Är sjukpension en könsfråga?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav slackern » 2020-07-11 21:40:06

Varför hävdar folk fortfarande att det är lättare för män att få "sjukpension" en kvinnor när jag har länkat till FK där det står att fler kvinnor än män uppbär "sjukpension"? :lol:
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Marjatta » 2020-07-11 21:48:44

slackern skrev:Varför hävdar folk fortfarande att det är lättare för män att få "sjukpension" en kvinnor när jag har länkat till FK där det står att fler kvinnor än män uppbär "sjukpension"? :lol:


Det kan fortfarande vara så, om fler kvinnor faktiskt skulle behöva det. Exv. om deras arbetsliv har större tendens att slita ut dem. Det finns en hel del som tyder på det. Männen har farligare yrken i betydelsen fler dödsolyckor och svåra olyckor överlag, men kvinnorna blir utslitna.

Vad ni verkligen behöver för att diskutera detta ur s.a.s. vetenskaplig synvinkel vore ju könsuppdelad statistik inom just asperger & autism. Misstänker att detta inte är så lätt att få.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav slackern » 2020-07-11 22:14:07

Marjatta skrev:
slackern skrev:Varför hävdar folk fortfarande att det är lättare för män att få "sjukpension" en kvinnor när jag har länkat till FK där det står att fler kvinnor än män uppbär "sjukpension"? :lol:


Det kan fortfarande vara så, om fler kvinnor faktiskt skulle behöva det. Exv. om deras arbetsliv har större tendens att slita ut dem. Det finns en hel del som tyder på det. Männen har farligare yrken i betydelsen fler dödsolyckor och svåra olyckor överlag, men kvinnorna blir utslitna.

Vad ni verkligen behöver för att diskutera detta ur s.a.s. vetenskaplig synvinkel vore ju könsuppdelad statistik inom just asperger & autism. Misstänker att detta inte är så lätt att få.


Vete fasiken om kvinnor slits ut mer än män, fler män än kvinnor arbetar ju inom byggindustrin där lyfts det ju en hel del och arbetsställningar som ger förslitningsskador mm. OK för att kvinnor arbetar inom vården med tunga lyft mm som ger förslitningsskador.

I dokumentet jag länkade till siffrorna från FK står inte AS/ASD med men dock psykiskohälsa och funktionsnedsättningar där AS/ASD ingår närmare än så har inte jag hittat men det är ju OK om andra kommer med information där det står svart på vitt, spekulera kan ju alla göra men det är just spekulationer och inte fakta.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Marjatta » 2020-07-11 22:24:36

slackern skrev:Vete fasiken om kvinnor slits ut mer än män, fler män än kvinnor arbetar ju inom byggindustrin där lyfts det ju en hel del och arbetsställningar som ger förslitningsskador mm. OK för att kvinnor arbetar inom vården med tunga lyft mm som ger förslitningsskador.


Kvinnor har ett h-e att få sina arbetsskador erkända som sådana eftersom de inte uppkommer vid en hastig händelse utan efter långvarig nednötning. Det finns ingen händelse att peka på. Äh vadå, sånt där uppstår ibland av sig själv. Går inte att veta att det var jobbet.

Så brukar de iaf säga i Kommunal.

slackern skrev:spekulera kan ju alla göra men det är just spekulationer och inte fakta.


Det är väl fritt fram att resonera utifrån någons iakttagelse, liksom att säga att man inte tror på den ...
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Kidzi » 2020-07-11 22:26:30

Huggorm skrev:Jag tror jag är kvinnlig i det hänseendet. Jag skulle ha väldigt svårt att förklara mina problem för en läkare eller psykolog utan att själv förminska det, och att överdriva är bara att glömma. Jag skulle knappast få varken sjukpension eller "farliga" mediciner om jag skulle behöva.


Vet inte om detta är vare sig manligt eller kvinnligt. Men, jo, det är svårt att överdriva eller spela över. Jag bara sa som det var, med vanliga ord, men jag hade en himla tur att ha en läkare som skrev sjukintyg som var på den aspiga sidan själv. Han behövde ingen dramaakt, han lyssnade på orden som de sas och tog på allvar, trots att det var utan överdrifter de sas och utan massa känsloutspel.

Tror det mer är mottagaren som penslar på extra på vad man säger, som drar slutsatser och dömer. Jag vet inte vad det är, men ibland verkar det som kvinnlig personal får en mammaroll över killar, men inte tjejer. Nu är det ju inte enbart positivt, det kan leda till oönskade saker med. Hade en killkompis som var helt arbetsför och mådde bra att jobba, han hade psykisk ohälsa. Men kvinnliga läkare osv daltade ner honom och satte honom på någotslags hem där han knappt fick torka sin egen röv. Han var dessutom kreativt kapabel och det tog de från honom med. Senast jag hörde så jobbade han på Samhall, med IQ på 140. Han köpte deras tolkning att han var värdelös och inte kunde jobba på ett vanligt jobb eller bo i en vanlig bostad trots att han gjort det tidigare.

Så, kvinnlig personal måste verkligen inte vara tuffa mot män för att de är kvinnor. Vet inte varför folk tror det hänger ihop.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Kidzi » 2020-07-11 22:30:22

Säkert inte PK att säga för könen är ju lika, men att kräva att tjejer ska orka fysiskt samma tunga arbete som killar, när killarna ofta har större kropp och muskelmassa, det är klart det leder till utslitning. Och arbeten är ju gjorda för män mest, min kompis som jobbar på fabrik, hon når inte ens upp till vissa reglage och annat med sin längd. De är gjorda för att passa män.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Leibniz » 2020-07-11 22:32:51

Grönt Äpple skrev:
Leibniz skrev:Lever du på socialbidrag eller arbetar du? Du kan ju alltid fortsätta söka sjukersättning. Hur strikta FK är i sin bedömning verkar variera lite från år till år.

Ingetdera, jag hur sjukpenning då jag blev utförsäkrad från min aktivitetsersättning som jag haft mer eller mindre ständigt sedan jag var 20 år. Har testat att arbeta ett antal gånger, men det fungerar ju inte för mig. Som jag nämnt tidigare på forumet så är det enda som funkat för mig att frilansa hemifrån (själv välja uppgifter, tider och intensitet) men trots att det upplägget är så nära "idealt" man kan komma, har det bara funkat 5-6 timmar i veckan och de senaste åren har det inte funkat överhuvudtaget. För mycket stress med alla avslag, överklaganden och avslag på dessa. Ovissheten om jag ens kommer ha någon inkomst om X antal månader (då sjukpenning är menad att vara tillfällig), speciellt eftersom jag inte klarar av att gå på Soc med allt pappersarbete och tidspress.

Jag ska fylla 32 och har testat att arbeta sedan jag var 16 år, så halva mitt liv utan att ha lyckats. Ändå tror vissa på FK att jag automatiskt kan det bara för att "du kan ju jobba i en lugn lokal". Nej, det kan jag inte, jag kan inte ens jobba kvartstid när jag är helt själv. Jag har ju många fler problem än det sociala... men det sopar de under mattan.


Segt. Vi är rätt många på forumet som är i samma sits, dock med varierande svårigheter. Det är synd att samhället inte vill erbjuda mer individanpassat stöd och ekonomisk trygghet så att man kan prestera och bidra efter egen förmåga. Verkar inte finnas någon vilja överhuvudtaget att habilitera folk med funktionsnedsättningar.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav slackern » 2020-07-12 1:27:48

Marjatta skrev:
slackern skrev:Vete fasiken om kvinnor slits ut mer än män, fler män än kvinnor arbetar ju inom byggindustrin där lyfts det ju en hel del och arbetsställningar som ger förslitningsskador mm. OK för att kvinnor arbetar inom vården med tunga lyft mm som ger förslitningsskador.


Kvinnor har ett h-e att få sina arbetsskador erkända som sådana eftersom de inte uppkommer vid en hastig händelse utan efter långvarig nednötning. Det finns ingen händelse att peka på. Äh vadå, sånt där uppstår ibland av sig själv. Går inte att veta att det var jobbet.

Så brukar de iaf säga i Kommunal.

slackern skrev:spekulera kan ju alla göra men det är just spekulationer och inte fakta.


Det är väl fritt fram att resonera utifrån någons iakttagelse, liksom att säga att man inte tror på den ...


Jag hade trotts allt en länk från FK där dom redovisar könsfördelningen på "sjukpension" och där var det fler kvinnor än män som uppbär den. Själv tror jag på redovisad fakta framför spekulationer. Jag tror att du också föredrar fakta framför tyckande och spekulerande.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Marjatta » 2020-07-12 1:30:20

slackern skrev:
Marjatta skrev:
slackern skrev:Vete fasiken om kvinnor slits ut mer än män, fler män än kvinnor arbetar ju inom byggindustrin där lyfts det ju en hel del och arbetsställningar som ger förslitningsskador mm. OK för att kvinnor arbetar inom vården med tunga lyft mm som ger förslitningsskador.


Kvinnor har ett h-e att få sina arbetsskador erkända som sådana eftersom de inte uppkommer vid en hastig händelse utan efter långvarig nednötning. Det finns ingen händelse att peka på. Äh vadå, sånt där uppstår ibland av sig själv. Går inte att veta att det var jobbet.

Så brukar de iaf säga i Kommunal.

slackern skrev:spekulera kan ju alla göra men det är just spekulationer och inte fakta.


Det är väl fritt fram att resonera utifrån någons iakttagelse, liksom att säga att man inte tror på den ...


Jag hade trotts allt en länk från FK där dom redovisar könsfördelningen på "sjukpension" och där var det fler kvinnor än män som uppbär den. Själv tror jag på redovisad fakta framför spekulationer. Jag tror att du också föredrar fakta framför tyckande och spekulerande.



Nu är det ju inte huruvida fler män eller kvinnor uppbär sjukpension som diskuteras.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav slackern » 2020-07-12 1:41:25

Marjatta skrev:
slackern skrev:
Marjatta skrev:
Kvinnor har ett h-e att få sina arbetsskador erkända som sådana eftersom de inte uppkommer vid en hastig händelse utan efter långvarig nednötning. Det finns ingen händelse att peka på. Äh vadå, sånt där uppstår ibland av sig själv. Går inte att veta att det var jobbet.

Så brukar de iaf säga i Kommunal.



Det är väl fritt fram att resonera utifrån någons iakttagelse, liksom att säga att man inte tror på den ...


Jag hade trotts allt en länk från FK där dom redovisar könsfördelningen på "sjukpension" och där var det fler kvinnor än män som uppbär den. Själv tror jag på redovisad fakta framför spekulationer. Jag tror att du också föredrar fakta framför tyckande och spekulerande.



Nu är det ju inte huruvida fler män eller kvinnor uppbär sjukpension som diskuteras.


Läs startinlägget igen det är det jag utgår ifrån med mitt första svar men länk till hur det faktiskt ligger till.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Kidzi » 2020-07-12 1:44:59

Klart man får ifrågasätta anektdoter som "bevis". Trådtiteln är iallafall en fråga, inte ett påstående. Dvs alla som har andra erfarenheter får väl också tala.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav slackern » 2020-07-12 1:50:45

Kidzi skrev:Klart man får ifrågasätta anektdoter som "bevis". Trådtiteln är iallafall en fråga, inte ett påstående. Dvs alla som har andra erfarenheter får väl också tala.


Du fick ett korrekt svar på din fråga fler fruntimmer än män uppbär "sjukpension" med en länk där du kan gotta ner dig i statistik och fakta, lite eget ansvar har du att läsa på istället för att spekulera.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Kidzi » 2020-07-12 1:51:11

Kanske kommer sjukpensionen vara mer fördelad mellan könen bara om femton år. Det är ungefär då alla som av tradition innan gifte sig och skaffade barn, fick ett val. Generationen under de som går i ålderspension då. Även om de haft ett val innan, så de som valde bort familj och barn stod under stora påtryckningar. Efter det var det mycket enklare och ingen ifrågasatte kvinnor som inte gifte sig. I samma veva började generationen under den fördela arbete i hemmet mer rättvist. Ett tag så arbetade kvinnor ganska ofta samtidigt som de gifte sig och skaffade barn fast de visste att de inte orkade, och de tog allt ansvar för barnens uppfostran och allting som skulle göras i hemmet.

När dessa som hade dubbelt heltidsarbete med jobb och familj fick mer valfrihet och rättvisa kanske de blev utslitna mindre.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Kidzi » 2020-07-12 1:51:57

slackern skrev:Du fick ett korrekt svar på din fråga fler fruntimmer än män uppbär "sjukpension" med en länk där du kan gotta ner dig i statistik och fakta, lite eget ansvar har du att läsa på istället för att spekulera.


Och det slog dig aldrig att det kanske finns en översjuklighet bland kvinnor?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Marjatta » 2020-07-12 2:22:11

Marjatta skrev:
slackern skrev:Varför hävdar folk fortfarande att det är lättare för män att få "sjukpension" en kvinnor när jag har länkat till FK där det står att fler kvinnor än män uppbär "sjukpension"? :lol:


Det kan fortfarande vara så, om fler kvinnor faktiskt skulle behöva det. Exv. om deras arbetsliv har större tendens att slita ut dem.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Leibniz » 2020-07-12 3:46:14

Hade varit intressant att se hur många som får sjukersättning efter att ha blivit utslitna på arbetet, det är nog inte särskilt många. Har man utslitna axlar anser förmodligen FK att man kan arbeta som telefonförsäljare etc. Det finns alltid arbete för halta och lytta.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Fretshi » 2020-07-12 6:23:57

Jag tycker det är märkligt att det är så!

Min mamma är över 60 och skulle vilja ha halvtidspension men det är oerhört svårt för henne.

Jag är 30 och får typ inte arbeta alls kanske pga mina diagnoser, men viljan finns där alla fall.
Mina boendestödjare skällde ut mig för att jag fått jobb typ 2 veckor denna sommar.

Hade jag ansökt om sjukpension hade jag hur lätt som helst fått det (kanske dock pga flertalet inläggningar på psyk).

Min kompis är över 40 och haft pension flera år, men jag anser inte att det enbart varit positivt för honom. Nästan varje sommar blir det samma sak, han känner sig ensam för att han inte har lika mycket stimulans som alla andra, så enligt min mening är pension inte enbart bra.
Min andra kompis som gick bort 2016 hade haft sjukpension sen han var 30 och tills han blev pensionär (vid 65 år) mådde inte så bra i slutet av sitt liv och sa han kände sig misslyckad och värdelös, typ att han inte bidragit något till samhället fastän han hade kunnat. Så tolkar jag hans ord alla fall.

Med det sagt så är det ju såklart så att vissa måste ha pension där deras kropp och sinne är ruggigt trasiga och då tycker jag de ska ha det! Jag tycker nog att sjukpension ska vara en sista utväg, men sen finns det andra aspekter av arbetslivet som jag tycker är skeva.

Bland annat det att så många går in i väggen nuförtiden, det kan inte enbart bero på smartphonens intrång utan måste vara att de flesta arbetsplatser har alldeles för högt tempo vilket många inte pallar. Jag har bara klarat av jobb där man haft gott om raster och där man inte behövt jobba arslet av sig för att få lön.

Just därför jag vill se om det går att starta ett företag där man får lite mindre i lön (dock mer än sjukpension), men att man inte ska behöva jobba arslet av sig för att få vara kvar och där arbetsglädjen ska stå först, för mår man inte bra är det svårt att göra ett bra jobb, vore kul om jag skulle lyckas tror starkt på såna företag :-)154
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Alien » 2020-07-12 12:39:37

slackern skrev:Varför hävdar folk fortfarande att det är lättare för män att få "sjukpension" en kvinnor när jag har länkat till FK där det står att fler kvinnor än män uppbär "sjukpension"? :lol:


Det gäller generellt. Har inte sett någon statistik på just NPF-personer. Där kan det vara tvärtom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Flinta » 2020-07-12 21:11:34

Marjatta skrev:
Leibniz skrev:
Alien skrev:Om det skulle vara fler manliga aspergare som fått sjukersättning så kan det bero på två saker.

1) Fler män än kvinnor har AS-diagnos

2) Många kvinnor får sin diagnos senare i livet medan män kan ha fått den redan när de gick i skolan. Dvs många män går från studier direkt till aktivitetsersättning och sedan sjukersättning. Kvinnorna har däremot arbetat innan de gick in i väggen och därför tror FK att de kan jobba igen.


Precis så!


Det låter iaf extremt logiskt och rimligt.


Ja verkligen!
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Kidzi » 2020-07-15 2:27:01

Tror att Alien har svaret som leder till det mesta som jag undrat över.

Kvinnor verkar kapabla, de har jobbat innan, pluggat eller båda. De har piskat sig själva. Jag menar, jag är fortfarande övertygad om att jag inte pluggade helt klart eller jobbar beror på lättja. Försöker övertyga mig själv om att jag hellre vill ha en OK inkomst än måna så om min lättja att det faktiskt handlar om sjukdom, andra problem och dålig energi. Men det går inte. De har sagt åt mig sedan jag var ung att jag var lat, går inte ändra på vad jag tror. Men jag orkar inte längre piska mig själv så hårt. När jag tar i en dag så kommer jag fysiskt inte ur sängen nästa.

Killar verkar inte ha samma piskning från barndomen. Därför kan de få diagnos tidigare. Och har de inte jobbat mycket så tror ingen att de kan.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav RapeRegs » 2020-07-15 4:57:05

Alien skrev:Det gäller generellt. Har inte sett någon statistik på just NPF-personer. Där kan det vara tvärtom.



Det kan också vara så att det finns rosa Elfantvalar i Peru.

Jag tror att det är en av orsakerna till att fler kvinnor än män beviljas sjukpension.

De förstår sig bättre på saker som skulle kunna vara tvärtom.

Så kan det vara, har nämligen inte sett någon statistik om motsatsen.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Kentarou » 2020-07-16 8:56:15

Jag tror att det är mer en ålderfråga, emedan de har blivit tuffade på senare tid. Feminister vill göra allt till könsfrågor. Ganska tröttsamt faktiskt. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Sylvestra » 2020-07-16 15:33:01

Jag anser att det är en politisk fråga. Idag beviljas endast drygt 5000 sjukpensioner/år pga. att de flesta partierna/riksdagsledamöter i Sveriges riksdag, önskar att det skall vara nästintill omöjligt att beviljas sjukpension.
Samtidigt förvärvsarbetar allt färre funktionshindrade i Sverige.

Enligt FN konventionen är förvärvsarbete en mänsklig rättighet, för alla oavsett funktionsförmåga.

Jag har hört en biståndshanläggare säga att Daglig verksamhet enligt LSS, är "goda levnadsvillkor" och att leva som icke funktionshindrade personer.
Vilket jag inte håller med om eftersom det inte går att försörja sig på habiliteringsersättningen m.m.

Jag anser att jag har ett funktionshinder, men respekterar givetvis Era ev. andra definitioner och uppfattningar om denna fråga, som jag anser vara politisk.
Sylvestra
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2017-09-23

Är sjukpension en könsfråga?

Inläggav Leibniz » 2020-07-16 23:45:53

Sylvestra skrev:Jag anser att jag har ett funktionshinder, men respekterar givetvis Era ev. andra definitioner och uppfattningar om denna fråga, som jag anser vara politisk.


Självklart är det en politisk -> ekonomisk fråga. Politikerna slösar miljarder på meningslöst skräp, men att personer med funktionshinder inte har en dräglig tillvaro bekommer dem inte. När det ska sparas pengar är det alltid på samhällets mest utsatta i första hand.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Återgå till Aspergare och vården



Logga in