Hur ser gruppboenden ut?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien


Hur ser gruppboenden ut?

Inläggav Alien » 2020-07-03 17:49:08

Två saker som tycks kunna bli problem på gruppboende, husdjur och övernattande pojkvän/flickvän. Bo Hejlskov skrev om det i sin blogg. Två fall han fått frågor om:

Hejlskov 2019-07-07 skrev:Jonna bår på ett gruppboende. Hon är ganska ensam, och uppsöker personal ofta. Hennes föräldrar ger henne en katt så att hon inte ska vara så ensam. LSS-boendet hon bor på har inte några regler kring husdjur, så det borde inte vara något problem. Jonna älskar sin katt. Hon gosar med katten i timmar varje dag, och klär ibland ut den i dockkläder. Fast hon tycker väldigt illa om att tömma kattlådan. Hon kräks första gången hon ska göra det, och ber därför personalen om att hjälpa henne.
https://hejlskov.se/om-att-leva-ett-liv-som-alla-andra/

Personalen ifrågasätter om det är deras jobb att tömma kattlådan. Det är det enligt Hejlskov:

Jonna har rätt att leva som alla andra, inklusive att ha katt. Hennes perceptuella känslighet gör dock att hon inte kan tömma kattlådan. Personalens uppgift är stöd och service; stöd när det behövs och service när det behövs. Och här behövs service om Jonna ska kunna leva som alla andra. Och det ska hon ju.


Men ledningen löste det på så sätt att husdjur förbjuds på gruppboendet. Katten fick flytta hem till Jonnas föräldrar. Ja, det går alltid att skylla på allergi.

Men hur blev det med att få leva som alla andra? Ja, det var väl bara tomma ord som så mycket annat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur ser gruppboenden ut?

Inläggav ShakeItOut » 2020-07-03 22:15:46

Dumt att hon inte får ha katt. Om hon är ensam, ofta är med personal är det väl bättre att hon kan klara av att vara enbart med katt och de kanske kan lägga tid på annat behövligt. Så länge det finns en plan med föräldrarna att de tar hand om katten vid behov, är standby för att ta till veterinär, storskurar lådan och sånt. En kattlåda tar inte många minuter och under den tiden hade Jonna kunnat göra ordning kattens mat&vatten. :cry:
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur ser gruppboenden ut?

Inläggav Gunshoot » 2020-07-05 20:18:59

Jag bor på gruppboende, jag blev tvingad av personalen på akutpsyk, jag sa upprepade gånger att jag inte ville flytta till ett gruppboende, men blev tvingad att flytta. Jag blev tvingad eftersom jag hade ÖPT(öppen psykiatrisk tvångsvård). Det är jobbigt att bo här. Flera ur personalen kallar mig för öknamn. Jag tycker det är riktigt töntigt med tillsynen, anledningen att jag tycker det är töntigt med tillsynen är förmodligen för att jag tycker att jag inte behöver det. Jag behöver inte någon barnvakt. Jag förstår inte varför det finns nattpersonal, vad tror dem ska hända på natten?
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Hur ser gruppboenden ut?

Inläggav Heliora » 2020-07-05 22:37:54

Alien skrev:Men ledningen löste det på så sätt att husdjur förbjuds på gruppboendet. Katten fick flytta hem till Jonnas föräldrar. Ja, det går alltid att skylla på allergi.

Men hur blev det med att få leva som alla andra? Ja, det var väl bara tomma ord som så mycket annat.


Helt rätt, tycker jag. För kattens skull. Det är ingen mänsklig rättighet att ha djur. Kan man inte ta hand om djur skall man inte ha djur. Att ha ett djur är inte bara att gosa och klappa, det kräver ansvar också. Man skall se till att katten har mat, vatten, rengjord låda samt att den mår bra. Den måste kastreras, vaccineras och tas till veterinär när det behövs. Vem gör det? Och vem betalar?

Det är ett stort ansvar att ha ett djur. Kan man inte ta ett sånt ansvar på egen hand skall man inte ha djur. I det här fallet var det gruppbostaden som förväntades ha ansvar för katten, medan Jonna bara tog den roliga biten, fram tills de insåg att det inte var deras uppgift att ta hand om en katt. I deras uppdrag ligger att ta hand om människor, inte djur.

Bara detta att Jonna klädde katten i dockkläder är ett tydligt tecken på att hon inte var mogen att ha katt och inte vet hur en katt skall behandlas - absolut inte på detta sätt. Katten hade tur som kom därifrån. Jonna hade behövt ett gosedjur i tyg istället. Ett sådant kan hon gärna klä i dockkläder.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur ser gruppboenden ut?

Inläggav Heliora » 2020-07-05 22:49:22

Alien skrev:Men ledningen löste det på så sätt att husdjur förbjuds på gruppboendet. Katten fick flytta hem till Jonnas föräldrar. Ja, det går alltid att skylla på allergi.

Men hur blev det med att få leva som alla andra? Ja, det var väl bara tomma ord som så mycket annat.


Helt rätt, tycker jag. För kattens skull. Det är ingen mänsklig rättighet att ha djur. Kan man inte ta hand om djur skall man inte ha djur. Att ha ett djur är inte bara att gosa och klappa, det kräver ansvar också. Man skall se till att katten har mat, vatten, rengjord låda samt att den mår bra. Den måste kastreras, vaccineras och tas till veterinär när det behövs. Vem gör det? Och vem betalar?

Det är ett stort ansvar att ha ett djur. Kan man inte ta ett sånt ansvar på egen hand skall man inte ha djur. I det här fallet var det gruppbostaden som förväntades ha ansvar för katten, medan Jonna bara tog den roliga biten, fram tills de insåg att det inte var deras uppgift att ta hand om en katt. I deras uppdrag ligger att ta hand om människor, inte djur.

Bara detta att Jonna klädde katten i dockkläder är ett tydligt tecken på att hon inte var mogen att ha katt och inte vet hur en katt skall behandlas - absolut inte på detta sätt. Katten hade tur som kom därifrån. Jonna hade behövt ett gosedjur i tyg istället. Ett sådant kan hon gärna klä i dockkläder.

Har man en funktionsnedsättning kan man inte alltid leva som alla andra. Det är ett tråkigt faktum som man är tvungen att lära sig att hantera. Man får göra sitt bästa av sitt liv utifrån sina egna förutsättningar. Men man kan inte kräva att få allt som alla "normala" har.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Hur ser gruppboenden ut?

Inläggav Flinta » 2020-07-05 23:31:35

Heliora skrev:Har man en funktionsnedsättning kan man inte alltid leva som alla andra. Det är ett tråkigt faktum som man är tvungen att lära sig att hantera. Man får göra sitt bästa av sitt liv utifrån sina egna förutsättningar. Men man kan inte kräva att få allt som alla "normala" har.


:-)173 Det där var fint att läsa på något sätt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur ser gruppboenden ut?

Inläggav Alien » 2020-07-06 11:57:30

Heliora skrev:
Alien skrev:Men ledningen löste det på så sätt att husdjur förbjuds på gruppboendet. Katten fick flytta hem till Jonnas föräldrar. Ja, det går alltid att skylla på allergi.

Men hur blev det med att få leva som alla andra? Ja, det var väl bara tomma ord som så mycket annat.


Helt rätt, tycker jag. För kattens skull. Det är ingen mänsklig rättighet att ha djur. Kan man inte ta hand om djur skall man inte ha djur. Att ha ett djur är inte bara att gosa och klappa, det kräver ansvar också. Man skall se till att katten har mat, vatten, rengjord låda samt att den mår bra. Den måste kastreras, vaccineras och tas till veterinär när det behövs. Vem gör det? Och vem betalar?

Det är ett stort ansvar att ha ett djur. Kan man inte ta ett sånt ansvar på egen hand skall man inte ha djur. I det här fallet var det gruppbostaden som förväntades ha ansvar för katten, medan Jonna bara tog den roliga biten, fram tills de insåg att det inte var deras uppgift att ta hand om en katt. I deras uppdrag ligger att ta hand om människor, inte djur.

Bara detta att Jonna klädde katten i dockkläder är ett tydligt tecken på att hon inte var mogen att ha katt och inte vet hur en katt skall behandlas - absolut inte på detta sätt. Katten hade tur som kom därifrån. Jonna hade behövt ett gosedjur i tyg istället. Ett sådant kan hon gärna klä i dockkläder.

Har man en funktionsnedsättning kan man inte alltid leva som alla andra. Det är ett tråkigt faktum som man är tvungen att lära sig att hantera. Man får göra sitt bästa av sitt liv utifrån sina egna förutsättningar. Men man kan inte kräva att få allt som alla "normala" har.


Ja, vad innebär det att få "leva som andra"? Kanske väl luddigt och positivt uttryckt, som här:
Personerna ska kunna få den hjälp de behöver i det dagliga livet och även kunna påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra. De bärande principerna i lagen är tillgänglighet, inflytande, delaktighet, självbestämmande, helhetssyn och kontinuitet.
https://kunskapsguiden.se/omraden-och-t ... nligt-lss/

Nej, att klä katten i dockkläder lät konstigt. Ingen av de bondkatter jag känt skulle funnit sig i det. Men principfrågan gäller "får personer på gruppboende ha djur"?

Jag kan köpa att personalen inte ser det som sin uppgift att tömma kattlådan. Men då kunde de ha sagt det istf att förbjuda djur för alla, även för dem som klarar av att både ge mat och tömma kattlådan. Vaccination och veterinärbesök skulle anhöriga kunna bistå med.

Om någon har katt, hund, marsvin etc och tagit hand om djuret själv medan hen bodde hos föräldrarna, så får hen alltså inte ta med djuret till gruppboendet. Valet står mellan att göra som andra ungdomar och lämna sina föräldrar när man blir vuxen el att stanna kvar i föräldrahemmet för att få fortsätta umgänget med djuret. Eller ska man se det som att om man klarar av att ta hand om ett djur så kvalar man inte in för gruppboende?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur ser gruppboenden ut?

Inläggav Heidi79 » 2020-07-08 10:38:32

der ja bode tills julen 2008 va lång korridor å fem sova rum ena siden.. en hade personalen. Sen var ett stort rum som stua å kök. Ett hc bad rum. Och en extra toa. Inte gick stänga nån dörr. noll privat liv. Personalen va där 24/7. även va ja äta å göra kvällen dom bestämde. fick va i säng inan 23.30 å va sov rummet till 7. flytad hem mamma/pappa efter tag.. bara va för hemskt.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Sheyen » 2021-07-17 9:47:57

Jag undrar några saker...

Har du en egen lägenhet, fullt utrustad med kök, badrum etc?
Har personalen nyckel till din lägenhet?
Kan personalen komma in när som helst?
Vad hjälper personalen till med?
Hur känns det att bo på ett gruppboende?
Får du möblera hur du vill och köpa nya möbler osv?
Lämnar dina grannar dig ifred?
Är det lyhört?
Är det många som skriker och bråkar?
Är det bara andra aspergare som bor där, eller finns det även diverse unga stökiga invandrare som inte kunnat bo hemma?
Upplever du att du är fri?
Umgås personalen med dig, eller är det bara rutinmässiga uppgifter och inget mer?
Rotar personalen bland dina saker?
Har personalen åsikter om dina personliga tillhörigheter?
Försöker personalen ibland att neka dig saker och i så fall vad?
Vilka förhållningsregler har du att följa?
Vad händer om ett slagsmål utbryter?
Vad gör du om en granne stör dig?
Får du välja själv när och vad du ska äta och dricka?
Får du själv välja vilka tider du är hemma och utomhus?
Måste du meddela personalen om du ska iväg någonstans?
Läser personalen din post?
Får du ha ett intimt förhållande med andra boende?
Har du någon gång upplevt att personalen missbrukat sin makt?
Vad händer om personalen hittar något olagligt hemma hos dig?
Vad är det bästa med att bo på ett gruppboende?
Vad är det sämsta med att bo på ett gruppboende?
Får du skaffa en sambo?
Får du dricka alkohol?
Får du yttra dina åsikter?
Får du skaffa barn?
Vad händer om du tar sönder någonting i ditt hem?
Vad händer om du får en panikångestattack som låter mycket och skapar lite kalabalik?
Får du göra vad du vill i ditt hem?
Får du tapetsera eller måla om i ditt hem?
Får du stänga av elen och leva som förr i tiden?
Får du bestämma när du ska gå och lägga dig?
Kan du kräva att personalen ska kalla dig vilket pronomen som helst och fritt ändra det fram och tillbaka?
Måste du delta i aktiviteter med andra boende?
Måste du prata med andra boende?
Vad gör du om andra boende snor dina saker?

Berätta lite fritt om ditt gruppboende.

atoms

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Heidi79 » 2021-07-17 12:40:34

Inte grupp boende sedan var 29 men kan berätta hur var


Har du en egen lägenhet, fullt utrustad med kök, badrum etc? Nej
Har personalen nyckel till din lägenhet? Ja
Kan personalen komma in när som helst? Ja
Vad hjälper personalen till med? Varierar
Hur känns det att bo på ett gruppboende? Man e inte får privat liv
Får du möblera hur du vill och köpa nya möbler osv? Nej
Lämnar dina grannar dig ifred? Nej
Är det lyhört? Lite
Är det många som skriker och bråkar? Nej
Är det bara andra aspergare som bor där, Nej
eller finns det även diverse unga stökiga invandrare som inte kunnat bo hemma? Nej
Upplever du att du är fri? Nej
Umgås personalen med dig, Nei
eller är det bara rutinmässiga uppgifter och inget mer? Ja
Rotar personalen bland dina saker? Nä
Har personalen åsikter om dina personliga tillhörigheter? Ja
Försöker personalen ibland att neka dig saker och i så fall vad? Ja. Typ inte fick uppe se TV när ville
Vilka förhållningsregler har du att följa? Hmm
Vad händer om ett slagsmål utbryter? Vet ej
Vad gör du om en granne stör dig? Säger till personalen..men inte bryr sig
Får du välja själv när och vad du ska äta och dricka? Nej
Får du själv välja vilka tider du är hemma och utomhus? Nej
Måste du meddela personalen om du ska iväg någonstans? Ja
Läser personalen din post? Inte som vet
Får du ha ett intimt förhållande med andra boende? Inte hade
Har du någon gång upplevt att personalen missbrukat sin makt? Ja
Vad händer om personalen hittar något olagligt hemma hos dig? Vet ej
Vad är det bästa med att bo på ett gruppboende? Vet ej
Vad är det sämsta med att bo på ett gruppboende? Inte fick låsa dörren rummet
Får du skaffa en sambo? Vet ej
Får du dricka alkohol? Smög
Får du yttra dina åsikter? Inte brydde sig
Får du skaffa barn? Nej
Vad händer om du tar sönder någonting i ditt hem? fick skäll
Vad händer om du får en panikångestattack som låter mycket och skapar lite kalabalik? Kan vara blir hålla fast
Får du göra vad du vill i ditt hem? Nej
Får du tapetsera eller måla om i ditt hem? Nej
Får du stänga av elen och leva som förr i tiden? Nej
Får du bestämma när du ska gå och lägga dig? Nej
Kan du kräva att personalen ska kalla dig vilket pronomen som helst och fritt ändra det fram och tillbaka? Inte förstår
Måste du delta i aktiviteter med andra boende? Ja
Måste du prata med andra boende? Ja
Vad gör du om andra boende snor dina saker? Blir arg
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Heidi79 » 2021-07-17 15:08:49

Heidi79 skrev:Inte grupp boende sedan var 29 men kan berätta hur var


att flytad hem till mamma pappa då
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Sheyen » 2021-07-17 15:28:01

Shit, det låter som att du hamnade på ett riktigt skitboende, Heidi! Eller det kanske är så där överallt på dessa boenden.

Fler får gärna besvara frågorna!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Sheyen » 2021-07-18 16:18:23

Även ni som bor på serviceboende eller liknande boenden kan svara. Jag vet inte ens vad skillnaden på dessa är.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav manne » 2021-07-18 18:45:45

Sheyen skrev:Även ni som bor på serviceboende eller liknande boenden kan svara. Jag vet inte ens vad skillnaden på dessa är.


Ja det är stor skillnad på satelitboende och gruppboende som dag och natt.

https://nytida.se/verksamheter/langan/

VS

https://frosunda.se/globalassets/verksa ... 191202.pdf
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Sheyen » 2021-07-18 21:23:02

manne skrev:
Sheyen skrev:Även ni som bor på serviceboende eller liknande boenden kan svara. Jag vet inte ens vad skillnaden på dessa är.


Ja det är stor skillnad på satelitboende och gruppboende som dag och natt.

https://nytida.se/verksamheter/langan/

VS

https://frosunda.se/globalassets/verksa ... 191202.pdf

Okej, men vill du svara på mina frågor? Du kan bara kopiera, klistra in och skriva svaren under varje fråga, typ?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Luiho » 2021-07-23 21:28:58

jag stå prioterad grupboende hoppas bli bra :)
Luiho
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2021-07-23

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Heliora » 2021-07-27 23:53:58

Jag har jobbat på fyra stycken gruppbostäder/satellitboenden för personer med lindrigt till måttligt utvecklingsstörda samt en aspergare (utan utvecklingsstörning, hen bodde med lindrigt utvecklingsstörda). Så jag kan nog svara på en hel del av dina frågor, fast från ett lite annat perspektiv.

Har du en egen lägenhet, fullt utrustad med kök, badrum etc? - Ja, det hade samtliga på alla ställen. På gruppbostäderna var köket en aning mindre än på satellitboendena, men fullt utrustade.
Har personalen nyckel till din lägenhet? - Ja, vi hade nyckel till samtliga lägenheter
Kan personalen komma in när som helst? - Ja, fysiskt möjligt då vi hade nyckel, men vi gick inte in annat än när vi skulle hjälpa boendena. För dem med måttlig utvecklingsstörning gick vi in lite oftare för att de behövde mer hjälp. För dem med lindrig utvecklingsstörning eller aspergaren gick vi in vid överenskomna tider. För den senare gruppen ringde vi alltid på dörrklocka innan vi gick in.
Vad hjälper personalen till med? Det som personen behövde hjälp med. För dem med måttlig utvecklingsstörning var det t ex matlagning, personlig hygien, medicin. För dem med lindrig utvecklingsstörning eller aspergaren var det matlagning/städ, påminnelser om saker eller bara vara ett sällskap/stöd
Hur känns det att bo på ett gruppboende? Kan ej svara
Får du möblera hur du vill och köpa nya möbler osv? På samtliga boenden var detta möjligt och det hände titt som tätt. Personalen hjälpte inte till vid möbelinköp, utan det gjorde anhöriga eller personen själv.
Lämnar dina grannar dig ifred? På gruppbostäderna med måttligt utvecklingsstörda hände det att några boenden ibland kom in till sina boendegrannar pga att de inte visste att de inte fick det - det hörde till den intellektuella funktionsnedsättningen. Vi i personalen fick hålla koll på detta och föra ut personen igen.
Är det lyhört? På gruppbostäderna där personerna bodde tätare var det mer lyhört, på satellitboendena där det var mer avgränsade lägenheter var det som i hyreshus generellt. Helt beroende på hur huset är byggt.
Är det många som skriker och bråkar? På boendena med måttligt utvecklingsstörda var det skrik ibland. Mycket skrik från personer med autism som inte kunde hantera sina frustrationer på annat sätt och inte hade så välutvecklat språk. På boendena med lindrigt utvecklingsstörda kunde det bli lite smågräl ibland i gemensamhetsutrymmet om vilken tevekanal man skulle se på t ex. Inga större gräl än så.
Är det bara andra aspergare som bor där, eller finns det även diverse unga stökiga invandrare som inte kunnat bo hemma? Lindrigt till måttligt utvecklingsstörda samt en aspergare.
Upplever du att du är fri? Det kan jag inte svara på. Men jag uppfattade det som att personerna trivdes och kände sig så fria som de kunde bli utifrån sin funktionsnedsättning
Umgås personalen med dig, eller är det bara rutinmässiga uppgifter och inget mer? Vi umgicks med boendena om de önskade det. Ibland åkte vi till stan ihop och gick ut och åt, fikade eller shoppade. Ibland satt vi inne hos dem och såg på någon film ihop, gick promenad eller bara pratade. Allt utifrån personens eget önskemål.
Rotar personalen bland dina saker? Vi rotade inte mer än vad vi hade behov av. Hos dem med måttlig utvecklingsstörning hade vi lite större behov av att plocka bland deras grejer för att kunna hjälpa dem, medan hos dem med lindrig utvecklingsstörning eller aspergaren plockade vi inte alls alternativt gjorde det om personen bad om det.
Har personalen åsikter om dina personliga tillhörigheter? Nej, det hade vi inte. I vissa fall hos dem med måttlig utvecklingsstörning hade vi ibland lite åsikter om att en person hade extremt mycket smycken och gärna ville ha på sig minst tio halsband samtidigt. Vi försökte begränsa personen lite eftersom hon inte hade koll på vad som var "normalt" och vad som ser fint ut. Men vi förbjöd inget, försökte bara hjälpa personen att inte uppfattas som alltför avvikande ute i samhället.
Försöker personalen ibland att neka dig saker och i så fall vad? Som ovan med personen med alla smycken. Ibland försökte vi neka personer att äta onyttig mat varje dag. Vi ville hjälpa personerna till ett så sunt liv som möjligt. Aspergaren försökte vi aldrig neka något, fanns inga behov av det.
Vilka förhållningsregler har du att följa? Det de hade att följa var väl främst att inte gå in till sina grannar utan lov och se till att vara hemma vid avtalad besökstid eller att de avbokade besökstiden
Vad händer om ett slagsmål utbryter? Det hände aldrig under mina år som personal
Vad gör du om en granne stör dig? Då kontaktade de oss i personalen så att vi kunde hjälpa till.
Får du välja själv när och vad du ska äta och dricka? Ja, i princip fick de det, men om de behövde vår hjälp med matlagning var de beroende av de tider som passade oss i personalen.
Får du själv välja vilka tider du är hemma och utomhus? Ja.
Måste du meddela personalen om du ska iväg någonstans? Nej. Men om de skulle ha hjälp av oss vid en viss tid var det bra om de meddelade oss innan att de åker iväg så att vi inte kommer till personen förgäves.
Läser personalen din post? Endast om personen önskade det.
Får du ha ett intimt förhållande med andra boende? Ja, men det hände aldrig.
Har du någon gång upplevt att personalen missbrukat sin makt? Det får jag hoppas att vi inte gjorde.
Vad händer om personalen hittar något olagligt hemma hos dig? Vet ej, något sådant hände aldrig.
Vad är det bästa med att bo på ett gruppboende?
Vad är det sämsta med att bo på ett gruppboende?

Får du skaffa en sambo? Det hände aldrig. Vet inte vad som skulle hända med hjälpinsatserna då.
Får du dricka alkohol? Ja.
Får du yttra dina åsikter? Ja.
Får du skaffa barn? Ja, det kan ju aldrig vara förbjudet. Det hände aldrig, så vet inte vad som skulle hända med hjälpinsatser vad gäller barnafödsel.
Vad händer om du tar sönder någonting i ditt hem? De boendena ansvarade själva för sina tillhörigheter. Om de hade sönder något fick de väl köpa nytt alt. få hjälp av anhöriga.
Vad händer om du får en panikångestattack som låter mycket och skapar lite kalabalik? Då försökte vi lugna personen.
Får du göra vad du vill i ditt hem? Ja, inom vissa gränser. De fick inte riva sönder väggar eller göra skada på själva fastigheten. Men sådant hände aldrig heller.
Får du tapetsera eller måla om i ditt hem? Ja, men personalen hjälpte inte till. Då fick de göra det själva eller få hjälp av anhöriga eller vänner.
Får du stänga av elen och leva som förr i tiden? Vet ej, hände aldrig. Om elavstängningen bara drabbade dem själva så skulle vi nog inte kunna förbjuda sådant.
Får du bestämma när du ska gå och lägga dig? Ja, men om personen hade daglig verksamhet så försökte vi uppmuntra till att gå i säng i rimlig tid.
Kan du kräva att personalen ska kalla dig vilket pronomen som helst och fritt ändra det fram och tillbaka? En person med lindrig utvecklingsstörning höll på att hoppa fram och tillbaka mellan olika förnamn, men vi i personalen kallade henne alltid vid det namn hon var folkbokförd som. Så vi nekade till att kalla henne vid alla möjliga olika namn.
Måste du delta i aktiviteter med andra boende? Nej, det behövde de aldrig. Det var helt valfritt.
Måste du prata med andra boende? Nej.
Vad gör du om andra boende snor dina saker? Det hände aldrig, men boendena fick väl prata med oss i personalen om så skulle ha skett.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Heidi79 » 2021-07-28 0:10:57

Sheyen skrev:Shit, det låter som att du hamnade på ett riktigt skitboende, Heidi! Eller det kanske är så där överallt på dessa boenden.

Fler får gärna besvara frågorna!


Vet ej hur e svenska grupp boenden. Bor i Norge..

ja flytte hem till mamma pappa vid julen 2008..

I 2011 kom film heter ”Brevet til Jens” på norska grupp boenden.. om hur är. kan kolla den ifall hittar
Då blev si..att inte så där över allt. Kanske inte.. Fast mitt var VÄRRE än den på filmen.

Dom politiker lovade skulle förändras.. inte vet om gjorde.,eller det fortfarande så
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Flinta » 2021-07-28 0:13:07

@Heliora

Upplevde du att du tack vare din egen autism kunde stödja aspergaren extra bra, rentav bättre än övrig personal (utan egen ev officiell diagnos, går väl aldrig att veta säkert)?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Sheyen » 2021-07-28 9:15:10

Fler får gärna svara på frågorna! Skitkul och spännande att läsa!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Heliora » 2021-07-28 12:16:57

Flinta skrev:@Heliora

Upplevde du att du tack vare din egen autism kunde stödja aspergaren extra bra, rentav bättre än övrig personal (utan egen ev officiell diagnos, går väl aldrig att veta säkert)?


Aspergaren behövde inte så mycket stöd, men jag tror att jag förstod honom bättre än de andra.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Sheyen » 2021-07-28 14:29:12

Heliora skrev:
Flinta skrev:@Heliora

Upplevde du att du tack vare din egen autism kunde stödja aspergaren extra bra, rentav bättre än övrig personal (utan egen ev officiell diagnos, går väl aldrig att veta säkert)?


Aspergaren behövde inte så mycket stöd, men jag tror att jag förstod honom bättre än de andra.

Försökte han någon gång ragga på dig eller någon annan i personalen?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Heliora » 2021-08-02 12:24:34

Sheyen skrev:
Heliora skrev:
Flinta skrev:@Heliora

Upplevde du att du tack vare din egen autism kunde stödja aspergaren extra bra, rentav bättre än övrig personal (utan egen ev officiell diagnos, går väl aldrig att veta säkert)?


Aspergaren behövde inte så mycket stöd, men jag tror att jag förstod honom bättre än de andra.

Försökte han någon gång ragga på dig eller någon annan i personalen?


Nej.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in