När uppfanns den första demokratin?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-20 17:19:23

så någon som vet när den första demokratin uppfanns i världen.

var det under antikens Grekland då. :o :-)063 :?:

jag har sätt denna film så jag veta att demokrati är det bästa konceptet.

Gladiator
https://www.imdb.com/title/tt0172495/

romarriket hade i alla fall stundtals diktatorer som styrde i mellan åt. :!:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-20 20:45:46

gjorde en sökning kan detta ha varit den första demokratin i världen. :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minoiska_kulturen

Den minoiska kulturen utvecklades under bronsåldern på Kreta i det nuvarande Grekland. Folket (minoerna) hade ett språk och skriftspråk olikt sina grannar och skapade en särpräglad civilisation. Namnet minoer kommer från Minos, som enligt grekisk mytologi var kung över Kreta under forntiden.


jag tror att demokratin uppfanns i Grekland stämmer det. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-20 20:50:42

https://sv.wikipedia.org/wiki/Troja_(film)

kan detta ha varit den första demokratin.?

Troja (2004)
https://www.imdb.com/title/tt0332452/

300 (2006)
https://www.imdb.com/title/tt0416449/

så någon som har koll jag vet att demokratin uppfanns i Grekland ett par tusen år förre romarriket. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav Huggorm » 2020-08-20 20:54:04

Det beror väl på hur man definierar demokrati men jag tror folk hade byråd och diskuterade stora beslut redan på stenåldern.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-20 20:55:28

Huggorm skrev:Det beror väl på hur man definierar demokrati men jag tror folk hade byråd och diskuterade stora beslut redan på stenåldern.


jag menar demokratin som stats stat och med regeringar och stads styre. :o :-)063 :?:
under stenåldern så fanns det inga länder eller regeringar. :!:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-20 20:58:01

Huggorm skrev:Det beror väl på hur man definierar demokrati men jag tror folk hade byråd och diskuterade stora beslut redan på stenåldern.


jag vet att romanerna hade i alla fall demokrati som styre och ibland så hade de även diktatur.!
men jag tror inte att romarna var först ut med demokrati. :o :-)063 :?:
Grekerna hade väl under några år tusende före romarna demokrati. :?: :o
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav slackern » 2020-08-20 20:58:25

Om demokrati är att bara fria män får rösta och att kvinnorna och slavarna saknade rösträtt så stämmer det att dom gamla grekerna var dom första att ha demokrati.

Men demokrati enligt modern standard så bör det väl vara Nya Zeeland med allmänrösträtt 1893?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-20 21:01:41

slackern skrev:Om demokrati är att bara fria män får rösta och att kvinnorna och slavarna saknade rösträtt så stämmer det att dom gamla grekerna var dom första att ha demokrati.

Men demokrati enligt modern standard så bör det väl vara Nya Zeeland med allmänrösträtt 1893?


Jo precis som jag trodde men hur många år tusenden förre Kr då hade grekerna demokrati då. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-20 21:03:11

slackern skrev:Om demokrati är att bara fria män får rösta och att kvinnorna och slavarna saknade rösträtt så stämmer det att dom gamla grekerna var dom första att ha demokrati.

Men demokrati enligt modern standard så bör det väl vara Nya Zeeland med allmänrösträtt 1893?


kan detta stämma. :o :?:

Geographical range Aegean Sea, especially Crete
Period Aegean Bronze Age
Dates c. 3000 BC – c. 1100 BC
Major sites Capital: Knossos
Other important cities: Phaistos, Malia, Zakros
Preceded by Cycladic culture
Followed by Mycenaean Greece
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav Huggorm » 2020-08-20 21:06:43

slackern skrev:Om demokrati är att bara fria män får rösta och att kvinnorna och slavarna saknade rösträtt så stämmer det att dom gamla grekerna var dom första att ha demokrati.

Men demokrati enligt modern standard så bör det väl vara Nya Zealand med allmänrösträtt 1893?
Men än idag får ju inte barn rösta, så har vi verkligen demokrati?
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav slackern » 2020-08-21 0:15:43

Huggorm skrev:
slackern skrev:Om demokrati är att bara fria män får rösta och att kvinnorna och slavarna saknade rösträtt så stämmer det att dom gamla grekerna var dom första att ha demokrati.

Men demokrati enligt modern standard så bör det väl vara Nya Zealand med allmänrösträtt 1893?
Men än idag får ju inte barn rösta, så har vi verkligen demokrati?


Nuförtiden blir man ju myndig när man fyller 18, andra reglar andra lagar på den tiden. Dom här reglerna gällde i Sverige förr om åren.

1948
Kraven på att ej vara försatt i konkurs, omhändertagen av fattigvården eller under straffpåföljd var inte längre ett hinder för rösträtt. Det enda hinder som nu kvarstod var förmyndarskap eller som det senare hette omyndigförklarad av domstol.


1975
Rösträttsåldern 18 år senast på valdagen trädde i kraft. Tidigare skulle gällande rösträttsålder ha uppnåtts året före valåret.


https://www.val.se/om-oss/vart-uppdrag/ ... toria.html

Innan 1948 var det ju rätt strikta lagar här.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-21 9:42:12

slackern skrev:Om demokrati är att bara fria män får rösta och att kvinnorna och slavarna saknade rösträtt så stämmer det att dom gamla grekerna var dom första att ha demokrati.

Men demokrati enligt modern standard så bör det väl vara Nya Zeeland med allmänrösträtt 1893?


MEn hur funkade demokratin i rome då. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav slackern » 2020-08-21 11:10:36

manne skrev:
slackern skrev:Om demokrati är att bara fria män får rösta och att kvinnorna och slavarna saknade rösträtt så stämmer det att dom gamla grekerna var dom första att ha demokrati.

Men demokrati enligt modern standard så bör det väl vara Nya Zeeland med allmänrösträtt 1893?


MEn hur funkade demokratin i rome då. :o :-)063 :?:


Det var väl rätt korrupt och bestämdes rätt mycket från vilken klass du kom och förmögenheten?

Jag kan rekommendera den här biografin över Ceasar där skriver historikern rätt ingående om hur det politiska systemet fungerade under republiken och hur röstsystemet fungerade, det var ett patriakalt samhälle, ponera på att din pappa var missnöjd med dig, då kunde han lagligt säja dig som slav.

https://www.adlibris.com/se/e-bok/caesa ... 9187263859


Hur pass demokratiskt är det att äga en annan människa eller att kvinnor saknade makt och inflytande över sina egna liv?

Sedan finns det ju en del politiska skrifter från antiken kända tal från oratorer som t.ex Cisero och Cato den yngre.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav Alien » 2020-08-21 13:39:51

Den första kände demokratin var den i Aten. Dvs en synnerligen begränsad demokrati, endast för fria män. Staten Grekland fanns ju inte på den tiden, endast stadsstater som Aten, Sparta och Thebe.

Den atenska demokratin initierades först av Solon som konstruerade den i teorin. Det var dock först med Kleisthenes reformer 508 f.Kr. som demokratin realiserades i Aten.

Medborgare var den som var fri man, minst 21 år gammal, jordägare och bodde inom stadsstatens område. Kvinnor, metoiker, slavar och barn var inte medborgare.

Alla medborgare hade tillgång till folkförsamlingen ekklesia. Folkförsamlingen sammanträdde varje månad vid Akropolis. Det ansågs inte bara vara en rättighet utan också en plikt att ta del i det politiska livet. De röstberättigade männen ska ha varit ca 40 000 till antalet, och utgjorde "förmodligen inte mer än 30 procent av den totala vuxna befolkningen". Bara 6 000–8 000 av dessa deltog regelbundet i de politiska mötena i staden, som hölls på agora. Ärenden som avgjordes här var sådana som var av vikt för staten, till exempel eventuell krigföring och lagar.
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?ti ... demokratin

Jag ser för mig män som diskuterar på torget, det är en ideell bild av demokratin. Men hela tiden finns risken att någon makthungrig griper makten och avskaffar demokratin. Ett sätt att bli av med män som blivit för mäktiga var ostracism.

Ostracism gick ut på att de församlade skrev namnet på en person som blivit mäktig inom staden, på en lerskärva. Om en person hade för mycket makt, ansågs detta kunna vara ett hot mot demokratin. Om en person fick ett visst antal "röster" kunde personen landsförvisas i upp till tio år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav Alien » 2020-08-21 13:43:05

Vilka var nu metoikerna, som inte fick rösta och inte räknades som fullvärdiga medborgare?

Metoiker var i det antika Grekland fast bosatta invånare, inkluderande frigivna slavar, av främmande nationalitet bosatta i de grekiska stadsstaterna.

Genom att betala en avgift, liknande skatt, omfattades de av lagen och samtidigt de flesta av samhällets plikter, såsom att ge stöd till offentliga medel, finansiera festivaler och militärtjänstgöring. Metoiker fanns i de flesta grekiska stadsstater med undantag av Sparta. I Aten representerade de en tredjedel av den fria befolkningen. [1] De bäst kända beskrivningarna om metoiker kommer från 400-talet f.Kr. i Aten. [2] Metoiker kunde i Aten, enligt lag från 451 f.Kr. inte erhålla fullt medborgarskap och hade därigenom inte heller rösträtt eller hade rätt att köpa eller inneha fast egendom. [2] Metoiker skulle alltid ha en medborgare i Aten som företrädare, en prostates, som representerade dem inför rätta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metoiker

Metoikerna var alltså fd slavar och invandrare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-21 14:01:01

Alien skrev:Den första kände demokratin var den i Aten. Dvs en synnerligen begränsad demokrati, endast för fria män. Staten Grekland fanns ju inte på den tiden, endast stadsstater som Aten, Sparta och Thebe.

Den atenska demokratin initierades först av Solon som konstruerade den i teorin. Det var dock först med Kleisthenes reformer 508 f.Kr. som demokratin realiserades i Aten.

Medborgare var den som var fri man, minst 21 år gammal, jordägare och bodde inom stadsstatens område. Kvinnor, metoiker, slavar och barn var inte medborgare.

Alla medborgare hade tillgång till folkförsamlingen ekklesia. Folkförsamlingen sammanträdde varje månad vid Akropolis. Det ansågs inte bara vara en rättighet utan också en plikt att ta del i det politiska livet. De röstberättigade männen ska ha varit ca 40 000 till antalet, och utgjorde "förmodligen inte mer än 30 procent av den totala vuxna befolkningen". Bara 6 000–8 000 av dessa deltog regelbundet i de politiska mötena i staden, som hölls på agora. Ärenden som avgjordes här var sådana som var av vikt för staten, till exempel eventuell krigföring och lagar.
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?ti ... demokratin

Jag ser för mig män som diskuterar på torget, det är en ideell bild av demokratin. Men hela tiden finns risken att någon makthungrig griper makten och avskaffar demokratin. Ett sätt att bli av med män som blivit för mäktiga var ostracism.

Ostracism gick ut på att de församlade skrev namnet på en person som blivit mäktig inom staden, på en lerskärva. Om en person hade för mycket makt, ansågs detta kunna vara ett hot mot demokratin. Om en person fick ett visst antal "röster" kunde personen landsförvisas i upp till tio år.


tack för svaret och sammanfattningen. :D :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav slackern » 2020-08-21 15:13:46

manne skrev:
Alien skrev:Den första kände demokratin var den i Aten. Dvs en synnerligen begränsad demokrati, endast för fria män. Staten Grekland fanns ju inte på den tiden, endast stadsstater som Aten, Sparta och Thebe.

Den atenska demokratin initierades först av Solon som konstruerade den i teorin. Det var dock först med Kleisthenes reformer 508 f.Kr. som demokratin realiserades i Aten.

Medborgare var den som var fri man, minst 21 år gammal, jordägare och bodde inom stadsstatens område. Kvinnor, metoiker, slavar och barn var inte medborgare.

Alla medborgare hade tillgång till folkförsamlingen ekklesia. Folkförsamlingen sammanträdde varje månad vid Akropolis. Det ansågs inte bara vara en rättighet utan också en plikt att ta del i det politiska livet. De röstberättigade männen ska ha varit ca 40 000 till antalet, och utgjorde "förmodligen inte mer än 30 procent av den totala vuxna befolkningen". Bara 6 000–8 000 av dessa deltog regelbundet i de politiska mötena i staden, som hölls på agora. Ärenden som avgjordes här var sådana som var av vikt för staten, till exempel eventuell krigföring och lagar.
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?ti ... demokratin

Jag ser för mig män som diskuterar på torget, det är en ideell bild av demokratin. Men hela tiden finns risken att någon makthungrig griper makten och avskaffar demokratin. Ett sätt att bli av med män som blivit för mäktiga var ostracism.

Ostracism gick ut på att de församlade skrev namnet på en person som blivit mäktig inom staden, på en lerskärva. Om en person hade för mycket makt, ansågs detta kunna vara ett hot mot demokratin. Om en person fick ett visst antal "röster" kunde personen landsförvisas i upp till tio år.


tack för svaret och sammanfattningen. :D :-)Happy


Men det här måste du väl komma ihåg från historielektionerna från skolan och gymnasiet?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-21 16:16:53

slackern skrev:
manne skrev:
Alien skrev:Den första kände demokratin var den i Aten. Dvs en synnerligen begränsad demokrati, endast för fria män. Staten Grekland fanns ju inte på den tiden, endast stadsstater som Aten, Sparta och Thebe.

https://sv.wikipedia.org/w/index.php?ti ... demokratin

Jag ser för mig män som diskuterar på torget, det är en ideell bild av demokratin. Men hela tiden finns risken att någon makthungrig griper makten och avskaffar demokratin. Ett sätt att bli av med män som blivit för mäktiga var ostracism.
---


tack för svaret och sammanfattningen. :D :-)Happy


Men det här måste du väl komma ihåg från historielektionerna från skolan och gymnasiet?


jag vet att grekerna hade demokrati men jag vet inte inte vilket år det uppfanns. :!:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-21 16:27:23

slackern skrev:
manne skrev:
Alien skrev:Den första kände demokratin var den i Aten. Dvs en synnerligen begränsad demokrati, endast för fria män. Staten Grekland fanns ju inte på den tiden, endast stadsstater som Aten, Sparta och Thebe.

https://sv.wikipedia.org/w/index.php?ti ... demokratin

Jag ser för mig män som diskuterar på torget, det är en ideell bild av demokratin. Men hela tiden finns risken att någon makthungrig griper makten och avskaffar demokratin. Ett sätt att bli av med män som blivit för mäktiga var ostracism.
---


tack för svaret och sammanfattningen. :D :-)Happy


Men det här måste du väl komma ihåg från historielektionerna från skolan och gymnasiet?


innan demokrati så var det väl olika kungar eller härskare som styrde länerna. :o :-)063 :?:

som TEX.
Alexander den store


https://www.moviezine.se/movies/alexander
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-21 16:32:31

slackern skrev:
manne skrev:
Alien skrev:Den första kände demokratin var den i Aten. Dvs en synnerligen begränsad demokrati, endast för fria män. Staten Grekland fanns ju inte på den tiden, endast stadsstater som Aten, Sparta och Thebe.

https://sv.wikipedia.org/w/index.php?ti ... demokratin

Jag ser för mig män som diskuterar på torget, det är en ideell bild av demokratin. Men hela tiden finns risken att någon makthungrig griper makten och avskaffar demokratin. Ett sätt att bli av med män som blivit för mäktiga var ostracism.
---


tack för svaret och sammanfattningen. :D :-)Happy


Men det här måste du väl komma ihåg från historielektionerna från skolan och gymnasiet?


städer fanns i alla fall långt innan grekerna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Babylonien

Babylonien var ett forntida semitiskt rike vars centrum låg vid floden Eufrat och Tigris i södra Mesopotamien i det nuvarande södra Irak. Det existerade från ca 2000 f.Kr. till 539 f.Kr. Babylonien uppstod som ett större rike med huvudstad i Babylon under kung Hamurabi omkring 1700 f.Kr. Rikets andra storhetstid inföll under kung Nebukadnessar II omkring 600 f.Kr.
Wikipedia

Alexander den store – orientens erövrare
Den makedoniske kungasonen Alexander fostrades till härskare. Redan som tonåring visade han prov på sina kvalitéer som militär ledare. Han enade grekerna och riktade sedan blicken österut. Mötet med persernas välde innebar inte bara ett långvarigt krig utan även att två kulturer delvis smälte samman. Och som fältherre har Alexander blivit en legendarisk förebild.

https://popularhistoria.se/civilisation ... s-erovrare
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-21 17:16:29

slackern skrev:
manne skrev:
slackern skrev:Om demokrati är att bara fria män får rösta och att kvinnorna och slavarna saknade rösträtt så stämmer det att dom gamla grekerna var dom första att ha demokrati.

Men demokrati enligt modern standard så bör det väl vara Nya Zealand med allmänrösträtt 1893?


MEn hur funkade demokratin i rome då. :o :-)063 :?:


Det var väl rätt korrupt och bestämdes rätt mycket från vilken klass du kom och förmögenheten?

Jag kan rekommendera den här biografin över Ceasar där skriver historikern rätt ingående om hur det politiska systemet fungerade under republiken och hur röstsystemet fungerade, det var ett patriakalt samhälle, ponera på att din pappa var missnöjd med dig, då kunde han lagligt säja dig som slav.

https://www.adlibris.com/se/e-bok/caesa ... 9187263859

Hur pass demokratiskt är det att äga en annan människa eller att kvinnor saknade makt och inflytande över sina egna liv?

Sedan finns det ju en del politiska skrifter från antiken kända tal från oratorer som t.ex Cisero och Cato den yngre.


denna där filmen om Alexander den store var i alla fall inte så bra hoppas att de gör en bra remake på den.
Alexander Enters Babylon Part I - Alexander 2004 - Full HD
https://www.youtube.com/watch?v=VsnVi1Gid_I
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav slackern » 2020-08-21 19:12:26

manne skrev:
slackern skrev:
manne skrev:
MEn hur funkade demokratin i rome då. :o :-)063 :?:


Det var väl rätt korrupt och bestämdes rätt mycket från vilken klass du kom och förmögenheten?

Jag kan rekommendera den här biografin över Ceasar där skriver historikern rätt ingående om hur det politiska systemet fungerade under republiken och hur röstsystemet fungerade, det var ett patriakalt samhälle, ponera på att din pappa var missnöjd med dig, då kunde han lagligt säja dig som slav.

https://www.adlibris.com/se/e-bok/caesa ... 9187263859

Hur pass demokratiskt är det att äga en annan människa eller att kvinnor saknade makt och inflytande över sina egna liv?

Sedan finns det ju en del politiska skrifter från antiken kända tal från oratorer som t.ex Cisero och Cato den yngre.


denna där filmen om Alexander den store var i alla fall inte så bra hoppas att de gör en bra remake på den.
Alexander Enters Babylon Part I - Alexander 2004 - Full HD
https://www.youtube.com/watch?v=VsnVi1Gid_I


Haru sett en TV-serie som heter Rome? Bra å intressanta grejer de.

https://www.imdb.com/title/tt0384766/?ref_=nv_sr_srsg_0
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2020-08-21 19:19:31

slackern skrev:Haru sett en TV-serie som heter Rome? Bra å intressanta grejer de.

https://www.imdb.com/title/tt0384766/?ref_=nv_sr_srsg_0


jag har haft den på dvd box förut köpte den för 500 kr. :D :!: :-)049
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

När uppfanns den första demokratin?

Inläggav manne » 2021-03-02 10:34:05

visst så är det väl så att Grekland var först ut med demokrati. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in