Vad anser ni är normalt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-12 14:35:39

Alien skrev:Vad är det för svar du vill ha? Att du "egentligen" är helt normal och att alla de som inte tycker det har fel? Att det var fel och elakt av folk att tro att du hade någon diagnos (trots att det visade sig att de hade rätt)?


Det är nog den bästa teorin. Det Jossie vill ha är medhåll. Om vi håller med henne kommer hon tycka att vi är både smarta och snälla. Annars inte.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav tvilling99 » 2020-07-12 14:42:51

Jag har under 15 år stött på många som vill försöka förneka sin diagnos och de mår knappast bättre av det,erkänn att du är anorlunda på vissa sätt,då blir det lättare att bli accepterad för den du är.
Jag vet att detta inte är lätt och att förståelsen i samhället fortfarande inte är den bästa
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Fabela » 2020-07-12 14:55:33

Ffa kan det nog vara så, att när man accepterar sig diagnos kanske man också blir mer öppen för att ta till sig kunskap, tips mm.
Förhoppningsvis.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad anser ni är normalt?

Inläggav TheWonderer92 » 2020-07-12 15:30:03

Jossie94 skrev:jag har en mild diagnos


Har en professionell person uttryckt detsamma om dig? Eller är det egentligen bara du själv som säger att du har en mild variant?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-12 16:52:46

Det är inte att du skriver långa texter om andra som du mött som är problemet, varför skulle det? (även om du skulle få fram det på en mening istället utan att hacka på deras spökintresse, alla har vi mött personer med mer vård/hjälpbehov). Problemet är att du hackar på forumets medlemmar och hävdar dig mot oss. Att alla har värre problem trots att ASD/asperger är ojämn begåvningsprofil vilket gör att det varierar väldigt mycket i vad de exakta svårigheterna är.
Som om inte andra trott att de var NT... men man får ta hjälp av vad man kan anpassa utefter sina svårigheter. Du kan säga att du är mer NT men vad sjutton betyder det egentligen mer än inget alls. Det gör inte dina problem mindre och bör verkligen inte nämnas på ett forum för då får du givetvis mothugg om det används för att jämföra sig med folk här.


Angående det där skämtet så ger jag nog samma respons som sist du postade det vilket är trist skämt för yngre tonåringar/fulla. Man måste vara en bra skämtberättare/väldigt humoristisk person för det ens ska kunna fungera och ja att säga sug min kuk som tjej är inte speciellt effektfullt.

De på studentfesten var antagligen NT eller så kanske inte. Jag förstår inte varför du vill tillskriva folk diagnoser när du ofta exempel som inte stämmer med diagnoser, som vad du säger om ADD som jag inte kommer ihåg men som är jättekonstigt. FOLK VARIERAR. Beroende på dagsform eller personlighet och ja det kan ta några meningar eller inte ens det för att se att någon är udda tyvärr. Folk som bryr sig om småsaker är ändå inga som man vill ha som vänner Jossie.
Vilken tjej gillar inte sminkat fika shoppa kläder osv? Det är typiskt tjejiga saker. Likaså att en kille gillar bilar moppar tv spel och spel träna mm. Ni förstår.
Din bild om hur man ska vara verkar väldigt stel och du upprepar den som ett mantra. Som om det är fel att inte vara social på fest eller vara tjej utan att gilla något av det där. Du försöker desperat förstå och anpassa dig till vad du tror är rätt men det är inte alla andras värld. Många mår bättre om de släpper sina krav och fokuserar mer på vad de själv egentligen gillar. Det är dina intressen men det är verkligen inte mina pga mitt kön.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-12 17:08:39

ShakeItOut skrev:
Vilken tjej gillar inte sminkat fika shoppa kläder osv? Det är typiskt tjejiga saker. Likaså att en kille gillar bilar moppar tv spel och spel träna mm. Ni förstår.
Din bild om hur man ska vara verkar väldigt stel och du upprepar den som ett mantra. Som om det är fel att inte vara social på fest eller vara tjej utan att gilla något av det där. Du försöker desperat förstå och anpassa dig till vad du tror är rätt men det är inte alla andras värld. Många mår bättre om de släpper sina krav och fokuserar mer på vad de själv egentligen gillar. Det är dina intressen men det är verkligen inte mina pga mitt kön.


Samtidigt är just det citerade här ofta förmodligen en bra början om man vill satsa på att passa in och verkligen vara som andra - lite beroende på vilka kretsar man rör sig i. Men iaf. Alltså, den där analysen att man som tjej för att passa in ska gilla smink fika shoppa och kläder, den ligger det ju nåt i. Åtminstone om man siktar på stereotyp 1A. (De kretsar som funkar så skulle jag inte palla särskilt länge. Men det är en annan sak.)

Jag får en association till hur jag i många, många år försökte förstå det mesta som skedde i olika grupper genom att analysera det som statushierarkier. Det ligger ju väldigt mycket i det. Men det förklarar inte allt. Framför allt har jag haft dåligt med förklaringsmodeller på varför somliga hamnat högt i kurs och andra lågt ... och varför jag själv så ofta legat så erbarmligt lågt i kurs.

Man hittar nåt som det ligger någon typ av sanning i. Därmed har man en hammare. Sen försöker man betrakta allt, exakt allt omkring en som spikar ... det går lite sådär.

Jag börjar ha vuxit ur min standardanalys, att nästan allt i mänsklig interaktion handlar om statushierarkier. Jossie kanske börjar ha vuxit ur sin, att allt handlar om det där ytliga hon nämner: ha samma intressen som andra, ha kläder och utseende som inte sticker ut, osv.

Jag minns en mening ur en barnbok, någon av böckerna om Hugo och Josefin. Josefin blir retad vad hon än gör. Allt hon har på sig är fel. Om hon skaffar kläder som verkligen är inne, då anses hon bara imitera och det gills ändå inte. Hugo däremot sticker ut på alla sätt som går. Han har inte regnrock eller paraply när det regnar, utan ett regnskynke. Och så vidare. Men ändå retar ingen Hugo. Josefin funderar och funderar. Hur är detta möjligt? Hur sitter det ihop? Är det kanske så att man måste antingen passa in perfekt, eller vara precis tvärtemot?

Jag körde tvärtemot-versionen ganska länge. Det var inte hela sanningen. Bokens Josefin hittade inte helt rätt där, men tvärtemot-strategin bar mig ganska långt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-12 17:34:52

Jag accepterar min diagnos men det ända jag tycker är konstigt är att de som har diagnoser och som folk visste om hade det, ingen brydde sig om att de hade diagnoser det var som att de kunde göra fel och folk bara okej. Men jag som ändå var normal enligt mig själv och ingen hade reagerat på det innan så blev det lite hysteriskt löjligt att man helt plötsligt tyckte att det var konstigt att jag hade en diagnos. De andra med diagnoser då? Var inte de lika konstiga isf? De borde ha blivit mobbade då också eftersom både de och jag hade diagnoser. Om man ska vara riktigt petig. Men då var de tydligen att man skulle fatta att om man har adhd då kommer man undan lätt för man passar då in mer i det sociala för man har inga problem med det om man har adhd. ADHD är fortfarande en diagnos. De märks ännu mer på de som har adhd än på mig kan jag säga. Jag är mer neutral, de är överallt! De syns hörs mest och vill vara i centrum. Jag hatar att vara i centrum. Den skillnaden. Nu säger inte jag att alla är såhär men de jag har träffat var så.

Många i min familj släkt och tex min närmaste vän hade ju ingen aning om min diagnos förrän jag sa det då jag hade gjort en utredning då folk hade antagit jag hade en diagnos och det var hur allting började, hur jag kom in på tankar om diagnoser. Som sagt så trodde inte jag att jag hade en diagnos utan att folk enbart var taskiga, såklart jag undrade vad de var för fel på folk osv då deras handlingar var väldigt konstiga och elaka och så, men det stannade där. Folk var elaka och det var ju därför jag inte hade så mycket kompisar, jag tänkte ju inte ens åt det hållet att det kunde vara en diagnos utan dem tankarna kom ju när folk antog att jag hade en diagnos det var ju då jag bara typ tog emot det, jag fick ju liksom ett slag i magen/ ansiktet. Det var ju väldigt stora anklagelser att få i den åldern, detta var ju personer som mådde dåligt själva. De ville inte hjälpa mig, hur skulle de hjälpa mig när de hade roligt på min bekostnad och så? Vad var anledningen till att de kände sig tvungna att gå till läraren för att de trodde jag kanske hade en diagnos? Ingen hade ju hjälpt dem genom att gå till läraren om deras diagnoser.

Så det är ju inte konstigt att jag har en skev bild på allting gällande diagnosen när det dels kommer upp på det sättet det gjorde. Och att folk bara tycker att det är okej. Typ att de ville ju bara hjälpa till, de är ju snälla och gör ju inga fel. De måste ju lära sig att deras handlingar fpr konsekvenser. Folk kan inte komma med så stora anklagelser mot någon för att de antar saker utan fakta och säga att de bara ville hjälpa. Det där är mer kränkande än att de hjälpte mig. De var inte mina kompisar, de kände mig inte så vad sjutton var deras problem? Jag hade inte gjort ett dugg mot någon. Det är ju det som är skevt. Skulle jag bara tacka och ta emot? För vadå?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-12 18:04:27

Absolut Marjatta. Höll på att skriva längre om just att försöka passa in och "maska" men insåg att det ger mig noll att göra det så :lol:

Man får tyvärr acceptera att många är idioter som kommer undan med vadsomhelst. Acceptera att vissa saker alltid kommer att vara obegripliga och det spelar ingen roll om man själv faktiskt var "bättre socialt" vid tillfället. Säkert missat man något ändå hur bra man än kan läsa människor...eller så bara idioter.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-12 18:06:33

ShakeItOut skrev:Problemet är att du hackar på forumets medlemmar och hävdar dig mot oss. Att alla har värre problem trots att ASD/asperger är ojämn begåvningsprofil vilket gör att det varierar väldigt mycket i vad de exakta svårigheterna är.
Som om inte andra trott att de var NT...


Vi tolkar det åtminstone så (och väldigt rimligt, eftersom hon nämnt det flera gånger på just detta forum där folk ju är autister, mer eller mindre, och huvudsakligen men säkert inte enbart av valören asperger). Men ev. handlar det mest om gamla situationer med andra människor, som Jossie berättar om, som är helt oberoende av oss.

De första gångerna som Jossie skrev minns jag att hon tyckte att alla här var så mycket mer autistiska än hon på grund av att en del har sjukersättning, dagverksamhet, boendestöd med mera. Om jag ska vara ärlig var det mitt första intryck också. Om man inte är van vid att folk har det, sticker de berättelserna ut. Alla de mänskor på det här forumet som varje dag går till jobb eller skola nämner ju inte det hela tiden, det är inget man isåf behöver skriva om ... blandningen på det här forumet är stor. Det kan ta ett tag att upptäcka. Liksom att man ur vissa aspekter har större problem än man riktigt hajat.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-12 18:07:56

Jossie, vem sa åt dig att utredas?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-12 18:18:37

Marjatta skrev:
Vi tolkar det åtminstone så (och väldigt rimligt, eftersom hon nämnt det flera gånger på just detta forum där folk ju är autister, mer eller mindre, och huvudsakligen men säkert inte enbart av valören asperger). Men ev. handlar det mest om gamla situationer med andra människor, som Jossie berättar om, som är helt oberoende av oss.

De första gångerna som Jossie skrev minns jag att hon tyckte att alla här var så mycket mer autistiska än hon på grund av att en del har sjukersättning, dagverksamhet, boendestöd med mera. Om jag ska vara ärlig var det mitt första intryck också. Om man inte är van vid att folk har det, sticker de berättelserna ut. Alla de mänskor på det här forumet som varje dag går till jobb eller skola nämner ju inte det hela tiden, det är inget man isåf behöver skriva om ... blandningen på det här forumet är stor. Det kan ta ett tag att upptäcka. Liksom att man ur vissa aspekter har större problem än man riktigt hajat.


Jopp. Hon har nämnt x antal exempel x antal ggr men det som för mig är ett problem är hur hon nämnt det i trådar där folk inte svarat tillräckligt bra och liknande. Att vi är alla mycket äldre (?!).

För mig var inte dessa saker så märkliga innan jag kom hit då jag arbetstränat och träffat folk med det så ofta innan i även andra sammanhang. Läser mest specifika trådar om t.ex boendestöd när jag vill fördjupa mig eller har tråkigt. Men ja... Jag får som inte intrycket att alla har hjälp utan det är ofta samma personer som postar :) Så om man inte kan sortera det så är det nog svårare ( efter ett tag, från början en annan sak pga ofta överväldigad av ny diagnos/misstanke). Men man kan ju vrida på det och fundera över vad för intryck TS inlägg skulle ge till en ny medlem. Äh. Inte värt att spekulera i men ändå intressant.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-12 18:56:35

Andra elever som hade gått till läraren för de ville hjälpa mig och då ville de att lärarna skulle fixa en utredning eller höra med mina föräldrar om det.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-12 19:07:18

Det jag menar med tjejiga och kill grejer är ju att jag pratar om olika stereotyper att de personerna jag har syftat på är neurotypiska och har varit en viss stereotyp av tjejer och då har ju jag märkt att de håller på med typ samma saker och då var shoppa fika festa smink olika exempel. Samma sak med killar, majoriteten av killar gillar mecka med bilar moppe, träna på gym spela data spel eller tv spel. Absolut finns de ett fåtal som inte gillar sådana saker. Jag läste en bok om en tjej som inte gillade inte musik och hon hade Asperger. Hon gillade mer grammatik och det beror ju på hennes diagnos och för att hon kanske tycker det är intressant. Men hade hon inte haft en diagnos hsde nog hon varit som alla andra och gillat musik och andra grejer som man ska gilla för det är normalt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-12 19:15:50

Det värsta jag visste när jag var ung - från högstadiet och till ca 25 års ålder - var typ högstadiebruttor som satt och snackade om hur man skulle vara. Två örhängen i varje öra kunde man ha men inte mer. Fem var absolut för mycket. osv.

Idioti ... standarder som växlar från år till år och från skola till skola, men i högstadieåldern den typen av analyser som krävs för att passa in (såvida man inte är en så "cool" person att allt man gör och har på sig automatiskt blir godkänt). Som vuxen spelar allt sånt där mindre roll, folk kan mera vara den som de är. Jag lovar att inte alla killar som rider och håller på med hästar, och alla tjejer som boxas har neuropsykiatriska funktionshinder. Snarare faktiskt rätt få.

ShakeItOut skrev:Jossie, vem sa åt dig att utredas?


Jossie94 skrev:Andra elever som hade gått till läraren för de ville hjälpa mig och då ville de att lärarna skulle fixa en utredning eller höra med mina föräldrar om det.


Aha. Det blir ju faktiskt ganska konstigt.

Nu i efterhand förstår jag att ett par personer - inte jättemånga men iaf - som jag råkat på nog har förstått att jag haft nåt NPF-aktigt, men de har inget sagt till mig. Ett tag var jag arg på dem. De hade kunnat förkorta min väg med flera år! Samtidigt kanske jag inte riktigt var mogen för den insikten då. Jag vet inte.

Men för att få veta vad de tyckte att de såg hos dig som var avvikande, bör du väl antingen fråga de eleverna (fast det kanske du inte vill) eller den lärare de gick till. Hen ställer säkert gärna upp och berättar vad eleverna sa, och hur hen själv tänkte kring det.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-12 19:22:31

Det är ju det att ingen verkar minnas att de ens gick i gymnasiet. Så då är det ju svårt för det är ju jag som fortfarande sitter kvar i skiten för de har satt mig i den så att säga. De har typ gått vidare med sina liv fått barn och så och en del har väl fått problem efteråt men de tycker inte att de har gjort något fel.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Marjatta » 2020-07-12 19:24:21

Tycker du att de gjorde fel? På vilket sätt?

Läraren minns iaf säkert.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-12 19:47:46

Nej ingen minns. Jag har testat och de förstod inte ens vad jag ville trots att jag sa typ 5 gånger och pratade med typ 5 personer. Alla hänvisade bara mig till varandra typ. Eller till något helt orelevant.

Dels att de anklagade mig för att ha en diagnos och gick till läraren om det och för att de blev världens tjafs för att jag sa en sak som en rolig grej och då reagerade de väldigt negativt på det men hade de sagt samma sak så hade ingen brytt sig. Och för att folk mer eller mindre var med på mobbningen även om de inte utförde själva handlingen så var de ju ändå med på det genom att de stod och kollade på/visste om vad som pågick. De är bara fega.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-12 20:02:48

Exempel : om jag sa att jag skulle till tex grönan själv så reagerade de på att jag skulle dit själv. Vad jag vet så var de många som åkte till grönan själv sen kanske de träffade på personer där. För några år sedan var ju de en plats man typ hängde på. Folk hade guldkortet och åkte dit varje dag och vissa kanske bodde i närheten så de kunde dra dit som att gå till affären. I detta fallet så tog tjejerna på sig mamma rollen. Nu handlade inte det om att åka till grönan men just principen att de reagerade negativt på en sak jag sa i roligt syfte som lika gärna de kunde ha sagt också, det är det som är konstigt och började allting. Det var det som blev att folk tyckte jag var annorlunda typ. Där efter hade jag gått vidare från den händelsen - det hade inte dem. De hade adhd och var typ de där tjejerna som käftade emot, de fortsatte som sagt det där jag hade sagt som en kul/rolig grej och tog upp det på en lektion. Ingen fattade ju något, varken de andra eller jag eller lärarna. Men jag har ju fattat att det handlade om att jag sa den där roliga saken som inte heller var så märkvärdig eller värsta grejen heller, att de var de som typ triggade dem och pga det kände de sig tvungna att hjälpa mig. Jag tror de va då de gick till lärarna eller jag fick veta på något sätt att se hade gått till läraren men jag minns inte exakt när det hände men kan tänka mig att de var i detta sammanhanget. Som sagt var allting väldigt skevt.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-12 21:40:06

Förvirrat. Då märkte de ju att någon insats behövdes? Men mer förvirrat är...Lärarna måste ha tyckt att det funnits något grund/misstanke att något var fel och då skickat remiss till utredning?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-12 21:47:57

Jossie94 skrev:Det jag menar med tjejiga och kill grejer är ju att jag pratar om olika stereotyper att de personerna jag har syftat på är neurotypiska och har varit en viss stereotyp av tjejer och då har ju jag märkt att de håller på med typ samma saker och då var shoppa fika festa smink olika exempel. Samma sak med killar, majoriteten av killar gillar mecka med bilar moppe, träna på gym spela data spel eller tv spel. Absolut finns de ett fåtal som inte gillar sådana saker. Jag läste en bok om en tjej som inte gillade inte musik och hon hade Asperger. Hon gillade mer grammatik och det beror ju på hennes diagnos och för att hon kanske tycker det är intressant. Men hade hon inte haft en diagnos hsde nog hon varit som alla andra och gillat musik och andra grejer som man ska gilla för det är normalt.

Men du kan inte kategorisera människor så svartvitt. Man kan vara NT eller NPF och passa in rätt bra i en stereotyp men det är ingen mall man kan stoppa folk i på det sättet. Att säga att en tjej ska vara så och en kille ska vara så är bullshit. Ja sånt gör mig arg för det är skadligt tankesätt. ASD kanske gör att vissa har svårare för "ytliga hobbys" men utan diagnosen finns det inget som säger att jag skulle gillat smink eller något annat på din lista. Antagligen hade jag gillat kakor lika mycket som idag, haft samma intressen som idag... Struntat lika mycket i bilar men gillat tvspel etc. Jag förstår att man vill förenkla världen för att förstå men det där tänket förstör mer än det hjälper.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-12 22:11:26

Vem säger att det är fel att tänka så? Det är fortfarande standard grejer.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Jossie94 » 2020-07-12 22:16:40

Det var väldigt lite info vi fick veta under denna tiden allting hände plus folk fick ju inte heller säga saker till mig och så, och då tyckte ju jag att skolan skötte det bra, men nu vet jag inte längre.... det är som att det aldrig hände och jag måste leva med det. När det känns som att det finns så mycket info kvar.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Alien » 2020-07-13 0:49:36

Jossie94 skrev:Andra elever som hade gått till läraren för de ville hjälpa mig och då ville de att lärarna skulle fixa en utredning eller höra med mina föräldrar om det.

Så lärarna märkte inget, dina föräldrar märkte inget utan bara dina klasskamrater? Märkligt.

Men känner du dig bitter på dem för att du inte längre ses som "normal" fast du fortfarande känner dig "normal"? Borde du inte vara tacksam mot dem, de gjorde det väl inte för att "sätta dit dig"? Är det inte bättre att du fått veta om ditt funktionshinder nu än kanske tio år senare?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad anser ni är normalt?

Inläggav Alien » 2020-07-13 1:00:25

Jossie94 skrev:Vem säger att det är fel att tänka så? Det är fortfarande standard grejer.


Har ni inte fått lära er något om jämställdhet och att undvika stereotyper i skolan?

Det må vara att tonåringar som ska frigöra sig från sina föräldrar och blir väldigt intresserade av att göra intryck på motsatta könet vill passa in i stereotypa könsroller.

Föräldrar kan tycka att det viktiga inte är att man har rätt klädmärken och rätta intressen, det som betyder är något hur man är som person. Men eftersom kompisarna är allt så är det deras (mer el mindre) sunkiga värderingar som gäller.

När man lämnat tonåren och skolan, så ägnar man sig åt det man verkligen är intresserad av och struntar totalt i om det stämmer med stereotypen el "standarden". Man väljer det yrke man är intresserad av utan att bry sig om det räknas som "typiskt kvinnoyrke" el "typiskt mansyrke".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in