Avfärdad pga asperger

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Avfärdad pga asperger

Inläggav Raino » 2020-07-28 21:47:18

Jag var på läkarbesök på vårdcentralen idag.

Jag har varit kroniskt trött i över 2 år nu, har yrsel och huvudvärk nästan dagligen, och orkar i princip ingenting. Är sjukt less på det. Förra gången jag sökte hjälp för detta var ett år sedan ganska precis, och då lämpades jag över till kuratorn och fick börja äta SSRI igen. Men nu börjar det bli så illa att jag bara måste få hjälp, känns inte som att jag kommer klara att bo ensam mycket längre annars. Det är som att bestiga ett berg varje gång jag måste handla eller diska.

Jag berättade detta för läkaren, och han sa "...jag läste i din journal att du har en asperger", och då visste jag att japp, jag får antagligen ingen hjälp nu heller. Han gick med på att låta mig ta en del prover, men sa att de kommer inte visa någonting och han tyckte att jag skulle börja gå på sjukgymnastik??

Jag har väl inte egentligen någon poäng med detta, behövde bara avreagera mig (är sjukt frustrerad). Men om det är någon som har varit med om något liknande eller har tips på hur man handskas med läkarfan så skriv gärna!
Raino
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Värmland

Avfärdad pga asperger

Inläggav truthseeker » 2020-07-28 22:25:56

Jag känner igen det. Har inga tips. Man blir för trött för att orka bry sig till slut. Bara invänta döden :-)Happy
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Avfärdad pga asperger

Inläggav MisoPretty » 2020-07-29 1:28:11

Jag tycker du ska gå till en homeopat. Till skillnad från en läkare så behandlar dom orsaker till ens problem och inte symtomen (som läkare gör, därför blir man inte frisk).
Det är lite dyrare, men f*n så mycket bättre.

Naturlig läkning, är den bästa läkningen.
MisoPretty
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2015-10-20
Ort: Märsta, Norra Stockholm

Avfärdad pga asperger

Inläggav Micke » 2020-07-29 1:30:52

Men det var väl bra att du fick ta prover ändå Raino? Att få tips om sjukgymnastik var uppenbarligen inte vad du hade hoppats på, men är detta något du av erfaranhet vet inte hjälper dig? Eller du tänker att hen inte borde ha rekommenderat detta innan hen fått provsvaren?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Avfärdad pga asperger

Inläggav Apex2020 » 2020-07-29 8:02:54

De är Gaps kosten som gäller. Då kommer du bli mycket piggare och må mycket bättre.
Apex2020
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2020-06-29

Avfärdad pga asperger

Inläggav truthseeker » 2020-07-29 12:48:37

Sjukgymnastik är alltid svaret man får. Och om man inte gör sjukgymnastik så "finns det inget dom kan göra". Finns noll intresse att faktiskt ta reda på vad som är fel.
Ungefär som en bilverkstad vägrar läsa felkoder om man inte först pumpar hjulen. Trots att det är motorn det är fel på.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Avfärdad pga asperger

Inläggav Micke » 2020-07-29 13:45:14

truthseeker skrev:Sjukgymnastik är alltid svaret man får. Och om man inte gör sjukgymnastik så "finns det inget dom kan göra". Finns noll intresse att faktiskt ta reda på vad som är fel.
Ungefär som en bilverkstad vägrar läsa felkoder om man inte först pumpar hjulen. Trots att det är motorn det är fel på.

Fast kropp och psyke är väl två sidor utav samma mynt. Det ena påverkar det andra till skillnad från motorn och hjulen på en bil.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Avfärdad pga asperger

Inläggav Raino » 2020-07-29 15:02:28

Micke skrev:Men det var väl bra att du fick ta prover ändå Raino? Att få tips om sjukgymnastik var uppenbarligen inte vad du hade hoppats på, men är detta något du av erfaranhet vet inte hjälper dig? Eller du tänker att hen inte borde ha rekommenderat detta innan hen fått provsvaren?


Ja, dels tycker jag att det är helfel att rekommendera sjukgymnastik utan att ha satt någon diagnos, eftersom det i vissa fall kan vara rent skadligt för patienten. Sen så berättade jag också för läkaren att jag upplever att ansträngning (både fysisk och mental) gör symtomen värre.

Och visst är det bra att jag fick ta prover, men han sa själv att han bara ordinerade "basic" prover eftersom det ändå inte var något fel på mig.
Raino
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Värmland

Avfärdad pga asperger

Inläggav Zia1985 » 2020-07-29 15:52:00

Kronisk trötthet, huvudvärk och yrsel.
Låter lite som cfs: https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/mecfs/
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Avfärdad pga asperger

Inläggav reridev819 » 2020-07-29 16:54:30

MisoPretty skrev:Jag tycker du ska gå till en homeopat. Till skillnad från en läkare så behandlar dom orsaker till ens problem och inte symtomen (som läkare gör, därför blir man inte frisk).
Det är lite dyrare, men f*n så mycket bättre.

Naturlig läkning, är den bästa läkningen.


Jag tycker att du ska låta bli att lura på andra skit som inte funkar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Homeopati

Homeopatin hävdar att varje symptom, hos en frisk människa, som orsakas av en giftig dos av en substans, kan botas av ett preparat som tillretts av samma substans. Med Hahnemanns egna ord: simila similibus curentur ("låt lika bota lika"). Homeopatins sjukdomsbegrepp skiljer sig från den medicinska vetenskapen. Grundorsaken till en sjukdom anses snarare vara psykisk än fysisk, och sjukdomar anses yttra sig först genom emotionella symptom (som exempelvis begär eller avsky) och om de inte behandlas övergår de enligt hypotesen så småningom till fysiska symptom.

Detta resonemang leder också till att bakterier och virus måste vara effekter av, inte orsaker till, sjukdomar.




Mycket av den kritik och kontrovers som omger homeopati kretsar kring de mekanismer som föreslagits ligga bakom den påstådda effektiviteten hos starkt utspädda preparat. Homeopatiska preparat är så utspädda att andelen verksam substans i de mest potentierade medlen är i storleksordningen 1/1050, vilket innebär att det i stickprov på 1050 milligram homeopatiskt preparat endast bör finnas i genomsnitt ett milligram aktiv substans. Då ett piller endast väger omkring ett gram är därför sannolikheten att någon enda dos av alla de homeopatiska produkter som någonsin tillverkats innehållit ens en enda molekyl av den aktiva substansen extremt låg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Avfärdad pga asperger

Inläggav smulgubbe » 2020-07-29 17:06:12

Bra svar, reridev819, trots att du invände vänliga ordalag. Homeopati är ett riktigt otyg som samvetslösa människor använder för att lura hjälpsökande på pengar.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Avfärdad pga asperger

Inläggav reridev819 » 2020-07-29 19:05:15

smulgubbe skrev:Bra svar, reridev819, trots att du invände vänliga ordalag. Homeopati är ett riktigt otyg som samvetslösa människor använder för att lura hjälpsökande på pengar.


Tack.

Jag önskar jag kunde göra mer åt att folk faktiskt försöker lura människor på pengar genom rena lögner, jag ser det lite för ofta.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Avfärdad pga asperger

Inläggav nallen » 2020-07-29 19:16:52

reridev819 skrev:Homeopatiska preparat är så utspädda att andelen verksam substans i de mest potentierade medlen är i storleksordningen 1/1050 [...]

Jag är rätt säker på att dina siffror inte stämmer, den homeopatiska utspädningen är mycket mycket större än den knappa promille som du skrivit om här. Vilket också är vad som står står, om än inte särskilt tydligt, i artikeln på svenska Wikipedia som du länkade till. Den engelska artikeln är tydligare: https://en.wikipedia.org/wiki/Homeopathy#Dilutions och det finns dessutom en separat artikel om Homeopathic dilutions.
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Avfärdad pga asperger

Inläggav Kristofer » 2020-07-29 19:32:02

MisoPretty skrev:homeopat


Hur gör de med groggen?

Ett enkelt sätt att slå hål på hela deras resonemang är att kolla vilken grogg man blir mest tankad av när det kommer till proportionerna virke/sprit...
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Avfärdad pga asperger

Inläggav Maggi » 2020-07-29 19:32:19

reridev819 skrev:
smulgubbe skrev:Bra svar, reridev819, trots att du invände vänliga ordalag. Homeopati är ett riktigt otyg som samvetslösa människor använder för att lura hjälpsökande på pengar.


Tack.

Jag önskar jag kunde göra mer åt att folk faktiskt försöker lura människor på pengar genom rena lögner, jag ser det lite för ofta.


Kan det inte vara så att homopatläkarna själva tror på sin behandling? Endel kanske gör det för att luras men långtifrån alla?

(Själv tror jag inte på det alltså)
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Avfärdad pga asperger

Inläggav Leibniz » 2020-07-29 20:20:03

Raino skrev:Jag berättade detta för läkaren, och han sa "...jag läste i din journal att du har en asperger", och då visste jag att japp, jag får antagligen ingen hjälp nu heller. Han gick med på att låta mig ta en del prover, men sa att de kommer inte visa någonting och han tyckte att jag skulle börja gå på sjukgymnastik??


Det är tråkigt för patienterna att svenska läkare är så djupt okunniga inom detta område. Vissa läkare hävdar fortfarande att ME är någon form av inbillningssjukdom.

Det finns många olika orsaker till den förlamande trötthet som folk upplever. I många fall rör det sig om hjärnskador av varierande grad eller en funktionsvariation av hjärnan, t.ex. överaktiv amygdala som dränerar kroppen på energi. I dessa fall hjälper det knappast med sjukgymnastik. Eller varför inte klassikern "Försök lite hårdare så ska du se att det går". "Varför sitter du i rullstol? Om du verkligen försöker så ska du se att du kan gå. Jag kan skriva ut sjukgymnastik åt dig.".

Mental trötthet eller hjärntrötthet är en bekymmersam konsekvens efter traumatiska skallskador, stroke och många annan sjukdom i som påverkar hjärnan. Tillståndet kännetecknas av en påtaglig uttröttning redan efter måttlig mental aktivitet. En omfattande trötthet kan slå an mycket snabbt och det är då inte möjligt att fortsätta aktiviteten. Typiskt är också en påfallande lång återhämtning för att återfå den mentala energin. Uppmärksamheten kan inte upprätthållas annat än under kortare perioder. Hjärnan blir överbelastad med ovidkommande information. Andra vanliga symtom såsom irritabilitet, gråtmildhet, ljud- och ljuskänslighet samt huvudvärk kan också förekomma.


https://mf.gu.se/

https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... er-luppen/


https://youtu.be/WUkQFgmA6RQ
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Avfärdad pga asperger

Inläggav Micke » 2020-07-29 23:36:11

Raino skrev:Ja, dels tycker jag att det är helfel att rekommendera sjukgymnastik utan att ha satt någon diagnos, eftersom det i vissa fall kan vara rent skadligt för patienten. Sen så berättade jag också för läkaren att jag upplever att ansträngning (både fysisk och mental) gör symtomen värre.

Och visst är det bra att jag fick ta prover, men han sa själv att han bara ordinerade "basic" prover eftersom det ändå inte var något fel på mig.


Nu förstår jag bättre din frustration.

Jag förstår inte hur dom kan påstå att det inte är något fel på en (alltså något som inte är i balans i kroppen/hjärnan) om man har dom besvär som du beskrivit. Sen att det kan vara svårt att hitta orsaken till besvären, och kanske att erfarenheten säger att det är än svårare när patienten har asperger, det är en annan sak.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Avfärdad pga asperger

Inläggav Liljan » 2020-07-30 9:31:00

Reridev819: Jättebra svarat! Tack för att du engagerar dig så mycket det behövs. Homeopater lurar inte bara folk på pengar de gör så att folk inte söker livsviktig vård så inlägg som dina behövs.

Raino: Tyvärr måste man spärra sina journaler så det inte syns att man har Asperger, det gör du hos vårdgivaren du gått hos tidigare kontakta dem så hjälper de dig. Jag har fått samma bemötande som dig, jag var precis som dig så trött att jag inte hade någon livskvalitet kvar. Läkaren sa att vi med Asperger blir trötta med tiden och det fanns inget att göra. Jag hade ”tur” de basic prover jag verkligen fick tjata mig till visade vad som var fel, jag hade brist på B12, D- vitamin och järn, nu tar jag receptbelagda vitamin- och järntabletter och är mig själv igen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Avfärdad pga asperger

Inläggav smulgubbe » 2020-07-30 10:37:31

En annan sammanfattning om homeopati:

https://www.vof.se/blogg/vad-ar-homeopati/

Den kommer från kvacksalvarnas hatobjekt nr 1, föreningen Vetenskap och Folkbildning.
smulgubbe
 
Inlägg: 486
Anslöt: 2019-06-26

Avfärdad pga asperger

Inläggav aspelina » 2020-08-25 11:23:54

Tyvärr är det så med sjukvården. Är man inte helt fläckfri så gör de inget. De skyller altid sin egen inkompetens på någon/något annat.

Jag hade t.ex. gallstenssmärtor och anfall under tio års tid och jag fick alla möjliga konstiga diagnoser och mediciner under denna tid, fast jag sa från början att det är gallan.

Likadant för nåt år sedan hade jag konstaterat magsår. Sökte akut för jag inte kunnat äta på 2 dygn. Läkaren där rotade i min journal och sa att det är en ätstörning, för jag hade ju en ätstörning när jag var typ 14, år 1997 eller vad det var. Så hon gjorde inget, skickade hem mig och jag fick försöka själv med vad jag hade hemma + bebismat på burk.

Sjukvården ÄR kass. Sök privat istället. Jag har en läkare i Oslo nu som är bättre. Kostar 2 500 kr per 60 min men det är värt det. Man blir inte förnedrad utan de lyssnar på symptom, inte på diagnoser.
aspelina
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2020-08-24

Avfärdad pga asperger

Inläggav Kidzi » 2020-08-25 22:48:25

Folk med NPF har oftare sjukdomar och är lite mer lagda att ha allergier och autoimmuniteter. Även andra sjukdomar är överrepresenterade. Folk med psykisk sjukdom har mer sjukdomar som ger värk, mer välfärdssjukdomar, mer lättsmittade.

Dvs de grupperna som de viftar bort, har en högre somatisk sjuklighet än andra.

Men jag vet hur det känns. Jag fick ju inte gå kvar på reumatologen pga NPF/psykisk ohälsa. För han tyckte jag hade tillräckligt med diagnoser och sa att vill du ha diagnoser så har du ju redan!

Wut! Ja tack, jag vill ha en diagnos för var sak som är fel.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Avfärdad pga asperger

Inläggav Flinta » 2020-08-26 21:08:48

Risken att få bröstcancer är väl minst dubbelt så hög hos kvinnor som har stöd genom LSS jämfört med den risk andra kvinnor har.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Avfärdad pga asperger

Inläggav Karamell » 2020-08-26 21:11:08

Jag sökte en kurator men då skickades jag till en avdelning för dom som hjälper autister, men det var ju inte p.g.a. min autism jag behövde kurator. Men efter mycket om och men gick det att fixa till.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Aspergare och vården



Logga in