Drömmen om att bo på landet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Drömmen om att bo på landet

Inläggav slackern » 2020-08-18 19:33:46

Perfekt liten husbåt om man vill ha en gratis sjötomt. :lol:

Dutch architecture studio Waterstudio.NL has created a solar-powered electric yacht-cum-villa with retractable stilts that allow it to be raised fully out of the water to become an off-grid home.

https://www.dezeen.com/2020/08/18/arkup ... -electric/

Allemansrätten gäller väl även på sjön? Bara att segla lite varje dag.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Zia1985 » 2020-08-18 21:54:25

En sak som är fint med landet är frånvaro av ljusförorening.
Ligger på en parkbänk och njuter av en skön sommarkväll, men det är lite för mycket ljus omkring mig för att jag ska kunna se stjärnhimlen tydligt.. :cry:
Älskar att ligga och titta på stjärnorna.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Huggorm » 2020-08-18 21:57:22

Nja, en röd lampa från en TV-mast i söder och ett gäng röda lampor från vindkraftverk i norr. Men det stör förstås inte, jag minns sista lägenheten jag hade med en lyktstolpe precis utanför sovrumsfönstret.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Drömmen om att bo på landet

Inläggav slackern » 2020-08-18 21:59:07

Huggorm skrev: jag minns sista lägenheten jag hade med en lyktstolpe precis utanför sovrumsfönstret.


Storry of my life har en hängandes i en vajer utanför nu, ljuset gungar ju sjövilt när det stormar utanför.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Huggorm » 2020-08-18 22:07:06

slackern skrev:
Huggorm skrev: jag minns sista lägenheten jag hade med en lyktstolpe precis utanför sovrumsfönstret.


Storry of my life har en hängandes i en vajer utanför nu, ljuset gungar ju sjövilt när det stormar utanför.
Döda den med luftgevär en sen natt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Drömmen om att bo på landet

Inläggav slackern » 2020-08-18 22:11:20

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev: jag minns sista lägenheten jag hade med en lyktstolpe precis utanför sovrumsfönstret.


Storry of my life har en hängandes i en vajer utanför nu, ljuset gungar ju sjövilt när det stormar utanför.
Döda den med luftgevär en sen natt.


Haha jag kan lova dig att jag har gått i dom tankarna.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav manne » 2020-08-19 9:01:48

slackern skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:
Storry of my life har en hängandes i en vajer utanför nu, ljuset gungar ju sjövilt när det stormar utanför.
Döda den med luftgevär en sen natt.


Haha jag kan lova dig att jag har gått i dom tankarna.


Men det var nog tur ändå att jag inte bo satte mig där nere helt ensam och utan LSS.
tur att jag tackade nej till bostaden. :!:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Karamell » 2020-08-19 16:57:20

slackern skrev:Perfekt liten husbåt om man vill ha en gratis sjötomt. :lol:

Dutch architecture studio Waterstudio.NL has created a solar-powered electric yacht-cum-villa with retractable stilts that allow it to be raised fully out of the water to become an off-grid home.


https://www.dezeen.com/2020/08/18/arkup ... -electric/


Oj, vad stor! :-)Happy Men vad är pelarna till...?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Drömmen om att bo på landet

Inläggav antonius » 2020-08-19 17:34:07

Karamell skrev:Men vad är pelarna till...?


När man "parkerar"... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Karamell » 2020-08-19 20:40:34

antonius skrev:
Karamell skrev:Men vad är pelarna till...?


När man "parkerar"... :-)005

Jaha, så dom åker ända ner i botten. men varför blir det ett mellanrum mellan husbåten och vattnet på vissa bilder?

Mellanrum: https://static.dezeen.com/uploads/2020/ ... _col_1.jpg
Inget mellanrum: https://static.dezeen.com/uploads/2020/ ... 36x864.jpg
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Drömmen om att bo på landet

Inläggav antonius » 2020-08-19 20:59:59

Beror kanske på djupet. Pelarna är tydligen 12m och max djup är 7,6 för att den ska stå stabilt...
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Karamell » 2020-08-19 21:54:47

Okej, jag tänkte att man kanske kunde välja hur långt ner man kör dom, men så är det nog inte då.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Drömmen om att bo på landet

Inläggav slackern » 2020-08-19 23:30:35

Karamell skrev:
antonius skrev:
Karamell skrev:Men vad är pelarna till...?


När man "parkerar"... :-)005

Jaha, så dom åker ända ner i botten. men varför blir det ett mellanrum mellan husbåten och vattnet på vissa bilder?

Mellanrum: https://static.dezeen.com/uploads/2020/ ... _col_1.jpg
Inget mellanrum: https://static.dezeen.com/uploads/2020/ ... 36x864.jpg


Dom är hydralskapålar så du kan välja om husbåten ska flyta eller vara över vattenytan efter ditt tycke och smak.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-02-14 14:07:13

Jag bor på landet, flyttade från en stad. Om du har allt du behöver hemma kan det vara trevligt att bo på landet. Du måste underhålla dig själv, du kan inte gå ut som du gör i stan. Jag har en bil, om jag inte hade en bil hade det varit värre att bo här. Det finns en busslinje förbi här, men att handla mat och utrustning kan då ta många timmar, du måste vänta på nästa buss. Med bil tar det bara 10 minuter att komma till butiken och 10 minuter tillbaka. Nu har städerna blivit värre och mer osäkra så jag är glad att jag inte bor i staden.

Men om du bor ensam på landet kan det bli tröttsamt. Jag försöker hålla reda på huset och allt annat, trädgården och sånt. Men dagen har inte tillräckligt med timmar, det kan vara mycket tröttsamt. Det kan bli för mycket för ett människa. Så man borde nog vara minst två för att bo på landet. Så om man är två och ser till att man har allt man behöver hemma, kan det nog vara trevligt. Men för vissa är landet alldeles för tråkigt, man måste nog gilla natur och lugn och ro. På sistone har jag undrat om det är möjligt att bo ensam på landet och göra allt på egen hand. Det gick bra i början, men jag är inte säker längre.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-14 17:02:45

Jag bor också på landet, alltid bott på landet och kommer alltid göra det.
Skrivit någon annan gång här att staden är jobbig för mig i allt för stora doser, brukar bli yr, trött och irriterad om jag stannar för länge, det får gärna vara lite kortare besök, funderat på om det är för mycket intryck i stan och för mycket ovana eftersom jag sällan är där, trots att jag studerat i en större stad och åkt mycket kollektivtrafik i den blev jag aldrig van vid livet i stan?
Så ja drömmen är och kommer alltid fortsätta vara landet för mig.
Skogkatt skrev:man måste nog gilla natur och lugn och ro.

Instämmer, landet är inte för de flesta stadsbor, man måste vara simpel, enkel och inte så komplex som person och inte kräva en massa saker, man får avstå grejer helt enkelt, men det har ju blivit lättare med hobbys och liknande nu när det finns E-handel och man kan beställa hem sånt man behöver.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Drömmen om att bo på landet

Inläggav slackern » 2022-02-14 17:10:39

Skogkatt skrev:Jag bor på landet, flyttade från en stad. Om du har allt du behöver hemma kan det vara trevligt att bo på landet. Du måste underhålla dig själv, du kan inte gå ut som du gör i stan. Jag har en bil, om jag inte hade en bil hade det varit värre att bo här. Det finns en busslinje förbi här, men att handla mat och utrustning kan då ta många timmar, du måste vänta på nästa buss. Med bil tar det bara 10 minuter att komma till butiken och 10 minuter tillbaka. Nu har städerna blivit värre och mer osäkra så jag är glad att jag inte bor i staden.

Men om du bor ensam på landet kan det bli tröttsamt. Jag försöker hålla reda på huset och allt annat, trädgården och sånt. Men dagen har inte tillräckligt med timmar, det kan vara mycket tröttsamt. Det kan bli för mycket för ett människa. Så man borde nog vara minst två för att bo på landet. Så om man är två och ser till att man har allt man behöver hemma, kan det nog vara trevligt. Men för vissa är landet alldeles för tråkigt, man måste nog gilla natur och lugn och ro. På sistone har jag undrat om det är möjligt att bo ensam på landet och göra allt på egen hand. Det gick bra i början, men jag är inte säker längre.


Kanske funkar om du skaffar en mindre stuga och en mindre tomt? Fast det är kanske inte där problemet ligger?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav slackern » 2022-02-14 17:11:46

Riksamiralen skrev:Jag bor också på landet, alltid bott på landet och kommer alltid göra det.
Skrivit någon annan gång här att staden är jobbig för mig i allt för stora doser, brukar bli yr, trött och irriterad om jag stannar för länge, det får gärna vara lite kortare besök, funderat på om det är för mycket intryck i stan och för mycket ovana eftersom jag sällan är där, trots att jag studerat i en större stad och åkt mycket kollektivtrafik i den blev jag aldrig van vid livet i stan?
Så ja drömmen är och kommer alltid fortsätta vara landet för mig.
Skogkatt skrev:man måste nog gilla natur och lugn och ro.

Instämmer, landet är inte för de flesta stadsbor, man måste vara simpel, enkel och inte så komplex som person och inte kräva en massa saker, man får avstå grejer helt enkelt, men det har ju blivit lättare med hobbys och liknande nu när det finns E-handel och man kan beställa hem sånt man behöver.


Bor du hemma hos morsan å farsan eller har du ett eget hus ute i spenaten?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-14 17:13:11

slackern skrev:Bor du hemma hos morsan å farsan eller har du ett eget hus ute i spenaten?

Bor hemma.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Drömmen om att bo på landet

Inläggav slackern » 2022-02-14 17:14:39

Riksamiralen skrev:
slackern skrev:Bor du hemma hos morsan å farsan eller har du ett eget hus ute i spenaten?

Bor hemma.


Om du vill flytta hemifrån kan bli rätt svårt antar jag? För hus på landet behöver du väl åtminstone ett gäng hundratusen för att köpa? Antar att det går att hyra men kanske är dyrt?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-14 17:17:29

slackern skrev:
Riksamiralen skrev:
slackern skrev:Bor du hemma hos morsan å farsan eller har du ett eget hus ute i spenaten?

Bor hemma.


Om du vill flytta hemifrån kan bli rätt svårt antar jag? För hus på landet behöver du väl åtminstone ett gäng hundratusen för att köpa? Antar att det går att hyra men kanske är dyrt?

Jag har sparat en hel del pengar från jobben jag haft. Vi får se vad det blir.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Drömmen om att bo på landet

Inläggav slackern » 2022-02-14 17:41:19

Riksamiralen skrev:
slackern skrev:
Riksamiralen skrev:Bor hemma.


Om du vill flytta hemifrån kan bli rätt svårt antar jag? För hus på landet behöver du väl åtminstone ett gäng hundratusen för att köpa? Antar att det går att hyra men kanske är dyrt?

Jag har sparat en hel del pengar från jobben jag haft. Vi får se vad det blir.


Det är starkt jobbat utav dig, folk runt din ålder brukar gå ut på krogen och supa upp sin lön istället för att spara. Jag håller tummarna för dig att du hittar någon trevlig stuga i rätt prisklass i ett område där du vill bo.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-02-14 17:42:58

Riksamiralen skrev:Instämmer, landet är inte för de flesta stadsbor, man måste vara simpel, enkel och inte så komplex som person och inte kräva en massa saker, man får avstå grejer helt enkelt, men det har ju blivit lättare med hobbys och liknande nu när det finns E-handel och man kan beställa hem sånt man behöver.



Jag hade en enkel plan när jag flyttade hit. Om du har allt du behöver hemma, då behöver du inte resa någonstans. :) Till exempel, när man bor i staden går man på bio. Så när man flyttar till landet, gör man en hemmabio. Man kan ha mycket kul på landet. Man måste bara göra det själv och se till att man har allt man behöver. Och nu kan man få allt man behöver levererat till dörren. Det är nog lite lättare att bo på landet nu än tidigare. Jag tycker att staden är stressig, så mycket folk och buller och skräp överallt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Riksamiralen » 2022-02-14 17:45:50

slackern skrev:Det är starkt jobbat utav dig, folk runt din ålder brukar gå ut på krogen och supa upp sin lön istället för att spara. Jag håller tummarna för dig att du hittar någon trevlig stuga i rätt prisklass i ett område där du vill bo.

Tack. :-)Happy
Skogkatt skrev:Jag hade en enkel plan när jag flyttade hit. Om du har allt du behöver hemma, då behöver du inte resa någonstans. Till exempel, när man bor i staden går man på bio. Så när man flyttar till landet, gör man en hemmabio. Man kan ha mycket kul på landet. Man måste bara göra det själv och se till att man har allt man behöver. Och nu kan man få allt man behöver levererat till dörren. Det är nog lite lättare att bo på landet nu än tidigare. Jag tycker att staden är stressig, så mycket folk och buller och skräp överallt.

Precis, kunde inte sagt det bättre själv. :-)Happy
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Drömmen om att bo på landet

Inläggav Skogkatt » 2022-02-14 17:49:31

slackern skrev:För hus på landet behöver du väl åtminstone ett gäng hundratusen för att köpa? Antar att det går att hyra men kanske är dyrt?


Jag betalade 800 000 för en stor egendom med hus och stort garage. Om jag skulle köpa något i staden jag bodde i, skulle jag behöva betala minst 2 miljoner för en lägenhet som är mycket mindre än mitt garage. Så man får mycket för pengarna på landet.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in