Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad gör ni mot muntorrhet?

Inläggav Kidzi » 2020-08-25 22:41:10

Om man är rejält muntorr hjälper inte Salivin, som bara stimulerar egen produktion av saliv. Då behöver man ersättning. Finns bl a som sprej. Skulle kolla om någon är förskrivningsbar så den hamnar på högkostnadskortet. Kan även vara skönt att ha med sig vatten och ta småklunkar.

Det är rätt OK att ta en medicin som minskar saliven lite, för den man har kvar skyddar lite. Försvinner saliven helt så lär man ha karies i alla tänder inom ett år. Vad man än gör.

Borsta inte direkt efter mat- eller dryckintag, skölj istället munnen. Särskilt om det var sur mat eller dryck. Annars mjukas emaljen upp och Karius har fritt fram.

Jag skulle personligen aldrig acceptera svår muntorrhet eftersom det kräver 4 besök till tandläkaren om året för att man ska ha en chans. Med bara lite torrt så klarar man sig att gå 2 ggr.

Så, vatten ibland och saliversättning ibland. Efter vad som är praktiskt just då.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni mot muntorrhet?

Inläggav ShakeItOut » 2020-08-25 22:55:03

Salivin eller apotekets motsvarande körde jag på. Min vän köpte en dyrare men mer långtidsverkade grej som man kunde sätta fast i gommen, rätt rolig och man åt dom inte som godis för de satt inne länge.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad gör ni mot muntorrhet?

Inläggav Zia1985 » 2020-08-25 22:57:47

Man kan frysa ner små kuber med ananas som man sen plockar ut och suger på lite när som.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vad gör ni mot muntorrhet?

Inläggav Kidzi » 2020-08-25 22:59:17

Zia1985 skrev:Man kan frysa ner små kuber med ananas som man sen plockar ut och suger på lite när som.


Kan man inte bara ta vatten? Eller något som inte är surt. Vet inte om det är sant men hört att äpple är den enda sura frukt som skyddar emaljen.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni mot muntorrhet?

Inläggav Zia1985 » 2020-08-25 23:04:01

Kanske? Men ananas stimulerar salivproduktionen, tror inte vatten gör det.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vad gör ni mot muntorrhet?

Inläggav Kidzi » 2020-08-25 23:20:59

Zia1985 skrev:Kanske? Men ananas stimulerar salivproduktionen, tror inte vatten gör det.


Sant. Men har man lite saliv som är segt slem i munnen så känns det bra att suga på något och då kom jag på att is kanske är najs. Så att slemmet löses upp till flytande saliv. Isglass typ. Med vatten bara. Eller någon stimulerande smak.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vad gör ni mot muntorrhet?

Inläggav Alien » 2020-08-25 23:45:26

Plågas ni av muntorrhet både dag och natt? Eller bara när ni sover?

Jag tycker inte jag märker något av det på dagen. Men när jag vaknar på natten känns munnen som sandpapper.

Jag sköljer alltid med fluor innan jag lägger mig. Bra mot karies men hjälper inte mot muntorrhet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad gör ni mot muntorrhet?

Inläggav antonius » 2020-08-26 4:53:18

Alien skrev:Plågas ni av muntorrhet både dag och natt? Eller bara när ni sover?

Jag tycker inte jag märker något av det på dagen. Men när jag vaknar på natten känns munnen som sandpapper.

Jag sköljer alltid med fluor innan jag lägger mig. Bra mot karies men hjälper inte mot muntorrhet.


Man kan stiga upp och skölja munnen med vatten och ta en Salivin tablett och suga på den, så brukar de lindras lite, men det är ett problem för oss som äter medicin som är uttorkande för slemhinnor... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav Alien » 2020-08-28 0:42:41

Jag har bettskena men har slutat använda den efter att jag blivit så muntorr på natten. Den sitter fast på morgonen och får slita för att få bort den. Då får jag panikkänslor. Efter att jag druckit te och ätit frukost är jag inte längre muntorr. Men jag vill inte äta frukost med bettskena i munnen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav Chrilleb » 2020-08-28 8:12:57

Jag besväras själv av munntorrhet. Har testat lite preparat på Apoteket, och har även fått Salivstimulerande medel ( i flaska ) utskrivet av min tandläkare. Salivstimulerande medlet tycker jag hjälper bäst.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav antonius » 2020-08-28 9:30:24

På en del företag så får man göra slumpvisa drogtester numera, och för att slippa ha behörig sjukvårdspersonal som tar vanliga blodprov och urinprov, har man vanliga vakter från sin säkerhetstjänst, antagligen för att det är billigare, som sköter om att ta prover, men eftersom dom inte är utbildade inom sjukvård får dom bara ta prover som vem som helst kan utföra, bl a ett salivprov.

Och det är där problemen börjar, för jag kan knappt få fram saliv på morgonen, så sist jag var på vårat obligatoriska slumpvisa test, fick jag sitta i en halvtimma och suga på en ojämn hård filtbit som man ska ha under tungan tills den ändrar färg, synnerligen förnedrande för oss som har svårt med saliv utsöndring, ger hellre blodprov och urinprov.

Det råd man fick för att öka sin salivproduktion var att man skall sitta och luta sig fram och hålla huvudet mellan knäna. Djävla tips egentligen men kanske funkar för tjugoåringar. Är man fet och lätt blir yr så det svårt att utföra, dessutom kan man knappt andas, men ni kan prova om det hjälper om ni är smidig och frisk i ryggen ... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav Karamell » 2020-08-28 10:48:40

Stämmer det att dricka varmt/ljummet vatten släcker törsten mer än kallt vatten?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav antonius » 2020-08-28 11:16:50

En del hävdar det iaf, men det kanske mest gäller för hårt fysiskt arbetande och idrottsmän/kvinnor som svettas mycket och kolkar i sig massor av vätska... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav Zia1985 » 2020-08-28 11:25:49

Karamell skrev:Stämmer det att dricka varmt/ljummet vatten släcker törsten mer än kallt vatten?


Kallt vatten ligger kvar i magsäcken tills det är samma temperatur som din kropp, så är du törstig så kan kroppen inte tillgodose sig vattnet direkt.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav slackern » 2020-08-28 14:15:42

Zia1985 skrev:
Karamell skrev:Stämmer det att dricka varmt/ljummet vatten släcker törsten mer än kallt vatten?


Kallt vatten ligger kvar i magsäcken tills det är samma temperatur som din kropp, så är du törstig så kan kroppen inte tillgodose sig vattnet direkt.


Tack för att du gav en förklaring till det hela, jag har nämligen hört att dricka kallt vatten när det är hett ute ska man inte göra så nu fick jag en logisk förklaring till det hela.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav antonius » 2020-08-28 14:22:47

slackern skrev:
Zia1985 skrev:
Karamell skrev:Stämmer det att dricka varmt/ljummet vatten släcker törsten mer än kallt vatten?


Kallt vatten ligger kvar i magsäcken tills det är samma temperatur som din kropp, så är du törstig så kan kroppen inte tillgodose sig vattnet direkt.


Tack för att du gav en förklaring till det hela, jag har nämligen hört att dricka kallt vatten när det är hett ute ska man inte göra så nu fick jag en logisk förklaring till det hela.


kanske därför som idrottande människor bara dricker små klunkar men ofta... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav Zia1985 » 2020-08-28 16:11:14

slackern skrev:
Zia1985 skrev:
Karamell skrev:Stämmer det att dricka varmt/ljummet vatten släcker törsten mer än kallt vatten?


Kallt vatten ligger kvar i magsäcken tills det är samma temperatur som din kropp, så är du törstig så kan kroppen inte tillgodose sig vattnet direkt.


Tack för att du gav en förklaring till det hela, jag har nämligen hört att dricka kallt vatten när det är hett ute ska man inte göra så nu fick jag en logisk förklaring till det hela.


My pleasure!
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav Alien » 2020-08-29 14:23:54

Jag är ju rädd för karies (pga muntorrheten) och fick tandvärk för en tid sedan. Då sköljde jag munnen med klorhexidin och tandvärken försvann. Förhoppningsvis försvann bakterierna för gott el så bidar de bara sin tid och återkommer när jag blivit försvagad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav antonius » 2020-08-29 14:31:29

Alien skrev:Jag är ju rädd för karies (pga muntorrheten) och fick tandvärk för en tid sedan. Då sköljde jag munnen med klorhexidin och tandvärken försvann. Förhoppningsvis försvann bakterierna för gott el så bidar de bara sin tid och återkommer när jag blivit försvagad.


Man kan få blottlagda tandhalsar, om man är för torr i munnen, jag har problem med att äta glass t ex, då ilar det i hela munnen, och i förlängningen kan det leda till tandlossning. Så det är pest eller kolera, äta sin medicin men riskera tänderna, eller strunta i medicinen och bli sjukare men behålla gaddarna... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav Alien » 2020-08-29 16:21:37

Har fått rekommendation att undvika tandkräm med natriumlaurylsulfat (det är det som gör att tandkrämen löddrar), eftersom det inte är bra för torra slemhinnor.

Tandkrämer utan natriumlaurylsulfat:
Zendium, Dentosal, Salutem, Proxident, GUM Sensivital och kanske flera. Men det är bara Zendium jag hittar på Ica när jag beställer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav antonius » 2020-08-29 18:20:27

Alien skrev:Har fått rekommendation att undvika tandkräm med natriumlaurylsulfat (det är det som gör att tandkrämen löddrar), eftersom det inte är bra för torra slemhinnor.

Tandkrämer utan natriumlaurylsulfat:
Zendium, Dentosal, Salutem, Proxident, GUM Sensivital och kanske flera. Men det är bara Zendium jag hittar på Ica när jag beställer.


Min tandhygienist säger att astmamediciner, de kan också vara uttorkande...
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav Kidzi » 2020-08-29 22:45:18

Alien skrev:Har fått rekommendation att undvika tandkräm med natriumlaurylsulfat (det är det som gör att tandkrämen löddrar), eftersom det inte är bra för torra slemhinnor.

Tandkrämer utan natriumlaurylsulfat:
Zendium, Dentosal, Salutem, Proxident, GUM Sensivital och kanske flera. Men det är bara Zendium jag hittar på Ica när jag beställer.


Urtekram tror jag inte har det. Min kompis bytte till den (hon valde den utan flour) och slut på hål och tandköttsproblem.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav Motlut » 2020-08-30 14:59:29

När min man var muntorr fick han rådet av en käkkirurg att koka linfrö och vatten att skölja munnen med. Mitt recept utvecklade sig till följande: koka upp 1,5 dl vatten och 2 msk linfrö, sila av direkt och ställ vätskan i kylskåp till nästa dag.

Vill man ha den rinnigare tar man bara lite mer vatten. Min man föredrog detta framför köpta produkter. Tyvärr är hållbarheten inte så lång. Jag kokade nytt varannan dag. (Men då stod det också framme i rumstemperatur hela tiden.)

Är man dessutom trög i magen kan man med fördel svälja vätskan.
Motlut
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-04-12
Ort: Lappland

Söker tips på hur man blir kvitt muntorrhet

Inläggav Chrilleb » 2020-08-30 18:52:05

@Motlut


Hej och tack för tipset, intressant tråd det här. :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Aspergare och vården



Logga in