Aspighet och pandemins uppsida

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Batte » 2020-08-19 13:03:41

Pandemin är såklart fruktansvärt!

Jag tycker även om vissa åtgärder och konsekvenser, som jag verkligen kommer sakna i efterhand. Det kanske beror på min introverta natur.

Jag tycker t.ex. om att det är enklare att undvika vissa sociala sammanhang nu.

Kommer ni sakna något när pandemin är över?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav ShakeItOut » 2020-08-19 15:39:36

Nej, jag kommer nog inte att sakna något. Ja det blir något snäpp svårare att undvika sociala sammankomster med släkten men hellre att jag faktiskt åker dit ibland än som nu... när jag inte klarar av att hålla kontakt via telefon. Det blir bara värre i slutändan.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Batte » 2020-08-19 16:03:30

Ja, man må finne en balanse hvis man skal opprettholde kontakten!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav TheoryOfMine » 2020-08-19 16:05:32

Ja, jag gillar att folk håller avstånd i tex köer i mataffärerna samt att det är mer folktomt. Jag har ju social fobi så en del positivt har epidemin medfört. Sen har den fått folk att tänka till lite mera och det kommer dom med stor sannolikhet att sluta med så fort det är över :-D
TheoryOfMine
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2020-01-16

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Freddy Dreadful » 2020-08-19 16:06:15

Åka buss "gratis"!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Batte » 2020-08-19 16:08:43

Freddy Dreadful skrev:Åka buss "gratis"!
Det förstår jag absolut att du kommer sakna! Har det varit gratis nu i flera månader, eller?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Freddy Dreadful » 2020-08-19 16:34:18

Batte skrev:Det förstår jag absolut att du kommer sakna! Har det varit gratis nu i flera månader, eller?
Ja, jag tillhör dem som på riktigt inte äger någon mobil (har aldrig gjort det) och kan således inte lösa någon biljett via app. Very convenient!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Batte » 2020-08-19 16:40:58

Freddy Dreadful skrev:
Batte skrev:Det förstår jag absolut att du kommer sakna! Har det varit gratis nu i flera månader, eller?
Ja, jag tillhör dem som på riktigt inte äger någon mobil (har aldrig gjort det) och kan således inte lösa någon biljett via app. Very convenient!
Aldrig ägt en mobil överhuvudtaget, hur får man tag på dig då? Har du telefon hemma?

Jaha, så vanligtvis köper du biljetten i bussen? :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Freddy Dreadful » 2020-08-19 16:49:19

Batte skrev:Aldrig ägt en mobil överhuvudtaget, hur får man tag på dig då? Har du telefon hemma?
"Hemtelefon" och laptop. Jag gillar inte riktigt vad smartphones gör med människors närvaro och uppmärksamhet i tillvaron i stort. Pretentiöst, jag vet! Men så är jag ju "konstnär" också, ha ha!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav triggerhappyD » 2020-08-19 16:49:49

Batte skrev:
Jag tycker t.ex. om att det är enklare att undvika vissa sociala sammanhang nu.



:lol: Håller med. Brukar iof oftast skita i om folk tycker jag är tråkig etc.
Men yeah helt klart lugnare nu under pandemin och det är mer "socialt accepterat" att hålla sig isolerad under längre period :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Batte » 2020-08-19 16:52:53

Freddy Dreadful skrev:
Batte skrev:Aldrig ägt en mobil överhuvudtaget, hur får man tag på dig då? Har du telefon hemma?
"Hemtelefon" och laptop. Jag gillar inte riktigt vad smartphones gör med människors närvaro och uppmärksamhet i tillvaron i stort. Pretentiöst, jag vet! Men så är jag ju "konstnär" också, ha ha!
Jaha, men om det går så går det ju! :-)Happy

Så, en konstnär som skapar konst? Påverkar pandemien konsten, tycker/tror du?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Batte » 2020-08-19 16:55:52

triggerhappyD skrev:
Batte skrev:
Jag tycker t.ex. om att det är enklare att undvika vissa sociala sammanhang nu.



:lol: Håller med. Brukar iof oftast skita i om folk tycker jag är tråkig etc.
Men yeah helt klart lugnare nu under pandemin och det är mer "socialt accepterat" att hålla sig isolerad under längre period :)
Ja, exakt så. Det känns lite som att man bidrar positivt med att undvika dessa sammanhang. :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Freddy Dreadful » 2020-08-19 17:02:35

Batte skrev:Så, en konstnär som skapar konst? Påverkar pandemien konsten, tycker/tror du?
Jag kan inte riktigt svara för egen del, men jag förväntar mig nästan att det skall komma en massa bra musik, konst och litteratur ur det här, om inte annat för att kreatörerna inte har haft så mycket annat för sig det senaste halvåret, tänker jag!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Batte » 2020-08-19 17:05:48

Freddy Dreadful skrev:
Batte skrev:Så, en konstnär som skapar konst? Påverkar pandemien konsten, tycker/tror du?
Jag kan inte riktigt svara för egen del, men jag förväntar mig nästan att det skall komma en massa bra musik, konst och litteratur ur det här, om inte annat för att kreatörerna inte har haft så mycket annat för sig det senaste halvåret, tänker jag!
Ja, bra tänkt! En konstboom... Definitivt en uppsida. :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Batte » 2020-08-21 17:25:31

Tycker om att flera undviker mig. :lol:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Batte » 2020-08-25 10:20:01

Avgangselever i Norge har fått rekordhøye karakterer etter hjemmeskole. Kan hjemmeskole ha vært en fordel for aspergere og andre, i læringssituasjonen og i vurderingene?

Årets avgangselever på ungdomsskolen fikk i gjennomsnitt 43,2 grunnskolepoeng. Dette er mer enn ett poeng høyere enn i fjor - og det høyeste karaktersnittet noensinne, skriver regjeringen i en pressemelding.


Aldri før har karaktersnittet for tiendeklassingene økt så mye som fra i fjor til i år. Til sammenligning økte snittet med 0,2 grunnskolepoeng fra skoleåret 2017-18 til 2018/19.


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9vjrJM/rekordhoeyt-karaktersnitt-for-aarets-tiendeklassinger
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav aspelina » 2020-08-25 11:42:11

Jag vill börja med att jag givetvis tycker det är hemskt med sjukdomar och att folk dör. Absolut. Men för mig innebär detta att jag kan slappna av. Jag arbetar inom IT och på ett företag som älskar långa babbliga möten. Kontoret är också gigantiskt och vi är fullsatta. Plats för 1 000 pers, vi brukar vara 2 000. Tänk att det är kö till allt och det finns ingen ordning och reda och folk springer och pratar överallt - ja, det är som en enda stor nattklubb. Fast utan rolig dans.

Jag kan nu jobba hemifrån varje dag!
Jag kan vara med på möten men göra annat samtidigt.
Jag slipper hets och press kring alla som ska på festivaler, konserter, fester och att hela tiden känna mig kass för att jag tackar nej till allt. För allt är inställt eller så förstår folk varför man säger nej.

Jag får äntligen möjlighet att bara vara hemma eller åka iväg på roadtrips med sambon. Utan att känna mig annorlunda eller udda.

Det är alldeles fantastiskt.

Det enda undantaget är väl när jag träffar på alla 'normala' som är superextroverta och som ska limma på en eller vara sjukt intensiva. Det orkar jag inte. Jag förstår att de lider och det är givetvis jobbigt för dem. Men jag som introvert och med AS har lidit hela livet för att tvinga mig till sånt jag inte mår bra av. Då kan jag väl få ett tag av lugn och ro, tänker jag.

Jag kommer absolut sakna detta med att jobba hemifrån etc. Men jag hoppas att företagen nu inser att folk faktiskt kan jobba hemifrån och att vissa trivs bättre med det.
aspelina
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2020-08-24

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Karamell » 2020-08-25 12:56:13

Tycker det är skönt att inte alla åker utomlands och går ut på krogen, festivaler eller massa annat kul, för då behöver jag inte bli avundsjuk och känna stressen att det borde jag också göra.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Kidzi » 2020-09-07 2:18:33

Kommer sakna att kunna ställa in saker med de enkla orden "jag känner mig lite snuvig".

Inget tjat om att jag ska åka och hälsa på folk.

Det har varit mycket mer stressfritt.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Liljan » 2020-09-07 9:00:35

aspelina skrev:Jag kommer absolut sakna detta med att jobba hemifrån etc. Men jag hoppas att företagen nu inser att folk faktiskt kan jobba hemifrån och att vissa trivs bättre med det.

Jag tror inte den möjligheten kommer försvinna, tvärtom fler kommer fortsätta jobba hemifrån även efter pandemin det blir billigare för företagen på det sättet. De slipper hyra så stora lokaler, de slipper betala ut lön och biljetter för resor till möten och så vidare.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Aspighet och pandemins uppsida

Inläggav Tulson74 » 2020-10-10 9:59:40

Uppskattar det lugnare tempot och att människor inte helt ignorerar varandras existens som man gör normalt
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in