.facebook.com/HarpersBazaar/ ... 3333334619

Tycker ni sjukpensionen borde höjas? :roll:
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Den som spar...

Inläggav Batte » 2020-08-20 8:26:05

Karamell skrev:
Batte skrev:
Karamell skrev:Jag lyckas bara få ihop typ 1000 kr på mitt sparkonto. :cry:
Totalt menar du? 1000kr är mycket bättre enn 0kr. :D

Totalt ja.
Du är duktig som sparade 1000kr. För tusan, det är mycket bättre enn noll. Pardon my svensk. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Den som spar...

Inläggav Batte » 2020-08-20 8:27:36

Zia1985 skrev:Jag sparar för att kanske en dag kunna köpa bostad och så sparar jag pengar för att jag ska slippa bli fattigpensionär. Jag utgår ifrån att politikerna kommer ha sett till att det inte finns några pengar kvar av mitt pensionssparande när jag går i pension, och får jag leva så länge att jag får uppleva pensionen så vill jag kunna resa nån gång nu som då, minst en gång vart annat år OCH jag vill inte behöva få ont i magen för att det är dyrt att gå till tandläkaren om jag skulle behöva, eller skulle behöva nån extra vård.
Försöker alltid lägga undan minst 10% av studiestöd/studielån och lönen från mitt extraarbete.
Var duktig du är! Du sparar till trygghet och frihet. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Den som spar...

Inläggav Batte » 2020-08-20 8:28:24

Kristofer skrev:De har slutat förvånas efter flera år...
:-)018
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Den som spar...

Inläggav Batte » 2020-08-20 8:31:50

smulgubbe skrev:Vad gäller mitt egna sparande är det oregelbundet och skiftar beroende på inkomsterna. Jag har ett buffertsparande som dras med en liten summa varje månad och det har jag haft nytta av när det har varit knapert. Jag har ett par andra sparkonton som jag sätter in någon tusing på ibland, men det kan gå många månader mellan insättningarna.
Duktig! Så du bygger upp en buffert och har ett par andra sparkonton. Vad sparar du till "ibland"? :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Den som spar...

Inläggav nescio » 2020-08-20 11:11:38

Batte skrev:Vilken disciplin ni uppvisar, underbart! Vad är ditt bästa spartips?
Det behövs väl ingen disciplin? Man köper det man behöver och sedan är det pengar kvar. Det hjälper ju om man inte vill ha så mycket.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Den som spar...

Inläggav Maggi » 2020-08-20 11:27:18

nescio skrev:
Batte skrev:Vilken disciplin ni uppvisar, underbart! Vad är ditt bästa spartips?
Det behövs väl ingen disciplin? Man köper det man behöver och sedan är det pengar kvar. Det hjälper ju om man inte vill ha så mycket.

Det är väl en disiplin att inte köpa onödiga saker, att lägga undan en buffert?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Den som spar...

Inläggav Batte » 2020-08-20 11:43:53

Maggi skrev:
nescio skrev:
Batte skrev:Vilken disciplin ni uppvisar, underbart! Vad är ditt bästa spartips?
Det behövs väl ingen disciplin? Man köper det man behöver och sedan är det pengar kvar. Det hjälper ju om man inte vill ha så mycket.

Det är väl en disiplin att inte köpa onödiga saker, att lägga undan en buffert?
Ja, så tycker jag nog att det är. Så man kanske har en jättebra disciplin om man tycker att disciplin inte behövs. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Den som spar...

Inläggav atoms » 2020-08-20 11:46:55

Jag är dålig på att spara så att det ackumuleras medel på kontot beror bara på att jag inte gör av med så mycket; jag rättar munnen efter matsäcken.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Den som spar...

Inläggav Batte » 2020-08-20 11:50:02

atoms skrev:Jag är dålig på att spara så att det ackumuleras medel på kontot beror bara på att jag inte gör av med så mycket; jag rättar munnen efter matsäcken.
Så du sparar inte aktivt, men har pengar över? :-)Happy Vad innebär det att rätta munnen efter matsäcken? Att du använder det du redan har?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Den som spar...

Inläggav atoms » 2020-08-20 12:03:22

Batte skrev:
atoms skrev:Jag är dålig på att spara så att det ackumuleras medel på kontot beror bara på att jag inte gör av med så mycket; jag rättar munnen efter matsäcken.
Så du sparar inte aktivt, men har pengar över? :-)Happy Vad innebär det att rätta munnen efter matsäcken? Att du använder det du redan har?


Att inte leva över sina tillgångar, att inte skuldsätta sig.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Den som spar...

Inläggav Batte » 2020-08-20 12:08:02

atoms skrev:
Batte skrev:
atoms skrev:Jag är dålig på att spara så att det ackumuleras medel på kontot beror bara på att jag inte gör av med så mycket; jag rättar munnen efter matsäcken.
Så du sparar inte aktivt, men har pengar över? :-)Happy Vad innebär det att rätta munnen efter matsäcken? Att du använder det du redan har?


Att inte leva över sina tillgångar, att inte skuldsätta sig.
Aha, takk! Ja, hvis man gjør det finnes det ofte noe man kan spare. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Den som spar...

Inläggav smulgubbe » 2020-08-20 14:21:42

Batte skrev:
smulgubbe skrev:Vad gäller mitt egna sparande är det oregelbundet och skiftar beroende på inkomsterna. Jag har ett buffertsparande som dras med en liten summa varje månad och det har jag haft nytta av när det har varit knapert. Jag har ett par andra sparkonton som jag sätter in någon tusing på ibland, men det kan gå många månader mellan insättningarna.
Duktig! Så du bygger upp en buffert och har ett par andra sparkonton. Vad sparar du till "ibland"? :-)Happy


Jag sparar inte till något speciellt, det är mest för att visa mig själv att jag kan spara. Förut har alla konton varit nollställda dagen före löning, jag har äntligen lyckats komma ifrån det beteendet.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Den som spar...

Inläggav Batte » 2020-08-21 11:47:26

smulgubbe skrev:
Batte skrev:
smulgubbe skrev:Vad gäller mitt egna sparande är det oregelbundet och skiftar beroende på inkomsterna. Jag har ett buffertsparande som dras med en liten summa varje månad och det har jag haft nytta av när det har varit knapert. Jag har ett par andra sparkonton som jag sätter in någon tusing på ibland, men det kan gå många månader mellan insättningarna.
Duktig! Så du bygger upp en buffert och har ett par andra sparkonton. Vad sparar du till "ibland"? :-)Happy


Jag sparar inte till något speciellt, det är mest för att visa mig själv att jag kan spara. Förut har alla konton varit nollställda dagen före löning, jag har äntligen lyckats komma ifrån det beteendet.
Vilken lyckad utveckling, vad skönt! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Den som spar...

Inläggav Teagirl » 2020-08-29 6:17:03

Jag har lägsta sjukersättningen man kan ha och istället för att spara får jag ta från mitt sparkonto varje månad. Haft en del saker jag verkligen, verkligen behövt senaste tiden och det har påfrestrat enormt och sparkontot bara krymper. Min buffert för i år (sätter ihop lite pengar att ta av i kris till ett konto jag döpt till buffert) är slut så nu går det inte att nalla mer pengar, nu får inget gå sönder, inga kläder, inget som inte är helt nödvändigt får komma hem till mig.

Det jag dock ser till att alltid ha är ett veterinärkonto ifall hundarna blir dåliga.

Jag har ett invecklat system med sparpengar som jag delar upp i veterinärkontot, pengar som sätts över automatiskt från ett annat konto till personkontot, bufferten för kriser och lite annat och varje nytt år gör jag iordning dom konton jag har så att rätt mängd pengar ska finnas där på vart och ett av dom. Är verlligen inte stora summor men dom kan avgöra allt. Som nu när min kommod och handfat lossnade från väggen och jag var tvungen att lägga ut 4500 kr hip som hap. Mitt förra boendestöd skrattade och tyckte mitt invecklade system med olika konton för typ allt med roliga namn, deras funktion och hur jag lagt upp det var fantastiskt, han hade aldrig hört något liknande. Det är en liten karusell allt det där. Lättare att hålla budgeten till det som det ska vara till. Och inte ta ifrån i smyg.

Gör med jämna mellanrum en budget för vad som behövs just den månaden och vet hur en "bra" månad ska vara. Nu är det dags för en budget igen. Som en mall att sträva efter att klara. Är för mig omöjligt att spara då det inte bara handlar om mig utan 2 hundar också. Brukar vara hård mot mig själv med klädköp men sen gick jag upp massor i vikt och var tvungen att köpa allt nytt. Hade ju anorexi och är inte frisk men inte längre underviktig.

Skulle önska att jag slapp ta så mycket av sparpengarna men jag klarar mig inte på sjukersättningen. Jag handlar där jag vet att det är billigast, jämför kilopriser på mat, toapapper,diskmedel ja precis allt, äter aldrig ute, går inte på café, aldrig på sporter eller konserter, jag har ingen bil, använder inte kollektivtrafik utan cyklar eller går, köper aldrig godis,snacks och sånt utöver maten, har slutat med Pepsi Max,köper bara kläder om det verkligen behövs, bor billigt i en bostadsrätt så jag gör allt jag kan.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Den som spar...

Inläggav truthseeker » 2020-08-30 11:33:44

...förlorar pengar pga inflationen
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Den som spar...

Inläggav Huggorm » 2020-08-30 11:37:40

Ja, egentligen skulle man handla upp alla sparpengar nu, för jag tror det kommer bli ekonomisk kris och mycket inflation nu när corona fortsätter härja och alla stödpengar skall betalas ut.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Den som spar...

Inläggav nescio » 2020-08-30 11:38:32

Maggi skrev:Det är väl en disciplin att inte köpa onödiga saker, att lägga undan en buffert?
Varför skulle man vilja köpa onödiga saker?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Den som spar...

Inläggav Huggorm » 2020-08-30 11:56:10

nescio skrev:
Maggi skrev:Det är väl en disciplin att inte köpa onödiga saker, att lägga undan en buffert?
Varför skulle man vilja köpa onödiga saker?
För att man inte kan motstå reklam eller grupptryck. Det drabbar oss alla då och då.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Den som spar...

Inläggav Maggi » 2020-08-30 11:57:17

nescio skrev:
Maggi skrev:Det är väl en disciplin att inte köpa onödiga saker, att lägga undan en buffert?
Varför skulle man vilja köpa onödiga saker?

Tandläkarn, glasögon och annat är väl inte onödigt?

Edit, jaha du menar så! Men vad bra då!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in