Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Flinta » 2020-08-10 0:50:53

Marjatta skrev:
HGJ skrev:
Flinta skrev:Juste går lika bra som sjysst, eller?

Tiosidig tråd:

http://www.aspergerforum.se/schysst-eller-schyst-t29688.html


Bra att vi fokuserar på de verkligt viktiga frågorna ^^


Jag vet inte vem som har ensamrätten att avgöra vilka frågor som är dom verkligt viktiga frågorna :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Marjatta » 2020-08-10 8:30:25

Flinta skrev:
Marjatta skrev:


Bra att vi fokuserar på de verkligt viktiga frågorna ^^


Jag vet inte vem som har ensamrätten att avgöra vilka frågor som är dom verkligt viktiga frågorna :)


Jag. Såklart.

Sen anser du samma. Och sen blir det krig.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Marjatta » 2020-08-10 8:36:59

Mats skrev:
Marjatta skrev:SAOL stavar av nån anledning schyst med ett s. De har även stavningen sjyst. Personligen tycker jag båda ser konstiga ut men det är väl bara en vanesak.

Och jag tycker stavningen schysst är fullständigt ologisk. Det finns mängder med ord med kort vokal följt av -st, t.ex: mast, trast, fest, kvist, trist, ost, kost, dust, tyst, knyst, bäst, präst, röst, höst. Det finns ingen som helst anledning att inte låta den försvenskade stavningen av juste, alltså schyst, följa det mönstret.

SAOL har alltså all anledning att stava schyst utan dubbel-s. Det är inte konstigt alls.


Enda argumentet för schysst är väl att den stavningen är väletablerad. Antar att det var ungdomsböcker o.dyl. på 70-talet som ville ha en svenskare stavning som etablerade schysst. De hade svensk stavning på alla möjliga slanguttryck med utrikiskt ursprung, om jag minns rätt, och var nog mest brydda om att det skulle se lite coolt ut. Schyst har jag knappt sett. Därför reagerar min hjärna på det som "fel". Har inte för avsikt att lära om, särskilt som Svensk ordbok har med båda ... och faktiskt lägger ordet under schysst, inte schyst.

Eg. är det väl rätt märkligt att ta till stavningen sch. Det finns väl annars bara i gamla ord, av historiska skäl? Författarna och översättarna till ungdomsböckerna ifråga tyckte nog att sjyst såg lite fånigt ut. Men ska man verkligen följa de vanligaste reglerna borde man väl stava så. Jag fortsätter med schysst (i den mån jag nu skriver ordet).

Uppenbarligen går ämnet att bråka om i tio sidor. Det har jag inte för avsikt att göra.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Mats » 2020-08-10 9:06:44

Marjatta skrev:Eg. är det väl rätt märkligt att ta till stavningen sch. Det finns väl annars bara i gamla ord, av historiska skäl?

Nej, det stämmer inte. Det finns ingen etablerad standard för hur franska sje-ljud stavas när stavningen försvenskas, men ett annat ord med sch och franskt ursprung är dusch.

Marjatta skrev:Författarna och översättarna till ungdomsböckerna ifråga tyckte nog att sjyst såg lite fånigt ut. Men ska man verkligen följa de vanligaste reglerna borde man väl stava så.

Nej, det stämmer inte heller att det skulle stavas så enligt vanliga stavningsregler. Det finns inget annat svenskt ord med bokstavskombinationen sjy. Den ser verkligen fånig ut. Om man skulle följa de vanligaste stavningsreglerna skulle det stavas skyst, men schyst funkar alldeles utmärkt.

Marjatta skrev:Jag fortsätter med schysst (i den mån jag nu skriver ordet).

Och jag fortsätter med schyst (i den mån jag nu skriver ordet).
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Marjatta » 2020-08-10 9:12:50

Mats skrev:Nej, det stämmer inte. Det finns ingen etablerad standard för hur franska sje-ljud stavas när stavningen försvenskas, men ett annat ord med sch och franskt ursprung är dusch.


Det jag skrev, var att jag inte trodde NYA lånord brukar få stavningen sch. Det kan för all del vara fel men dusch är ett dåligt exempel på det, med belägg från 1808 (SAOB).
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Marjatta » 2020-08-10 9:14:01

Mats skrev:Nej, det stämmer inte heller att det skulle stavas så enligt vanliga stavningsregler. Det finns inget annat svenskt ord med bokstavskombinationen sjy. Den ser verkligen fånig ut. Om man skulle följa de vanligaste stavningsreglerna skulle det stavas skyst, men schyst funkar alldeles utmärkt.


Det har jag väl inte eg. påstått, men ...

... finns det verkligen någon sådan stavningsregel? Länka i så fall gärna till den. Jag trodde att sje-ljuden normalt har sin stavning av historiska skäl, dvs hur ord tidigare uttalats. Möjligt att det mest gäller tje-ljuden.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Marjatta » 2020-08-10 9:31:40

I grundskolan lär man sig minnesregler, som täcker in de flesta fallen. Det är inte riktigt samma sak som att detta är regler som styr hur ännu inte påkomna svenska ord i framtiden ska stavas.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Mats » 2020-08-10 9:36:24

Marjatta skrev:Det jag skrev, var att jag inte trodde NYA lånord brukar få stavningen sch. Det kan för all del vara fel men dusch är ett dåligt exempel på det, med belägg från 1808 (SAOB).

Jag tror det är ovanligt med nya låneord från franskan över huvud taget, så att hitta ett nytt franskt låneord där sje-ljudet har blivit sch kan bli svårt. I och för sig skulle jag önska att genre försvenskades till schanger.

Marjatta skrev:Det har jag väl inte eg. påstått, men ...

... finns det verkligen någon sådan stavningsregel?

Det jag påstod är att det inte finns något annat svenskt ord med bokstavskombinationen sjy. Det har jag kollat i SAOL. Tycker det borde räcka som källa. Men om du kan motbevisa mig så ger jag mig.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Mats » 2020-08-10 9:37:51

Marjatta skrev:I grundskolan lär man sig minnesregler, som täcker in de flesta fallen. Det är inte riktigt samma sak som att detta är regler som styr hur ännu inte påkomna svenska ord i framtiden ska stavas.

Då är det väl bra om de nya orden får stavningar som överensstämmer med minnesreglerna?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Marjatta » 2020-08-10 10:55:59

Mats skrev:
Marjatta skrev:I grundskolan lär man sig minnesregler, som täcker in de flesta fallen. Det är inte riktigt samma sak som att detta är regler som styr hur ännu inte påkomna svenska ord i framtiden ska stavas.

Då är det väl bra om de nya orden får stavningar som överensstämmer med minnesreglerna?


Det är en av de saker som spelar roll. Om nya ords stavning liksom stämmer med mönstren. Jag säger bara att annat också spelar roll, att det inte är självklart att det är det enda som gäller.

Jag gissar att de som pluggat in ords stavning mha såna minnesregel kan bli rejält störda av nya undantag mot dem. Själv har jag lärt mig stäva på annat sätt, så jag rycker på axlarna. Språkmänniskorna på universiteten osv. tittar numera så gott som enbart på hur folk faktiskt pratar och skriver, och avstår från att prata om rätt och fel. Jag tycker det har gått lite väl långt ... men mänskligt språk är inte logiskt, inte som de språk man använder för att prata med datorer ...
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Marjatta » 2020-08-10 12:15:07

Marjatta skrev: Själv har jag lärt mig stäva på annat sätt,
:shock:
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kidzi » 2020-08-23 5:22:16

Är detta ett språkfel? "Håll avstånd på 1,5 meter." Jag skulle skrivit "Håll avstånd på minst 1,5 meter." Jag har ingen lust med att alla kunder ska vara uppradade genom hela affären på 1,5 meter mellan. Det verkar lite robotiskt. Och läskigt att måsta vara så nära någon, springa ifatt den så den inte smiter undan avståndet.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav geocache » 2020-08-23 5:40:40

Kidzi skrev:Är detta ett språkfel? "Håll avstånd på 1,5 meter." Jag skulle skrivit "Håll avstånd på minst 1,5 meter." Jag har ingen lust med att alla kunder ska vara uppradade genom hela affären på 1,5 meter mellan. Det verkar lite robotiskt. Och läskigt att måsta vara så nära någon, springa ifatt den så den inte smiter undan avståndet.


Ja, jag håller med dig. Regeln "Håll avstånd på 1,5 meter" anger ju ett exakt avstånd; inte längre, inte kortare. När jag står i kö i butiker strävar jag alltid efter att stå minst två meter från personen framför mig. Går inte det så lämnar jag kön.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kidzi » 2020-08-23 5:57:51

Det gällde dessutom hela affären, inte bara kassakön. :D
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Marjatta » 2020-08-23 11:07:29

Kidzi skrev:Är detta ett språkfel? "Håll avstånd på 1,5 meter." Jag skulle skrivit "Håll avstånd på minst 1,5 meter." Jag har ingen lust med att alla kunder ska vara uppradade genom hela affären på 1,5 meter mellan. Det verkar lite robotiskt. Och läskigt att måsta vara så nära någon, springa ifatt den så den inte smiter undan avståndet.


Jag tror inte att det är ett språkfel. Det är att utelämna info som läsaren lätt kan fylla i själv ... vilket vi aspiga då har svårt för. "Håll avstånd på 1,5 meter" kan nog betyda exakt, eller minst så mycket, eller kanske till och med maximalt, beroende på sammanhang.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Huggorm » 2020-08-23 11:13:39

Har man för många ord kommer medelsvensson inte orka läsa meningen så det gäller att hålla det så koncist som möjligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Dagobert » 2020-08-24 18:38:20

Inget fel, men svårförståeligt:

Ibland står det att något "knappast kan överskattas".
Jag vet att det betyder att något är bra, men jag måste alltid tänka efter om det blir rätt.

Även "knappast kan underskattas" förekommer, vilket är ännu knepigare att förstå.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kahlokatt » 2020-09-07 17:57:39

Nu låter jag väl som om jag är i Dagny Carlssons ålder, men kan inte folk längre skilja på när det ska vara hans/hennes/deras och sin/sitt? I Josefin Johanssons barnbok om Sveriges drottningar är det massor av fel av typen "Kristinas föräldrar var oroliga över deras dotter" och "drottningen kämpade för hennes folk". Och i dag lyssnade jag på en podd där det hela tiden var "hon dansade runt i hennes rum, iklädd hennes älsklingströja", etc. Urrk.
Beror det på påverkan från engelska, där man ju inte skiljer på de här pronomenformerna?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav nallen » 2020-09-07 21:25:01

Kahlokatt skrev:[K]an inte folk längre skilja på när det ska vara hans/hennes/deras och sin/sitt?

Nej, det verkar inte så, jag var inne på det i tråden deras istället för sin. Jag tycker jag hör förvirrande exempel var och varannan dag, även i Sveriges Radio. :-)004
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kahlokatt » 2020-09-07 21:44:14

För inte så länge sedan var det en reporter på lokalnyheterna som sade något om att "XX är orolig att något skall hända sitt barn"...
Ursäkta, jag skall bara gå och hälla handsprit i öronen... :-)003
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Marjatta » 2020-09-07 21:49:42

Kahlokatt skrev:Ursäkta, jag skall bara gå och hälla handsprit i öronen...


:lol:

Förlåt, men det var roligt sagt!
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Dagobert » 2020-09-07 22:22:50

Jag skrev "madame Flod" men det ska vara madam.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Dagobert » 2020-10-28 18:06:42

Antalet fall av covid-19 ökar i Region Stockholm och fler personer behöver sjukhusvård.

-Nu är det skarpt läge, säger smittskyddsläkaren Maria Rotzén Östulund.
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... for-mycket

Missbruk av uttrycket "skarpt läge" tycker jag. Det är ingen flytande gräns mellan normalt/löst läge och skarpt. Det är antingen eller.
Kommer väl från militären, att använda övningsammunition eller "skarp" stridsammunition.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav antonius » 2020-10-28 20:32:05

Dagobert skrev:
Antalet fall av covid-19 ökar i Region Stockholm och fler personer behöver sjukhusvård.

-Nu är det skarpt läge, säger smittskyddsläkaren Maria Rotzén Östulund.
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... for-mycket

Missbruk av uttrycket "skarpt läge" tycker jag. Det är ingen flytande gräns mellan normalt/löst läge och skarpt. Det är antingen eller.
Kommer väl från militären, att använda övningsammunition eller "skarp" stridsammunition.


Ännu ett sätt att få ngt slags extra tyngd i ett "alle man på däck" vokabulär de snott från marinen eller armén, detsamma när de basunerar ut att det är "stabsläge"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Språket



Logga in