Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-13 20:39:20

Jag har köpt PrivateVPN (https://privatevpn.com), men får det inte att fungera. Nån mer här som använder det?

Jag har ställt in det på New York 1, Stealth VPN är avstängd och jag kör i incognito i Google Chrome på min MacBook Air.

Jag loggar in på mitt Netflix-konto som jag har skaffat förut, men Netflix är på svenska.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Ignatius » 2020-07-13 20:57:53

Netflix och andra strömningstjänster gör sitt bästa för att blockera VPN-servrar. Gissningsvis har du råkat ut för detta.
Om du har installerat VPN korrekt så testa om du kan logga in med en annan USA-baserad server. Det är en katt och råtta lek mellan strömningstjänster och VPN-leverantörer så en server kan fungera och en annan vara blockerad. Du borde kunna kontakta PrivateVPN:s support om hur du gör detta.
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav slackern » 2020-07-13 21:22:21

Det kan även fungera att rensa kakor.

Varför det står på svenska är att du har ställt in det på Netflix så även fast du tittar på Netflix i USA kommer det att stå på svenska fastän du har tillgång till USA Nettan.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-13 21:34:07

slackern skrev:Det kan även fungera att rensa kakor.

Varför det står på svenska är att du har ställt in det på Netflix så även fast du tittar på Netflix i USA kommer det att stå på svenska fastän du har tillgång till USA Nettan.

Hur vet jag om jag är på svenska eller amerikanska Netflix? Det verkar vara samma dåliga utbud som det brukar också nämligen.

Ska prova rensa kakor.

Ignatius skrev:Du borde kunna kontakta PrivateVPN:s support om hur du gör detta.
Gör vad? Jag mailar med en kvinna på PrivateVPN support men hon verkar inte heller veta.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav slackern » 2020-07-13 21:36:58

Karamell skrev:
slackern skrev:Det kan även fungera att rensa kakor.

Varför det står på svenska är att du har ställt in det på Netflix så även fast du tittar på Netflix i USA kommer det att stå på svenska fastän du har tillgång till USA Nettan.

Hur vet jag om jag är på svenska eller amerikanska Netflix? Det verkar vara samma dåliga utbud som det brukar också nämligen.

Ska prova rensa kakor.


Typ kolla om nyinspelningen utav Roswelt finns, kommer inte på något annat för tillfället.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-13 21:47:19

slackern skrev:Typ kolla om nyinspelningen utav Roswelt finns, kommer inte på något annat för tillfället.

Skärmavbild 2020-07-13 kl. 21.42.38.png
S1:A1? Det går inte välja svensk text i alla fall.

Men hur kan det vara på svenska, jaja det är ju bara bra. Men konstigt att inte tjejen i support sa det då. (Hur byter man språk på själva Netflix hemsidan?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-13 22:04:13

Däremot hittar jag inget Roswelt när jag söker på det i TV:n.

Och jag fattar fortfarande inte hur ens VPN i datorn ska kunna påverka ens Netflix i TV:n om man kör på samma konto som man registrerade sig med i Svergie innan jag köpa VPN-klienten... :?:
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav slackern » 2020-07-13 22:28:45

Karamell skrev:
slackern skrev:Typ kolla om nyinspelningen utav Roswelt finns, kommer inte på något annat för tillfället.

Skärmavbild 2020-07-13 kl. 21.42.38.png
S1:A1? Det går inte välja svensk text i alla fall.

Men hur kan det vara på svenska, jaja det är ju bara bra. Men konstigt att inte tjejen i support sa det då. (Hur byter man språk på själva Netflix hemsidan?)


Grattis då har du tillgång till amerikanska Nettan. Det går du in på inställningarna och gör men funkar väll lika bra att det står på svenska fastän du är inne på amerikanska Nettan? Verkar ju jobbigt att byta språk från svenska till engelska varje gång du byter land du "tittar" från.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav slackern » 2020-07-13 22:30:42

Karamell skrev:Däremot hittar jag inget Roswelt när jag söker på det i TV:n.

Och jag fattar fortfarande inte hur ens VPN i datorn ska kunna påverka ens Netflix i TV:n om man kör på samma konto som man registrerade sig med i Svergie innan jag köpa VPN-klienten... :?:


Därför att kontot är internationellt, du kan titta från vilket land du än reser till i världen.

Du kan ändra på det om du kopplar ihop datorn med TV och kör TV:n som skärm, då kan du titta på USA Nettan eller byter VPN-klient på din router vilket kan vara lite meckigt.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-13 22:43:24

slackern skrev:Därför att kontot är internationellt, du kan titta från vilket land du än reser till i världen.
Jaha! Det förklarar saken. Underbart.

slackern skrev:Du kan ändra på det om du kopplar ihop datorn med TV och kör TV:n som skärm, då kan du titta på USA Nettan eller byter VPN-klient på din router vilket kan vara lite meckigt.
Jasså, det är det ingen som har sagt. Piss. Men funkar det bra utan att det hackar? Förut när jag körde ett gratis olaglig film-steaming program som hette Popcorn hackade det, så då fick jag ladda ner filmerna först och sen se dom i ett program som heter Beamer. Men jag ska prova...
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav slackern » 2020-07-13 22:52:16

Karamell skrev:
slackern skrev:Därför att kontot är internationellt, du kan titta från vilket land du än reser till i världen.
Jaha! Det förklarar saken. Underbart.

slackern skrev:Du kan ändra på det om du kopplar ihop datorn med TV och kör TV:n som skärm, då kan du titta på USA Nettan eller byter VPN-klient på din router vilket kan vara lite meckigt.
Jasså, det är det ingen som har sagt. Piss. Men funkar det bra utan att det hackar? Förut när jag körde ett gratis olaglig film-steaming program som hette Popcorn hackade det, så då fick jag ladda ner filmerna först och sen se dom i ett program som heter Beamer. Men jag ska prova...


Hackar det när du tittar på datorn? Om du kör med en HDMI-kabel så byter du ju bara skärm, kör du via routern eller via ett nätverk så kan det ju börja sega när servern blir belastad så måste du byta server precis som om du kör via datorn.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-13 22:53:40

slackern skrev:Hackar det när du tittar på datorn? Om du kör med en HDMI-kabel så byter du ju bara skärm, kör du via routern eller via ett nätverk så kan det ju börja sega när servern blir belastad så måste du byta server precis som om du kör via datorn.
Nej det hackar inte i datorn. Jag kör genom Apple-TV när jag ska se min datorskärm på tv:n. Det hackade inte nu när jag testade att köra med Apple-TV:n, men det blir ju inte alls lika bra bild.

Blir det bra bild när du kör genom routern? Men det var krångligt va, jag som tog flera timmar på mig att få det här att fungera. Phu! :-)018
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav slackern » 2020-07-13 23:37:10

Karamell skrev:
slackern skrev:Hackar det när du tittar på datorn? Om du kör med en HDMI-kabel så byter du ju bara skärm, kör du via routern eller via ett nätverk så kan det ju börja sega när servern blir belastad så måste du byta server precis som om du kör via datorn.
Nej det hackar inte i datorn. Jag kör genom Apple-TV när jag ska se min datorskärm på tv:n. Det hackade inte nu när jag testade att köra med Apple-TV:n, men det blir ju inte alls lika bra bild.

Blir det bra bild när du kör genom routern? Men det var krångligt va, jag som tog flera timmar på mig att få det här att fungera. Phu! :-)018


Funkar Apple-TV och VPN? Jag tror inte min VPN-leverantör stödjer Apple-TV men inte helt hundra.

Om du har en någorlunda ny Asus router så kan du köra VPN via den, har inte din leverantör guider på deras hemsida där dom går igenom steg för steg hur du ska gå tillväga? Men i regel tycker jag att det fungerar bra eller jag får bra bild när jag kör VPN via routern men ibland suger kvalitén då byter jag bara server vilket kan vara lite tidsödande i och med att jag måste ladda ner filer och ladda ner dom till routern eller om det är protockol eller var det kallas.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-14 8:29:39

slackern skrev:Funkar Apple-TV och VPN? Jag tror inte min VPN-leverantör stödjer Apple-TV men inte helt hundra.
Verkar så.

slackern skrev:Om du har en någorlunda ny Asus router så kan du köra VPN via den, har inte din leverantör guider på deras hemsida där dom går igenom steg för steg hur du ska gå tillväga?
Så är det nog, ska kolla.

En sak som supporten skrev var:
"make sure that you obtain DNS servers automatically from VPN server on your device and retry"
Vad betyder det, vad är DNS....
Fast jag antar att det funkar nu då.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-14 9:36:45

Det gick att se US Netflix genom Apple-TV.


Undrar om min router klarar VPN... :?:
https://www.telia.se/privat/bredband/pr ... vac-xtream

Man kan väl inte välja den routern jag har (Technicolor) för Private VPN va?
Skärmavbild 2020-07-14 kl. 09.51.48.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-14 9:55:56

Stödjer NordVPN Technicolor router, slackern?


Vad konstigt att det står på NordVPN:s hemsida:

"Apple TV and most other smart TVs do not support built-in VPN. The only way to set it up is by configuring VPN on your router. The exception is Android TV. Download a NordVPN app for Android TV here."

Det funkade ju för mig att se Roswelt.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav slackern » 2020-07-14 13:57:02

Karamell skrev:Stödjer NordVPN Technicolor router, slackern?


Vad konstigt att det står på NordVPN:s hemsida:

"Apple TV and most other smart TVs do not support built-in VPN. The only way to set it up is by configuring VPN on your router. The exception is Android TV. Download a NordVPN app for Android TV here."

Det funkade ju för mig att se Roswelt.


Nej tror inte att NordVPN stödjer Technicolor router, men gå in och kika i routern och se om den har openvpn och on du kan klicka på client då kan det fungera kanske måste "hacka" routern och skaffa opensorce programvara.


Var glad att du kan köra via Apple TV och se amerikanska Nettan på din TV den vägen.

Här har du en rätt bra sida för att söka alternativa titlar på Netflix ett underbart verktyg som tar bort Netflix dumma förvalda titlar "efter" din smak.

http://ogres-crypt.com/public/NetFlix-S ... nres2.html

Grejen med amerikanska Nettan är att i regel ligger den ett par säsonger före Sverige så du kan se säsongerna innan dom släpps på svenska om det jag skrev blev begripligt.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-14 14:42:04

slackern skrev:Nej tror inte att NordVPN stödjer Technicolor router, men gå in och kika i routern och se om den har openvpn och on du kan klicka på client då kan det fungera kanske måste "hacka" routern och skaffa opensorce programvara.
Var ser man det? Här? https://www.telia.se/privat/bredband/pr ... vac-xtream

slackern skrev:Var glad att du kan köra via Apple TV och se amerikanska Nettan på din TV den vägen.
Ja det är bra. Nöjer mig med det, blir bara lite nyfiken. :-)Happy

slackern skrev:Här har du en rätt bra sida för att söka alternativa titlar på Netflix ett underbart verktyg som tar bort Netflix dumma förvalda titlar "efter" din smak.

http://ogres-crypt.com/public/NetFlix-S ... nres2.html

Grejen med amerikanska Nettan är att i regel ligger den ett par säsonger före Sverige så du kan se säsongerna innan dom släpps på svenska om det jag skrev blev begripligt.
Nice! Stör mig på att det är dålig ordning på genrer på Netflix (plus att det ofta är dålig info om år, land och genre). ViaPlay t.ex. är bättre på det.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav johan88 » 2020-07-14 16:26:52

Karamell skrev:Var ser man det? Här? https://www.telia.se/privat/bredband/pr ... vac-xtream

Om du har fått den från telia så är den låst till de funktioner telia tycker du ska ha tillgång till, alltså kan du inte använda routern som VPN-klient.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Varför funkar inte min VPN för Netflix?

Inläggav Karamell » 2020-07-14 16:39:30

johan88 skrev:Om du har fått den från telia så är den låst till de funktioner telia tycker du ska ha tillgång till, alltså kan du inte använda routern som VPN-klient.
ok
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till IT-forum



Logga in