Australiska TV-serier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Australiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-06-12 0:24:46

Amerikanska och brittiska serier har man ju sett oändligt många.

Men inte så många australiska. Men nu har jag upptäckt en som går tre gånger i veckan. Missade många avsnitt eftersom de går på em och reprisen på natten. Men nu har jag äntligen lärt mig tiderna.

Den heter McLeods döttrar.

Den börjar med att Tess kommer till sin halvsyster Claire efter att deras far dött. De bägge döttrarna är arvingar. Claire är uppvuxen på farmen Drover's Run, medan Tess har vuxit upp i stan. Det blir en del "kulturkrockar" i början. Tess är inställd på att ta pengarna och sticka. Men farmen går inte så bra, så det tar tid innan Claire kan lösa ut henne. Vid det laget har Tess anpassat sig och vill stanna kvar.

På farmen arbetar tre kvinnor till.

Meg, den vackra (alla ser förstås ut som fotomodeller) medelålders hushållerskan/kokerskan
Hennes dotter, den bortskämda Jodi
Becky som kommer från en dysfunktionell familj och hade dåligt rykte. Hon blev våldtagen och hon klarade inte av att anmäla honom. Hon fick en tillflyktsort på Drover's Run. Den intressantaste rollfiguren i mitt tycke.

Livet på farmen är hårt och det är en kamp att överleva. Där finns får, kor och hästar. I ett avsnitt dyker en flock emuer upp, annars ser man inte så mycket av Australiens vilda fauna. Djuren kan drabbas av sjukdomar och olyckor. Boskapstjuvar dyker upp då och då. Deras granne Harry Ryan vill gärna åt deras land.

Men sen är det förstås en massa karlar och kärleksbekymmer.
Spoiler: visa
Harry har två snygga söner, macho Alex och den mer känslige Nick (jag tycker alltid Nick låter som den tuffe och Alex som den känslige). Alex borde gifta sig med Claire och Nick med Tess tycker jag och misstänker att serieskaparna planerat det el iaf vill få tittarna att önska det. Men i början är det Alex och Tess som blir ihop. Sen beslutar Nick och Tess att odla ekologiskt ihop och de verkar bli ihop. (Nick tycks inte bry sig om att han blir buksvåger med sin bror.) Men så kommer deras snorkiga mamma Liz och säger till Tess att hon är för ombytlig för den känslige Nick. Nick hittar en ny kvinna och Tess en ny man. Men det antyds att bägge har känslor kvar för varann. Becky och Jodi har förstås också kärleksaffärer. T o m Sonia gör slut med sitt stadiga sällskap och blir uppvaktad en yngre kille. Ibland planeras bröllop men...


I varje avsnitt är det minst ett problem som dyker upp och ska lösas. Samtidigt som det finns problem som löper i flera avsnitt. Det är hemligheter som alltid avslöjas, om inte i samma avsnitt så i något senare. Men framför allt verkar det så mysigt. Nästan alla är sympatiska men oresonliga ibland. Harry Ryan är otrevlig och girig men t o m han har vissa sympatiska drag. Det är lite nutida vildavästern-känsla över serien men utan skottlossning.

https://www.svtplay.se/mcleods-dottrar

Är det någon annan som slaviskt följer McLeods döttrar?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Australiska TV-serier

Inläggav ankhh » 2020-06-12 2:09:26

Inte slaviskt, men jag såg en del av den för ett antal år sedan. Den är väl drygt 10 år gammal. Jag håller med om att det är lätt att fastna, framför allt i de tidigare säsongerna.

Allmänt tycker jag att det är uppfriskande med australiska TV-serier just för att det så ofta är amerikanska, och en del brittiska, serier som importeras - fast det är just äldre serier jag har lite koll på. Andra australiska favoriter är Miss Fisher's Murder Mysteries (som jag tror vi har pratat om i samband med historiska serier), polisserien Blue Heelers (lite såpartad, kördes i 10-12 år, men oftast intressant och mänsklig ändå). Och så Farscape, förstås, fast den är samproducerad med amerikaner - sci-fi med en del brister men en Klassiker där de tillät sig att ha ett "komplicerat" manus, till skillnad från sånt som Star Wars och en del Star Trek...

Jag har en känsla av att jag har glömt någon. Jag får väl återkomma om minnet gör det.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Australiska TV-serier

Inläggav reridev819 » 2020-06-12 11:12:59

Cbs_QJoWIAQ9kTA.jpg


Kvinnofängelset. Den såg jag massor av på 90talet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Australiska TV-serier

Inläggav Fabela » 2020-06-12 13:52:03

Åh, Kvinnofängelset! Makalös serie, på sitt sätt, var helt fascinerad av den.
Underhållning på hög nivå, dock förmodligen inte avsiktligen...
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Australiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-06-12 13:58:24

Ja, har minne av att jag såg Kvinnofängelset, men att jag tyckte det var väl sent. Den tiden försökte jag hålla normala sovtider...

Serien började sändas i Sverige på TV4 den 6 september 1994 och det sista avsnittet sändes den 3 februari 2000. Serien sändes alltid nattetid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Australiska TV-serier

Inläggav reridev819 » 2020-06-12 16:35:19

692 avsnitt. Det var rätt jävla många det! Långköraren Dallas var på 357 avsnitt,
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Australiska TV-serier

Inläggav Pepparchips » 2020-07-04 16:59:37

Det fanns även en "flying doctors" (doktorn kan komma). Den gick 1986-1993. Minns inte när den sändes i Sverige. Den handlade om vårdpersonal på en läkarstation, men de hade även en flygande service till gårdar som låg långt borta eller var svårtillgängliga.
Pepparchips
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2017-04-22
Ort: Tokholm

Australiska TV-serier

Inläggav slackern » 2020-07-04 17:12:33

Kvinnofängelset finns som nyinspelning om man vill titta på lite yngre fruntimmer än dom från 70-talet.

https://www.tv4play.se/program/wentworth
slackern
 
Inlägg: 43735
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Australiska TV-serier

Inläggav tvilling99 » 2020-07-04 17:37:44

Pepparchips skrev:Det fanns även en "flying doctors" (doktorn kan komma). Den gick 1986-1993. Minns inte när den sändes i Sverige. Den handlade om vårdpersonal på en läkarstation, men de hade även en flygande service till gårdar som låg långt borta eller var svårtillgängliga.

En av mina favoritserier
tvilling99
 
Inlägg: 8387
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Återgå till Intressanta intressen



Logga in