Svårt att plinga?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svårt att plinga?

Inläggav Mammaspojke » 2020-07-14 16:36:04

Vet inte om detta är nånting fler med Asperger eller alternativt ADD har svårt för..
När jag cyklar och ska förbi någon så får jag beslutsångest. Tror det har att göra med att jag får ångest av det då vissa blir irriterade när man plingar och andra om man inte gör det. Äldre brukar hoppa till när man plingar cykel/gångbanan. Andra kollar arg på en om man plingar som att liksom du ska inte plinga på mig! :-)Raging

Idag var jag redan så nära en person att jag inte vågade plinga så jag cyklade ut i gräset så det blev 2m mellan mig och personen men hon hoppade till ändå när jag cyklade förbi i typ 10km/h.

Så då gäller det att plinga lagom högt och långt ifrån men det är inte lätt. Är det för långt ifrån hör dom inte vilket har hänt många gånger, är det för nära hoppar dom till och ser allmänt irriterade ut.
Blev ännu värre när jag skulle köra bil, så mycket att tänka på och så lite tid. Det var inget för mig. Kanske ska man lägga ner cyklingen också. Får helt enkelt gå :P
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Svårt att plinga?

Inläggav Karamell » 2020-07-14 16:38:36

Jag är också lite sådär ursäkta att jag finns till, vet inte riktigt varför. :-)Happy Men min cykels hjul låter på ett slags tickade sätt när man inte trampar så folk hör det och flyttar sig utan att jag behöver plinga.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Svårt att plinga?

Inläggav Mammaspojke » 2020-07-14 16:45:35

Karamell skrev:Jag är också lite sådär ursäkta att jag finns till, vet inte riktigt varför. :-)Happy Men min cykels hjul låter på ett slags tickade sätt när man inte trampar så folk hör det och flyttar sig utan att jag behöver plinga.


Tror min är ganska tystgående dessvärre.
Kanske vore något att sätta en flärp eller nått mot ekrarna som barnen gör för att det ska låta som en moppe :lol:

*edit*
Kom på att jag kanske ska skaffa en elektronisk ringklocka med olika nivåer av signaler. Typ en signal när man är nära och en hög när man är 25m bort eller nått.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Svårt att plinga?

Inläggav antonius » 2020-07-14 17:06:08

Jag har ingen ringklocka, tycker det är onödigt såvitt man inte är stum eller något, jag brukar bara säga PLING PLING med pipig hög röst, så flyttar sig de flesta... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svårt att plinga?

Inläggav Mammaspojke » 2020-07-14 17:09:30

antonius skrev:Jag har ingen ringklocka, tycker det är onödigt såvitt man inte är stum eller något, jag brukar bara säga PLING PLING med pipig hög röst, så flyttar sig de flesta... :-)005


Tyvärr har jag social ångest så risken finns att inget ljud kommer ut :lol:
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Svårt att plinga?

Inläggav antonius » 2020-07-14 17:16:34

Mammaspojke skrev:
antonius skrev:Jag har ingen ringklocka, tycker det är onödigt såvitt man inte är stum eller något, jag brukar bara säga PLING PLING med pipig hög röst, så flyttar sig de flesta... :-)005


Tyvärr har jag social ångest så risken finns att inget ljud kommer ut :lol:


Visselpipa, prova det, eller trombon, fast den kräver lite mer utrymme... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Svårt att plinga?

Inläggav Huggorm » 2020-07-14 17:18:59

Skaffa ett sånt där elektriskt signalhorn som låter som en ko
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Svårt att plinga?

Inläggav nallen » 2020-07-14 19:59:24

Det är kanske dax för huligantuta även i cykelkorgen.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svårt att plinga?

Inläggav Marjatta » 2020-07-14 20:14:08

Cyklister och folk som går passar eg. inte jättebra på samma bana. Det blir en del missförstånd. Om man plingar för att snällt upplysa om "här kommer jag" tror vissa som går att man säger "flytta på dig, din idiot". Såvida man inte kör den här metoden:

antonius skrev:Jag har ingen ringklocka, tycker det är onödigt såvitt man inte är stum eller något, jag brukar bara säga PLING PLING med pipig hög röst, så flyttar sig de flesta... :-)005


Det är klart bästa versionen! Effektiv, skrämmer ingen och ingen blir sur. Alla fattar dessutom på en gång vad det betyder.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Svårt att plinga?

Inläggav antor » 2020-07-14 20:15:23

Plingar inte om jag har 1 meter tillgodo. En gång cyklade två tanter före och blockerade vägen, när det ösregnade. Jag tog sats som fan och for förbi så nära jag kunde.
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Svårt att plinga?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-15 2:44:13

En gång så var jag och cyklade med min syster och hennes kompisar. Jag hade gått av cykeln och skulle börja cykla igen. Då hade jag trampat kanske någon meter och fått till farten, men bara så att den rullade och den vinglade lite. Då kommer riktiga cyklister ni vet de som tävlar...(såg ut som det iaf) farandes förbi och bara "se dig för" Man bara, jag hade precis kommit upp på cykeln, hur ska jag då se mig för? Lite svårt att se sig för då när det inte var några där innan och så fort man börjar cykla så kommer de farandes förbi i jätte hög hastighet. Jag hann ju knappt reagera. Och jag tror inte ens att de plingade heller...
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Svårt att plinga?

Inläggav RapeRegs » 2020-07-15 3:30:07

Plingar man på längre avstånd blir skrämseleffekten lägre och dessutom erbjuds fotgängaren lite tid att kasta sig i diket.

Rekommenderas.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Svårt att plinga?

Inläggav Mammaspojke » 2020-07-15 9:15:04

RapeRegs skrev:Plingar man på längre avstånd blir skrämseleffekten lägre och dessutom erbjuds fotgängaren lite tid att kasta sig i diket.

Rekommenderas.

Hur många meter ifrån? Hur högt ska man plinga, får skaffa Db mätare och kalibrera så det är lagom högt.
Hänt många gånger att personen inte hör eller verkar tro att det inte är dom jag plingar på för att jag är för långt borta.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Svårt att plinga?

Inläggav Marjatta » 2020-07-15 9:31:43

Mammaspojke skrev:
RapeRegs skrev:Plingar man på längre avstånd blir skrämseleffekten lägre och dessutom erbjuds fotgängaren lite tid att kasta sig i diket.

Rekommenderas.

Hur många meter ifrån? Hur högt ska man plinga, får skaffa Db mätare och kalibrera så det är lagom högt.
Hänt många gånger att personen inte hör eller verkar tro att det inte är dom jag plingar på för att jag är för långt borta.


Det händer att folk inte hör. Numera har de ofta lurar i öronen också.

Sist var det en mamma med tvillingvagn, alltså bred, som ockuperade hela gångvägen i parken. Jag plingade mest för att inte skrämmas. Hon märkte mig inte. Jag plingade mer men hon hörde ingenting pga lurar från mobilen, om det nu var musik telefonsamtal eller nåt annat. När hon till slut hörde mig drog hon slutsatsen att jag var en aggressiv idiot som inte tyckte hon hade rätt att vara där.

Det har hänt att människor som jag cyklat om, och plingat på långt avstånd, vänt sig om och tackat för det. Det är väl de som blir skrämda om en cykel bara susar förbi.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Svårt att plinga?

Inläggav Huggorm » 2020-07-15 9:53:17

Marjatta skrev:Det händer att folk inte hör. Numera har de ofta lurar i öronen också.

Sist var det en mamma med tvillingvagn, alltså bred, som ockuperade hela gångvägen i parken. Jag plingade mest för att inte skrämmas. Hon märkte mig inte. Jag plingade mer men hon hörde ingenting pga lurar från mobilen, om det nu var musik telefonsamtal eller nåt annat. När hon till slut hörde mig drog hon slutsatsen att jag var en aggressiv idiot som inte tyckte hon hade rätt att vara där.
Jag hatar verkligen de där lurarna som folk har på sig nu för tiden. De borde vara förbjudna, och det är de också på många arbetsplatser eftersom det är livsfarligt när folk går omkring i sin egen lilla värld utan att uppfatta vad som händer omkring dom. Att det är tillåtet ute i trafiken är helt otroligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Svårt att plinga?

Inläggav Marjatta » 2020-07-15 10:41:34

Mammaspojke skrev:Vet inte om detta är nånting fler med Asperger eller alternativt ADD har svårt för..


Det är ju möjligt. Jag tror jag känner igen det från förr. Idag bryr jag mig inte så mycket. Cyklister och folk som går funkar inte jättebra ihop och det kommer bli små irritationer ibland oavsett hur man gör, även om man som jag mest bara slöcyklar för att komma fram. Ingen lycra här, inte.

Däremot ... är detta besläktat? Om jag möter någon på långt håll som jag känner igen, har jag jättesvårt för att veta på vilket avstånd jag ska hälsa. När är lagom nära, liksom.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Svårt att plinga?

Inläggav Mammaspojke » 2020-07-15 11:44:10

Marjatta skrev:
Mammaspojke skrev:Vet inte om detta är nånting fler med Asperger eller alternativt ADD har svårt för..


Det är ju möjligt. Jag tror jag känner igen det från förr. Idag bryr jag mig inte så mycket. Cyklister och folk som går funkar inte jättebra ihop och det kommer bli små irritationer ibland oavsett hur man gör, även om man som jag mest bara slöcyklar för att komma fram. Ingen lycra här, inte.

Däremot ... är detta besläktat? Om jag möter någon på långt håll som jag känner igen, har jag jättesvårt för att veta på vilket avstånd jag ska hälsa. När är lagom nära, liksom.


Känner igen det där. Jättesvårt att veta. Samma slags ångest inträffar som plingande. Jag brukar bara säga hej snabbt och gå vidare men det har hänt flera gånger att personen verkade vilja prata mer av blicken efteråt, liksom ser lite stött ut eller något och tittar efter en. Vill helst inte prata så mycket om det inte är bestämt innan att man ska träffa någon eller liknande annars kan jag vara rätt kort då jag har annat i tankarna eller något jag ska göra.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Svårt att plinga?

Inläggav Chrilleb » 2020-07-15 11:47:35

Hej, detta har hänt mig ibland. Att inte veta när plinga eller heja. Känner väl igen mig.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Svårt att plinga?

Inläggav nescio » 2020-07-15 16:00:40

Jag brukar bara åka förbi långsamt utan att plinga. Om det är flera som går i bredd så att jag inte kommer förbi saktar jag ibland in till deras promenadhastighet och rullar bakom dem tills de märker mig. Ibland plingar jag eller säger till om de inte upptäcker mig.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svårt att plinga?

Inläggav Dagobert » 2020-07-15 16:56:57

En gummituta har en viss komisk effekt och hörs kanske på längre håll:

1 (1).jpeg

35 kr.
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cy ... 2000018628
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Svårt att plinga?

Inläggav Kristofer » 2020-07-15 17:42:36

Skriker HALLÅ istället. Racern kan man inte ha ringklocka på, det strider mot landsvägscyklingens estetiska regler.

Jag tror TS fundering ytterst handlar om den typiska aspiga ångesten i hur man ska interagera med andra. Tyvärr har jag inget råd där. Själv har jag med sorg bara accepterat att jag är en social katastrof. Kanske det är en väg att g¨även för TS?
Senast redigerad av Kristofer 2020-07-15 17:48:40, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Svårt att plinga?

Inläggav Huggorm » 2020-07-15 17:45:30

Kristofer skrev:Skriker HALLÅ istället. Racern kan man inte ha ringklocka på, det strider mot landsvägscyklingens estetiska regler.
Så kan du inte skrika, då tror dom ju du vill stanna och hälsa. Skrik FLÖTT PÅ ER istället.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Svårt att plinga?

Inläggav slackern » 2020-07-15 17:46:16

Skaffa en mistlur då lär ju folk skingra sig i rasande fart.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svårt att plinga?

Inläggav antonius » 2020-07-15 17:46:28

Kristofer skrev:Skriker HALLÅ istället. Racern kan man inte ha ringklocka på, det strider mot landsvägscyklingens estetiska regler.


+1
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in