Problem vid delning av internet från mobil till dator

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Marjatta » 2020-07-01 9:51:58

Att dela internet från mobilen till laptopen via kabel har brukat funka bra. På sistone har det dock efter ett tag börjat krångla. Vet inte var felet ligger men det löser sig om jag startar om både laptop och mobil. Är dock såpass ofta att det börjar vara irriterande. Någon som har en aning om vad som kan tänkas krångla, och vad jag kan göra för att förebygga det?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav slackern » 2020-07-01 14:57:23

Du kan inte köra via Bluetoth eller någon annan trådlös variant? Kanske blir stabilare även om trådat brukar vara att föredra.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Marjatta » 2020-07-01 15:48:00

slackern skrev:Du kan inte köra via Bluetoth eller någon annan trådlös variant? Kanske blir stabilare även om trådat brukar vara att föredra.


Vet inte ens om lapptoppen kan blåtanda men kan ju testa.

Har ju svårt att förstå varför det skulle funka bättre. Såvida inte problemet ligger i kabeln. Hmm förresten, jag har rätt ny kabel. Tänk om ... om jag hittar den gamla kanske det löser problemet.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav slackern » 2020-07-01 16:00:04

Det kan ju även vara något knas i nätverksinställningarna så kanske du måste uppgradera programvaran till nätverkskortet och så vidare.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Marjatta » 2020-07-21 21:15:39

slackern skrev:Det kan ju även vara något knas i nätverksinställningarna så kanske du måste uppgradera programvaran till nätverkskortet och så vidare.


Brukar inte sånt sköta sig självt, numera? Behöver man någonsin uppgradera mjukvara till nätverkskort själv?

Det är iaf inte kabeln. Jag köpte en till och det är lika illa. Ska kolla om jag får det att funka med bluetooth.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Marjatta » 2020-07-23 19:51:54

Jag har fipplat lite hit och dit med bluetooth och trodde att jag fått det att funka. Men inte.

Mobilen verkar ha kontakt med laptopen, och tvärtom. Jag har påslaget att dela mobilens nätuppkoppling via Bluetooth. Men inget nät i laptoppen.

Hur gör jag om det här på ett strukturerat sätt, nästa gång jag försöker? Finns någon steg för steg-lista nånstans?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav slackern » 2020-07-23 20:47:56

Marjatta skrev:Jag har fipplat lite hit och dit med bluetooth och trodde att jag fått det att funka. Men inte.

Mobilen verkar ha kontakt med laptopen, och tvärtom. Jag har påslaget att dela mobilens nätuppkoppling via Bluetooth. Men inget nät i laptoppen.

Hur gör jag om det här på ett strukturerat sätt, nästa gång jag försöker? Finns någon steg för steg-lista nånstans?


Om det är Android 10 du har gå in på Nätverk och internet, sedan går du in under fliken Surfzon och internetdelning, sedan sätter du på Delning via Bluetooth, sedan hur du löser det via datorn har jag inte den blekaste om, men antar att du går in på nätverksinställningar och fiblar runt där.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Marjatta » 2020-07-23 21:55:04

slackern skrev:Om det är Android 10 du har gå in på Nätverk och internet, sedan går du in under fliken Surfzon och internetdelning, sedan sätter du på Delning via Bluetooth


Det är den superenkla delen.

slackern skrev:sedan hur du löser det via datorn har jag inte den blekaste om, men antar att du går in på nätverksinställningar och fiblar runt där.


Hmm hmm hmm.

Jag har ordnat så dator och mobil har bluetooth-kontakt med varandra. Därutöver måste jag kanske okeja i datorn att ta emot blåtandat internet via mobilen?

Får väl googla.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav slackern » 2020-07-23 22:15:14

Marjatta skrev:
slackern skrev:Om det är Android 10 du har gå in på Nätverk och internet, sedan går du in under fliken Surfzon och internetdelning, sedan sätter du på Delning via Bluetooth


Det är den superenkla delen.

slackern skrev:sedan hur du löser det via datorn har jag inte den blekaste om, men antar att du går in på nätverksinställningar och fiblar runt där.


Hmm hmm hmm.

Jag har ordnat så dator och mobil har bluetooth-kontakt med varandra. Därutöver måste jag kanske okeja i datorn att ta emot blåtandat internet via mobilen?

Får väl googla.


Jo det låter logiskt det du har kommit fram till. På något sätt måste du få dom att "prata" med varandra.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav nomemorytoday » 2020-07-24 4:18:45

Önskar livet och så vore så enkelt (jag e full, man få vara det va?), att man startar om allt, kollar var och i vilken form/på vilket sätt man bör kommunicera.

Tjaka zulu, ne men starta om allt. Är det tyst, kolla i respektive inställningar. (Kan ta tid att hitta, men de finns) Para dem sedan. Hm, alltså klicka på typ "hot spot" i luren, och sedan hovra på nätverk i från burken.

Svajigt, hold on,
Tråkigt o långt men här
https://support.google.com/android/answer/9059108?hl=sv
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav nallen » 2020-07-24 11:36:48

Man varför fippla med blåtand? Det funkar ju nästan aldrig bra till någonting och går dessutom långsamt.
Alla moderna telefoner har väl möjlighet att dela internet via WiFi? Helt säkert alla som kan köra Android iaf.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Marjatta » 2020-07-24 19:59:12

nallen skrev:Man varför fippla med blåtand? Det funkar ju nästan aldrig bra till någonting och går dessutom långsamt.


Är det så. Har ingen aning. Blåtanden har jag iaf gett upp. Lessnade på att bråka med den.

Gick tillbaka till USB-kabeln. Testade att stänga av datorns brandvägg. Inget resultat. Testade att låta datorn felsöka nätverket som alltså heter "Ethernet 2", måste vara rätt vad jag förstår. Resultat: "Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (DSN-server) svarar inte." Betyder det möjligen att problemet ligger på mobilsidan, dårå.

nallen skrev:Alla moderna telefoner har väl möjlighet att dela internet via WiFi? Helt säkert alla som kan köra Android iaf.


Aha. Det är det man ska försöka göra, alltså. Får tugga på detta de kommande dagarna.

nomemorytoday skrev:Önskar livet och så vore så enkelt (jag e full, man få vara det va?), att man startar om allt, kollar var och i vilken form/på vilket sätt man bör kommunicera.


Startar jag om allt brukar det via kabel funka iaf ett tag. Oftast. Eller så får jag slå delningen via USB på och av i mobilen, ett par gånger. Ja tänk om man kunde göra så IRL, när folk bara feltolkar en ... starta om. Börja om från början, börja om på nytt *trallar*

nomemorytoday skrev:Svajigt, hold on,
Tråkigt o långt men här
https://support.google.com/android/answer/9059108?hl=sv


Den instruktionen såg helt vettig ut. Även delning via wifi. Jag börjar nog med att äggsperimentera lite på egen hand, och får jag inte till det nosar jag igenom vad som står där.

Tack alla tre, för ansträngningarna så här långt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav nallen » 2020-07-24 21:33:45

Marjatta skrev:
nallen skrev:Man varför fippla med blåtand? Det funkar ju nästan aldrig bra till någonting och går dessutom långsamt.


Är det så. Har ingen aning. Blåtanden har jag iaf gett upp. Lessnade på att bråka med den.

Det är iallafall min erfarenhet av Bluetooth - det är alltid krångligt att ställa in rätt, går ganska långsamt och slutar inte sällan fungera spontant och utan att man kan få reda på vad som är fel.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Alien » 2020-07-25 3:42:25

Jag vill föra över mina bilder från mobilen till datorn, men jag är på en mycket låg teknisk nivå. Tidigare har jag kunnat föra över enstaka bilder genom att skicka till min egen mobiladress, men det fungerar inte längre. Dessutom har nu plötsligt en massa bilder försvunnit från mobilen - för fullt i minnet kanske.

USB-kabel har jag nog inte.

Bluetooth finns i mobilen men hittar ingen i datorn. Har kollat i inställningar men hittar inget. Jag har försökt skicka en bild via mobilen. Men vet inte ens var jag ska leta efter bilden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Alien » 2020-07-25 4:44:22

Lyckades till slut föra över en bild till Google Drive. Men sedan tog det jättelång tid innan jag fick in fotot in i Den här datorn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Alien » 2020-07-25 4:44:22

Lyckades till slut föra över en bild till Google Drive. Men sedan tog det jättelång tid innan jag fick in fotot in i Den här datorn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 7:29:14

Alien skrev:USB-kabel har jag nog inte.


Om du har någon laddare till mobilen där sladden går att ta lös från stickproppen, har du en USB-kabel.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 8:17:59

nallen skrev:
Marjatta skrev:
nallen skrev:Man varför fippla med blåtand? Det funkar ju nästan aldrig bra till någonting och går dessutom långsamt.


Är det så. Har ingen aning. Blåtanden har jag iaf gett upp. Lessnade på att bråka med den.

Det är iallafall min erfarenhet av Bluetooth - det är alltid krångligt att ställa in rätt, går ganska långsamt och slutar inte sällan fungera spontant och utan att man kan få reda på vad som är fel.


Har tidigare bara blåtandet lösa tangentbord till plattor. Det har funkat bra.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav nallen » 2020-07-25 10:12:56

Marjatta skrev:Har tidigare bara blåtandet lösa tangentbord till plattor. Det har funkat bra.

När du säger det... jag har kört en Bluetooth-mus ett tag och det far fungerat bra (men var halvkrångligt att ställa in), så det är inte alltid opålitligt.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Marjatta » 2020-07-25 11:33:21

nomemorytoday skrev:Svajigt, hold on,
Tråkigt o långt men här
https://support.google.com/android/answer/9059108?hl=sv


Den instruktionen såg helt vettig ut. Även delning via wifi. Jag börjar nog med att äggsperimentera lite på egen hand


För ovanlighetens skull gick jag direkt på instruktionen, som ju var väldigt enkel (och även lärde mig lite om vägar att hitta i telefonen, som jag inte visste). Kirrat, tjoho! nu hoppas jag bara att detta inte är lika svajigt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav slackern » 2020-07-25 16:11:53

Marjatta skrev:
nomemorytoday skrev:Svajigt, hold on,
Tråkigt o långt men här
https://support.google.com/android/answer/9059108?hl=sv


Den instruktionen såg helt vettig ut. Även delning via wifi. Jag börjar nog med att äggsperimentera lite på egen hand


För ovanlighetens skull gick jag direkt på instruktionen, som ju var väldigt enkel (och även lärde mig lite om vägar att hitta i telefonen, som jag inte visste). Kirrat, tjoho! nu hoppas jag bara att detta inte är lika svajigt.


Skönt att höra att det har löst sig för dig. :)
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav Marjatta » 2020-08-04 9:15:01

Riktigt bra blev det först när jag slutade ha två SIM-kort i mobilen varav ett för internet och ett för telefonen. Det har aldrig varit riktigt bra. Jag har inte kunnat ringa och ha internet igång samtidigt. Jag borde ha fixat det för länge sen men det har inte blivit av. Nu när det är gjort går "slangningen" av internet från mobil till laptop som smort.

Nu säger ni "varför berättade du inte det på en gång". Det är inte alltid så lätt att veta vad som spelar roll och vad som är irrelevant info ...
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Problem vid delning av internet från mobil till dator

Inläggav slackern » 2020-08-04 14:34:23

Marjatta skrev:Riktigt bra blev det först när jag slutade ha två SIM-kort i mobilen varav ett för internet och ett för telefonen. Det har aldrig varit riktigt bra. Jag har inte kunnat ringa och ha internet igång samtidigt. Jag borde ha fixat det för länge sen men det har inte blivit av. Nu när det är gjort går "slangningen" av internet från mobil till laptop som smort.

Nu säger ni "varför berättade du inte det på en gång". Det är inte alltid så lätt att veta vad som spelar roll och vad som är irrelevant info ...


Kul att det löste sig för dig.

Nej då det är exakt som du säger om vad som är irrelevant info.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in